Gå til innhold

Der forsvant min tillit til rettsystemt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noen slipper unna med en så alvorlig løgn og i tillegg slipper straff for fyllekjøring på el-sparkesykkel så har jeg nå bestemt meg for at enste jeg her etter gidder å anmelde er eventuelle tyveri og kun fordi jeg trenger det for å få igjen penger på forsikringen. 

Ser jeg noe kriminelt, vel det var synd....jeg kommer ikke til å kaste bort min tid på det. 

Fy faen så forbannet jeg ble nå!

https://www.aftenposten.no/norge/i/7393x4/mann-frifunnet-for-falsk-forklaring-etter-voldspaastander

Anonymkode: c031f...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den har jeg mistet for lenge siden... Dette er jo ingenting.

Anonymkode: fb785...966

Skrevet

Må innrømme at jeg reagerte jeg også.

Anonymkode: 9594d...944

Skrevet

Din tillit til rettssystemet forsvant fordi det ble holdt en rettssak, det ble ført bevis, partene ble hørt og dom avsagt? Vel, folk som deg foretrekker muligens lynsjing og kråketing, men dette er altså slik rettssystemet virker. Så kan dommen ankes, og saken prøves igjen. Velkomen til et fungerende samfunn.

Skrevet

I denne saken her så var jo aktor og forsvarer enig. Aktor gikk for frifinnelse. Dommen har jo ingenting med hudfarge å gjøre. I Norge skal all tvil komme tiltalte til gode. Tiltalte ble frifunnet da en sakkyndig rapport kunne slå fast at falske minner ikke kan utelukkes ved hodeskader. Saken er i grunnen mer et bevis på at rettsvesenet virker. 

Det er selvsagt mulig at tiltalte lyger, men det kan man ikke bevise. Det er ikke noe kommunikasjon som beviser at tiltalte var oppegående etter skaden og gjorde dette med overlegg. Jeg tror nok at vi kommer til å se denne forklaringen bli brukt av andre nå som folk har blitt oppmerksom på den, men med all den skriftlige kommunikasjonen som foregår vil det få noen kunne svekke troverdigheten om dette ikke henger sammen med forklaringen. 

Anonymkode: e9598...2c7

Skrevet
sug lut skrev (3 timer siden):

Din tillit til rettssystemet forsvant fordi det ble holdt en rettssak, det ble ført bevis, partene ble hørt og dom avsagt? Vel, folk som deg foretrekker muligens lynsjing og kråketing, men dette er altså slik rettssystemet virker. Så kan dommen ankes, og saken prøves igjen. Velkomen til et fungerende samfunn.

Hvor tar du det fra? Dette lover jo godt for fremtidige voldtekts saker: 'Jeg hadde veldig høy promille, jeg oppfattet at hun sa hun likte å bli holdt fast'. 

Og hvorfor tar de ikke ut tiltale for at han kjørte i fylla på el-sparkesykkel? Han har innrømmet å ha drukket, han ble sjekket med en promille på 1,1 og han ble i mellom dette filmet med å kjøre for fort på el-sparkesykkel. 

Nei jeg ønsker ikke at folk skal bli lynsjet, men jeg ønsker meg en rettferdig rettsstat. Når bevisene ligger der at han løy så burde det veie tyngre enn 'falske minner' i en så alvorlog sak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvor tar du det fra? Dette lover jo godt for fremtidige voldtekts saker: 'Jeg hadde veldig høy promille, jeg oppfattet at hun sa hun likte å bli holdt fast'. 

Og hvorfor tar de ikke ut tiltale for at han kjørte i fylla på el-sparkesykkel? Han har innrømmet å ha drukket, han ble sjekket med en promille på 1,1 og han ble i mellom dette filmet med å kjøre for fort på el-sparkesykkel. 

Nei jeg ønsker ikke at folk skal bli lynsjet, men jeg ønsker meg en rettferdig rettsstat. Når bevisene ligger der at han løy så burde det veie tyngre enn 'falske minner' i en så alvorlog sak. 

Lurer på hva de som støttet han på spleis tenker nå.

Anonymkode: 4a21f...e90

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

De falske minnene kan komme av traume mot hodet. Det er ikke tvil om at han falt i høy hastighet. Er det falske minner har han ikke løyet med vilje. Når man ikke kan bevise at det var løgn, så kan man heller ikke dømme. Rettsvesenet fungerer dermed som det skal. Man kan dømme han for å har kjørt med promille, men det var ikke dette denne rettsaken handlet om. 

