Anonym bruker Skrevet 6. november #1 Skrevet 6. november Her døde en 14 år gammel jente med blodpropp, fordi hun slet med angst, og legene ikke undersøkte henne. Hun kunne overlevd, hvis legene ikke avfeide alt med at det var angstanfall. https://www.vg.no/nyheter/i/GyvPKJ/linea-14-doede-av-blodpropp-hun-kunne-vaert-reddet Det samme skjedde med min mor, hun hadde slitt med angst hele livet, og da hun begynte å få vondt i magen, sa fastlegen at det kun var angsten. Hun ble ikke undersøkt før kreften hadde fått full spredning, og da var det for sent. Jeg hadde en gang atypisk lungebetennelse. Det ble ikke tatt alvorlig, fordi legen avfeide min tungpust som angst. Jeg måtte gå med del lenge før de gjorde undersøkelser. Det er helt utrolig at så fort man har fått diagnosen angst, så skyldes alt på det. Man blir ikke tatt seriøst av helsevesenet. Anonymkode: 8f60d...939
Anonym bruker Skrevet 6. november #2 Skrevet 6. november Samme skjedde tante. Hun hadde blodpropp i benet, og ble to ganger avvist av helsevesenet. "Canserangst" skrev de i journalen. Det var blodpropp som endte med at hun måtte amputere benet. Men jeg skjønner det jo på en måte også. Tante hadde hatt kreft en gang som ung kvinne, og ble frisk. Hver eneste lille ubehag fra kroppen etter det trodde hun var kreft. Hun hadde diagnosene angst og hypokonder, eller helseangst som det heter i dag. Det er mange som har det altså, og om alle disse engstelsene skulle ført til full utredning i spesialisthelsetjenesten hadde køene der blitt lange... Anonymkode: 82784...9a8
Anonym bruker Skrevet 6. november #3 Skrevet 6. november Det er nesten sånn at leger ikke skulle hatt lov til å lese journalen til folk før de har gjort en egen diagnostisering av pasienten de har foran seg. Det ligger en motvilje mot å overprøve andre legers vurderinger i legestanden og det gir veldig uheldige utslag noen ganger. Jeg har opplevd det selv, heldigvis med noe ufarlig. Jeg hadde store magesmerter som den første legen jeg traff på legevakt mente var for mye magesyre. Jeg var på legevakt flere ganger over de neste årene med det samme problemet, men alle legene støttet seg til den første legens vurdering. Først da jeg ble akuttinnlagt på sykehuset fant de ut at jeg hadde gallestensanfall og galleblærebetennelse. I følge legen på sykehuset hadde jeg så klassiske symptomer at han var forundret over at flere legevaktsleger var enige om at det var magesyre og mente at det var et klart resultat av stor tiltro til at første lege hadde rett. Anonymkode: 471b7...179
Anonym bruker Skrevet 6. november #4 Skrevet 6. november Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det er nesten sånn at leger ikke skulle hatt lov til å lese journalen til folk før de har gjort en egen diagnostisering av pasienten de har foran seg. Det ligger en motvilje mot å overprøve andre legers vurderinger i legestanden og det gir veldig uheldige utslag noen ganger. Jeg har opplevd det selv, heldigvis med noe ufarlig. Jeg hadde store magesmerter som den første legen jeg traff på legevakt mente var for mye magesyre. Jeg var på legevakt flere ganger over de neste årene med det samme problemet, men alle legene støttet seg til den første legens vurdering. Først da jeg ble akuttinnlagt på sykehuset fant de ut at jeg hadde gallestensanfall og galleblærebetennelse. I følge legen på sykehuset hadde jeg så klassiske symptomer at han var forundret over at flere legevaktsleger var enige om at det var magesyre og mente at det var et klart resultat av stor tiltro til at første lege hadde rett. Anonymkode: 471b7...179 Ikke sant! De vil ikke ta i det, hvis det er en annen plausibel diagnose. Anonymkode: 8f60d...939
Anonym bruker Skrevet 6. november #5 Skrevet 6. november Anonym bruker skrev (2 timer siden): Samme skjedde tante. Hun hadde blodpropp i benet, og ble to ganger avvist av helsevesenet. "Canserangst" skrev de i journalen. Det var blodpropp som endte med at hun måtte amputere benet. Men jeg skjønner det jo på en måte også. Tante hadde hatt kreft en gang som ung kvinne, og ble frisk. Hver eneste lille ubehag fra kroppen etter det trodde hun var kreft. Hun hadde diagnosene angst og hypokonder, eller helseangst som det heter i dag. Det er mange som har det altså, og om alle disse engstelsene skulle ført til full utredning i spesialisthelsetjenesten hadde køene der blitt lange... Anonymkode: 82784...9a8 Jeg ser den. Men de plikter jo å utrede nye symptomer. Det sparer jo det offentlige for penger, ved å ta en enkel undersøkelse, fremfor omfattende behandling for feildiagnostisering. Anonymkode: 8f60d...939
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå