Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #1 Skrevet 23. oktober 2025 Flere av mine kolleger sørger for å bruke opp alle innen året er omme. Gjør dere? Anonymkode: 633f3...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #2 Skrevet 23. oktober 2025 Nei, har aldri brukt de opp, bruker egentlig sjelden noen i det hele tatt. Syk selv går det gjerne år mellom hver jeg er, og sykt barn dagene deler vi gjerne mellom oss på en måte som ikke gir noen av oss fravær fra jobb. Nå driver mannen min for seg selv, et verksted, mens jeg er butikksjef. Så vi er våre egne herrer og styrer mye arbeidstiden vår selv, så når en av ungene er syke er gjerne en av oss hjemme første halvdel av dagen og den andre siste halvdel av dagen. F.eks kan mannen reise tidlig på jobb og jobbe 7 til 14, også reiser jeg på jobb når han kommer hjem. Om han er hjemme en hel dag kan han ta det igjen til helga osv. Men det er nok litt annerledes for oss enn for mange andre, for det er oss selv det går utover om vi ikke drar på jobb.... Vi jobber begge mer enn full stilling. Anonymkode: 06521...806
sug lut Skrevet 23. oktober 2025 #3 Skrevet 23. oktober 2025 Har ikke brukt mer enn én dag på mange år. Kollegene dine bør bankes.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #4 Skrevet 23. oktober 2025 Hos oss er ikke perioden for egenmeldinger kalenderåret, men en løpende 12-måneders periode. Bruker jeg en egenmeldingsdag nå, blir den stående i systemet fra til oktober neste år. Det betyr at det ikke er noe vits i å prøve å "bruke opp" egenmeldingsdagene i desember, det eneste det resulterer i er at man mister mulighet til egenmelding de neste 11 månedene. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle gjør det sånn, det er jo genialt for å forhindre misbruk! Anonymkode: f7633...2d6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #5 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hos oss er ikke perioden for egenmeldinger kalenderåret, men en løpende 12-måneders periode. Bruker jeg en egenmeldingsdag nå, blir den stående i systemet fra til oktober neste år. Det betyr at det ikke er noe vits i å prøve å "bruke opp" egenmeldingsdagene i desember, det eneste det resulterer i er at man mister mulighet til egenmelding de neste 11 månedene. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle gjør det sånn, det er jo genialt for å forhindre misbruk! Anonymkode: f7633...2d6 Tror regelverket egentlig er sånn for alle, sykt barn følger kalenderåret mens egenmelding for egen sykdom ruller som du sier. Anonymkode: 06521...806
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #6 Skrevet 23. oktober 2025 Mannen har sjelden brukt sykt barn dager. Jeg er ufør, så jeg har tatt så og si alle- bortsett fra de dagene jeg er helt sengeliggende. Syns han kunne hjulpet et par dager ekstra, for jeg har pushet meg veldig. Kjenner noen som snekrer hjemme på sykt barn dag, mens barnet er i bhg... Anonymkode: 05909...101
Optatium Skrevet 23. oktober 2025 #7 Skrevet 23. oktober 2025 Aldri gjort. He aldri brukt opp disse dagene, med unntak av koronatida da alle med sår hals var hjemme. Da brukte jeg vel faktisk opp sykt barn dagene, minste var 1,5 år og konstant snørrete.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #8 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Flere av mine kolleger sørger for å bruke opp alle innen året er omme. Gjør dere? Anonymkode: 633f3...ac6 Men egenmeldinger følger jo ikke kalenderåret. Anonymkode: 42511...790
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #9 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Hos oss er ikke perioden for egenmeldinger kalenderåret, men en løpende 12-måneders periode. Bruker jeg en egenmeldingsdag nå, blir den stående i systemet fra til oktober neste år. Det betyr at det ikke er noe vits i å prøve å "bruke opp" egenmeldingsdagene i desember, det eneste det resulterer i er at man mister mulighet til egenmelding de neste 11 månedene. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle gjør det sånn, det er jo genialt for å forhindre misbruk! Anonymkode: f7633...2d6 Regelverket er jo slik for alle. Egenmelding fra første fraværsdag og sykt barn følger kalenderåret. Vil man misbruket er det alltid muligheter for det. Jeg har aldri brukt opp noen av dem, men har brukt både egenmelding og sykt barn dager hvert år. Jeg er ikke hjemme når jeg er frisk, men jeg er heller ikke på jobb når jeg er syk. Anonymkode: 59cbf...db0
TheWitch Skrevet 23. oktober 2025 #10 Skrevet 23. oktober 2025 Da burde de fått anonyme postkort med takk for at de er med på å bidra til at dagens gode ordninger forsvinner. Dette er jo ikke fridager! Det siste året har jeg brukt en egenmelding, da lå jeg med fedber og en kraftig forkjølelse i 2 dager.
Himmel og hav Skrevet 23. oktober 2025 #11 Skrevet 23. oktober 2025 Det eneste året alle sykt barn dagene ble brukt opp var da de fikk vannkopper i tur og orden med 14 dagers mellomrom, og da var det tomt i februar. Ellers har vi aldri vært i nærheten av å bruke opp alt av noen ting.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #12 Skrevet 23. oktober 2025 Jeg har vært borte fra jobb pga sykdom 4 dager i år. Da har jeg selvfølgelig vært syk. Om noen "bruker opp" sykedager uten å være syk er det trygdesvindel. Jeg er heldig som har både god helse og mulighet for hjemmekontor hvis jeg er i litt dårlig form. Jeg har også god nok økonomi til å tåle eventuelle karensdager når/om sykefraværsreglene endres. Anonymkode: efc33...c84
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #13 Skrevet 23. oktober 2025 Selvfølgelig ikke. Anonymkode: ee23c...abe
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #14 Skrevet 23. oktober 2025 Bruker kun når jeg er syk. Aldri brukt opp. Anonymkode: 878ab...c1f
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. oktober 2025 #15 Skrevet 23. oktober 2025 Jeg bruker de jeg trenger- dvs dersom jeg selv eller barna er syke. Nå er de så store at de stort sett greier seg selv også da, så i år har jeg vel en sykt-barn-dag. 2 dager på meg selv, en gang i januar, that's it. Disse dagene er jo ikke ens personlige feriedager som man kan ta ut som man vil, det er en rettighet man kan benytte seg av når man selv er ute av stand til å jobbe eller mindre barn trenger tilsyn ved sykdom. Noe annet er jo lureri og svindel.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #16 Skrevet 23. oktober 2025 sug lut skrev (1 time siden): Har ikke brukt mer enn én dag på mange år. Kollegene dine bør bankes. Hvorfor bør de bankes hvis de bruker dem ved sykdom? Det er jo en rett man har, istedetfor å gå til legen for å få en sykemelding. Anonymkode: f9aa7...b5c
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #17 Skrevet 23. oktober 2025 sug lut skrev (2 timer siden): Har ikke brukt mer enn én dag på mange år. Kollegene dine bør bankes. ?? Anonymkode: 6c68f...285
sug lut Skrevet 23. oktober 2025 #18 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor bør de bankes hvis de bruker dem ved sykdom? Det er jo en rett man har, istedetfor å gå til legen for å få en sykemelding. Anonymkode: f9aa7...b5c De SØRGER FOR Å BRUKE DEM OPP. Det tilsier ikke reell sykdom.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #19 Skrevet 23. oktober 2025 sug lut skrev (Akkurat nå): De SØRGER FOR Å BRUKE DEM OPP. Det tilsier ikke reell sykdom. Det vet vi ingenting om. Anonymkode: 6c68f...285
sug lut Skrevet 23. oktober 2025 #20 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det vet vi ingenting om. Anonymkode: 6c68f...285 Vi vet det hi sier.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #21 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Regelverket er jo slik for alle. Egenmelding fra første fraværsdag og sykt barn følger kalenderåret. Vil man misbruket er det alltid muligheter for det. Jeg har aldri brukt opp noen av dem, men har brukt både egenmelding og sykt barn dager hvert år. Jeg er ikke hjemme når jeg er frisk, men jeg er heller ikke på jobb når jeg er syk. Anonymkode: 59cbf...db0 Men hvis regelverket er slik for alle, hvordan kan HIs kolleger sørge for å bruke dem opp før året er omme? Sikker på at ingen har andre ordninger? Anonymkode: f7633...2d6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #22 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men hvis regelverket er slik for alle, hvordan kan HIs kolleger sørge for å bruke dem opp før året er omme? Sikker på at ingen har andre ordninger? Anonymkode: f7633...2d6 Før året er omme, ja. Fra en dato til en annen. Anonymkode: 59cbf...db0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #23 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor bør de bankes hvis de bruker dem ved sykdom? Det er jo en rett man har, istedetfor å gå til legen for å få en sykemelding. Anonymkode: f9aa7...b5c Men de brukes jo ikke bare ved sykdom, skriver jo at de prioriterer å bruke de bare for at de mener de har rett på de…. Tragisk! Akuratt som et annet firma, der de går til lege og får skriv at de er syke( slik som på skoler), for det kan vær de trenger sykedagene til noe annet…. Ikke rart det er snakk om endringer her Anonymkode: 7a72c...8c4
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #24 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tror regelverket egentlig er sånn for alle, sykt barn følger kalenderåret mens egenmelding for egen sykdom ruller som du sier. Anonymkode: 06521...806 Ja. det er det. I alle fall for egenmeldinger. Sykt-barn-dager har jeg vært så heldig at jeg aldri har tatt, for jeg har en mann som kan ta hjemmekontor. Egenmeldinger gjelder hele tiden "de siste 12 måneder", så tar man den første 15. mars og har brukt alle 31.desember, så har man ikke egenmeldingsrett før 15. mars påfølgende år. Anonymkode: 852d7...7d6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2025 #25 Skrevet 23. oktober 2025 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Men hvis regelverket er slik for alle, hvordan kan HIs kolleger sørge for å bruke dem opp før året er omme? Sikker på at ingen har andre ordninger? Anonymkode: f7633...2d6 Fordi mange tror det følger kalenderåret. Anonymkode: 42511...790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå