Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:07 #1 Skrevet onsdag kl 06:07 Jeg har etter mange år tatt tak i mitt fedmeproblem og gått ned 20kg. Det var selvsagt tøft, men ikke umulig. Flere jeg tidligere har diskutert vekt med, mener det er umulig å gå ned i vekt for dem. At de spiser riktig og beveger seg nok, men at vekten ikke rokker seg. Det stemmer jo ikke. Det er jo mat inn og energi ut som avgjør Er det selvbedrag på høyt nivå? Er det noe i det og jeg som ikke har skjønt no? Jeg undres… Anonymkode: fc396...095
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:33 #2 Skrevet onsdag kl 06:33 Good job av deg! Kjempefint at du har tatt tak og klart det 🥳 men nei. Det er ikke så enkelt som «spis mindre enn du forbrenner» Hadde det funka på meg hadde jeg vært sylslank. Som evig slankende har jeg prøvd aaaaalt. Jeg har loggført alt, tracka kalorier inn og kalorier ut. Spiser jeg for lite stopper det opp, spiser jeg for mye legger jeg på meg, spiser jeg aaaakkurat passe mengde går jeg saaaakte ned, men det må være så lite og så riktig hver eneste dag at jeg ikke har sjans å holde det gående. Som slankeoperert kan jeg ikke spise mer enn 800-1000 kalorier om dagen uten å legge på meg. Basalforbrenninga mi er på rundt 1800, og hvis jeg trener masse er jeg oppi 2500-3000. Da bør jeg jo kunne spise mye da… Anonymkode: 90545...d2e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:34 #3 Skrevet onsdag kl 06:34 Jeg har en funksjonshemming som gjør at jeg nok aldri har “beveget meg nok”. Jeg har aldri vært en storspiser eller vekdig glad i usunn mat så de fleste som spiser som meg holder seg nok relativt slanke. jeg har også lang erfaring med slanking og de du kjenner har nok rett, det er ikke så enkelt som energi inn og ut i et lengre perspektiv. Kroppens mekanismer påvirker nemlig det regnestykket når den prøver å få tilbake den tapte vekten. Det er riktig at en må tilpasse inntaket til forbrenningen, det er bare veldig mye vanskeligere nør en har gått ned en del i vekt. Om Lise og Line er to 35 år gamle kvinner på 165 cm og 60 kg vil en tenke at de må gjøre det samme for å holde den vekten. Lise har gått ned 30kg og Line har aldri veid over 70kg. Det gjør utgangspunktet deres svært forskjellig. Om Lise hadde levd og spist som Lene ville hun gått opp i vekt. Lise sin forbrenning er i utgangspunktet minst 10% lavere enn Lenes, i tillegg opplever Lise hele tiden at hun er sulten og bør spise. Lene kan stole på at sultfølelsen står i forhold til behovet. Lise kan fokusere på å bygge muskler for å øke forbrenningen noe, det er sansynlig at hun har høyere fettprosent, det løser ikke utfordringen. Når Lise har klart å holde vekten en stund, ser dem nemlig også ut som om skrur ned forbrenningen ytterligere. Lise har barn, en krevende jobb og forpliktelser utenom. Nå har hun ikke kapasitet å bruke på å motstå impulsene og planlegge, handle og lage all mat hun kan spise om vekten skal holde seg nede. Da legger hun raskt på seg. Anonymkode: c2ba3...538
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:55 #4 Skrevet onsdag kl 06:55 Hvorfor tror du at du vet bedre enn alle leger og eksperter på området som sier det ikke er så enkelt? Som sier at forbrenningen påvirkes av alt mulig rart. At noen må spise så få kalorier at de blir slappe og føler seg syke. At kroppens sulthormoner kriger mot et så lavt kaloriinntak. At forbrenningen settes ned fordi kroppen tror det er hungersnød. For noen er det ganske lett å gå ned I vekt, men det er ikke det vanligste. Hadde det vært lett for alle hadde det ikke eksistert overvektige, for ingen ønsker å være overvektig.... Anonymkode: 3c241...b8e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:14 #5 Skrevet onsdag kl 07:14 Det var det med innsikt, da, ja. Anonymkode: 2c6b2...571
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:40 #6 Skrevet onsdag kl 07:40 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har etter mange år tatt tak i mitt fedmeproblem og gått ned 20kg. Det var selvsagt tøft, men ikke umulig. Flere jeg tidligere har diskutert vekt med, mener det er umulig å gå ned i vekt for dem. At de spiser riktig og beveger seg nok, men at vekten ikke rokker seg. Det stemmer jo ikke. Det er jo mat inn og energi ut som avgjør Er det selvbedrag på høyt nivå? Er det noe i det og jeg som ikke har skjønt no? Jeg undres… Anonymkode: fc396...095 Det går på motivasjon. Jeg også vil ned, men det er umulig for meg. Fordi jeg ikke greier droppe potetgull og godsaker. Jeg vet jo at jeg hadde gått ned om jeg spiste mindre og beveget meg mer, men greier ikke få det til. =umulig. See? Anonymkode: c2f3a...afc
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:07 #7 Skrevet onsdag kl 11:07 For de aller, aller fleste mennesker er det så enkelt som kalorier inn og kalorier ut, ja. Anonymkode: 6783d...c74
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:25 #8 Skrevet onsdag kl 11:25 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har etter mange år tatt tak i mitt fedmeproblem og gått ned 20kg. Det var selvsagt tøft, men ikke umulig. Flere jeg tidligere har diskutert vekt med, mener det er umulig å gå ned i vekt for dem. At de spiser riktig og beveger seg nok, men at vekten ikke rokker seg. Det stemmer jo ikke. Det er jo mat inn og energi ut som avgjør Er det selvbedrag på høyt nivå? Er det noe i det og jeg som ikke har skjønt no? Jeg undres… Anonymkode: fc396...095 Joooooo, det stemmer. Bare fordi DU ikke har opplevd det, betyr ikke at andre juger. Hørt om at traumer kan gjøre at kroppen holder på vekta for å beskytte kroppen? Neivel, les om det feks. Anonymkode: ba1d8...665
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:49 #9 Skrevet onsdag kl 11:49 Gratulerer med imponerende vekttap! Du tar feil. Jeg har også gått ned over 20 kg. På lavkarbo. Jeg fikk altså ikke i meg færre kalorier, likevel gikk jeg ned i vekt. Med en gang jeg spiser karbohydrater blir jeg så sulten at ikke all verdens viljestyrke er nok til å ikke spise. Trening har også lite å si i forhold til vekttap. Trening er sunt både for kropp og sjel, men om man spiser mer trenger man mer mat, så vinningen går mye opp i spinningen. Jeg var overvektig i flere ti-år. Men jeg har ikke noe særlig dårlig viljestyrke. Jeg røyker ikke, jeg snuser ikke, jeg drikker svært lite alkohol, jeg har høyere utdannelse og en krevende jobb. Jeg har vært tillitsvalgt, fau-leder i mange år osv. Jeg er en skikkelig ressursperson for de rundt meg. Kanskje du har hatt dårlig viljestyrke, det trenger ikke det gjelde alle andre som er overvektig. Tenk hvis man heller kunne snudd fokuset, og sagt HVORFOR er det så vanskelig for mange å gå ned i vekt. Offentlige kostholdsråd er tydeligvis ikke gode nok, hvordan kan man gi individuelt tilpassede råd, kan man lovregulere vekk reklame for sukkerholdig mat/drikke osv. Anonymkode: 2647b...550
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 18:41 #10 Skrevet onsdag kl 18:41 Man behøver ikke å gå ned i vekt av å spise lite. Jeg spiser for lite, vekten rikker seg ikke, da går kroppen på sparebluss og tviholder på kiloene. Vært hos legen i dag og jeg må få i meg mer proteiner f.eks. så da får vi se hvordan det vil gå. Anonymkode: 87a4f...69e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 18:52 #11 Skrevet onsdag kl 18:52 Jeg slutter aldri å undres over de som endelig har gått ned i vekt og plutselig sitter å svaret alle leter etter. 🤷🏻♀️ Om fem år er jo de aller fleste tilbake på vekta de startet på, da er dere stille igjen. Anonymkode: 66f88...b96
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 19:35 #12 Skrevet onsdag kl 19:35 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg slutter aldri å undres over de som endelig har gått ned i vekt og plutselig sitter å svaret alle leter etter. 🤷🏻♀️ Om fem år er jo de aller fleste tilbake på vekta de startet på, da er dere stille igjen. Anonymkode: 66f88...b96 Det er egentlig ganske enkelt å gå ned i vekt, i alle fall de første kiloene og noen kilo til, kanskje helt ned til "idealvekt" noen ganger også. Men det som er virkelig vanskelig, er å la være å gå opp igjen. For det er en kamp mellom kroppen og en selv. For kroppen vil gjerne kjempe for å komme opp igjen. Spesielt om man går fort ned i vekt. Og så er det kanskje så enkelt som at vi mennesker er forskjellige, også når det gjelder å slanke oss. Det som passer for meg, passer kanskje ikke for venninna mi eller naboen eller andre. En lege sa til meg en gang som jeg var ganske fortvila og oppgitt over min mangel på viljestyrke, at slanking er ikke bare handler om mental viljestyrke. Anonymkode: 43ad1...e81
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:53 #13 Skrevet torsdag kl 12:53 Statistikken lyver ikke, og den viser at mellom 95 og 97% av de som har gått ned i vekt går opp igjen. Det er ikke nedgangen som er problemet, det er jojo-vekten som kommer etterpå. Og jo flere ganger du har gått ned og opp, jo vanskeligere er det å holde vekten lav. Mennesket har eksistert i noen år altså, og evolusjonen har gjort kroppen sånn at all ekstra polstring skal lagres til dårligere tider. Evolusjonen har ikke fått med seg at det er mange generasjoner siden det var dårlige tider.... Anonymkode: 3c241...b8e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:24 #14 Skrevet torsdag kl 19:24 Det er alltid gøy med folk som tror de har sett lyset, og plutselig sitter på fasiten 😂 Anonymkode: 8bd59...ca6
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:56 #15 Skrevet torsdag kl 19:56 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Statistikken lyver ikke, og den viser at mellom 95 og 97% av de som har gått ned i vekt går opp igjen. Det er ikke nedgangen som er problemet, det er jojo-vekten som kommer etterpå. Og jo flere ganger du har gått ned og opp, jo vanskeligere er det å holde vekten lav. Mennesket har eksistert i noen år altså, og evolusjonen har gjort kroppen sånn at all ekstra polstring skal lagres til dårligere tider. Evolusjonen har ikke fått med seg at det er mange generasjoner siden det var dårlige tider.... Anonymkode: 3c241...b8e Det er ett godt poeng. Kroppen lagrer mat for å ha i krisetider, men den tar ikke høyde for at det ikke er krise når man har konstant tilgang på mat. Da blir man feit, da. Og motsatt, hvis man sulter seg ved å ikke spise så stopper vektnedgangen opp fordi kroppen tror det er krise og må tviholde på alt. Alle overvektige mennesker (og da mener jeg ikke 5 kilo for mye) sliter med å gå ned og bli der. Kroppen vil alltid huske øverste vekt og jobbe for å komme tilbake dit Anonymkode: 90545...d2e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 20:05 #16 Skrevet torsdag kl 20:05 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er ett godt poeng. Kroppen lagrer mat for å ha i krisetider, men den tar ikke høyde for at det ikke er krise når man har konstant tilgang på mat. Da blir man feit, da. Og motsatt, hvis man sulter seg ved å ikke spise så stopper vektnedgangen opp fordi kroppen tror det er krise og må tviholde på alt. Alle overvektige mennesker (og da mener jeg ikke 5 kilo for mye) sliter med å gå ned og bli der. Kroppen vil alltid huske øverste vekt og jobbe for å komme tilbake dit Anonymkode: 90545...d2e Da er cluet å ikke gå opp i utgangspunktet. Anonymkode: 6783d...c74
Anonym bruker Skrevet fredag kl 17:14 #17 Skrevet fredag kl 17:14 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Da er cluet å ikke gå opp i utgangspunktet. Anonymkode: 6783d...c74 Ja selvsagt. Men det er jo lettere sagt enn gjort. Jeg for min del har vokst opp med omsorgssvikt, seksuelle overgrep i tillegg til lite tilgang på mat, og da det var noe i hus var det usunt. Anonymkode: 90545...d2e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:30 #18 Skrevet fredag kl 21:30 Anonym bruker skrev (På 30.10.2025 den 21.05): Da er cluet å ikke gå opp i utgangspunktet. Anonymkode: 6783d...c74 Helt klart, derfor må innsatsen mot overvekt settes inn mot de yngre generasjonene så de ikke blir overvektige. Gikk du inn på en ungdomsskole/vgs for 30-50 år siden var det veldig få overvektige, gjør du det i dag er det ganske mange. Har man først blitt overvektig er det uhyre vanskelig å snu det igjen. Jeg er 25 kg for tung og skylder ikke på noen andre enn meg selv. Jeg ble kronisk syk og ufør, taklet det særdeles dårlig og spiste meg feit. Nå er det utrolig vanskelig å bli slank igjen. Jeg var slank til jeg var nesten 40 år, så ble jeg syk og sitter her som en overvektig 50-åring. Det er en skam, ikke nok med at jeg ble syk, jeg spiste meg feit også 🙈 Jeg skammer meg veldig, herlighet, hvorfor i alle dager kunne jeg ikke gått til en psykolog eller mistet apetitten, men neida, jeg spiste hele dagen når jeg sørget over å ikke være på jobb. Det er en forklaring, men ingen unnskyldning. Vi har det så godt, både mat og penger er tilgjengelig så vi blir mer og mer overvektig. Ultraprossesert mat man ikke blir skikkelig mett av og kan spise mye mer av enn man trenger. Det ødelegger oss... Anonymkode: 3c241...b8e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:52 #19 Skrevet fredag kl 21:52 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Helt klart, derfor må innsatsen mot overvekt settes inn mot de yngre generasjonene så de ikke blir overvektige. Gikk du inn på en ungdomsskole/vgs for 30-50 år siden var det veldig få overvektige, gjør du det i dag er det ganske mange. Har man først blitt overvektig er det uhyre vanskelig å snu det igjen. Jeg er 25 kg for tung og skylder ikke på noen andre enn meg selv. Jeg ble kronisk syk og ufør, taklet det særdeles dårlig og spiste meg feit. Nå er det utrolig vanskelig å bli slank igjen. Jeg var slank til jeg var nesten 40 år, så ble jeg syk og sitter her som en overvektig 50-åring. Det er en skam, ikke nok med at jeg ble syk, jeg spiste meg feit også 🙈 Jeg skammer meg veldig, herlighet, hvorfor i alle dager kunne jeg ikke gått til en psykolog eller mistet apetitten, men neida, jeg spiste hele dagen når jeg sørget over å ikke være på jobb. Det er en forklaring, men ingen unnskyldning. Vi har det så godt, både mat og penger er tilgjengelig så vi blir mer og mer overvektig. Ultraprossesert mat man ikke blir skikkelig mett av og kan spise mye mer av enn man trenger. Det ødelegger oss... Anonymkode: 3c241...b8e Du skal da ikke skamme deg. Det er ikke skamfullt å være overvektig. Og ja, jeg tror du er inne på den viktigste samfunnsmessige årsaken til overvekt: overflod, ultraprossesert mat kombinert med inaktivitet (på mange). Det er rett og slett naturen som svarer på livsstilen vår. Anonymkode: 6783d...c74
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:53 #20 Skrevet fredag kl 21:53 Anonym bruker skrev (På 29.10.2025 den 7.07): Jeg har etter mange år tatt tak i mitt fedmeproblem og gått ned 20kg. Det var selvsagt tøft, men ikke umulig. Flere jeg tidligere har diskutert vekt med, mener det er umulig å gå ned i vekt for dem. At de spiser riktig og beveger seg nok, men at vekten ikke rokker seg. Det stemmer jo ikke. Det er jo mat inn og energi ut som avgjør Er det selvbedrag på høyt nivå? Er det noe i det og jeg som ikke har skjønt no? Jeg undres… Anonymkode: fc396...095 Det er viljestyrke og kunnskap de mangler, de aller fleste. Sånn er det bare. Det er vanskelig å snu uvaner. Skal du bli slankere krever det disiplin, kunnskap og viljestyrke. Du må endre livsstil, det er ikke enkelt, kred til deg som har klart det. Det er bare patetisk å høre på alle unnskyldningene fra de som tror de har gjort "alt", men ingen ting hjelper. Anonymkode: 3da60...6ba
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:04 #21 Skrevet fredag kl 22:04 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er viljestyrke og kunnskap de mangler, de aller fleste. Sånn er det bare. Det er vanskelig å snu uvaner. Skal du bli slankere krever det disiplin, kunnskap og viljestyrke. Du må endre livsstil, det er ikke enkelt, kred til deg som har klart det. Det er bare patetisk å høre på alle unnskyldningene fra de som tror de har gjort "alt", men ingen ting hjelper. Anonymkode: 3da60...6ba Jeg foreslår at du leser deg opp på dette istedenfor å være så ufyselig mot folk Anonymkode: 90545...d2e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:49 #22 Skrevet fredag kl 22:49 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Jeg foreslår at du leser deg opp på dette istedenfor å være så ufyselig mot folk Anonymkode: 90545...d2e Det hun skriver er jo helt sant. Anonymkode: 6783d...c74
Anonym bruker Skrevet fredag kl 23:02 #23 Skrevet fredag kl 23:02 Varierer nok fra person til person hvor lett det er å ta av seg. Mange går på medisiner som gir økt vekt. Noe er genetisk. Jeg f eks kan spise som en hest og blir ikke større. Fysisk og psykisk helse henger sammen. For mange er det tungt å bevege seg. Folk må være opptatt av egen kropp og trivsel, og hva andre gjør med sine liv og kropper må være opp til hver enkelt Anonymkode: 7a5bf...c45
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:54 #24 Skrevet lørdag kl 06:54 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det hun skriver er jo helt sant. Anonymkode: 6783d...c74 Nei. Det er ikke det. Du kan ha all viljestyrke i verden og likevel ikke klare deg på 1000 kalorier om dagen. Man blir slapp, sliten, ukonsentrert, kvalm og uvel. Det skal litt mer enn viljestyrke og kunnskap til å klare å stå i det Anonymkode: 90545...d2e
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:57 #25 Skrevet lørdag kl 06:57 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Det er ikke det. Du kan ha all viljestyrke i verden og likevel ikke klare deg på 1000 kalorier om dagen. Man blir slapp, sliten, ukonsentrert, kvalm og uvel. Det skal litt mer enn viljestyrke og kunnskap til å klare å stå i det Anonymkode: 90545...d2e Hvor kom 1000 kalorier om dagen inn i bildet? Anonymkode: 6783d...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå