Gå til innhold

Hvorfor er nesten alle forkjøla/influensa nå, ikke jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange rundt meg ligger å hoster å har feber. Bank i bordet, men jeg har kun hatt lett forkjølelse og litt rennende nese. Er det immunforsvaret som er veldig bra? Jobber på skole så er mye oppi mennesker. Maten jeg spiser som er bra eller? 

Anonymkode: 52918...4fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virus rammer forskjellig, og noen ganger er man ikke mottagelig i det hele tatt.

Anonymkode: 3fc58...954

Skrevet

Antagelig flaks. Det meste av sykdom handler om flaks eller uflaks. Kanskje du allerede har hatt det viruset og har en immunitet mot det? Kanskje kroppen din hadde overskudd til å bekjempe det akkurat da? Hvem vet. Kosthold, stress, aktivitet, tidligere infeksjoner og et lass med andre ting kan påvirke immunforsvaret ditt, men den største faktoren er genetisk. Du har kanskje hatt flaks og arvet gener som gir et immunforsvar som er motstandsdyktig mot akkurat de virusene som fyker rundt nå?

Skrevet

Svaret kan være JA eller NEI.  Å jobbe på skole / barnehage kan jo være som å få litt vaksine hver dag...  for å sette det på spissen. (Min mening, tviler på om det finnes noe vitenskap som sier det)  Da jeg begynte å jobb med barn,  i barnehage, startet jeg jobben med å bli syk etter forholdsvis kort tid, opptil flere ganger.  Det var nesten flaut.  Det eneste de ikke klarte å smitte meg med var omgangssyke. Det var jeg en eller annen grunn tydeligvis immun mot.  Men etter hvert kunne jeg sitte med unger som snørra og spydde og snørret og hostet meg rett i fjeset uten at jeg ble syk.  Og de kunne snørre så mye de bare orket uten at jeg ble smittet av noe.  Det samme gjaldt flere av de andre jeg jobbet sammen med.  Til og med da uheldige omstendigheter gjorde at så og si hele barnehagen ble smittet med norovirus, var jeg og hun som hadde jobbet der lengst friske raske, mens "ungdommen" ble syke.

Under Covid jobbet jeg på skole, og så og si ingen av oss ansatte ble smittet før helt på slutten av pandemien da viruset plutselig forandret seg.  Innen da hadde vi jo blitt vaksinerte også.  

Immunitet mot virus sitter jo ganske lenge i kroppen også så.  Og så er det selvfølgelig litt flask også.  Eller hva er noe flask?  Finnes det egentlig?  Det er en helt annen historie.

Anonymkode: 5cf1c...ffd

Skrevet

Influensa har man jo kun som regel med flere års mellomrom, så hvis det er influensa de har, så kanskje du hadde det for et år siden eller noe slikt. Men det er jo ikke så trolig at det er så mange av de du kjenner som har influensa nå, siden det ikke er så stor spredning enda. 

Anonymkode: 3fe4b...029

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Influensa har man jo kun som regel med flere års mellomrom, så hvis det er influensa de har, så kanskje du hadde det for et år siden eller noe slikt. Men det er jo ikke så trolig at det er så mange av de du kjenner som har influensa nå, siden det ikke er så stor spredning enda. 

Anonymkode: 3fe4b...029

Ts her, jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hadde influensa. Må være covid tiden men da lå jeg heller ikke rett ut. Jeg var bare energiløs og sliten. Så denne feber greia har jeg sjeldent. Er godt oppi 30årene, så mulig forbi mange av de typiske influensa tiden. Når det er sagt så får jeg utrolig lett spysyka/omgangssyke. Det er fæle greier som jeg virkelig kunne vært foruten. 

Skrevet

Noen har bedre immunforsvar enn andre, jeg har veldig godt immunforsvar og blir aldri smittet av forkjølelse eller lignende.

Har 3 barn i alderen 10-17 og eneste de har smittet meg med er omgangssyke, hatt det i hus ca 5 ganger og jeg har kanskje vært smittet 3 av de. Ungene mine har også godt immunforsvar og er svært lite syke. Mannen i huset derimot har tendens til å få det som går.

1 år siden sist jeg var (lett)forkjølet og da var det 7 eller 8 år siden jeg var forkjølet sist. Gikk gjennom pandemien uten forkjølelsesymptomer. Ble smittet, men var kun litt sår i halsen noen få timer.

Er snart 50 år og har ikke hatt feber i voksen alder.  har helt greit kosthold, normalt sunt. Tar litt tilskudd av vitaminer/mineraler i perioder. 

Anonymkode: 7a6d5...78f

Skrevet

Tilfeldigheter, flaks, immunforsvar. Jeg hadde noen år hvor jeg var syk i ett kjør. Det gikk i hoste, feber, rennende nese, omgangssyke hele tiden. Jeg hadde influensa, bronkitter, bihulebetennelser, halsbetennelse, mycoplasma lungebetennelse, laryngitter osv, det ene avløste det andre. Men etter noen år hvor jeg både jobbet med barn og hadde barnehagebarn selv så tror jeg at jeg opparbeidet mye antistoffer for nå har jeg *bankibordet* knapt nok vært syk på flere år. Selvom jeg eksponeres svært direkte for smitte så blir jeg nesten aldri smittet nå.

Anonymkode: a68f4...189

Skrevet

I de siste årene har folk vært syk rundt meg og jeg har ikke fått en eneste liten forkjølelse. Nå i høst har jeg fått to seige forkjølelser på rad. Jeg regner med det er tilfeldigheter, flaks og litt immunforsvar. Jeg har blant annet en jeg jobber tett med som har vært mye syk. Antagelig har jeg blitt immun ettersom jeg har fått en gradvis økning av virus derfra og så i små doser også helt fra før vedkommende visste at noe brygget til vedkommende måtte gå hjem fra jobb med sykdom. Så har andre rundt hatt tilsvarende sykdom + at immunforsvaret mitt har vært lettere aktivert og jeg har dermed sluppet unna. Jeg har for øvrig stor tro på vitamin D. Har man gode nivåer av dette blir man mindre syk enn om man er på rødmerkingen. Veldig mange i Norge har for lave verdier (meg selv inkludert). 

Anonymkode: 1b297...d34

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ts her, jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hadde influensa. Må være covid tiden men da lå jeg heller ikke rett ut. Jeg var bare energiløs og sliten. Så denne feber greia har jeg sjeldent. Er godt oppi 30årene, så mulig forbi mange av de typiske influensa tiden. Når det er sagt så får jeg utrolig lett spysyka/omgangssyke. Det er fæle greier som jeg virkelig kunne vært foruten. 

Jeg er fylt 40 og har kun hatt influensa en gang. Så det er ikke sånn at alle har det så ofte. Fagfolk sier vel også at det går i snitt ti år mellom hver gang man får influensa. 

Ellers er jeg sjeldent syk. Hadde som sagt influensa for tre år siden, hatt korona tre ganger som jeg vet om, spysjuka en gang for femten år siden. Er ikke hysterisk med bakterier, og ellers sunn og frisk. Det hjelper sikkert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...