Gå til innhold

Noen med barn på studiespes som ikke «jobber seg i hjel» med skolearbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på vg2 studiespes. Han trives godt, mange venner der og sier han er flink til å følge med i timen. Men han jobber svært lite med skolearbeid hjemme og gjør nok bare det han absolutt må. Jeg klør i fingra for selv var jeg «flink pike» og jobbet en del med skolearbeid.

vel, dere som har/hadde barn som ikke jobbet seg ihjel på vg skole. Har de kommet i gang med studier eller klart seg bra på annet vis?

Anonymkode: 6dc23...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du ikke hvordan han gjør det? Får han ikke karakterer?

Anonymkode: 7e337...78f

Skrevet

Gjør minimalt, får 5 og 6 i det meste 

Anonymkode: 75e71...31b

Skrevet

Sønnen min jobbet lite med skolen.

Hadde null fravær og fulgte med i timene, leste lite på egenhånd. Da klarte han å få minst 3 på prøvene.

Jobbet litt ekstra med matte, og leverte det han måtte levere av oppgaver, men slet seg på ingen måte ut.

Han gikk ut med under 4 i snitt da, tror det var 3,7, og vet jo at han kunne hatt et høyere snitt om han hadde jobbet for det, noe han ikke gadd.

Han kom ikke inn på høyskolen året etter, hadde for dårlig snitt. Jobbet et år og vurderte ta opp naturfargen siden det var faget han hadde dårligst karakter i, men gadd ikke det heller 🙈

Han flyttet inn i et kollektiv med fire andre gutter, jobbet fulltid og var litt usikker på hva han skulle gjøre med livet sitt... Men året etter kom han inn på høyskolen han ville. Han ville bli kjøreskolelærer og det er 2 år på høyskole. De gjennomførte han og ble ferdig i våres. Fikk fast jobb med en gang og har jobbet 100% som kjøreskolelærer siden 1.juli.

Så det har da ordnet seg greit for han selv om han var en litt umoden og umotivert vgs-elev.

Anonymkode: 48790...cbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vet du ikke hvordan han gjør det? Får han ikke karakterer?

Anonymkode: 7e337...78f

Han er 18 år og da mister jeg innsikt bortsett fra hva han forteller

Skrevet

Ikke helt studiespes, men datteren min tok påbygg i fjor. Fikk ikke inntrykk av at hun jobbet veldig mye, men gikk ut med litt over 4 i snitt. Håper hun likevel kommer inn på studiet hun vil gå. Hun tok et friår i år og jobber masse.

Jeg tror det kommer til å gå helt fint, alle trenger ikke være akademikere med 6 i snitt. Utover å forklare at middels innsats gir middels resultat har jeg ikke presset særlig på, de må finne sin egen vei. Vi trenger flere med yrkesfag og færre med dobbel master.

Anonymkode: 30b31...8b5

Skrevet

Kommer an på skolen du går på. Eliteskolene krever langt mer for gode karakterer, men der går jo også de med hest forutsetninger.

Anonymkode: c990e...10e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt studiespes, men datteren min tok påbygg i fjor. Fikk ikke inntrykk av at hun jobbet veldig mye, men gikk ut med litt over 4 i snitt. Håper hun likevel kommer inn på studiet hun vil gå. Hun tok et friår i år og jobber masse.

Jeg tror det kommer til å gå helt fint, alle trenger ikke være akademikere med 6 i snitt. Utover å forklare at middels innsats gir middels resultat har jeg ikke presset særlig på, de må finne sin egen vei. Vi trenger flere med yrkesfag og færre med dobbel master.

Anonymkode: 30b31...8b5

Litt seint med yrkesfag når han går 2 året studiespes, men lillebroren er fast bestemt på yrkesfag neste år

HI

Skrevet

Hun jobber seg ikke ihjel og hun får gode karakterer. Men, hun har alltid lært raskt, har an vanvittig god hukommelse og hun er strukturert. Det hjelper henne masse og hun har alltid fått gode karakterer på skolen. 

Hun gjør det hun skal, ligger alltid i forkant og tar skolen seriøst. Det gjør hun. Men hun har tid til både venner, trening og jobb utenom skolen. 

Anonymkode: cf3bd...d3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Litt seint med yrkesfag når han går 2 året studiespes, men lillebroren er fast bestemt på yrkesfag neste år

HI

Yrkesfag kan også være arbeidskrevende, altså. Elektro har over 5 i snitt, for eksempel.

Anonymkode: 788d0...55f

Skrevet

Akkurat samme her. Han har surfa gjennom skolen uten å jobbe særlig mye. Veldig vanskelig når jeg selv er flink pike og han har to eldre søstre som er flinke piker😅 Han får stort sett 5 og 6, så han er jo veldig flink. Men hadde ønska han kunne ha jobba mer med fag, ikke minst for å lære seg gode studieteknikker til senere. 

Anonymkode: d0b66...177

Skrevet

Jeg jobber i vgs og har flere slike elever. Noen klarer seg sånn akkurat, andre får gode karakterer. Det er nok dessverre slik at evnenivå, hukommelse og evne til å være organisert og strategisk påvirker resultatene langt mer i vgs enn tidligere. Jeg hadde for eksempel en elev for noen år siden, som nå studerer medisin, som knapt jobbet med skolen utenfor skolen, men rett og slett var så ekstremt smart, velorganisert og med klisterhjerne at han likevel gikk ut med nesten bare 6-ere. Det eneste han jobbet litt med hjemme, var noen av realfagene. 

Du må nesten bare spørre sønnen din om hvordan han ligger an. 

Anonymkode: 4fc60...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Gjør minimalt, får 5 og 6 i det meste 

Anonymkode: 75e71...31b

Samme her

Anonymkode: 7d652...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...