Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #1 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg orker ikke engasjere meg så mye egentlig, eller jeg er engasjert men handlingslammet. Jeg sitter i FAU så jeg involveres ufrivillig i meningsløse diskusjoner. Forrige uke var jeg på butikken sent på kvelden. En haug ungdommer 12-14 år hang like bortenfor. Da jeg kom ut hadde de barket sammen. Det var kasting av gjenstander og kniver ble brukt. Politiet kom og det ble stor ståhei. Nå skal liksom FAU bidra til forbyggende arbeid. Jeg kjenner at alt vrenger seg. Når en på 12 år stikker ned til sentrum med kniv i lomma så har vi for lengst passert «forbyggende arbeid». Dette har vært en varslet katastrofe lenge. Skole har sviktet i varslingsplikt og BV har sviktet. Vi i foreldregruppen har observert i mange år hvilken retning dette tar. Disse ungdommene er nå kriminelle. De er et kjempe problem og nå må rette instanser på banen. Jeg vandrer ikke inn i den gjengen for å snakke fornuft når de for en uke siden knivstakk hverandre. Jeg sa på møtet at vi får håpe «de bare har ihjel hverandre». Dette ble tatt jævlig dårlig imot. Men seriøst, når ble det slik at FAU skulle stille som «natteravn»? Vi skal jobbe for skolemiljøet. Vi skal ikke være målskive kl 21:00 utenfor Coop. Og ja, jeg er drit kynisk. Når en ungdom synes det er innafor å stikke ut med kniv i lomma så håper jeg at den han knivstikker også har kniv i lomma Når ble det slik at når man får unger så blir man automatisk sosialarbeider? Jeg ser selvsagt at dette er faen så trist, de er kun et produkt av sine omgivelser. Likevel mener jeg at de ikke er mitt problem. Herregud asså, jeg måtte bare tømme meg Anonymkode: e53d1...dd8
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #2 Skrevet 28. oktober 2025 Hvorfor har dere foreldre ikke meldt fra til barnevernet? Uansett. Det som kan være forebyggende er å samle foreldrene til disse ungdommene. Skal man jobbe med atferdsendring med ungdommene må foreldrene bidra, sette rammer, bistå i å løse opp i dysfunksjonell gruppedynamikk og foreldrene må jobbe frem en felles forståelse av både utfordringer, risiko og beskyttelse. Å jobbe på individnivå har sjelden effekt når gruppedynamikken er sterk og da må foreldregruppen(e) samles Anonymkode: 47bec...278
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #3 Skrevet 28. oktober 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har dere foreldre ikke meldt fra til barnevernet? Uansett. Det som kan være forebyggende er å samle foreldrene til disse ungdommene. Skal man jobbe med atferdsendring med ungdommene må foreldrene bidra, sette rammer, bistå i å løse opp i dysfunksjonell gruppedynamikk og foreldrene må jobbe frem en felles forståelse av både utfordringer, risiko og beskyttelse. Å jobbe på individnivå har sjelden effekt når gruppedynamikken er sterk og da må foreldregruppen(e) samles Anonymkode: 47bec...278 Sikkert en fin tanke, men erfraing fra Oslo sier at de foreldrene dette gjelder enten ikke møter opp eller ikke kan språket. Anonymkode: cf736...97b
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #4 Skrevet 28. oktober 2025 Det er klart at FAU også må jobbe med skolemiljøet, dere må jo utøve press på skole og politikere, bruke den innflytelsen dere har. Dere har ikke direkte ansvar for disse barna, men jeg vil jo anta at det er i alles interesse at det gjøres noe? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du sitter i FAU når du er så lite interessert. Anonymkode: 29c0a...ada
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #5 Skrevet 28. oktober 2025 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Sikkert en fin tanke, men erfraing fra Oslo sier at de foreldrene dette gjelder enten ikke møter opp eller ikke kan språket. Anonymkode: cf736...97b Har deltatt på slike møter flere ganger og har god erfaring. Anonymkode: 47bec...278
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #6 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg forstår veldig godt hva du mener. Vi har hele tiden vært meget engasjerte i det barna våre har foretatt seg. Både på skole og fritidsaktiviteter. Vi har jo i utgangspunktet engasjert oss for å være ressurser rundt våre barn, men jommen har det ballet seg på med andres barn også. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger og hvor mange barn vi har hentet, kjørt, matet, trøstet og heiet på, fordi deres egne foreldre ikke var til stede. Vi har jo gjort det med glede, men man blir spist litt og litt opp. Våre barn har aldri hatt oss for seg selv på ulike arrangementer, da vi alltid fikk ansvar for flere. Hadde vi ikke gjort det ville det ikke blitt kamper, cuper, leirer eller forestilling. Disse barna hadde jo ikke kommet seg noen steder. Man blir til slutt ganske lei av å ta seg av andres barn. Å, ja vi har sluttet nå. Så nå henger disse barna/ungdommene rundt i sentrum i stedet. De kommer seg jo ikke på kamper lengre, og da er det heller ikke noe gøy å trene. Anonymkode: 1a2dc...2fc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2025 #7 Skrevet 28. oktober 2025 Hør siste episode med snakk med Silje (podcast) der Rodhe snakker om dette. Vi må starte fra barnehagen av, videre i skolen. Barn må utvikle en god selvfølelse fra de er små. Og dette må alle voksne hjelpe de med. I et egoistisk samfunn der folk er meg meg meg og mitt så er det vanskeligere for de som faller ut og ikke får den oppfølgingen de trenger hjemme. Nei, man skal aldri bryte inn i en gjeng med kniver. Aldri sette livet sitt i fare selv. Men ringe politi. Kjenner meg helt rystet. Jeg har selv gutter, som nå er snart voksne. Da de var 12 år gikk de på fotball og speider. Spiste lørdagsgodt og sov i telt i hagen med vennene sine. At barn ned i den alderen driver på slik HI beskriver er skremmende. Hvor er foreldrene til disse barna? Anonymkode: d008d...1ff
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2025 #8 Skrevet 29. oktober 2025 Altså jeg kjenner to av barna/ungdommene. Den ene har jeg vært i kontakt med BV om, men ikke noe skjedde. Jeg kan ikke melde uten grunn. Jeg har sett de så lite egentlig men gjennom egne barn hørt hvordan de oppfører seg. Skolen har mer innsikt til å melde enn oss. Nå vet jeg jo ikke om de har meldt noen da, men magefølelsen er nei. Og hvis de har meldt så har jo ikke noe skjedd åpenbart. Vi har jobbet sammen med skoleledelsen, jeg både som representant fra FAU og forelder. Vi har hatt møte med kommunen og etterspurt utekontakt, sentrumsnære fritidsaktiviteter osv. Vi har gjort mye. Men at vi i FAU skal bli en slags utekontakt er farlig og ikke vårt mandat. Det har vært møter med foreldregrupper men språk har vært en utfordring og mange har heller ikke møtt. Så det er jobbet en del med dette i de vanlige kanaler. Nå kjenner jeg at jeg ikke kan gjøre mer. HI Anonymkode: e53d1...dd8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2025 #9 Skrevet 29. oktober 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg orker ikke engasjere meg så mye egentlig, eller jeg er engasjert men handlingslammet. Jeg sitter i FAU så jeg involveres ufrivillig i meningsløse diskusjoner. Forrige uke var jeg på butikken sent på kvelden. En haug ungdommer 12-14 år hang like bortenfor. Da jeg kom ut hadde de barket sammen. Det var kasting av gjenstander og kniver ble brukt. Politiet kom og det ble stor ståhei. Nå skal liksom FAU bidra til forbyggende arbeid. Jeg kjenner at alt vrenger seg. Når en på 12 år stikker ned til sentrum med kniv i lomma så har vi for lengst passert «forbyggende arbeid». Dette har vært en varslet katastrofe lenge. Skole har sviktet i varslingsplikt og BV har sviktet. Vi i foreldregruppen har observert i mange år hvilken retning dette tar. Disse ungdommene er nå kriminelle. De er et kjempe problem og nå må rette instanser på banen. Jeg vandrer ikke inn i den gjengen for å snakke fornuft når de for en uke siden knivstakk hverandre. Jeg sa på møtet at vi får håpe «de bare har ihjel hverandre». Dette ble tatt jævlig dårlig imot. Men seriøst, når ble det slik at FAU skulle stille som «natteravn»? Vi skal jobbe for skolemiljøet. Vi skal ikke være målskive kl 21:00 utenfor Coop. Og ja, jeg er drit kynisk. Når en ungdom synes det er innafor å stikke ut med kniv i lomma så håper jeg at den han knivstikker også har kniv i lomma Når ble det slik at når man får unger så blir man automatisk sosialarbeider? Jeg ser selvsagt at dette er faen så trist, de er kun et produkt av sine omgivelser. Likevel mener jeg at de ikke er mitt problem. Herregud asså, jeg måtte bare tømme meg Anonymkode: e53d1...dd8 Her og er det barn/ ungdommer som henger rundt sentrum seint om kvelden, ofte barn som forlengst skulle vært hjemme. Og spørsmålet er jo hvor er foreldrene? Driter de i hvor barna er? Her er det og narkosalg desse stedene de henger, og planlagde slåsskamper , de bærer kniv osv osv. Er og Natteravnordning her, men nesten ingen går. Det mye pga galskap der politi må være mer synlig. Forebygging begynner rett og slett i hjemmet til folk Anonymkode: dd789...303
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2025 #10 Skrevet 29. oktober 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hør siste episode med snakk med Silje (podcast) der Rodhe snakker om dette. Vi må starte fra barnehagen av, videre i skolen. Barn må utvikle en god selvfølelse fra de er små. Og dette må alle voksne hjelpe de med. I et egoistisk samfunn der folk er meg meg meg og mitt så er det vanskeligere for de som faller ut og ikke får den oppfølgingen de trenger hjemme. Nei, man skal aldri bryte inn i en gjeng med kniver. Aldri sette livet sitt i fare selv. Men ringe politi. Kjenner meg helt rystet. Jeg har selv gutter, som nå er snart voksne. Da de var 12 år gikk de på fotball og speider. Spiste lørdagsgodt og sov i telt i hagen med vennene sine. At barn ned i den alderen driver på slik HI beskriver er skremmende. Hvor er foreldrene til disse barna? Anonymkode: d008d...1ff Mine er ikke helt voksne ennå, men jeg forstår godt hva du sier - det er helt uforståelig at sånt skjer i den alderen. Et eksempel fra min eldste sønns oppvekst - veldig tett og god foreldregruppa fra 1.klasse, alle gutter med på fotballlaget opp til ungdomsskolen, foreldrearrangentert Halloween, kino kveder osv, alle ble invitert og alle var med. En gutt i gruppa med bakgrunn fra Midt Østen, en fra Øst Europa, alle er født i Norge, begge var like mye med som alle andre. Så begynte de på ungdomsskole der de «blandes» med et annet skolekrets som var veldig ikke-vestlig. I løpet av 8.kl har den ene fra Midt østen i min sønns barnegruppe ble kjent med andre på ungdomsskolen, tatt av politiet annenhver uke for narkotika, litt senere for knivran, vold på skolen gjentatte ganger osv. Jeg forstår ikke virkelig hva annet kunn gjøres i oppveksten av denne gutten, han va med helt fra fødsel med på alt annet i en veldig «norsk» og normalt oppegående barnegruppe 🤷♀️ Anonymkode: bceb8...783
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2025 #11 Skrevet 29. oktober 2025 Selvsagt er det bare trist, men jeg skjønner ikke at noen er overrasket. Aldri har en ulykke vært tydeligere varslet. Anonymkode: 46b69...364
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå