Gå til innhold

Kraftig hjernerystelse,å sykemeldingen går snart ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en ulykke der jeg fikk kraftig hjernerystelse,jeg var både på legevakten å innom sykehuset. Jeg var så ekstremt svimmel og dårlig at jeg verken klarte å lese skilt eller skrive en melding. Itellegg til hodepine,nummen og kvalm. Var også ganske forvirret å veldig lyssky,noe legevakten og sykehuset også reagerte på. De tok CT av hodet å den var heldigvis grei så fikk reise hjem, å fikk en uke med sykemelding.

Etter fem dager klarte jeg forsatt ikke se på tv eller bruke mobilen,da ble jeg dårlig selv om det var gått under 5 minutter. Jeg var forsatt ekstrem svimmel hver gang jeg beveget meg og hadde en del vondt i hodet,så fikk sykemelding en uke til,så etter planen skal jeg egentlig på jobb nå på mandag. Men etter bare en tur hos frisøren idag så var jeg så sliten at jeg måtte hjem å sove flere timer etterpå. Å forsatt er jeg så ekstremt svimmel bare jeg skal en kjapp tur innom butikken å handle noen få ting,at jeg er redd for at jeg skal besvime. Å etter å ha gjort litt lett husarbeid i hjemmet så er jeg ofte kvalm om kvelden,som ikke er så uvanlig når en har hjernerystelse. 

Bør jeg be legen om å fornye sykemeldingen? Eller skal jeg gå på jobb på mandag å prøve? Føler arbeidsgiveren ikke tror helt på at jeg forsatt ikke er blitt frisk,så blir jo så stresset! 

Anonymkode: e8f06...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter ulykken glemmer jeg ofte navn på helt vanlige ting som vi bruker i hverdagen,som idag når jeg skulle be kjæresten hjelpe å bære en kasse vekk,men jeg husket ikke ordet "kasse" så måtte bare peke istedet. Har vært mange sånne lignende situasjoner i det siste,som kanskje viser at jeg ikke er blitt helt bra enda.

Skrevet

Jeg var utsatt for en ulykke for en del år tilbake, og da fikk jeg beskjed om at etter en så kraftig hjernerystelse som jeg da hadde, så måtte jeg ta det helt med ro i minst åtte uker for å ikke risikere langtidsproblemer etterpå. Legene der jeg var sa til og med at jeg kom til å møte helsepersonell som mente det var nok med bare en uke eller to i ro, men at jeg ikke måtte høre på dem. I ettertid er jeg veldig glad for at jeg tok dem på alvor. For jeg trengte de to månedene og enda litt mer før jeg ble funksjonell igjen.

Jeg holdt meg helt unna skjerm og leste heller ikke de første ukene, unngikk for mye lyd og lys også (solhatt og solbriller når jeg gikk meg en liten tur), nesten ikke sosial (slitsomt å snakke, lyd, snu på hodet etter hvem som pratet m.m.).

Jeg synes du skal få samboer til å ta alt av husarbeid og annet hjemme, for når du blir så dårlig av lett husarbeid, så er det for mye for deg nå. Samme med å handle osv. Din samboer (og du) må innse at dere må ha en unntakstilstand nå noen uker slik at du ikke får varige plager!

Det at du fremdeles er så svimmel av så lite... du skriver ikke noe om hvordan du ble skadet, eller om de tok bilder av nakken din. Jeg ville snakket med legen om det kan være en idé å få tatt bilder av nakken. Hos meg kom det etterhvert frem at jeg også hadde en nakkeskade. De kunne ikke behandlet den om den ble oppdaget tidligere, men da var jeg veldig glad for at jeg hadde tatt det så med ro de første 2-3 månedene, for hvis ikke kunne den blitt verre. 

Det er lett å falle for fristelsen å sitte på internett, å scrolle på telefonen, ha på musikk/radio/tv, kjøre bil - men forsøk å unngå alt dette, for hjernen din trenger helt ro, og alt av impulser er forstyrrende for den helingsprosessen hjernen din nå forsøker å komme seg gjennom!

God bedring!

