GÃ¥ til innhold

Dere som kan noter🎼

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr de stiplede linjene?

IMG_2534.jpeg

Anonymkode: e958a...211

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chat gpt: 

De stiplede linjene i notebildet (som omringer notene) brukes vanligvis for å indikere en forbindelse eller et forslag til frasering, rytmisk relasjon, eller alternativ stemmeføring — men som ikke er en del av den faktiske notasjonen.

I dette tilfellet, siden de stiplede linjene danner en oval rundt et par noter, betyr det mest sannsynlig at komponisten eller redaktøren vil fremheve eller forklare et bestemt mønster, motiv eller rytmisk forhold – for eksempel for å vise at notene henger sammen som et musikalsk motiv, eller for å markere at de tilsvarer hverandre i to stemmer eller rytmer.

Kort oppsummert:

• 🔹 Stiplede linjer = visuell markering, ikke spilles.
  • 🔹 Brukes ofte i analyser, pedagogiske utgaver eller redigerte partitur for Ã¥ peke pÃ¥ sammenhenger mellom noter.
  • 🔹 De pÃ¥virker ikke selve fremføringen.

I notebildet du viser, ser vi:

Taktart 4/4,

Tempoangivelse ♪ = 100,

Og en stiplet oval linje som omringer to noter (den ene er en halvnote, den andre en fjerdedel).

👉 I dette tilfellet brukes de stiplede linjene til å vise en stemmeføring eller rytmisk kobling mellom to toner – ofte for å indikere hvordan notene bør oppfattes sammen som et motiv eller en metrisk enhet i fraseringen.

Med andre ord:

🎵 De stiplede linjene viser at disse to notene henger musikalsk sammen, selv om de står i forskjellige stemmer, eller kanskje ikke er bundet sammen med vanlig bue (slur).

Dette er vanlig i:

pedagogiske noter (for å vise strukturer),

analyser (for å peke ut motiv eller tema),

eller redigerte partitur (der utgiveren vil gjøre musikalske sammenhenger tydeligere).

SÃ¥:

De stiplede linjene har ingen rytmisk eller fremføringsmessig funksjon – de er kun en visuell veiledning for å forstå musikkens struktur.

Anonymkode: 2bb62...abe

Skrevet

Jeg kjenner slike stiplede bindebuer fra sang, så det er mulig det brukes annerledes i andre sammenhenger. Da brukes de gjerne om det er flere vers og det er ulik mengde stavelser slik at de f. eks. i første vers skal synges som to separate stavelser mens de i vers to skal synges på samme stavelse. 

Anonymkode: a88f3...c5e

Skrevet

Nei nei, Jeg er musiker, tror det er mye enklere: buene indikerer "legato", at notene spilles eller synges i sammengeng, limt sammen, ikke oppdelt. Tenk at du synger elske: eeslske  i denne rytmer i motsetning til to ord, f.eks, jeg er : jeg er

Forstår du?

Anonymkode: af69c...4a3

Skrevet

Notene, tonene, er i en sammenheng og skal dras over i hverandre

Anonymkode: 3fcee...0a0

Skrevet

Det betyr at de henger sammen. En slags glidende overgang isteden for to klart separate toner. 

Anonymkode: cf0e1...157

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 9.11.2025 den 18.53):

Nei nei, Jeg er musiker, tror det er mye enklere: buene indikerer "legato", at notene spilles eller synges i sammengeng, limt sammen, ikke oppdelt. Tenk at du synger elske: eeslske  i denne rytmer i motsetning til to ord, f.eks, jeg er : jeg er

Forstår du?

Anonymkode: af69c...4a3

Men det er jo det samme som vanlige bindebuer? Hvorfor er de stiplet? Har aldri sett dette i mine noter selv (spiller i brassband) men googlet litt og fant noe som stemte overens med noe som blir nevnt over, at stiplede linjer indikerer at der varierer gjennom musikkstykket om det er legato eller ikke, kanskje muligens fordi teksten/stavinger varieres i sang.

Anonymkode: 5a081...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...