Jeg kjenner en som fikk en tilsvarende skade. Hen fremstod som helt oppegående for forbipasserende som kom forbi og ville hjelpe. Etterpå gjorde hen mye som ikke var forsvarlig med en slik skade og som slett ikke passet i denne settingen, men som ville vært vanlig i andre sammenhenger. I stedet for å dra videre til der vedkommende skulle, dro vedkommende på jobb selv om det var etter arbeidstid og handlet selv om vedkommende hadde handlet dagen før og ikke trengte noe og tilsvarende ting. Heldigvis var det noen bekjente som oppfattet at dette ikke hang sammen og fikk vedkommende til legen. Den skadde husker selv ingenting fra denne dagen. 

Skrevet

Tråden er ryddet for rasistiske ytringer.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De falske minnene kan komme av traume mot hodet. Det er ikke tvil om at han falt i høy hastighet. Er det falske minner har han ikke løyet med vilje. Når man ikke kan bevise at det var løgn, så kan man heller ikke dømme. Rettsvesenet fungerer dermed som det skal. Man kan dømme han for å har kjørt med promille, men det var ikke dette denne rettsaken handlet om. 

Jeg kjenner en som fikk en tilsvarende skade. Hen fremstod som helt oppegående for forbipasserende som kom forbi og ville hjelpe. Etterpå gjorde hen mye som ikke var forsvarlig med en slik skade og som slett ikke passet i denne settingen, men som ville vært vanlig i andre sammenhenger. I stedet for å dra videre til der vedkommende skulle, dro vedkommende på jobb selv om det var etter arbeidstid og handlet selv om vedkommende hadde handlet dagen før og ikke trengte noe og tilsvarende ting. Heldigvis var det noen bekjente som oppfattet at dette ikke hang sammen og fikk vedkommende til legen. Den skadde husker selv ingenting fra denne dagen. 

Man det vil jo dette åpne for foravar som at: Gud ba meg om å gjøre det! 

Man kan ikke bevise at gud ikke finnes så dermed kan det man sier være sant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Man det vil jo dette åpne for foravar som at: Gud ba meg om å gjøre det! 

Man kan ikke bevise at gud ikke finnes så dermed kan det man sier være sant. 

Du skal ikke i det minste prøve å være en man kan forholde seg til i en diskusjon? Det er greit at du faktisk ikke skjønner hvordan rettsvesenet fungerer, men det er jo fullstendig umulig å respondere på slike idiotiske kommentarer. 

Anonymkode: 6d1aa...a95

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hun kom vel heller ikke med en historie om hva som hadde skjedd, sto frem i media og fortalte historien og anmeldte saken til politiet? 

Det er klart han tviholder på falske minner, han har mye å tape på å å tviholde på den versjonen.

Skrevet

Lurer på om han får straff for fyllekjøringen da.

Skrevet

Men hun kom vel heller ikke med en historie om hva som hadde skjedd, sto frem i media og fortalte historien og anmeldte saken til politiet? 

Det er klart han tviholder på falske minner, han har mye å tape på å å tviholde på den versjonen.

*på å ikke tviholde* skulle det stå.

Skrevet

Lurer på om han får straff for fyllekjøringen da.

Da må de ha tatt blodprøve og ha bevis for at han fyllekjørte. Dere skjønner vel at man ikke kan straffe folk på indisier. 

Jeg ser at noen stiller spørsmål ved om han hadde blitt frikjent om han hadde vært etnisk norsk. Jeg har lyst å stille spørsmål tilbake om ‘dere’ hadde vært like kritisk til dommen om han hadde vært det?

Jeg stoler mer på rettsvesenet enn de fremmedfiendtlige krypene her inne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Da må de ha tatt blodprøve og ha bevis for at han fyllekjørte. Dere skjønner vel at man ikke kan straffe folk på indisier. 

Jeg ser at noen stiller spørsmål ved om han hadde blitt frikjent om han hadde vært etnisk norsk. Jeg har lyst å stille spørsmål tilbake om ‘dere’ hadde vært like kritisk til dommen om han hadde vært det?

Det som står igjen er to latterlige menneskegrupper: på den ene siden innvandrere som roper rasist for å sverte nordmenn og unnskylde seg selv, på den andre siden korttenkte naive nordmenn som tror på disse beskyldningene fordi de er så opptatt av å finne rasisme overalt. 
Begge sidene er fullstendig latterliggjort gjennom denne historien. Vi andre har fått oss en god latter, og vi kan trygt si at det er ikke overraskende. Ingen ting ved denne saken er overraskende. Ikke løgnen, ikke nordmenns reaksjon med fakkeltog og pengeinnsamling, og heller ikke dommen. Alt er som forventet. Alt stemmer med det de hatefulle antirasistene karakteriserer som "fordommer". 
Om han var etnisk norsk og hadde blitt godt mottatt og kraftig økonomisk støttet for å integreres i Somalia, og deretter dro denne bløffen som ville vært et kraftig angrep på hele den somaliske befolkningen, da ville han blitt banket opp i fengsel og utvist fra landet. 

Anonymkode: d252e...ec5

Skrevet

1: Han innrømet å ha drukket mye mer alkohol enn han tålte. 

2: Han ble fanget på kamera utenfor politihuset etter dette når han kjørte ekstremt fort på sparkesykkel. 

3: Han ble etter dette målt med 1.1 i promille på sykehuset. Grensen for å miste førerkortet er vel 0.2 promille. 

4: Beviset hans bygger på at han hadde drukket for mye alkohol at han ikke husket at han kjørte sparkesykkel i fylla, men innrømmet at det var han på filmene. Psykologen sier jo også at alkoholmengden + slaget mot hodet (som han fikk fra å ha trynet på sparkesykkel) kunne fremkalle falske minner. 

Hans forsvar er jo nettopp det at han kjørte i fylla og ikke husket det. Hva mer trenger man da? 

Skrevet

Ja det hadde jeg, men nå ville vel ikke en etnisk norsk få fakkeltog og 270.000 som plaster på såret. 

Hans forsvar er han var så full når han kjørte sparkesykkel at han ikke husket noe og han ble målt med 1.1. i promille. Hva om han hadde kjørt på noen i den tilstanden? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her fikk man i det minste en dom i saken, men så klart hadde hun vist det så kunne hun blitt frikjent p.g.a. falske minner: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ha-ubetinget-fengsel-for-offer-logn/s/5-95-2034535

For at du skal få støtte hos fagkyndige må det være en mulig årsak til falske minner. I den saken denne tråden handler om har han slått hodet hardt i asfalten. 

Skrevet

1: Han innrømet å ha drukket mye mer alkohol enn han tålte. 

2: Han ble fanget på kamera utenfor politihuset etter dette når han kjørte ekstremt fort på sparkesykkel. 

3: Han ble etter dette målt med 1.1 i promille på sykehuset. Grensen for å miste førerkortet er vel 0.2 promille. 

4: Beviset hans bygger på at han hadde drukket for mye alkohol at han ikke husket at han kjørte sparkesykkel i fylla, men innrømmet at det var han på filmene. Psykologen sier jo også at alkoholmengden + slaget mot hodet (som han fikk fra å ha trynet på sparkesykkel) kunne fremkalle falske minner. 

Hans forsvar er jo nettopp det at han kjørte i fylla og ikke husket det. Hva mer trenger man da? 

Beviset bygger på at han har slått hodet kraftig. Ekspertvitnet forklarte seg så i rettet at ved slike slag og ulykker, kan man få falske minner. Det er ingen tvil om at han slo hodet i høy hastighet. Dermed er det tvil om han bevist har forklart seg riktig eller om det kan være falske minner og tvilen skal komme tiltalte til gode. 

Man kan ikke dømmes for fyllekjøring om man kjører sparkesykkel med promille. Man kan få en bot for forholdet som er rundt 15 000 kroner. Hva vet vi om han har fått en slik bot? Det var ikke del av rettsaken og ble dermed ikke tatt opp der så vidt jeg vet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Beviset bygger på at han har slått hodet kraftig. Ekspertvitnet forklarte seg så i rettet at ved slike slag og ulykker, kan man få falske minner. Det er ingen tvil om at han slo hodet i høy hastighet. Dermed er det tvil om han bevist har forklart seg riktig eller om det kan være falske minner og tvilen skal komme tiltalte til gode. 

Man kan ikke dømmes for fyllekjøring om man kjører sparkesykkel med promille. Man kan få en bot for forholdet som er rundt 15 000 kroner. Hva vet vi om han har fått en slik bot? Det var ikke del av rettsaken og ble dermed ikke tatt opp der så vidt jeg vet. 

Fra AI:

Ja, du kan miste lappen for å kjøre elsparkesykkel med for høy promille (over 0,2 promille), men det har vært uenighet og det finnes særregler for elsparkesykler. Høyesterett har slått fast at det ikke gir automatisk tap av førerrett som for bil, men tapet kan likevel skje på grunn av andre forhold som å utgjøre en fare i trafikken. 

Anonymkode: 24f4c...2e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fra AI:

Ja, du kan miste lappen for å kjøre elsparkesykkel med for høy promille (over 0,2 promille), men det har vært uenighet og det finnes særregler for elsparkesykler. Høyesterett har slått fast at det ikke gir automatisk tap av førerrett som for bil, men tapet kan likevel skje på grunn av andre forhold som å utgjøre en fare i trafikken. 

Anonymkode: 24f4c...2e6

Det var uenighet tidligere, men nå foreligger det dom i Høyesterett. Du kan lese mer om det her: https://www.nrk.no/rogaland/hoyesterett-har-bestemt_-du-kan-ikke-miste-lappen-om-du-promillekjorer-med-elsparkesykkel-1.16301809

Skrevet

Siden dette er en betent sak så ville det nok ha dukket opp om han hadde fått bot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...