PS! Lege i morgen og få forlenget sykemeldingen din! Du må ikke underdrive hvor dårlig du blir selv av svært lett aktivitet - det er viktig at du er helt åpen og ærlig om dette nå, for bare da kan legen din forstå hvor dårlig du fremdeles er.

Anonymkode: 65fdd...fd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Bør jeg be legen om å fornye sykemeldingen? Eller skal jeg gå på jobb på mandag å prøve? Føler arbeidsgiveren ikke tror helt på at jeg forsatt ikke er blitt frisk,så blir jo så stresset! 

Få deg lenger sykemelding. Ikke press deg på jobb, det kan gjøre det verre.

Anonymkode: f1c15...f6c

Skrevet

Dette må du diskutere med legen din. Ikke press deg, og ikke bekymre deg om arbeidsgiver. God bedring. 

Anonymkode: afc0e...50a

Skrevet

Hjernerystelse må bli tatt alvorlig.  Det kan være så mye mer enn "bare" å ha slått hodet.  Jeg fikk faktisk hjernerystelse en gang etter å ha sklidd på isen og landet rett på rompa. Jeg ble etter hvert såpass dårlig (svimmel og kvalm) at jeg ble tatt med til legen dagen etter.  Streng beskjed fra legen om å ta det med ro.  Sakte, men sikkert gikk det over og ingen ettervirkninger.

Min andre hjernerystelse fikk jeg ved å snuble og slå bakhodet i bakken.  Jeg ble umiddelbart svimmel og kvalm og ble kjørt rett på legevakta og ble sendt hjem med alle råd om å bli passet på.  Om jeg sovnet måtte jeg vekkes med jevne mellomrom osv.  Mannen tok hjemmekontor for å passe på kjerringa si....  Denne gangen ble det en lengre prosess for jeg ble liksom ikke bra igjen.  Ble sendt til MR for å sjekke om det var noen skader i nakken, det var det heldigvis ikke.  Kiropraktoren ville ikke røre meg for hun fikk bevis på at det ikke var noen fysiske skader som ikke tålte behandling.  Det var det heldigvis ikke.  Det var likevel en lang prosess å bli bra igjen. Min meget strenge kiropraktor ga meg streng beskjed om å ta alt med ro.  Hun var mye strengere enn legen min....   og det var sikkert lurt. 

En kollega av meg som fikk hjernerystelse noen år senere, fikk beskjed av legen om at han bare kunne gå tilbake til jobb så fort han følte seg klar.  Det gjorde han altfor tidlig og slett med senvirkninger i lang tid etterpå.  Så hjernerystelse skal de ikke kimses med, selv om man kjenner noen som har hatt det og ikke fått noen senvirkninger av det. 

HI, kom deg til legen!  Og kjenn på din egen form, ikke overanstreng deg og la hjernen få jevnlig hvile. 

Anonymkode: 7be00...e71

Skrevet

Det går liksom ikke an å sammenligne hjernerystelser, for de kan være så forskjellige. 

Så standardsvaret til legen er at du skal kjenne på egen form, for føler du deg helt fin er det ingen vits å sitte hjemme, men føler du på symptomer skal du ta det med ro.

Jeg fikk en skikkelig hjernerystelse en gang, svimte av, klarte ikke føre en samtale da jeg kom til meg selv. Ble hentet i ambulanse, sydde noen sting i hodet og måtte legges inn over natta til observasjon. Likevel tok det bare tre-fire dager før jeg følte meg helt fin igjen. Ingen hodepine, ingen symptomer. Så en uke sykemelding holdt i massevis.

Men en jeg kjenner hadde en helt annen opplevelse. Han hadde ingen akutte symptomer rett etter det skjedde annet enn hodepine så han ble bare sjekket av lege og bedt om å ta det med ro et par dager. Det er flere år siden nå og han sliter fremdeles med ettervirkninger som tinnitus og hodepine. Blitt sjekket opp og ned og i mente, og konklusjonen er at "traumet" fra den hjernerystelsen er årsaken.

Så lytt til kroppen din, kom deg til lege i morgen.

Anonymkode: 66734...db4

Skrevet

Ta det med ro, ikke gjør ting du blir kvalm av! Gå til lege igjen. En kollega var hjemme i flere år pga en hjernerystelse, hun greide ikke ta det med ro og forverret problemet. 

Anonymkode: da636...b9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ta det med ro, ikke gjør ting du blir kvalm av! Gå til lege igjen. En kollega var hjemme i flere år pga en hjernerystelse, hun greide ikke ta det med ro og forverret problemet. 

Anonymkode: da636...b9c

Ja altså må innrømme at det er sånn jeg også er. Holder jo på å gå veggene av å bare være hjemme så gjør en del i huset selv om jeg blir veldig svimmel. Er jo så svimmel at jeg klarer ikke å stå å støvsuge,så jeg sitter på golvet å støvsuger for da blir jeg ikke svimmel. Gjør det på samme måte når jeg vasker gulvet 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja altså må innrømme at det er sånn jeg også er. Holder jo på å gå veggene av å bare være hjemme så gjør en del i huset selv om jeg blir veldig svimmel. Er jo så svimmel at jeg klarer ikke å stå å støvsuge,så jeg sitter på golvet å støvsuger for da blir jeg ikke svimmel. Gjør det på samme måte når jeg vasker gulvet 🙈

Det der er jo bare tullete martyrgreier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ønsker du å bli varig dårlig, eller??

Ærlig talt - nå må du ta ansvar for din egen helse! Du må innse hvor dårlig du risikerer å forbli om du ikke tar hensyn til kroppen din nå!

Det er snakk om noen korte uker/måneder av ditt liv hvor du tar det med ro så lenge hjernen, nervesystemet og kroppen din trenger det - eller potensielt måtte leve resten av ditt liv med store plager. 

Ditt valg...

Vær smart, ta ansvar. Og kom deg bort fra alt med skjerm i tillegg...

Anonymkode: 65fdd...fd2

Skrevet

Bor ikke med kjæresten så nødvendig husarbeid må jeg gjøre selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.11.2025 den 1.06):

Få deg lenger sykemelding. Ikke press deg på jobb, det kan gjøre det verre.

Ja du har sikkert rett i det. Bare føler på press fra jobben om å komme tilbake. Men legen forlenger jo ikke sykemeldingen om det ikke hadde vært grunnlag for det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja du har sikkert rett i det. Bare føler på press fra jobben om å komme tilbake. Men legen forlenger jo ikke sykemeldingen om det ikke hadde vært grunnlag for det.

Jeg skjønner godt du føler på press fra jobben, og klarer du husarbeid klarer du jobb. Bruk nå vettet ditt og bli i ro, husarbeid kan vente. Du trenger ikke støvsuge du trenger ikke rydde. Det får være grenser til idioti.

Anonymkode: a07a4...f69

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.11.2025 den 22.17):

Men støvsuge og vaske gulv er ikke nødvendig husarbeid når du er så dårlig,  så lenge du ikke har søkt noe på gulvet. Det gjør ingenting om det ligger litt støv i hjørnene en periode. 

Anonymkode: f9914...293

Skrevet

Har forklart legen i detaljer om hvor svimmel jeg er,men fikk svar nå at han mener jeg skal prøve å gå på jobb på mandag likevel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.11.2025 den 14.49):

Har forklart legen i detaljer om hvor svimmel jeg er,men fikk svar nå at han mener jeg skal prøve å gå på jobb på mandag likevel. 

Hvordan gikk det på jobb i dag?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvordan gikk det på jobb i dag?

Det gikk ikke bra. Jeg var svimmel allerede før jeg gikk på jobb,så jobbet vel ca bare en time før jeg var så ekstremt svimmel og veldig kvalm så dro hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det gikk ikke bra. Jeg var svimmel allerede før jeg gikk på jobb,så jobbet vel ca bare en time før jeg var så ekstremt svimmel og veldig kvalm så dro hjem. 

Uff, høres ikke bra ut. Du har vel fått ny sykemelding nå`?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.11.2025 den 22.17):

Det nødvendige husarbeidet bør være på et absolutt minimalt nivå.  

Anonymkode: 7be00...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...