Gå til innhold

Tamponger med bly, blodig alternativ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det frister ikke å bruke tamponger etter alt i media rundt funn av bly. Så kjøpte jeg bind. Skal jeg bruke bibd istedenfor tamponger, blir jeg nesten funksjonshemmet deler av måneden. Jeg har alltid hatt kraftig mens. Sånn mens cup er ikke et alternativ da jeg blør ut flere kopper på kort tid og får full lekkasje.

Så blir det bind. Kjenner det siver ut store klumper ( beklager detaljer). Det blir søl, gris og lukt med bekymring rundt lekkasje. 

Nå er jeg helt for det å hensynta kvinners mens i arbeidslivet. Det er helt ubrukelig.

Har alltid brukt grønn tampong og truseinnlegg. Må uansett skifte etter 1-2 timer på det verste og har mørke klær.

Skal det være slik for oss? Å sitte i et viktig møte å ha tankene på blod og bekymringer rundt det istedenfor å levere.

Utblåsning. Nei, har visst ikke endometriose sies det.

Anonymkode: e9ee6...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det denne https://www.vg.no/spesial/2025/tamponger/ artikkelen du har lest? 

Som du ser har de økologiske tampongene de har testet mindre bly enn de andre og de lekker ikke ut merkbare mengder. Det må da være bedre å bruke dem enn å velge en løsning som ikke fungerer for deg?

Bly finnes overalt rundt oss pga. gammel forurensning og er vanskelig å unngå helt, så jeg tror de økologiske er omtrent så bra det kan bli. Jeg kommer i hvertfall til å kjøpe dem til mine døtre når de blir gamle nok til å trenge slikt.

Anonymkode: 88513...0c4

Skrevet

Hvorfor ikke bruke spiral og redusere blødningen? Må da vel finnes noe hormonelt som hjelper?

Anonymkode: f4453...059

Skrevet

Hvilken type kopp har du testet? Jeg blør mye, men kopp er etter min erfaring det som holder lengst. Tømmer den ofte de første dagene. 

Det i kombinasjon med menstruse, hvis man ønsker ekstra sikkerhet. 

Anonymkode: 221f1...11a

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvilken type kopp har du testet? Jeg blør mye, men kopp er etter min erfaring det som holder lengst. Tømmer den ofte de første dagene. 

Enig med denne, kopp finnes også i flere størrelser og modeller, prøv flere.

Jeg revnet så mye da jeg fødte ene barnet mitt, er sydd sammen og er litt usymmetrisk og har noe arrvev, så jeg klarte ikke få vakum med første koppen jeg prøvde. Men fikk til med et annet merke.

Koppen trenger ikke byttes oftere enn tampong, og som anonym over her sier, bruk menstruse for ekstra sikkerhet.

Anonymkode: 0de95...9ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig, kopp skal fungere med rett størrelse og rett bruk.

Tømte ofte de første dagene og så sjeldnere. Fungerer om natten også. 

Skrevet

Sier som flere: Prøv en annen kopp. Jeg hadde veldig kraftige blødninger, sånn som du beskriver, og brukte aldri annet enn nattbind de første dagene. Så oppdaget jeg menskopp og det fungerte mye bedre. Selv når jeg våknet etter en natts søvn og kjente at den var så full at det skvalpet, så var det ikke lekkasjer. Kanskje du ikke har fått plassert den riktig eller at du ikke har fått vakuum? 

Skrevet

Hvis du blør så mye at det hemmer deg i hverdagen og du ikke skal ha fler barn anbefaler jeg heller hysterektomi. Jeg gjorde det i februar i fjor og har ikke angra en dag 

Anonymkode: 2ffc0...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis du blør så mye at det hemmer deg i hverdagen og du ikke skal ha fler barn anbefaler jeg heller hysterektomi. Jeg gjorde det i februar i fjor og har ikke angra en dag 

Anonymkode: 2ffc0...240

Jeg har ikke klart å bli gravid, så blir IVF. Tenker det kan ha en sammenheng, men det brukes ikke ressurser på å gå dette i dybden. Takk for tips. Om jeg lykkes, så skal jeg vurdere det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke klart å bli gravid, så blir IVF. Tenker det kan ha en sammenheng, men det brukes ikke ressurser på å gå dette i dybden. Takk for tips. Om jeg lykkes, så skal jeg vurdere det. 

Lykke til. Når du er ferdig med barn finnes det mindre inngrep som kan hjelpe mot sterke blødninger: NEAS og TCER. Verdt å prøve før hysterektomi som er en mye større operasjon med større mulige komplikasjoner.

Anonymkode: a23db...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...