Gå til innhold

Jeg har hatt noe grums/irritasjon øverst i halsen lenge, flere måneder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kremter og hoster endel, men jeg er ikke syk, har heller ikke vært syk. Det er irriterende, så lurer på om jeg kanskje burde sjekke det snart, men siden jeg ikke er syk så føles det litt unødvendig, Jeg har tenkt at det går nok snart over, men det gjør jo ikke det.

Noen med noen gode ideer om hva dette kan være?

Anonymkode: 1930b...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig bare en irritasjon som vedlikeholdes ved at du kremter og hoster, men det kan være veldig alvorlige ting på ALS også.

Anonymkode: 84fab...125

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kremter og hoster endel, men jeg er ikke syk, har heller ikke vært syk. Det er irriterende, så lurer på om jeg kanskje burde sjekke det snart, men siden jeg ikke er syk så føles det litt unødvendig, Jeg har tenkt at det går nok snart over, men det gjør jo ikke det.

Noen med noen gode ideer om hva dette kan være?

Kanskje det er mandelstein 

Anonymkode: 8e930...ca4

Skrevet

Allergi kanskje. Selv gikk jeg med lett irritasjon i halsen i flere år, før jeg fant ut av det.

Skrevet

Gå nå og sjekk det, det kan være alt fra tørr luft i huset, mugg på arbeidsplassen, «ingenting» og strupekreft liksom. Bare å sjekke det ut.

Anonymkode: 19da7...f95

Skrevet

De sier vel at om man hoster endel i flere uker og det ikke gir seg, burde man ta en legesjekk. 

Als er det ikke tegn på, til deg der over. Jeg har vært nærme den sykdommen og kan litt. Ring lege og få det gjort. Lykke til! 

Anonymkode: b1245...22a

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Mest sannsynlig bare en irritasjon som vedlikeholdes ved at du kremter og hoster, 

Anonymkode: 84fab...125

Jeg skal prøve å holde igjen på kremtingen, det har blitt en uvane. Hostingen er det verre med.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Kanskje det er mandelstein 

Anonymkode: 8e930...ca4

Hmm, det har jeg ikke tenkt på engang, kanskje det kan være det ja.

Hi

Skrevet
prekæs skrev (7 timer siden):

Allergi kanskje. Selv gikk jeg med lett irritasjon i halsen i flere år, før jeg fant ut av det.

Kan jeg spørre hvilken allergi det var?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Gå nå og sjekk det, det kan være alt fra tørr luft i huset, mugg på arbeidsplassen, «ingenting» og strupekreft liksom. Bare å sjekke det ut.

Anonymkode: 19da7...f95

Har bestilt time nå, nesten 4 uker ventetid.

Hi

Skrevet

De sier vel at om man hoster endel i flere uker og det ikke gir seg, burde man ta en legesjekk. 

Als er det ikke tegn på, til deg der over. Jeg har vært nærme den sykdommen og kan litt. Ring lege og få det gjort. Lykke til! 

Anonymkode: b1245...22a

Takk. Har bestilt time nå. Jeg har både refluks og astma, så er vant til hosting og irritasjon i perioder, men ikke på dette viset.

Hi

Skrevet

Tenkte akkurat skrive refluks. Mannen har det og kremter mye når medisinen ikke virker. Da blir halsen irritert av magesyren. Ser at du også har det. Da ville jeg fått tatt en gastroskopi og se om det er betennelse i spiserøret, som man ofte får ved refluks. Får du medisiner?

Anonymkode: 4d187...3b7

Skrevet

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Tenkte akkurat skrive refluks. Mannen har det og kremter mye når medisinen ikke virker. Da blir halsen irritert av magesyren. Ser at du også har det. Da ville jeg fått tatt en gastroskopi og se om det er betennelse i spiserøret, som man ofte får ved refluks. Får du medisiner?

Ja, jeg bruker esomeprazol, som vel er billigversjonen av Nexium hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg har tenkt litt på i det siste om kanskje ikke refluksmedisinen virker så bra lenger. Jeg har refluksøsofagitt som er en betennelse i spiserøret pga refluks.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg bruker esomeprazol, som vel er billigversjonen av Nexium hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg har tenkt litt på i det siste om kanskje ikke refluksmedisinen virker så bra lenger. Jeg har refluksøsofagitt som er en betennelse i spiserøret pga refluks.

Hi

Ja det har mannen min også. Det er jo slik at man må bytte refluksmedisin med jevne mellomrom fordi de mister virkning. Snakk med legen du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja det har mannen min også. Det er jo slik at man må bytte refluksmedisin med jevne mellomrom fordi de mister virkning. Snakk med legen du. 

Jeg brukte somac før, byttet pga det du sier. Men jeg husker ikke når det var, er kanskje lenger siden enn jeg husker. Har bestilt time nå, men nesten 4 uker ventetid dessverre,

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg brukte somac før, byttet pga det du sier. Men jeg husker ikke når det var, er kanskje lenger siden enn jeg husker. Har bestilt time nå, men nesten 4 uker ventetid dessverre,

Hi

Hvis du skriver til legen på e-konsultasjon får du sikkert svar tidliger. Legen trenger kanskje ikke undrrsøke deg fysisk for å endre medisin og sende henvisning?

Skrevet

Vil også anbefale gaviscon tyggetabletter som er reseptfrie. De legger et lokk over det du har i magen, slik at syre ikke kommer opp. De kan du ta etter hvert måltid for å lindre litt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken allergi det var?

Hi

Katt.

Skrevet

Jeg har hatt det likedan i flere uker nå! Og jeg har også refluks og (svak) astma. Startet med forkjølelse, men da jeg begynte å bli frisk av det så startet det med kremting og det er liksom «trangt» i halsen. Noen ganger er det litt tungt å puste også, men ikke på den hvesende astma-måten. Jeg tenker det har med refluksen å gjøre hos meg i hvert fall, for det blir verre når jeg har spist. Har fått time til lege denne uka, faktisk. 

Anonymkode: 9777a...649

Skrevet
pele skrev (2 timer siden):

Er det vanskeligere å puste og?

Jeg kjenner at jeg er tyngre i pusten enn til vanlig.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg har hatt det likedan i flere uker nå! Og jeg har også refluks og (svak) astma. Startet med forkjølelse, men da jeg begynte å bli frisk av det så startet det med kremting og det er liksom «trangt» i halsen. Noen ganger er det litt tungt å puste også, men ikke på den hvesende astma-måten. Jeg tenker det har med refluksen å gjøre hos meg i hvert fall, for det blir verre når jeg har spist. Har fått time til lege denne uka, faktisk. 

Anonymkode: 9777a...649

Høres akkurat ut som meg. Del gjerne hva legen sa hvis du vil.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.11.2025 den 16.51):

Vil også anbefale gaviscon tyggetabletter som er reseptfrie. De legger et lokk over det du har i magen, slik at syre ikke kommer opp. De kan du ta etter hvert måltid for å lindre litt. 

Takk for tips, de bruker jeg ved behov.

Hi

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er tyngre i pusten enn til vanlig.

Hi

Det er slik at magesyren ved refluks kan gå ned i luftveiene og skape irritasjon der. Det er greit å vite. 

Skrevet

Eg har ei venninne som i ca EiT år har hatt problemer med pust. Ho føler det er i halsen problemet sitter. Dei finner ikke heilt ut av det. Har hovne lymfekjertler i halsen. Går no til lymfedrenasje med liten virkning. Blodprøver er fine. Stemma er forandra og ho har rykninger i ansiktet. Eg kan høyre når ho snakkar om ho har ein god/dårlig dag. Blir andpusten uten å gjere noko. Ho jobbar i fjøs seg har tenkt på lungefibrose for det vises visst ikke på vanlig røntgen. Farmers lungs kan kobles til lungefibrose. Ho bruker astma og allergimedisin men dette er ikkje astmaen som snakker. Noen som har vert borti noe sånt?Ikke meiningen å kuppe tråden.

Anonymkode: 6e133...33c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...