Gå til innhold

Personalansvar for bestevenninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsplassen min har nylig vært igjennom en omorganisering, der en del av oss har fått nye ledere. Jeg er selv ganske ny, men har oppdaget det at lederen min har et veldig nært forhold til en av kollgaene mine, som hun også har personalansvar for. Vennskapet er såpass tett at de ofte reiser på ferie og turer sammen, og henger mye sammen på fritiden. Merker jeg blir litt skeptisk, med tanke på favorisering og det som blir pratet om når disse to er på tomannshånd. Faglig jobber jeg tett sammen med begge pluss to personer til. Merker dynamikken er litt rar mellom oss pga dette. Usikker på om jeg burde tatt dette opp på et eller annet nivå, men redd det blir bråk. Vennskapet har vært der før hun ene fikk personalansvar. Noen som har lignende erfaringer? Dette er en offentlig virksomhet.

Anonymkode: ca0c5...8f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp? 

Det er da ikke ulovlig å være venner med kollegaene sine. Mener du at man ikke kan ha venner på arbeidsplassen sin? Da måtte vi omorganisert veldig mange arbeidsplasser i dette landet...

Anonymkode: 70f13...2d3

Skrevet

Inntil dette ev. blir et problem så ville jeg latt det ligge. Viser det seg etter hvert at det skjer faktisk favorisering og forskjellsbehandling så er det jo noe konkret å ta opp. Å ta opp skepsisen din nå vil stille deg i et litt dårlig lys. De må jo kunne få en sjanse til å vise at de er profesjonelle nok til at dette ikke blir et problem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ta det opp? 

Det er da ikke ulovlig å være venner med kollegaene sine. Mener du at man ikke kan ha venner på arbeidsplassen sin? Da måtte vi omorganisert veldig mange arbeidsplasser i dette landet...

Anonymkode: 70f13...2d3

Klart det ikke er ulovlig, men dette er av en karakter jeg ikke har vært borti før, etter tjue år i arbeidslivet. Selvsagt kan man være venner med kollegaer, men når det blir så tydelig og det er snakk og leder/medarbeider og ikke to jevnstilte kollegaer, så blir det jo prat.

Vi er organisert slik at det er to personalledere i avdelingen, og fordelingen er mer eller mindre tilfeldig, så vanskelig å løse er det ikke.

Skrevet

Hvis de var venner før ene ble leder kan du ikke ta det opp. De skal ikke slutte å være venner fordi jobben forandrer seg. Ta det opp hvis du kan vise til noe konkret, ellers må du la de ligge.

Anonymkode: 5cf78...467

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis de var venner før ene ble leder kan du ikke ta det opp. De skal ikke slutte å være venner fordi jobben forandrer seg. Ta det opp hvis du kan vise til noe konkret, ellers må du la de ligge.

Anonymkode: 5cf78...467

Nei, men som sagt, vi har to personalledere som folk er fordelt mer eller mindre tilfeldig på, så tiltaket måtte jo ha vært å flyttet på folk, ikke be noen om å avslutte et vennskap. Vet også at den andre personallederen har lagt merke til dette, så det er ikke bare meg, så godt mulig det løser seg på sikt.

Det jeg var mest ute etter, var å høre andres erfaringer med lignende tilfeller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Arbeidsplassen min har nylig vært igjennom en omorganisering, der en del av oss har fått nye ledere. Jeg er selv ganske ny, men har oppdaget det at lederen min har et veldig nært forhold til en av kollgaene mine, som hun også har personalansvar for. Vennskapet er såpass tett at de ofte reiser på ferie og turer sammen, og henger mye sammen på fritiden. Merker jeg blir litt skeptisk, med tanke på favorisering og det som blir pratet om når disse to er på tomannshånd. Faglig jobber jeg tett sammen med begge pluss to personer til. Merker dynamikken er litt rar mellom oss pga dette. Usikker på om jeg burde tatt dette opp på et eller annet nivå, men redd det blir bråk. Vennskapet har vært der før hun ene fikk personalansvar. Noen som har lignende erfaringer? Dette er en offentlig virksomhet.

Skjønner at det er litt ubehagelig. Men anbefaler deg sterkt å ikke ta det opp.

Anonymkode: f6f88...c6c

Skrevet
Himmel og hav skrev (5 timer siden):

Inntil dette ev. blir et problem så ville jeg latt det ligge. Viser det seg etter hvert at det skjer faktisk favorisering og forskjellsbehandling så er det jo noe konkret å ta opp. Å ta opp skepsisen din nå vil stille deg i et litt dårlig lys. De må jo kunne få en sjanse til å vise at de er profesjonelle nok til at dette ikke blir et problem. 

Dette.

Anonymkode: f6f88...c6c

Skrevet

Ville ikke tatt det opp. Dersom det blir et problem så får du heller ta det opp da, og først og fremst med din leder (tjenestevei) slik at hun får mulighet til å kunne endre, dersom det er behov for det.

Tar du det opp nå lager du bare styr for ingenting

Anonymkode: 11ade...cd9

Skrevet

Ideelt sett burde disse damene selv forstått at dette er uheldig. Hun som har blitt leder burde si ifra seg personalansvar for venninnen sin, og venninnen burde be om å få bytte leder. 

Men inntil dette eventuelt viser seg å bli et problem, så er det ikke din sak. 

Anonymkode: 596dc...f96

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Klart det ikke er ulovlig, men dette er av en karakter jeg ikke har vært borti før, etter tjue år i arbeidslivet. Selvsagt kan man være venner med kollegaer, men når det blir så tydelig og det er snakk og leder/medarbeider og ikke to jevnstilte kollegaer, så blir det jo prat.

Vi er organisert slik at det er to personalledere i avdelingen, og fordelingen er mer eller mindre tilfeldig, så vanskelig å løse er det ikke.

Blir det prat, eller starter DU prat om det. Så lenge det ikke er et problem lar du det ligge. Om det viser seg å bli favorisering, snakker du med kollegaene dine. Ikke alle andre, men de to det gjelder. Så evt ledelse om problemene fortsetter

Anonymkode: e256d...114

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det beste du kan gjøre her er å ikke bidra til at det blir prat. Du vet ikke grunnlaget til hvorfor fordelingen ble slik, og du har faktisk ingenting å ‘ta opp’ før det eventuelt blir et problem.  

Jeg har jobbet to steder hvor nestleder/avdelingsleder har hatt vennskaps- og slektsforhold til en av sine undersåtter og det ble aldri et problem. På småsteder er slikt svært vanlig og de fleste er profesjonelle nok til å takle det.

Spar dramaet til noe annet, du. 

Anonymkode: 35773...933

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Blir det prat, eller starter DU prat om det. Så lenge det ikke er et problem lar du det ligge. Om det viser seg å bli favorisering, snakker du med kollegaene dine. Ikke alle andre, men de to det gjelder. Så evt ledelse om problemene fortsetter

Anonymkode: e256d...114

Dårlig formulert av meg ser jeg. Det er allerede prat om det. Det er allerede rar dynamikk i gruppen pga av dette. Selv har jeg sittet stille i båten, og egentlig bare observert. Og igjen, jeg er her mest ute etter om folk har erfaring med lignende, ikke om jeg skal prate med verken dem eller andre, skal jeg ta det opp blir det uansett ledelsesvei, 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvilke mulig favorisering er det snakk om her? Og hva er det du tenker er problematisk å snakke om på tomannshånd? Hvorfor er det rar dynamikk i gruppen? Det å ha ledelsesansvar for noen betyr jo som regel svært lite i en arbeidshverdag? 

De aller fleste jeg kjenner har en profesjonell tilnærming i jobben. Ting som skjer sladrer man ikke om til andre. Man tar det ikke en gang meg hjem til ektefelle om det er noe problematisk og taushetsbelagt. For de aller fleste kommer dette helt naturlig. Det ville dermed ikke vært noe disse hadde snakket om, som de ikke kunne snakket åpent om foran alle. Og hva disse to deler av informasjon, har jo ingenting med deres relasjon i firmaet. Om det er slik at personalleder sladrer om andre private og taushetsbelagte forhold, kan hun jo sladre om dette selv om hun ikke har ansvaret for sin venninne. Da er problemet personalleder og ikke deres relasjon. 

De aller fleste arbeidsplasser har tydelig regler for goder. Dette gjelder hvem som får innvilget ønsket sitt om ferie, hvem som får dra på kurs osv. De fleste ledere er profesjonelle og følger slike regler. Følges ikke reglene forutsigbart gir det grobunn til å ødelegge arbeidsmiljøet og lage støy og drama som trekker oppmerksomheten bort fra forretningsdriften. 

På de fleste arbeidsplasser oppmuntres det til å omgås kolleger på fritiden. Dette er styrkende for arbeidsmiljøet og  får ned turoveren. Det er helt naturlig at kolleger blir venner. Dette inkluderer også de med lederansvar. Vi har en flat struktur i Norge og på en arbeidsplass, kan alle bli venner med alle. 

Jeg forstår ikke hva du er så redd for? Det å ha personalansvar medfører i de fleste tilfeller lite. De fleste trenger ikke oppfølging i slike sammenhenger. De fleste er ikke involvert i konflikter. Og trenger de ekstra oppfølging, f.eks. ved alvorlig sykdom hjemme slik at de må ha permisjon, har de fleste bedrifter klare retningslinjer der alle behandles likt.

Jeg har hatt prosjektansvar for et familiemedlem. Vi jobbet tett sammen, jeg fordelte oppgaver osv. Det var aldri noe problem å behandle alle på prosjektet likt. 

Hadde aldri klaget på deres forhold. Det er ikke problematisk i utgangspunktet. De er åpen om vennskapet og jeg ville antatt at de var profesjonelle nok til å følge regler og retningslinjer uten problemer. Om de mot formodning ikke skulle klare å opptre profesjonelt er det jo bare til å ta det opp da. 

Anonymkode: 89be3...272

Skrevet

Det beste du kan gjøre her er å ikke bidra til at det blir prat. Du vet ikke grunnlaget til hvorfor fordelingen ble slik, og du har faktisk ingenting å ‘ta opp’ før det eventuelt blir et problem.  

Jeg har jobbet to steder hvor nestleder/avdelingsleder har hatt vennskaps- og slektsforhold til en av sine undersåtter og det ble aldri et problem. På småsteder er slikt svært vanlig og de fleste er profesjonelle nok til å takle det.

Spar dramaet til noe annet, du. 

Jo det vet jeg faktisk, av forskjellige grunner. Fordelinga er tilfeldig.

Så fint at det funket hos dere, det er dette jeg er ute etter å høre.

Siste setninga di kunne du ha spart, jeg er IKKE ute etter drama, da hadde jeg laget det for lenge siden, og ikke spurt etter erfaringer på et forum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ideelt sett burde disse damene selv forstått at dette er uheldig. Hun som har blitt leder burde si ifra seg personalansvar for venninnen sin, og venninnen burde be om å få bytte leder. 

Men inntil dette eventuelt viser seg å bli et problem, så er det ikke din sak. 

Anonymkode: 596dc...f96

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Tror ikke jeg hadde vært komfortabel i en slik situasjon selv. 

Ellers er det mer til historien her enn jeg tørr å fortelle pga fare for gjenkjennelse, men kan si at det er faktorer her som dessverre gjør det til min sak om ikke samarbeidet i gruppen fungerer.

Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Tror ikke jeg hadde vært komfortabel i en slik situasjon selv. 

Ellers er det mer til historien her enn jeg tørr å fortelle pga fare for gjenkjennelse, men kan si at det er faktorer her som dessverre gjør det til min sak om ikke samarbeidet i gruppen fungerer.

Da er det et ledelsesansvar, og om du har problemer så tar du det opp riktig vei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Da er det et ledelsesansvar, og om du har problemer så tar du det opp riktig vei.

Ja, så klart! Spørsmålet var fortsatt om noen hadde lignende erfaringer, ikke hvem jeg skal ta det opp med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, så klart! Spørsmålet var fortsatt om noen hadde lignende erfaringer, ikke hvem jeg skal ta det opp med. 

Og jeg har svart på det. 

Skrevet

Jeg jobber under bestevennen min nå. Det er uproblematisk både for han og meg, vi er profesjonelle på jobb. 

Anonymkode: ad844...88a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.11.2025 den 15.04):

Og jeg har svart på det. 

Hvorfor har du så aggressiv tone mot hi? Provoserer det deg at hun tar opp problemstillingen? Hvorfor antar du at hi skal skape drama?

Anonymkode: ffac5...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...