Anonym bruker Skrevet 30. oktober #1 Skrevet 30. oktober Ungdommen skal få sin første BSU konto og i den forbindelse tar han det som en selvfølge av jeg som mor skal sette inn penger for han. Jeg er alene og strever nok som det er, så dette har jeg sagt er en konto han selv skal spare på. Jeg vet jo at flere foreldre hjelper ungdommen å spare, så jeg føler meg veldig kjip og streng. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 6d4a9...f6b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober #2 Skrevet 30. oktober Har en ungdom på 17 og en på snart 20. De har ikke bsu konto. Fikk beskjed i banken at det ikke er vits så lenge de ikke betaler skatt av inntekt og de ikke får fradrag. Sparer heller i fond. Men det er jo både og det også. Kan jo fort svige der også. Ang deres situasjon tenker jeg at bsu er langsiktig sparing til bolig og at han selv må sette inn penger han får til jul og bursdag. Du er alene som du sier og har nok utgifter ellers. Anonymkode: d261a...997
Anonym bruker Skrevet 30. oktober #3 Skrevet 30. oktober Så lenge han ikke får skattefradag og dere har det trangt økonomisk, hadde jeg ikke låst pengene på BSU-konto. Dette er jo en ordning der man som ung voksen kan spare til bolig og få skattefradrag. Det er ikke tenk som en løsning der foreldre skal spare til sine barn. Jeg kjenner ingen som sparer for sine barn på BSU. Dette var heller ikke noe vi selv fikk. BSU sparte vi i selv da det var aktuelt for oss. Prisene har riktignok gått opp siden vi kjøpte vår bolig så er åpen for et privat lån og/eller gave for å hjelpe dem med nok egenkapital til at de får låne til bolig når den tid kommer. Jeg tror du bør sette deg ned med din sønn og fortelle litt om økonomi - både generelt og om deres økonomi. Fortelle hva dere har inn og hva dere har ut og hvordan dere da prioriterer. Fortelle litt om skatt, skattetrekk osv. Det er mange ungdommer som ikke forstår helt verdien av penger og hvor mye man må jobbe før man kan kjøpe ting. Min generasjon vokste opp med kontanter og opplevde dermed enklere verdi og at pengene bare kan brukes en gang. Vi kunne se at det minket. Vi måtte også planlegge. Hadde vi reist i butikken med penger var det det vi hadde å bruke. Vi kunne ikke få påfyll underveis. Mange av ungdom er vant med et kort som "magisk" fyller seg om de ringer hjem og trenger penger til noe. De mister dermed den naturlige opplæring i penger som vi fikk gratis. Anonymkode: 30915...4a8
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #4 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (5 timer siden): Fikk beskjed i banken at det ikke er vits så lenge de ikke betaler skatt av inntekt og de ikke får fradrag. Sparer heller i fond. Samme tenker jeg. Så lenge de ikke betaler skatt er BSU ikke gunstig. Mine sparer, av lønna si, på sparekonto. Når de tjener såpass mye at de må skatte av beløpene så skal det opprettes BSU. Jeg har spart noe til barna, men ikke mye. Vært alene med dem fra de var små og kun hatt min lønn, pluss barnetrygd. Min "sparing" nå blir at ungdommene sin lønn går rett inn på sparekonto og så dekker jeg alt de trenger Anonymkode: 2c351...855
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #5 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Samme tenker jeg. Så lenge de ikke betaler skatt er BSU ikke gunstig. Mine sparer, av lønna si, på sparekonto. Når de tjener såpass mye at de må skatte av beløpene så skal det opprettes BSU. Jeg har spart noe til barna, men ikke mye. Vært alene med dem fra de var små og kun hatt min lønn, pluss barnetrygd. Min "sparing" nå blir at ungdommene sin lønn går rett inn på sparekonto og så dekker jeg alt de trenger Anonymkode: 2c351...855 Faktisk er det gunstig sparing uansett, du får høy rente på BSU. Og en får ikke trekke av så mye på skatten lenger heller. Vi betaler gjerne i begynnelsen, så må de ta det selv etterpå. Guttungen er lærlig og planen der er å betale alt inn i januar for best mulig rente Anonymkode: 40b01...1dc
sug lut Skrevet 31. oktober #6 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ungdommen skal få sin første BSU konto og i den forbindelse tar han det som en selvfølge av jeg som mor skal sette inn penger for han. Jeg er alene og strever nok som det er, så dette har jeg sagt er en konto han selv skal spare på. Jeg vet jo at flere foreldre hjelper ungdommen å spare, så jeg føler meg veldig kjip og streng. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 6d4a9...f6b Han tar det som en selvfølge? Det i seg selv hadde gjort at jeg ikke hadde satt inn ei krone, faktisk, men derimot satt ham ned med kontoutskrifter og vist ham hva det koster å drifte husholdningen. Du får forklare ham hvordan verden henger sammen, det burde vært klart for ham forlengst. Skal han spare får han spare selv, fra jobb, bursdag, konf eller hva det måtte være.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #7 Skrevet 31. oktober Mine har opprettet bsu når de ble lærlinger og har selvfølgelig spart selv. Anonymkode: 72e75...88c
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #8 Skrevet 31. oktober Problemet her er at han har en far som har fortalt han hvor mye han betaler i barnebidrag til meg hver måned og sønnen min synes da at noe av det kunne bli satt inn på bsu. Jeg prøver å forklare at de pengene går til helt andre nødvendige ting, men det virker ikke som han vil skjønne. Hi Anonymkode: 6d4a9...f6b
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #9 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Problemet her er at han har en far som har fortalt han hvor mye han betaler i barnebidrag til meg hver måned og sønnen min synes da at noe av det kunne bli satt inn på bsu. Jeg prøver å forklare at de pengene går til helt andre nødvendige ting, men det virker ikke som han vil skjønne. Hi Anonymkode: 6d4a9...f6b Sett dere ned med Excel og kontoutskrifter og vis hva pengene går til. Etterpå kan du ta med deg sønnen din til matbutikken der dere handler sammen og han kan se hva alt koster. Det er ikke bare god lærdom for å forstå situasjonen nå, men for å ha et realistisk syn på økonomi som han etter hvert selv skal styre. Anonymkode: 30915...4a8
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #10 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Problemet her er at han har en far som har fortalt han hvor mye han betaler i barnebidrag til meg hver måned og sønnen min synes da at noe av det kunne bli satt inn på bsu. Jeg prøver å forklare at de pengene går til helt andre nødvendige ting, men det virker ikke som han vil skjønne. Hi Anonymkode: 6d4a9...f6b Hvor gammel er han? Økonomi er faktisk et vanskelig fag, og ingen barn/ungdommer forstår det av seg selv, det er vår jobb å forklare dem det. Den enkle forklaringen er at begge foreldrene til et barn skal spleise på å forsørge det, og spleisen deles etter inntekt, den som tjener mest må betale mest. Så går de pengene til bolig, strøm, mat, lommepenger, mobil, busskort, trening osv. Du betaler litt, pappa betaler litt. Men sparepenger må man spare opp selv. Det er ikke meningen foreldre skal spare opp bsu konto til barna sine, det er en spareform man bruker når man har fått jobb og skal spare til bolig. Man kan maks spare 27.500 kr i året på bsu, og det sparer man selv når man begynner jobbe. Mine to eldste tok fagbrev og bodde hjemme i læretiden, da hadde de fast overførsel på lønningsdag hver måned for å fylle opp kontoen. Jeg har aldri satt inn så mye som en krone på den. Og når vi snakker om økonomiopplæring, sønnen min på 21 år sa her for noen uker siden at en av hans kompiser tenkte på å kjøpe seg en leilighet og ble så glad når renta nå ble satt ned. For han trodde seriøst at om han kjøpte en leilighet til 2 mill skulle banken ha 4-5% av den summen for å låne han de pengene, og det var jo ikke så galt.... Han hadde overhodet ikke skjønt hvordan dette med rente fungerte. Han trodde det kostet 80.000 eller noe sånt å låne 2 mill. Vi må huske å lære opp ungene våre! Anonymkode: 72e75...88c
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #11 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (9 timer siden): Faktisk er det gunstig sparing uansett, du får høy rente på BSU. Og en får ikke trekke av så mye på skatten lenger heller. Vi betaler gjerne i begynnelsen, så må de ta det selv etterpå. Guttungen er lærlig og planen der er å betale alt inn i januar for best mulig rente Anonymkode: 40b01...1dc Ja, men i og med at det er tak på hva de kan spare lønner det seg ikke å bruke kontoen før de faktisk sparer skatt. Det finnes noen andre kontoer med liknende betingelser det er bedre å bruke. Anonymkode: adfea...6e3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #12 Skrevet 31. oktober Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ungdommen skal få sin første BSU konto og i den forbindelse tar han det som en selvfølge av jeg som mor skal sette inn penger for han. Jeg er alene og strever nok som det er, så dette har jeg sagt er en konto han selv skal spare på. Jeg vet jo at flere foreldre hjelper ungdommen å spare, så jeg føler meg veldig kjip og streng. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 6d4a9...f6b Han får tjene penger selv. Sånn er det bare. Jeg gir ikke penger til ungene mine. De må jobbe for ukelønnen sin hvis ikke blir det ikke penger. De må lære seg å håndtere økonomi fra ung alder for å forstå verdien av forskjellige ting. Kan ikke bare få. Da lærer de ingenting. Anonymkode: 1dfaa...d2e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #13 Skrevet 31. oktober Det betaler de selv. De to eldste har jobba fra de var 14 og 15, så de sparer av egne penger. Anonymkode: 10199...23f
Anonym bruker Skrevet 31. oktober #14 Skrevet 31. oktober Alle mine satt inn Konf.penger der selv. Så har jeg satt inn fast 50kr i mnd frem til de er 18, litt mer nå jeg har mulighet. Jeg har ikke så mye jeg heller, men på denne måten kan jeg bidra noe Anonymkode: 64483...de2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå