Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:19 #1 Skrevet lørdag kl 12:19 Må innrømme jeg er litt skeptisk. Er det innafor å spise påkjørte dyr? 🤔 Anonymkode: 0c0c7...f3b
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:34 #3 Skrevet lørdag kl 12:34 Ja, det er det. Jeg jobbet i kjøttbutikk en gang i tida - den gangen sånne ting eksisterte mer enn i dag. Og der fikk vi inn påkjørte dyr som ble partert og solgt. I dag er det muligens ikke lov å gjøre det sånn, men det er i alle fall ikke farlig å spise det så lenge kjøttet har blitt behandlet som det skal. Anonymkode: 6a574...de1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:46 #4 Skrevet lørdag kl 12:46 Selvfølgelig er det innafor å spise et påkjørt rådyr. Går ut i fra at deler av dyret som ev er knust, blir sortert ut. Rådyr er kjempegod mat. Anonymkode: 68f1f...359
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 13:05 #5 Skrevet lørdag kl 13:05 Nå spiser ikke jeg kjøtt, men jeg mener at det er veldig riktig bruk av påkjørte dyr. Anonymkode: b5c50...fc8
amandine Skrevet lørdag kl 13:16 #6 Skrevet lørdag kl 13:16 Selvfølgelig er det greit så lenge du vet når det døde. Og det vet du jo. Det er ikke like greit om du kjører forbi noe dødt i veikanten og plukker det med deg…
Himmel og hav Skrevet lørdag kl 13:49 #7 Skrevet lørdag kl 13:49 amandine skrev (31 minutter siden): Selvfølgelig er det greit så lenge du vet når det døde. Og det vet du jo. Det er ikke like greit om du kjører forbi noe dødt i veikanten og plukker det med deg… Synd å la det ligge, da...😂🤢
amandine Skrevet lørdag kl 14:47 #8 Skrevet lørdag kl 14:47 Himmel og hav skrev (57 minutter siden): Synd å la det ligge, da...😂🤢 Vel bekomme😂
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:25 #10 Skrevet lørdag kl 16:25 Det kommer an på skadene til dyret ved påkjørsel. Noen ganger kan det være så mye indre blødninger og skader som gjør at at det ikke er så lurt å spise kjøttet Anonymkode: 1ab10...c38
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:06 #11 Skrevet lørdag kl 17:06 Jeg kjenner en som har vakt på vilttelefonen og han har frysren full av kjøtt. Det er klart ting skal spises om det kan spises. Da sønnen min kjørte på et rådyr kom tilfeldigvis denne viltnemdamannen et par biler bak han, han kom frem, kuttet strupen på dyret som hadde brekt begge forbena og heiv det bak på pick-up'en og kjørte hjem med det. Sønnen min ringte politiet og varslet inn for da blir skadene på bilen reparert uten egenandel på forsikringen. Helt uproblematisk i mine øyne. Hva mener du det døde dyret skal brukes til om det ikke blir menneskemat? Anonymkode: 70e81...aa4
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:47 #12 Skrevet lørdag kl 17:47 Ser samtlige her i tråden syns det helt greit å spise roadkill. Kan det ha noe med fenomenet her inne at man aldri, aldri, under noen omstendigheter, skal være enig med HI? Jeg vil ikke spise et ihjelkjørt dyr. Det er bare noe med det. Det meste av ihjelkjørte dyr går til dyrehager eller dyrefor. Det er en grunn til det. HI Anonymkode: 0c0c7...f3b
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:05 #13 Skrevet lørdag kl 18:05 Det finnes mange tråder Hi får støtte. Hvorfor mener du det er galt å spise et påkjørt dyr? Anonymkode: 77d3a...399
HvittHus Skrevet lørdag kl 18:21 #14 Skrevet lørdag kl 18:21 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ser samtlige her i tråden syns det helt greit å spise roadkill. Kan det ha noe med fenomenet her inne at man aldri, aldri, under noen omstendigheter, skal være enig med HI? Jeg vil ikke spise et ihjelkjørt dyr. Det er bare noe med det. Det meste av ihjelkjørte dyr går til dyrehager eller dyrefor. Det er en grunn til det. HI Anonymkode: 0c0c7...f3b Det er jo ikke noe forskjell på slakt og dyr som er påkjørt, annet enn at døden kom på forskjellig måte. Da forutsetter jeg at dyret ble vommet og tømt for blod rett etter påkjørsel. Å spise et dyr som man ikke vet når er påkjørt er noe annet.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 18:23 #15 Skrevet lørdag kl 18:23 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Ser samtlige her i tråden syns det helt greit å spise roadkill. Kan det ha noe med fenomenet her inne at man aldri, aldri, under noen omstendigheter, skal være enig med HI? Jeg vil ikke spise et ihjelkjørt dyr. Det er bare noe med det. Det meste av ihjelkjørte dyr går til dyrehager eller dyrefor. Det er en grunn til det. HI Anonymkode: 0c0c7...f3b At du ikke vil spise det, betyr jo ikke at de som mener noe annet er på jakt etter hi altså Anonymkode: fe17c...6cc
sug lut Skrevet lørdag kl 18:38 #16 Skrevet lørdag kl 18:38 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Ser samtlige her i tråden syns det helt greit å spise roadkill. Kan det ha noe med fenomenet her inne at man aldri, aldri, under noen omstendigheter, skal være enig med HI? Jeg vil ikke spise et ihjelkjørt dyr. Det er bare noe med det. Det meste av ihjelkjørte dyr går til dyrehager eller dyrefor. Det er en grunn til det. HI Anonymkode: 0c0c7...f3b Hva er problemet ditt? Dyret er dødt, og det er ferskt. Dvs det er mat. Men du vil heller føle deg forfulgt og misforstått.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:00 #17 Skrevet lørdag kl 19:00 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ser samtlige her i tråden syns det helt greit å spise roadkill. Kan det ha noe med fenomenet her inne at man aldri, aldri, under noen omstendigheter, skal være enig med HI? Jeg vil ikke spise et ihjelkjørt dyr. Det er bare noe med det. Det meste av ihjelkjørte dyr går til dyrehager eller dyrefor. Det er en grunn til det. HI Anonymkode: 0c0c7...f3b Eller så har det noe å gjøre med at det virker rart å ikke kunne spise påkjørte dyr 🤷🏼♀️ Men du kan jo bare si at du ikke vil spise det. Anonymkode: b5c50...fc8
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 22:21 #18 Skrevet lørdag kl 22:21 Jeg må bare skyte inn at jegere faktisk har rutine for å teste for Creutzfeldt-Jakobs (skrantesjuke heter vel varianten dådyr/gjort kan få) noe som man neppe gjør om man bare tar med seg hjem noe man kjører på. Det er viltnemda som har oversikt over plassene som tester for dette. Så det er det jeg tenker mest på at kjøttet er kontrollert og alt er som det skal være. Anonymkode: df236...cc9
the amazing spidermamma Skrevet lørdag kl 22:49 #19 Skrevet lørdag kl 22:49 Det er jo bra hvis man kan bruke dyret til noe (altså spise det), jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle være innafor. Rådyret har nok uansett hatt et bedre liv enn mange dyr som blir industrislaktet, og det var jo uansett dødt, så hvorfor ikke spise det? Når det er sagt, så er det bare du, HI som kan vite hvorfor du ikke føler at det er greit, og jeg synes ikke du skal tvinge i deg mat du føler avsmak for, uansett hva andre på et forum mener.
Anonym bruker Skrevet i går, 04:01 #20 Skrevet i går, 04:01 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ser samtlige her i tråden syns det helt greit å spise roadkill. Kan det ha noe med fenomenet her inne at man aldri, aldri, under noen omstendigheter, skal være enig med HI? Jeg vil ikke spise et ihjelkjørt dyr. Det er bare noe med det. Det meste av ihjelkjørte dyr går til dyrehager eller dyrefor. Det er en grunn til det. HI Anonymkode: 0c0c7...f3b At alle er enige om at det er ok å spise et dyr man vet hvordan ble avlivet betyr ikke at man går sammen om å ikke være enig med hi. Så lenge dyret ble håndtert riktig etter påkjørselen så ser ikke jeg noen forskjell på dette og å bli skutt på jakt. Det er jo ikke slik at broren din plukket opp et rådyr fra veikanten og tilbereder det. Men vil du ikke spise det så takker du bare nei, det kan neppe være en stor sak for noen. Anonymkode: b5524...e99
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #21 Skrevet 15 timer siden Veldig spesielt… Kjente det vrengte seg i magen min så forstår deg godt. Anonymkode: abf0a...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå