Gå til innhold

Flere donorbarn - samme donor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fått flere barn med donorsæd (både lesbiske og heterofile kan svare) , har dere hatt samme donor til begge/alle barna? Kan man velge selv? Hvilke refleksjoner har dere gjort dere, alene, sammen med mann/kone eller med lege?

Anonymkode: dcdea...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man går offentlig får man ikke velge selv, og tidligere var det i alle fall slik at de ikke «holder av donor» til søsken. Jeg har to barn med donorsæd, de har ulik donor. 

Anonymkode: 133f2...fe1

Skrevet

Her i Norge kan man vel ikke holde av sæd, og det er regler for hvor mange barn hver donor kan bli brukt til, mener det er 6?

Annerledes i utlandet, og mange reiser jo til utlandet. Veldig ekkelt at de ikke har begrensninger på antall barn pr donor synes jeg. Har jo vært noen som har funnet opptil 50 halvsøsken med samme donor, til og med unger av motsatt kjønn på samme skole. Da begynner det bli ekkelt.

Anonymkode: 670f6...242

Skrevet

Et vennepar av meg har samme donor, og samme kvinne bar frem barna, så de er helsøsken. Det hadde hatt betydning for meg. 

Anonymkode: 4223a...484

Skrevet

Nok et bevis på at kvinnefrigjøringen er gått for langt...

Anonymkode: c66a5...0e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nok et bevis på at kvinnefrigjøringen er gått for langt...

Anonymkode: c66a5...0e1

Kan du please ikke!!

Anonymkode: 4223a...484

Skrevet

Ja, vi har samme donor.

Tror ikke du kan holde av i det offentlige. Vi var på privatklinikk i Danmark, betalte litt for å holde av til neste barn. 

Anonymkode: c4738...857

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Her i Norge kan man vel ikke holde av sæd, og det er regler for hvor mange barn hver donor kan bli brukt til, mener det er 6?

Annerledes i utlandet, og mange reiser jo til utlandet. Veldig ekkelt at de ikke har begrensninger på antall barn pr donor synes jeg. Har jo vært noen som har funnet opptil 50 halvsøsken med samme donor, til og med unger av motsatt kjønn på samme skole. Da begynner det bli ekkelt.

Anonymkode: 670f6...242

I Norge er det fem familier pr donor. 
De fleste land har begrensninger, det r ofte fra en tid tilbake disse skrekkhistoriene kommer. 

Anonymkode: 133f2...fe1

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dere som har fått flere barn med donorsæd (både lesbiske og heterofile kan svare) , har dere hatt samme donor til begge/alle barna? Kan man velge selv? Hvilke refleksjoner har dere gjort dere, alene, sammen med mann/kone eller med lege?

Anonymkode: dcdea...719

Har to barn med hver sin donor. Ønsket i utgangspunktet den samme til begge, men pga det tok mange forsøk å bli gravid med første barnet så måtte vi bestille flere strå til neste barn og da var det ikke mulig å få flere fra den samme.

Om man kan bestemme selv kommer nok an på om man går gjennom det offentlige eller ikke. Da jeg ble gravid med første barnet var det ikke mulig ennå å bli inseminert i Norge, så vi gjorde det i Danmark m donorsæd vi selv valgte og bestilte fra sædbank i USA, og hadde det ikke vært for at det tok mange forsøk slik at vi brukte opp og at det gikk noen del år før vi skulle prøve på nr 2 så ville vi valgt samme donor. Nå synes jeg ikke det spiller noen rolle, nr 2 ble like skjønn og de har søskenlikhet og mye til felles likevel. 

Anonymkode: b4551...3c8

Skrevet

Tenk også litt på barna/søsknene, hva hvis den ene vil oppsøke donoren og den andre ikke ønsker det. Da blir den som ikke ønsker det tvunget til å forholde seg til det på grunn av den som ønsker… 

Anonymkode: 4e98b...286

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Tenk også litt på barna/søsknene, hva hvis den ene vil oppsøke donoren og den andre ikke ønsker det. Da blir den som ikke ønsker det tvunget til å forholde seg til det på grunn av den som ønsker… 

Anonymkode: 4e98b...286

Det er ikke før de er 18 år og det er ikke snakk om å opprette et forhold, men å få mer informasjon og et møte. Det må de evt kunne forholde seg til at den ene ønsker og den andre ikke ønsker når de er voksne. Erfaring viser dessuten at donorbarn i liten grad oppsøker donoren, de har ikke det samme behovet for det som mange adopterte har. 

Anonymkode: b4551...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...