Anonym bruker Skrevet 29. oktober #1 Skrevet 29. oktober Noen som har erfaring med oppfølging fra lærerne? Jeg kjenner flere elever på vgs og jeg synes det forventes så mye av dem med tanke på å fange opp ting når læreren glipper. Noen av elevene er flinke til å forutse at det kommer til å glippe. De navigerer fint rundt utfordringer med vikarer, lærere som glemmer å gi beskjeder, lærere som glemmer å dele ut hjelpemidler, lærere som glemmer hvem som har meldt seg på oppfølging, glemmer fagsamtaler, glemmer viktige møter før prøver, glemmer at eleven skulle holde foredrag osv. Elever som klarer å forutse dette og minne lærene på det de har lovet (og glemt) og følge opp lærere på riktig tidspunkt, får vist hva de kan. Så er det elever som ikke klarer dette. De ser ikke at slik det er med vikarer, andre oppgaver for læreren, så kommer læreren til å glemme det de har lovet. De får gjerne ikke med seg oppdrag lærere har utenfor huset, andre klasser de må hoppe inn i, sykefravær blant andre osv, så de ser ikke at sjansen for at det de er lovet blir glemt. Når de oppdager at de ikke fikk oppfølgingen de skulle ha (f.eks. med at de ikke har fått lovet info før prøver), at fagsamtalen de har øvd til er glemt, så blir de avvist med at "nå er det for sent. Vi jobber med noe annet nå. Du burde gitt beskjed før". (eller tilsvarende). De kan jo ikke gi beskjed før, fordi har ikke forstått at de er glemt. De har ikke forstått at f.eks. fagsamtalen er glemt, før de har skiftet tema. Selv om de har opplevd det tidligere, klarer de ikke å trekke paralleller senere heller. Jeg synes det er oftere og oftere at elever som ikke selv følger opp lærerne, blir glemt. Regner med det har med ressursene i skolen å gjøre. Dette rammer de elevene som ønsker å gjøre det bedre f.eks. gå fra lav måloppnåelse til middels eller fra middels til høy, men som ikke klarere å lese prosessen/det store bildet slik at de ikke klarer å følge opp sine egne lærere. Lærerne lover bedring, men det blir ikke bedre der. Det er jo eleven som blir lidende ved å få for lav karakter så da må eleven kompensere. Hvordan kan man lære disse elevene å forutse utfordringene som dukker opp. Lære dem å forstå når de er glemt, når de må ha selvstudium fordi et tema fra læreplanen er glemt og når de må følge opp lærerne? Anonymkode: b76a5...d06
Anonym bruker Skrevet 29. oktober #2 Skrevet 29. oktober Dette hørtes da voldsomt ut, hvordan kan dette være et problem? Jeg har fire barn, fra 16 til 24 år, så yngste går nå i 1.kl på vgs, og dette har da virkelig aldri vært noen problemstilling... Hatt barn på to forskjellige vgs, både innen yrkesfag og studiespes. Kan det ha med deres vgs å gjøre, mye fravær blant lærerne, dårlig kultur blant lærerne? Anonymkode: 4aaaa...1e2
MissSaigon Skrevet 29. oktober #3 Skrevet 29. oktober Hva jobber du med som opplever at dette er noe som skjer en stor elevgruppe? Jeg har fire barn og har aldri opplevd dette som et stor problem.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober #4 Skrevet 29. oktober Dette har jeg aldri vært borti. Jeg har forberedt barna mine på at videregående skole ikke er det samme som barnehagen, at de må være påkoblet og følge med og ta ansvar selv. Det har gått helt fint. Anonymkode: 089d9...3df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå