Gå til innhold

Når man fryser ihjel på arbeidsplassen, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på skole, og blir ofte så kald at jeg jobber svært dårlig. Bruker ullgenser og tykke bukser, allikevel fryser jeg så jeg skjelver. Kan jeg be kommunen skru opp tempen?? 

Anonymkode: a381d...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er temperaturen der da?

Anonymkode: 0d1d4...488

Skrevet

Dersom du bruker ullgenser og tjukke bukser inne og likevel fryser så du skjelver, må det jo være andre som fryser også. Hva sier dine kolleger?  

Anonymkode: e23e6...b22

Skrevet

Er temperaturen lav så regner jeg med andre også føler på det. Om ikke ledelsen tar dere på ordet, så begynn å registrer temperaturene. Ta med dere et termometer. Vil jo tro at om du må ha så mye klær på deg er det andre lærere og elever som også fryser. 

Er det slik at temperaturen ikke er så lav, og andre ikke har problemer med den, så bør du ha på ullundertøy og ullsokker. Er det luft fra ventilasjonskanalene så kan sjal og fingerhansker også virke bra. Og om det er slik at ingen andre synes det er kaldt, mens du nærmest hakker tenner, så kan det kanskje være greit med en tur innom legen også. 

Anonymkode: f5b30...fb0

Skrevet

Hvis du er frosset i hel så ring etter bårebil. Da er det på tide å begrave liket ditt. Hvis du ikke er frosset i hel men er i live så kle deg bedre og ikke ha 25-30 grader varmt hjemme. Det skal ikke være mer enn 16-18 grader inne, ellers blir musklene i kroppen din som jobber med å holde deg varm late og svinner hen. Da gjør de lite for å holde deg varm. Folk har det alt for for varmt inne i dag.

Anonymkode: 51e6f...f9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du er frosset i hel så ring etter bårebil. Da er det på tide å begrave liket ditt. Hvis du ikke er frosset i hel men er i live så kle deg bedre og ikke ha 25-30 grader varmt hjemme. Det skal ikke være mer enn 16-18 grader inne, ellers blir musklene i kroppen din som jobber med å holde deg varm late og svinner hen. Da gjør de lite for å holde deg varm. Folk har det alt for for varmt inne i dag.

Det der er ikke riktig. 16-18 grader er anbefalt for soverom, ikke oppholdsrom. På arbeidsplassen bør de ligge over 19 og under 26. Anbefalinger ligger fortsatt på litt under 22 grader i luften, selv om dette primært er tilpasset menn. Skal temperaturen være tilpasset kvinner mener forskere at den bør ligge høyere. Noen rapporter peker på rundt 24 grader. Den europeiske standarden for termisk inneklima (ISO 7730) anbefaler (i alle fall i 2015) en innendørs temperatur på 23–26 grader om sommeren og 20–24 grader om vinteren. 

Anonymkode: f5b30...fb0

Skrevet

Ja, det er lov.

Men til det ordnes så ha på ullundertøy og ullsokker. Og ha evt med varmeflaske.

men hva med elevene? De fryser ikke?

Anonymkode: 3fb82...87c

Skrevet

Mål temperaturen ulike steder og forhør deg med kollegaer om de også fryser

Anonymkode: f3ce1...caa

Skrevet

Jeg jobber i fylkeskommunen og her er det politisk vedtatt at innetemperaturen skal være 21 grader. Det er for kaldt når man sitter i ro hele dagen, men med ull både på kropp og som sitteunderlag går det greit. 

Drikker en del kakao og te på de kaldeste dagene. 

Anonymkode: 87a91...baf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

16-18 grader inne? Hvor har du funnet denne informasjonen? 

Anonymkode: 87a91...baf

Skrevet

https://www.gk.no/siste-nytt/2024/lavere-innetemperatur-pa-jobb-gir-produktivitetstap

Skrevet

Hva er temperaturen da?

Ta med deg et termometer på jobb og les av hver dag, jeg er sikker på at kommunen har en gjennomsnittstemperatur det skal være i byggene deres.

Når du har fått skrevet ned temperaturene noen dager tar du det med tillitsvalgt/verneombud. Det kan hende noe må gjøres med oppvarming og lufteanlegg.

Eldste datteren min går på vgs i en stor gammel murbugning fra begynnelsen av 1900 tallet, og selv om det selvfølgelig er pusset opp og oppgradert er det en gammel murbygning. Det tar tid å varme den opp om vinteren og de har måttet gjøre noen  tilpasninger i forhold til annen bygningsmasse. De har automatisk varme/ air-condition i skolebyggene som skrur seg av om natten automatisk, men i dette bygget må varmen stå på hele døgnet for at det ikke skal være iskaldt om morgenen.

Om det er sånn at bygget holder riktig temperatur, men du er en "frysepin" så må jo du gjøre så godt du kan for å holde varmen. Ullundertøy, ulltøfler osv. Kanskje en tur til legen også for å sjekke blodomløp, stoffskifte osv.

Anonymkode: 1b6b3...27e

Skrevet

Logg temperaturene og snakk med tillitsvalgt om de for lave. Sjekk vitaminnivåene dine, B og D mangel gjør deg grisekald. Samme med Jernmangel.

Anbefalinger fra Arbeidstilsynet:

Selv om det ikke finnes lovfestede grenser, har Arbeidstilsynet gitt veiledende anbefalinger for innetemperatur ved ulike typer arbeid:

• Lett innearbeid (f.eks. kontorarbeid): 19–26 °C, med anbefalt optimal temperatur på 21–22 °C
  • Middels tungt arbeid: 16–26 °C
  • Tungt arbeid: 10–26 °C [simployer.com]

Ved oppvarmingsbehov anbefales det å holde temperaturen under 22 °C, og unngå temperaturer under 19 °C eller over 26 °C. [arbeidstilsynet.no]

Anonymkode: 07e00...413

Skrevet

På skolene i min kommune er det politisk vedtatt 19 grader av økonomiske hensyn. Det er innenfor anbefalingene, men alt for kaldt. Ikke lov å ha med egne varmekilder, av flere grunner. 

Anonymkode: 5eaca...6d8

Skrevet
56 minutes ago, Anonym bruker said:

På skolene i min kommune er det politisk vedtatt 19 grader av økonomiske hensyn. Det er innenfor anbefalingene, men alt for kaldt. Ikke lov å ha med egne varmekilder, av flere grunner. 

Anonymkode: 5eaca...6d8

19 grader er fin inne temperatur

Anonymkode: 5fd2e...692

Skrevet

For meg er det alt for kaldt. Jeg er en frysepinn og blir iskald på hender og føtter ved en slik temperatur inne. Helt grusomt!

Anonymkode: 85769...07e

Skrevet

Ikke når man sitter stille.

Anonymkode: d52cd...dbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber på skole, og blir ofte så kald at jeg jobber svært dårlig. Bruker ullgenser og tykke bukser, allikevel fryser jeg så jeg skjelver. Kan jeg be kommunen skru opp tempen?? 

Hva er temperaturen der da? Det kommer jo an på om du fryser fordi du er en frysepinne, eller om det er altfor kaldt der.

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke når man sitter stille.

Men sitter du i kortermet og bare bein da eller?

Skrevet
33 minutes ago, Anonym bruker said:

For meg er det alt for kaldt. Jeg er en frysepinn og blir iskald på hender og føtter ved en slik temperatur inne. Helt grusomt!

Anonymkode: 85769...07e

Da må du jo kle deg deretter da

Skrevet

Pro tip til dere som har kontorjobb og er frysepinner: skaff deg et lite pledd eller skjerf, helst i ull, og legg over lårene. Det hjelper utrolig godt. På ordentlig kalde dager, ta en liten varmeflaske, fyll opp med varmt vann og legg under pleddet. Det kan også være til hjelp med ullsokker i stedet for sko når du sitter i ro. Ellers, ullundertøy, selvsagt, og pulsvarmere. #frysepinn 

Anonymkode: 69a96...137

Skrevet

Ser flere foreslår tillitsvalgte. Riktig her er verneombud. De har med fysisk arbeidsmiljø å gjøre. Temperatur er gjerne subjektivt, derfor bør det gjøres målinger for å se at alt er som det skal. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Vi har kjøpt inn ovner på min arbeidsplass. Har de stående der vi jobber! Blir ikke varm i bare ull heller

Anonymkode: 371dd...4d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.10.2025 den 11.55):

Du kan be om at den skrus opp dersom den er lavere enn atb.miljøloven sier. Vet du hva temperaturen er? Er det flere som fryser, eller er du den eneste? Kan det være andre grunner til at du fryser, som f.eks. vektnedgang/undervekt, sykdom?

Anonymkode: 0382f...9c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...