Anonym bruker Skrevet 27. oktober #1 Skrevet 27. oktober Herregud jeg gjorde dum feil at kundene ble misfornøyde og firmaet tapte penger. Dette er innenfor event/fest/bryllupsplanlegging. Lederen min sa at jeg ikke skulle tenke på dette. Men hjemme var jeg så stresset og sendte melding til leder der jeg forsvarte meg ytterligere. Lederen skrev tilbake, det går bra, ha en god helg. Men jeg tenkte mer på hvorfor jeg gjorde denne feilen. Angret og angret, så jeg skrev ny melding til lederen på lørdag, og la frem ytterligere forsvar. Lederen ringte meg og nå isteden for å si at det går bra, begynte han og forklare meg de feilene jeg gjorde. Jeg ble veldig flau, siden jeg selv gjorde en sak av dette. Var så dum. Jeg kunne bare la det gå så ville alle glemme med tiden. I dag på jobb sa jeg til lederen at jeg ble bare litt deprimert haha Nå i kveld tenker jeg at jeg har nå vist jeg ikke takler utfordringer og kritikk. Nå tenker de sikkert dette er feil ansettelse. Hva skal jeg gjøre for å komme ut av dette tankemønsteret. Jeg er ofte for streng mot meg selv og tenker på ting. Anonymkode: 852cd...563
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #2 Skrevet 27. oktober Om en kollega av deg ved en feil gjort det samme som du gjorde - hadde du vært like hard mot kollegaen som du er mot deg selv? Alle gjør feil. Ingen kan unngå å gjøre feil innimellom. Det viktigste er hva vi lærer av de feilene vi gjør. Hva har du lært av dette? Har du lært hva du kan gjøre annerledes en annen gang, om du kommer i lignende situasjon? Du har vært ærlig, du viser at du har samvittighet og du står for det du har gjort - det er gode kvaliteter som ledere ønsker av sine ansatte! Vær snill med deg selv! ❤️ Anonymkode: a1245...dc2
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #3 Skrevet 27. oktober Alle kan gjøre feil. Men å sende flere meldinger med forklaring og forsvar er ikke helt greit. Som leder ville jeg blitt lite imponert over en slik atferd av en ansatt Anonymkode: fa1ba...998
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #4 Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Herregud jeg gjorde dum feil at kundene ble misfornøyde og firmaet tapte penger. Dette er innenfor event/fest/bryllupsplanlegging. Lederen min sa at jeg ikke skulle tenke på dette. Men hjemme var jeg så stresset og sendte melding til leder der jeg forsvarte meg ytterligere. Lederen skrev tilbake, det går bra, ha en god helg. Men jeg tenkte mer på hvorfor jeg gjorde denne feilen. Angret og angret, så jeg skrev ny melding til lederen på lørdag, og la frem ytterligere forsvar. Lederen ringte meg og nå isteden for å si at det går bra, begynte han og forklare meg de feilene jeg gjorde. Jeg ble veldig flau, siden jeg selv gjorde en sak av dette. Var så dum. Jeg kunne bare la det gå så ville alle glemme med tiden. I dag på jobb sa jeg til lederen at jeg ble bare litt deprimert haha Nå i kveld tenker jeg at jeg har nå vist jeg ikke takler utfordringer og kritikk. Nå tenker de sikkert dette er feil ansettelse. Hva skal jeg gjøre for å komme ut av dette tankemønsteret. Jeg er ofte for streng mot meg selv og tenker på ting. Anonymkode: 852cd...563 Det er normalt å føle seg dum og kunne kverne en stund. Men det holder med en enkelt innrømmelse og beklagelse, du må aldri la det resultere i mange slike mails! Det er nevrotisk. Anonymkode: 8fd03...6b8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #5 Skrevet 27. oktober Med masse mails om deg selv her, så gir du inntrykk av å ikke skjønne at det ikke er deg, men kunden, det er synd på. Anonymkode: 8fd03...6b8
Anonym bruker Skrevet 28. oktober #6 Skrevet 28. oktober En av verdens mest intelligente kvinner gjorde en så alvorlig feil at det kostet henne hennes liv. https://www.insideedition.com/1181-brilliant-doctor-perishes-in-chimney (norsk artikkel om samme sak, men den nevner ikke IQen hennes, noe artikkelen over gjør) https://www.dagbladet.no/nyheter/fanget-i-pipa-i-tre-dager/64616404 Hun hadde en IQ på over 170. Det er langt over gjennomsnittet (100). Alle mennesker gjør feil. De fleste av oss lærer av våre feil. Den som "aldri gjort noen feil" har heller aldri lært seg noe. De fleste sjefer tenker om ansatte over tid som gjør en feil at, "en feil er ingen feil". For de aller fleste lærer av sine feil og det å ha lært er det å bli en enda bedre medarbeider. Det er, som du selv forklarer, en feil som ville blitt oversett. Hadde du sagt, "filler'n også, jeg dummet meg ut skikkelig her altså", og så lot sjefen ta seg av det hadde det gått greit. Men du har, med å mase, vist at du ikke stoler på sjefens evne til avgjørelse. Det er ikke sikkert sjefen ser det direkte eller tenker over det direkte, men sjefen vil definitivt føle det slik. Det er derfor sjefen sparker tilbake. Han er mann. Han tenker annerledes enn du som kvinne gjør. Han er opptatt av resultater. Du har bragt resultater før. Men det er enda viktigere for han at hans autoritet blir stolt på. Den har du utfordret. Det er det, heller enn tap av en kunde og litt penger, som er farlig for han. Mitt poeng er, ta lærdom av det. Uansett hva som skjer fremover. Og, vi har alle gjort feil. Anonymkode: a671b...8aa
Anonym bruker Skrevet 28. oktober #7 Skrevet 28. oktober Ved dette kan du lære noe du kan ta med deg videre. Du kan lære av det konkrete du gjorde feil og kan unngå dette en annen gang. Kanskje er det ikke bare det konkrete som ble feil, men planleggingen og prosessen i forkant som ledet til de konkrete feilene. Da må du ha en annen prosess neste gang. Du har også lært at du ikke så god på å håndtere at du gjør feil. Når støvet i hodet ditt har lagt seg så tenk igjennom hvordan du kan håndtere dette neste gang. Tenk igjennom hva ønsket du med å sende alle forklaringene og om du tenker det var realistisk å oppnå det på den måten. Blir forklaringene oppfattet som forklaringer eller bortforklaringer? Det kan godt være at det gjør deg godt å skrive ned forklaringer. Det kan godt være at det føles fint å ha sjefen som målgruppe når du formulerer deg. Men ikke send dem. Noen ganger passer det med en oppfølgingsepost, men det er sjelden. Send den uansett aldri på kvelden. Vent til neste dag. Du er ikke den eneste som gjør feil. Mange gjør feil, hver eneste dag. Firmaet ditt har gått videre og det må du også gjøre. I tillegg til å lære konkret av feilene har du også lært mye om deg selv og hvordan du håndterer slike situasjoner. Det kan du jobbe med slik at neste situasjon ikke blir så ubehagelig. Anonymkode: 7e22e...1a6
Anonym bruker Skrevet 28. oktober #8 Skrevet 28. oktober Jeg pleier å si til barna mine at de ikke må la en dårlig ting bli til flere. Høres ut som om du trenger samme rådet! Du gjorde en feil. Det er menneskelig. Så går du videre. Iom at denne situasjonen har blitt så merkelig, kan du si til lederen at du er litt flau for at du håndterte det å feile så dårlig, at du har tatt noen runder med deg selv og går videre og takke for forståelsen. Anonymkode: 57f6d...448
Anonym bruker Skrevet 29. oktober #9 Skrevet 29. oktober Anonym bruker skrev (På 27.10.2025 den 23.22): Herregud jeg gjorde dum feil at kundene ble misfornøyde og firmaet tapte penger. Dette er innenfor event/fest/bryllupsplanlegging. Lederen min sa at jeg ikke skulle tenke på dette. Men hjemme var jeg så stresset og sendte melding til leder der jeg forsvarte meg ytterligere. Lederen skrev tilbake, det går bra, ha en god helg. Men jeg tenkte mer på hvorfor jeg gjorde denne feilen. Angret og angret, så jeg skrev ny melding til lederen på lørdag, og la frem ytterligere forsvar. Lederen ringte meg og nå isteden for å si at det går bra, begynte han og forklare meg de feilene jeg gjorde. Jeg ble veldig flau, siden jeg selv gjorde en sak av dette. Var så dum. Jeg kunne bare la det gå så ville alle glemme med tiden. I dag på jobb sa jeg til lederen at jeg ble bare litt deprimert haha Nå i kveld tenker jeg at jeg har nå vist jeg ikke takler utfordringer og kritikk. Nå tenker de sikkert dette er feil ansettelse. Hva skal jeg gjøre for å komme ut av dette tankemønsteret. Jeg er ofte for streng mot meg selv og tenker på ting. Anonymkode: 852cd...563 1. Du ga ikke f. Det er positivt 2. Du reflekterer over feilen. Det er positivt 3. Du tenker på det og tar kontakt der du viser at du er lei for det. Det er potensielt 4. Du får feedback så du kan ta lærdom. Det er positivt 5. Tenk over det som ble sagt og det du selv har tenkt rundt dette og voks på det så det ikke gjentar seg Alt i alt, bare positivt og du viser ydmykhet. Nå må du også vise at du tok med deg lærdommen Anonymkode: 05ac7...f1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå