Gå til innhold

Frekt med folk som lager/snakker om planer forandre tredjepart som ikke er invitert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går møttes jeg meg med 2 venner 1 venninne og en kompis (disse dater ikke hverandre og har ikke følelser for hverandre men gode venner med meg også). Tingen er at vi møttes alle 3 for litt vandring og tok oss en cafe sammen som var kos helt til kompisen min tok opp han og hennes planer opp og hva som var planen for i helg fordi de skulle jo møtes og blablabla, jeg så jo på at venninnen min stressa og så ukomfortabel ut kanskje fordi hun også skjønte det blir litt feil å snakke om slikt når den andre ikke er en del av denne samtalen og planen, jeg satt jo der og bare viste ikke hva jeg skulle bidra med i denne samtalen, jeg vet bare at det er litt uhøflig og uting å sitte der å snakke om planer forran andre uten at tredje personen er med, og nei jeg inviterer jo ikke meg selv heller så lite selvrespekt har jeg ikke.  Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk har behov av slikt. De kunne jo ha tatt praten når jeg skulle hjem da de hang lenge etter også

Anonymkode: 2a709...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vel lei av alt drama som følger med alt du er involvert i. 

Anonymkode: 47fd3...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så  usmakelig kommentar kanskje du burde ta pause spydigheten din?

Skrevet

Det er ufint om halve kvelden går med til å prat om det, eller om man sitter og lager planer og utbroderer fra a til å.  Men ellers er det en naturlig del av en samtale og normalt å kommentere litt også.  "Det høres kjekt ut!  "Der har jeg hørt at det skal være fint" eller eventuelle spørsmål. Ikke for at de skal invitere deg med, men for å vise interesse.   Jeg skjønner godt at venninna di ble stressa, hun tenkte nok på din reaksjon.  Vi kan alle bli litt misunnelige av og til og tenke at det hadde jeg hatt lyst til å være med på.  Det er menneskelig, men fake it till you make it - kommer man ofte lenger med å  være negativ og "misunnelig".  "Oj, det høres kjekt ut / blir koselig / gøy / fyll ut det som passer.  Kos dere masse!"

HI, det er vondt å føle seg utestengt og å ikke få være med når andre gjør noe sammen,  Men tingen er at du kan ikke gjøre noe med de andre, enten de har en god eller dårlig grunn til at de ikke invitere deg med.  Men kanskje du skal gå litt i deg selv og tenke om det er noe du kan gjøre annerledes, er det noe de andre synes er slitsomt når du er med?  Det trenger ikke å være det, bare så det er sagt.  Ikke en klagende og beskyldende samtale, men et ærlig forsøk på å kunne gjøre noe med situasjonen.  Og som sagt, det vil alltid være at noen finner på noe uten å invitere alle, uten at det er noen form for utestengning. 

Anonymkode: 915c0...358

Skrevet

Ja, det er ufint og veldig unødvendig oppførsel. Det er sånt man burde ha lagt fra seg når man var ferdig på barneskolen.

Anonymkode: cf4f4...303

Skrevet

En ting er å nevne det i en setning. Men å sitte å snakke om det lenge vitner jo til manglende sosiale antenner. 

Anonymkode: 90b5b...f5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skriver du slikt til folk? 

Skrevet

Ser ikke helt problemet. Man kan fint innvolvere seg ved å vise nysgjerrighet og interesse for andre sine planer og aktiviteter

Anonymkode: 7968d...ef4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ser ikke helt problemet. Man kan fint innvolvere seg ved å vise nysgjerrighet og interesse for andre sine planer og aktiviteter

Jeg vet ikke synes det bare er litt uting og snakke om slikt forran andre når tredjepart ikke er noe del av det. Blir litt sånn kleint når plutselig snakte vi noe om alle k

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke synes det bare er litt uting og snakke om slikt forran andre når tredjepart ikke er noe del av det. Blir litt sånn kleint når plutselig snakte vi noe om alle k

Kunne snakke om å så bare noe de snakker om, jeg er jo ikke interessert i deres planer heller liksom

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Så  usmakelig kommentar kanskje du burde ta pause spydigheten din?

Du spør, da må du tåle slike svar. 

Anonymkode: 0abb8...92f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kunne snakke om å så bare noe de snakker om, jeg er jo ikke interessert i deres planer heller liksom

For en ufyselig holdning du har mot de to andre! Du er ikke interessert så da må de la være å snakke om det selvom det er noe som er er opptatt av. Ser du ikke hvor egoistisk du er?

Anonymkode: 44437...fe3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

jeg er jo ikke interessert i deres planer heller liksom

Det er litt av essensen i det sosiale samspillet - vise nysgjerrighet og interesse for den andre. Kanskje du bør øve deg litt på det istedenfor å bli krenket og lei deg over at andre intuitivt ikke forstår hva du vil, og ikke vil, snakke om. For da blir det vanskelig å ha en kommunikasjon eller et samspill med deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

I går møttes jeg meg med 2 venner 1 venninne og en kompis (disse dater ikke hverandre og har ikke følelser for hverandre men gode venner med meg også). Tingen er at vi møttes alle 3 for litt vandring og tok oss en cafe sammen som var kos helt til kompisen min tok opp han og hennes planer opp og hva som var planen for i helg fordi de skulle jo møtes og blablabla, jeg så jo på at venninnen min stressa og så ukomfortabel ut kanskje fordi hun også skjønte det blir litt feil å snakke om slikt når den andre ikke er en del av denne samtalen og planen, jeg satt jo der og bare viste ikke hva jeg skulle bidra med i denne samtalen, jeg vet bare at det er litt uhøflig og uting å sitte der å snakke om planer forran andre uten at tredje personen er med, og nei jeg inviterer jo ikke meg selv heller så lite selvrespekt har jeg ikke.  Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk har behov av slikt. De kunne jo ha tatt praten når jeg skulle hjem da de hang lenge etter også

Ingen sosiale antenner er min dom

Anonymkode: 01325...471

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

En ting er å nevne det i en setning. Men å sitte å snakke om det lenge vitner jo til manglende sosiale antenner. 

Enig! 

Anonymkode: 0eadc...f61

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

For en ufyselig holdning du har mot de to andre! Du er ikke interessert så da må de la være å snakke om det selvom det er noe som er er opptatt av. Ser du ikke hvor egoistisk du er?

Slutt da, hi er ikke egoistisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen sosiale antenner er min dom

Anonymkode: 01325...471

Min også. Men venninnen skjønte nok at dette ikke var høffelig opptreden, tror jeg. Men ja, jeg tenker denne type oppførsel forteller noe om manglende sosial "fingerspitzgefühl". 

Anonymkode: d80aa...f1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvis noen er egoistiske så er det vell de som  sitter og snakker åpenbart om sine egne planer uten og tenke hvor ekskluderende det kan være for den andre.. en ting er  å lage planer uten ts og snakke om det rett foran ts.. 

Anonymkode: 57ea3...569

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Og her ser man hvorfor du ikke blir invitert med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og her ser man hvorfor du ikke blir invitert med. 

For noe tull. 

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden reagert på det, jeg forstår det er naturlig at folk møtes uten meg. Senest i går var jeg sammen med to venninner og de planla i dag da de skulle ut og spise og på forestilling, kunne aldri falt meg inn å kjenne på sjalusi for det eller reagere på det på noe vis. Kanskje da jeg var 16, men ikke nå.

Anonymkode: 05f2c...cf0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.10.2025 den 22.22):

Vel... 

Anonymkode: f1dde...e18

Skrevet

Det er ikke "frekt". Verden skjer på alle kanter hele tiden, med og uten deg. Å reagere på det er barnslig.

Anonymkode: 2c422...9dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.10.2025 den 1.43):

Men hva mener du samtalene skal bestå av da, HI?  Kun helt upersonlige ting som været?  Verdenssituasjonen?  Potetpriser?  Det å snakke om ting man har gjort er i mine kretser en helt vanlig del av en vanlig samtale.  

Anonymkode: 915c0...358

Skrevet

Det er da helt greit å snakke om ting man skal, selv om ikke alle skal være med. Med venner deler man jo små biter fra livet sitt og der jo helt greit å fortelle om noe man gleder seg til. Er det slik at man bare kan snakke om ting der alle skal være med, så blir det til slutt lite å snakke om. Når noen forteller om noe de har opplevd eller gleder seg til så deltar man i samtalen ved å lytte og være deltagende ved å stille oppfølgingsspørsmål. Da interesserer man seg for vennene sine. Om man bare kan delta i, og interessere seg for, samtaler som angår en selv direkte så er man ganske snever og egosentrisk. Det blir vanskelig for venner å involvere andre i livene sine om de man snakker med må ha vært til stedet for at man kan snakke om det. 

Hvorfor følte venninnen din ubehag ved samtalen? Har du reagert negativt tidligere på slike samtaler? 

Det er et unntak til dette. Det er om alle skulle på noe der den ene eksplisitt hadde blitt utelatt selv om vedkommende ønsket å være med. Da er det utestenging og problemet er mye større enn bare samtaleemnet. 

Anonymkode: 37a3e...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...