Gå til innhold

Bruker dere alle egenmeldingsdager og omsorgsdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Flere av mine kolleger sørger for å bruke opp alle innen året er omme. Gjør dere?

Anonymkode: 633f3...ac6

Jeg sørger ikke for det, det går av seg selv det. Tror det bare har skjedd en gang at ikke alle omsorgsdagene ble brukt opp gjennom de årene det var aktuelt. Mine har ikke vært uvanlig mye syke, men de har hatt omgangssyker, vannkopper, feber, covid, den ene hadde mye halsbetennelser og opererte mandlene og den andre brakk beinet og måtte opereres og omsorgsdagene gikk fort.

Anonymkode: 3b864...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, aldri. Blir jeg så syk drar jeg til lege. 

Vi har 25 dager egenmelding, det er ikke ekstra fridager. Det året alle fikk vannkopper med 12-14 dagers mellomrom (har 3 barn) hadde mannen permisjon med yngste. Ellers hadde de ryki 

Jeg har mulighet til hjemmekontor så på 15 år har jeg brukt bare 8 sykt barn dager, hvor de var så syke at de ikke kunne døse alene 

Anonymkode: 51aee...a79

Skrevet

Aldri brukt flere egenmeldinger eller sykt barn-dager enn strengt nødvendig. 

Anonymkode: 3a701...d7e

Skrevet

Bruker sjeldent egenmelding, da jeg tar hjemmekontor hvis jeg er litt klein. Tar kun egenmelding hvis jeg ikke er i stand til å jobbe. Det jeg kommer på jeg har tatt det for er høy feber, omgangssyke eller ørebetennelse. 

Sykt barn har jeg ikke tatt ut siden de gikk i førsteklasse. Har tatt hjemmekontor hvis de har vært syke. 

Måtte ta endel dager med velferdspermisjon med lønn da 15-åringen var lagt inn på sykehus en periode. 

Anonymkode: aa1d7...b08

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Fordi mange tror det følger kalenderåret.

Anonymkode: 42511...790

Da lurer de seg selv, da, og får trøbbel om de faktisk blir syke i januar. 

Anonymkode: f7633...2d6

Skrevet

Nei, har aldri brukt opp egenmeldingsdagene eller omsorgsdagene. Er hjemme hvis jeg er for dårlig til å jobbe, og har vært hjemme med barna hvis de har vært for dårlige til å være i bhg/skole. Med omsorgsdager har jeg og mannen byttet på hvem som er hjemme. Både jeg og mannen har jobber som krever fysisk tilstedeværelse, hjemmekontor er ikke en mulighet. Men har likevel aldri brukt opp de dagene.

Anonymkode: d5174...05c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.10.2025 den 12.54):

Flere av mine kolleger sørger for å bruke opp alle innen året er omme. Gjør dere?

Hvilken bransje jobber du i?

nei, har aldri noen gang brukt opp de dagene.

Anonymkode: 7ba59...0a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.10.2025 den 12.54):

Dessverre så finnes det slike ansatte rundt omkring. Jeg har vært hovedtillitsvalgt på en stor offentlig arbeidsplass, og det er overraskende mange ganger at arbeidsgiver inndro muligheten for å bruke egenmelding for ansatte da de avslørte misbruk. 

Nå driver jeg mitt eget selskap og har gått til det skritt å inndra muligheten til å benytte egenmelding for to ansatte pga misbruk.

Anonymkode: f371e...02f

Skrevet

Hvilken bransje jobber du i?

nei, har aldri noen gang brukt opp de dagene.

Luftfart. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Luftfart. 

HI

Dvs en jobb der noen andre må gjøre jobben din når man er borte?

I min jobb blir jobben bare liggende og vente til jeg kommer tilbake. Slitsomt. Dvs ingen som tar en 3 dagers/skulker jobben. 

Helsevesen, barnehage, butikk etc er det enkelt å være syk. Administrative jobber med stort personlig ansvar er det vanskelig å være syk i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

I min jobb blir jobben bare liggende og vente til jeg kommer tilbake. Slitsomt. Dvs ingen som tar en 3 dagers/skulker jobben. 

Helsevesen, barnehage, butikk etc er det enkelt å være syk. Administrative jobber med stort personlig ansvar er det vanskelig å være syk i.

Du tenker at det er enkelt å være syk når du vet at kollegaene dine blir stående med ekstraarbeid for at det er for lite folk på jobb? Jeg tror ikke på at du mener det du skriver her. 

Anonymkode: 59cbf...db0

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du tenker at det er enkelt å være syk når du vet at kollegaene dine blir stående med ekstraarbeid for at det er for lite folk på jobb? Jeg tror ikke på at du mener det du skriver her. 

Jeg er ikke den du svarer, men ja, selvsagt. Hvis det å være borte bare går utover deg selv er det ingen vits i å skulke. Da får du ikke ekstra fri, bare ekstra jobb.

Anonymkode: b8eaf...401

Skrevet

Når jeg eller barnet er sykt: Ja. Ellers: Nei

Anonymkode: ee23c...abe

Skrevet

Nei, bruker dem bare når jeg faktisk er syk. Og det er heldigvis ikke så ofte. 

Skrevet

Kun når jeg eller barna er syke. Har kun brukt 1 dag dette halvår. Har en jobb jeg må fysisk være tilstede i. 

Anonymkode: c8082...1d1

Skrevet

Går det virkelig an å være så dum og godtrogen? 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Stemmer. Hvis vi er borte, gjør noen andre jobben.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...