Gå til innhold

Noen som har tatt MR undersøkelse før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man på egne klær så lengecdetvikke er knapper, metall mm på?

jeg skal ta MR av hodet og rygg i morgen. Fått beskjed om at jeg skal ligge inni maskinen en time. Noen som kan fortelle meg hva som skjer før, under, etterpå? Gruer meg ikke, men veldig spent

Anonymkode: 3b25e...463

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En time kan ikke stemme, det går mye raskere. Jeg har tatt MR av hodet i forbindelse med utredning for MS

Anonymkode: 52a20...325

Skrevet

Radiologen sa det på tlf i dag. Hode og rygg samtidig 

Skrevet

Du må ha klær du får på sykehuset. Ta av ringer smykker lg informer om du har metall i kroppen. 
grunnen til at du ikke får ha på egne klær er at det er kjemikalier i klærne, og da legger det seg inni maskinen. 
du får øreklokker der du ligger å hører på radio. Så får du en knapp i hånda der du kan trykke og bli tTt ut om du får panikk. Det bråker en god del, men ikke så ille. Kommer ofte i bølger. 
MR kan ta lang tid ja. Alt fra 45 min til 1,5 time. Alt etter hva som skal undersøkes. 
ikke ha bh med bøyler. Men dette får du beskjed om. Dette fordi hele maskinen er en magnet

Anonymkode: 2f1f8...c26

Skrevet

Gulløredobber av?

Skrevet

Jeg har tatt MR mange ganger, og har alltid hatt på meg mine egne klær. Jeg passer på å møte opp med klær uten messing som collegebukse og collegegenser. At en MR undersøkelse tar en time eller opptil 1,5 timer som en tidligere sier høres helt merkelig ut. Jeg har tatt MR av hode, nakke/hals og rygg samtidig, og aldri ligget i maskinen mer enn 20 minutter. Men jeg begynner å bli ganske dreven så jeg ligger helt stille, hvis man ikke gjør det risikerer man at man må ta bildet en gang til da kvaliteten blir for dårlig og da tar undersøkelsen lengre tid.

Anonymkode: b1f1b...c55

Skrevet

Jeg har tatt privat og har alltid hatt på egne klær. Men ikke bøylebh, glidelåser, smykker av noe slag (husk å ta ut piercinger om du har det).

Ingenting av metall må inn, da dør du (eller kanskje ikke, men det er i hvert fall farlig).

Jeg hadde ønsket meg klokke slik at jeg kunne fulgt med på den, man mister fort tidsperspektivet. Men det kan være hjelp i å telle sanger e.l. om du får radio/musikk på ørene.

Lykke til!

Skrevet

1 time høres veldig lenge ut.

Jeg har tatt to ganger, begge gangene har jeg hatt på egne klær. Selvsagt klær uten metalldeler.

Anonymkode: f9173...219

Skrevet

Jeg har tatt MR flere ganger av hode/ryggrad.  Jeg har fått sykehusskjorte (det er farlig med magnetisk metall i maskinene). 

Her har du litt informasjon: MR-undersøkelse – bildeundersøkelse – Store norske leksikon

Jeg har ikke klaustrofobi men det er kjedelig å ligge helt i ro lenge, så jeg prøver å meditere på tross av bråket i maskinen.  

Anonymkode: 0675c...78e

Skrevet

Jeg har tatt to ganger.

Begge gangene hadde jeg på egne klær, en yogabukse og t-skjorte. Alt av metall må vekk, også smykker av sølv og gull. Tror det er fordi det kan være legeringer eller metall i midten og sølv utenpå og slike ting. De tar ingen sjanser med sånt.

Maskinen bråker veldig, men ellers går det helt fint. Lukk øynene og tenk på noe annet, for begynner du først å tenke på at det er trangt og ekkelt er det vanskelig å legge den tanken vekk igjen.

Jeg har valgt radio begge gangene. Maskinen bråker så høyt at du egentlig ikke hører hva de sier på radioen, men du hører at det spilles sanger osv så du får følelsen av at tiden går liksom.

Du må ligge helt stille, beveger du deg blir bildene utydelige og det må gjøres igjen.

Det står et skråstilt speil over hodet ditt så du kan se inn i det og videre ut av maskinen om du ønsker det også får du en panikk-knapp i hånden. Men trykker du på den og må ut av maskinen begynner de helt på nytt når du kjøres inn igjen, så tiden du allerede har vært inne er helt bortkastet, det er en god grunn til å holde ut til du er helt ferdig.

Da mannen min tok MR av skuldrene sine sovnet han inni der, plutselig snorket han liksom og bråvåknet av sitt eget snork 😅 Men han sovner overalt han legger seg tilbake og lukker øynene da.

Anonymkode: 3aeff...356

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har man på egne klær så lengecdetvikke er knapper, metall mm på?

jeg skal ta MR av hodet og rygg i morgen. Fått beskjed om at jeg skal ligge inni maskinen en time. Noen som kan fortelle meg hva som skjer før, under, etterpå? Gruer meg ikke, men veldig spent

Hva vil de utelukke iom at du må ta MR? Om du vil dele? 

Anonymkode: e0d3b...e60

Skrevet

Det med klær varuerer tydeligvis fra hvor man tar det. Jeg hadde på egne klær de 2 gangene jeg har gjort det, gjorde det på Aleris. Alle smykker må av, ingen knapper på klær, og ingen bh spile. Jeg fikk musikk på øret og nødknapp i hånda. Han snakket til meg på ørene jevnlig , spurte om det fremdeles gikk bra (jeg er veldig klaustrofobisk).

Anonymkode: 16e60...d43

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må ha klær du får på sykehuset. Ta av ringer smykker lg informer om du har metall i kroppen. 
grunnen til at du ikke får ha på egne klær er at det er kjemikalier i klærne, og da legger det seg inni maskinen. 
du får øreklokker der du ligger å hører på radio. Så får du en knapp i hånda der du kan trykke og bli tTt ut om du får panikk. Det bråker en god del, men ikke så ille. Kommer ofte i bølger. 
MR kan ta lang tid ja. Alt fra 45 min til 1,5 time. Alt etter hva som skal undersøkes. 
ikke ha bh med bøyler. Men dette får du beskjed om. Dette fordi hele maskinen er en magnet

Anonymkode: 2f1f8...c26

Hva gjør de om man har metall i kroppen? Jeg fikk ikke spørsmål om det, men jeg sa i fra at det var mulig at jeg fremdeles hadde skruer igjen i den ene armen, de brydde seg ikke noe om det.

Anonymkode: 16e60...d43

Skrevet

Hos unilabs går det helt fint med knapp og glidelås i buksen, i hvert fall med mr av nakke. Har kun fått beskjed om å ta av meg bh med spiler. Det er ikke farlig med metall som flere her påstår. Problemet med metall er at det lager forstyrrelser i bildene. Jeg har metall i en virvel i nakken og bildene fra den virvelen blir dårlig/uleselig.

Anonymkode: ac393...003

Skrevet

Jeg har tatt MR hode/ryggsøyle flere ganger. Det stemmer som Hi har fått oppgitt, at det gjerne tar en time eller også mer.

Jeg ligger alltid helt rolig, slapper veldig godt av i MR-maskiner, så tiden har ikke nødvendigvis noe med at de må ta sekvenser på nytt (selv om det kan ha med det å gjøre). Det handler mest om hvilke typer MR-bilder som skal tas, hva de skal se på.

Noen slike undersøkelser kan ta kortere/lengre tid, alt etter hva de kikker etter. Kjedeligste var da jeg lå meg gjennom en hel slik undersøkelse, og så oppdaget de at de hadde oversett hvilken type MR-undersøkelse jeg faktisk skulle ta, så de hadde sendt meg i feil MR-maskin. Måtte vente på ny time til riktig undersøkelse, det var det kjedeligste, for da kom ny ventetid.

Jeg har fått beskjed om av med alt av smykker, og har måttet ligge i bare truse, sokker og sykehusskjorte (ber om to tepper, for jeg synes det er litt kaldt - så er du frossen av deg, Hi, be om to tepper, så slipper du fryse). Samme da jeg måtte ta MR av ryggsøylen og helt ned til under knærne. Noen andre MR-undersøkelser jeg har tatt har jeg kunnet beholde bukse eller egne klær på overkroppen.

Anonymkode: 2f9f5...c3f

Skrevet

Tatt mr av et kne. Egne klær på. Ringer måtte av. Piercing i øret fikk være i

Anonymkode: a4e78...772

Skrevet

Jo MR hode og rygg kan ta opptil en time til dere som sier det ikke kan stemme. MR av hode tar gjerne 15-20 min og av ryggen kan ta opptil 40-50 min avhengig av hvor mye de skal ta bilde av.

Anonymkode: e999c...69d

Skrevet

Hva du må ta av deg av klær og smykker, får du beskjed om.  Om du må ta av mye klær, vil du normalt få en sykehuskjorte å ha på deg.  Det er ikke tøyet i seg selv som er problemet, det er eventuelt metall i det.  Ellers er det bare å la det stå til.  Du skal helst ligge helt stille for at det skal bli best mulig bilder.  Og du får ofte musikk eller radio "på ørene".   

Mitt tips, som i alle fall fungerer for meg, er å enten synge en sang - inni hodet - telle eller lage en fantasihistorie, repetere årets ferie eller noe annet litt overfladisk og konsentrere meg 100% om det.  Ikke fordi jeg synes det er skummelt å ligge inni der, men det er lettere å ligge rolig.  

Anonymkode: 28aad...fdd

Skrevet

Jeg har tatt MR mange ganger. De fleste steder har jeg hatt på egne klær, men måttet ta av klær med metall, f.eks bh. På Martina Hansen måtte jeg skifte til engangs bukse og skjorte. 

Anonymkode: 28f96...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...