Gå til innhold

Forventninger til ansatte - hvor bør listen legges?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor bør listen legges for forventninger til ansatte? 
Se for deg at du jobbet i en bedrift der det er lange lister med arbeidsoppgaver. Det er ingen oppgaver som forsvinner av seg selv. Er du syke venter oppgavene til  du er tilbake igjen fra jobb. Jobber du redusert f.eks. fordi du har sovet dårlig får du gjort mindre enn du vanligvis gjør. 

Eksempler:
Du er forkjølet og har sovet dårlig på natten. Du kjenner at forkjølelsen (som er ganske lett) og dårlig søvn, gjør at du tenker/arbeider saktere enn vanlig. Du føler deg kanskje på 70%.
Broren din skal til legen og dere er litt usikker på hvor alvorlig det er. I de to timene frem til han ringer så sliter du med konsentrasjonen og jobber med kanskje 50% fokus. Det viser seg at det ikke er veldig alvorlig og vektene løftes av skuldrene dine. Resten av dagen jobber du med 100% fokus og tilstedeværelse. 
Du gleder deg veldig til noe du skal på etter jobb. Mot slutten av dagen blir du derfor mer ukonsentrert enn vanlig
Du tester ut nye medisiner for en sykdom. Dette gir deg litt problemer med magen, så du er lenger og oftere på do enn vanlig. Det går fint å jobbe vanlig mellom dobesøkene. 

Hvordan mener du arbeidstaker skal forholde seg i slike situasjoner? Arbeidsgiver taper arbeidskraft når arbeidstakere ikke er 100% skjerpet. Bør den ansatte kompensere med å ta på seg ekstra arbeid en ettermiddag eller i helgen slik at man jobber opp kapasiteten til 100%? Bør arbeidsgiver tenke at man har ansatt et helt menneske. Ingen er 100% hele tiden, så det er greit at man har en redusert dag innimellom? 

Anonymkode: a2b35...480

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er mennesker, ikke maskiner. 

Anonymkode: fc406...894

Skrevet

Ingen er alltid 100%, men resten av 100% arbeid tas ofte igjen de dagene ansatte overpresterer, er min erfaring.

Anonymkode: fe151...b26

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvor bør listen legges for forventninger til ansatte? 
Se for deg at du jobbet i en bedrift der det er lange lister med arbeidsoppgaver. Det er ingen oppgaver som forsvinner av seg selv. Er du syke venter oppgavene til  du er tilbake igjen fra jobb. Jobber du redusert f.eks. fordi du har sovet dårlig får du gjort mindre enn du vanligvis gjør. 

Eksempler:
Du er forkjølet og har sovet dårlig på natten. Du kjenner at forkjølelsen (som er ganske lett) og dårlig søvn, gjør at du tenker/arbeider saktere enn vanlig. Du føler deg kanskje på 70%.
Broren din skal til legen og dere er litt usikker på hvor alvorlig det er. I de to timene frem til han ringer så sliter du med konsentrasjonen og jobber med kanskje 50% fokus. Det viser seg at det ikke er veldig alvorlig og vektene løftes av skuldrene dine. Resten av dagen jobber du med 100% fokus og tilstedeværelse. 
Du gleder deg veldig til noe du skal på etter jobb. Mot slutten av dagen blir du derfor mer ukonsentrert enn vanlig
Du tester ut nye medisiner for en sykdom. Dette gir deg litt problemer med magen, så du er lenger og oftere på do enn vanlig. Det går fint å jobbe vanlig mellom dobesøkene. 

Hvordan mener du arbeidstaker skal forholde seg i slike situasjoner? Arbeidsgiver taper arbeidskraft når arbeidstakere ikke er 100% skjerpet. Bør den ansatte kompensere med å ta på seg ekstra arbeid en ettermiddag eller i helgen slik at man jobber opp kapasiteten til 100%? Bør arbeidsgiver tenke at man har ansatt et helt menneske. Ingen er 100% hele tiden, så det er greit at man har en redusert dag innimellom? 

Anonymkode: a2b35...480

Absolutt ingen har uansett 100% kapasitet hele tiden. Arbeidsgiveren bør ha den ansattes normalkapasitet på minnet og utvise forståelse for situasjonen, og den ansatte bør kunne få kompensere med å ta igjen noe arbeid kveld eller helg om den selv ønsker.

Men dersom den ansatte har nedsatt arbeidskapasitet over tid, så bør vedkommende kanskje være delvis sykemeldt. 

Anonymkode: 644da...d00

Skrevet

De aller fleste arbeidsgivere aksepterer at de ansatte ikke yter absolutt 100% hele tiden og legger opp forventningene etter det. Unntaket her er typiske konsulentselskaper (McKinsey, PWC osv), der forventes det 100%, men så er også lønna deretter. De fleste klarer ikke å jobbe der så veldig lenge, men det gir en bra start på karrieren. 

Anonymkode: 0cb7d...340

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

De aller fleste arbeidsgivere aksepterer at de ansatte ikke yter absolutt 100% hele tiden og legger opp forventningene etter det. Unntaket her er typiske konsulentselskaper (McKinsey, PWC osv), der forventes det 100%, men så er også lønna deretter. De fleste klarer ikke å jobbe der så veldig lenge, men det gir en bra start på karrieren. 

Argumentet med at lønna står i stil med hva som kreves, har aldri vært holdbar. Det er bare noe de som selv jobber i slike yrker innbiller seg. Sykepleiere forvebtes feks være 100% mentalt til stede og de løper beina av seg hver dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Argumentet med at lønna står i stil med hva som kreves, har aldri vært holdbar. Det er bare noe de som selv jobber i slike yrker innbiller seg. Sykepleiere forvebtes feks være 100% mentalt til stede og de løper beina av seg hver dag.

Samme med barnehagensatte, det forvemtes at de er 100% til stede, man må nesten være det. Og der kan man trygt si at lønna ikke står i stil til forventningen om 100%.

Anonymkode: 97c71...6fa

Skrevet

Sykepleiere og barnehageansatte er jo hjemme når de er syke, ansatte i de firmaene må jobbe uansett. I tillegg er de som regel forventet å jobbe utover kvelden og natta, de har egentlig ingen fast arbeidstid. Men for all del, barnehageansatte og sykepleiere jobber hardt og fortjener mye høyere lønn enn de får i dag.

(Jeg har ikke en slik konsulentjobb selv, det hadde jeg aldri orket, men kjenner flere som har gjort det. For dem har det vært verdt det i en periode, men det kan for eksempel ikke forenes med familieliv.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sykepleiere og barnehageansatte er jo hjemme når de er syke, ansatte i de firmaene må jobbe uansett. I tillegg er de som regel forventet å jobbe utover kvelden og natta, de har egentlig ingen fast arbeidstid. Men for all del, barnehageansatte og sykepleiere jobber hardt og fortjener mye høyere lønn enn de får i dag.

(Jeg har ikke en slik konsulentjobb selv, det hadde jeg aldri orket, men kjenner flere som har gjort det. For dem har det vært verdt det i en periode, men det kan for eksempel ikke forenes med familieliv.)

Det gjelder for mange i kontoryrker, samt lærere.

Skrevet

Hvis du har 50% kapasitet pga dårlig søvn eller sykdom, jobber du deretter. Hvis man presser seg til å jobbe som om man har 100% kapasitet når egentlig kapasitet er mye lavere, ender man opp med å bli utbrent, og det tjener ingen på. Det er ingen jobb som er så viktig at det er verdt å bli utbrent. En god leder forstår at man er menneskelig og hvis de vil at de som jobber skal har kapasitet, må de ha mer støtte, ikke mer press. 

Anonymkode: 9effa...785

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det gjelder for mange i kontoryrker, samt lærere.

Det er ikke samme kjøret, nei. 

Skrevet

Ingen kan yte 100% hele tiden. Alternativet er sykmelding.. derfor bør en legge opp arbeidsmengden slik at folk klarer det også på dager en ikke er på full maskin. 
Slik du beskriver det har alle det på jobb til tider. Jeg jobber i barnehage, og har jeg bekymringer privat klarer jeg heller ikke ha 100% fokus på jobb. Derfor kan man ikke gå å hakke på hverandre når noen soner litt ut 

Anonymkode: d4e05...ba0

Skrevet

Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe 

Anonymkode: 3dece...087

Skrevet

På min arbeidsplass er det sånn at så lenge vi holder fristene våre, så er det innafor. Og det klarer man alltid. Jeg er den eneste på jobben min som gjør den jobben jeg gjør. Ingen andre kan den. Derfor venter alt på meg om jeg tar ferie. Tar jeg mer enn to dager har jeg en avtale om at jeg skal være tilgjengelig sporadisk, og får betalt for det. Jeg jobber ikke gratis, og jeg jobber så effektivt jeg kan når jeg er på jobb

Anonymkode: 5be8b...f2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.10.2025 den 15.14):

Jeg jobber i PwC og har vært her i 16 år :) Har absolutt ett høyt arbeidspress - og er tøffere i starten. Men, aldri følt at jeg må være 100% tilstede hele dagen. Det er både kaffepauser og litt skravling innimellom. Det er veldig fleksibelt - å ja ingen gjør jobben min. Men, om jeg har sovet dårlig en natt eller en periode, kan jeg ta hjemmekontor og ergo få en time mer søvn bare der. Men ja - er jeg slakk over flere dager, vil jo jeg uansett måtte gjøre jobben min, å da må kvelder/helger tas i bruk.

Samtidig som om jeg har en tilstelning på skolen en morgen, lege time eller må gå tidlig av en eller annen grunn, er det ingen problem da jobber jeg det inn når jeg kan. Mens i andre yrker kan man jo ikke det, da man har ett skift man er ansvarlig for. 

jeg mener at at man som arbeidsgiver ikke kan forvente at ansatte er 100% effektive hele tiden. Det går ikke - men er du halvsyk og hangler deg gjennom jobben og gjør bare 50% av oppgavene dine over tid. Så får man heller være syk da og bli frisk fortere. 

Anonymkode: 16c5d...f4c

Skrevet

Har man et godt arbeidsmiljø så er det helt innafor å informere kollegaer om dette. Og så blir dette tatt hensyn til. Og delegere oppgavene deretter. 

Anonymkode: 6d23a...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...