Anonym bruker Skrevet 22. oktober #1 Skrevet 22. oktober Jeg hørte om dette nå nylig. Har prøvd å google. Har dere mottatt meldinger med innhold av psykisk vold og hva står det i slike meldinger? Jeg er selv skilt og har mottatt mye rart fra min eks mann men jeg vet ikke om det defineres som psykisk vold. Anonymkode: 9abd3...19d
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #2 Skrevet 22. oktober Da har du sannsynligvis funnet definisjonen på psykisk vold. Det er alle former for manipulasjon, kontroll, trusler, latterliggjøring, nedvurdering og annen krenkende atferd som ikke er psykisk. Får meldingene til å føle deg redd eller krenket? Truer han deg? Det er som regel ganske mye vondt som blir sagt i en skilsmissekonflikt pga sårede følelser. 😢Følte du det slik da du var gift med han også? Anonymkode: a5cce...b0a
Anonym bruker Skrevet 23. oktober #3 Skrevet 23. oktober Du har nettopp hørt om det? Google er dun venn. Anonymkode: 4bfb6...151
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #4 Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (På 22.10.2025 den 23.17): Jeg hørte om dette nå nylig. Har prøvd å google. Har dere mottatt meldinger med innhold av psykisk vold og hva står det i slike meldinger? Jeg er selv skilt og har mottatt mye rart fra min eks mann men jeg vet ikke om det defineres som psykisk vold. Anonymkode: 9abd3...19d Psykisk vold kan utøves på litt forskjellige måter. Min eks utsatte meg og etterhvert barna våre for psykisk vold og jeg forsto det ikke før det hadde gått svært langt og det eldste barnet på 16 år var faktisk den som satte ord på det først. Min eks utøvde psykisk vold ved: -Å være veldig kontrollerende, styre og bestemme alt. -Snakke nedlatende til meg/oss, latteriggjøre meg når jeg prøvde å stå for ting jeg mente, diskutere. -Undergrave meg foran barna. -Nekte å ha en samtale/diskusjon om ting når vi var uenige, bare taushet og gikk sin vei. "Stonewalling". -"Gaslighting" Anonymkode: 785e3...549
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #5 Skrevet 24. oktober Min tanke er at psykisk vold er noe som bryter deg ned psykisk. Derfor er definisjonen litt forskjellig fra menneske til menneske, men om noen bruker hersketeknikker, bryter deg ned ved å kritisere deg, får deg til å "gå på eggeskall" fordi du er redd for personens reaksjoner osv så er det psykisk vold. Ingen gjør deg noe fysisk, men den måten du blir snakket til, brutt ned, kjeftet på, kritisert osv ødelegger deg, selvfølelsen og selvtilliten din, er psyksik vold. Anonymkode: 55166...f75
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #6 Skrevet 24. oktober De fleste har vel utøvd psykisk vold i kampens hete. Jeg har selv trykket på knappene til samboer, og han mine. Ingen av oss har følt oss mishandlet, selv om det vi har sagt og gjort går innunder begrepet. Det handler nok for oss om at det går like mye begge veier😅 1 av 5 barn blir utsatt for psykisk vold av foreldrene sine. Visste du at å late som man forlater barnet for å få det med seg er ansett som psykisk mishandling? Anonymkode: c44e7...670
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #8 Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Min tanke er at psykisk vold er noe som bryter deg ned psykisk. Derfor er definisjonen litt forskjellig fra menneske til menneske, men om noen bruker hersketeknikker, bryter deg ned ved å kritisere deg, får deg til å "gå på eggeskall" fordi du er redd for personens reaksjoner osv så er det psykisk vold. Ingen gjør deg noe fysisk, men den måten du blir snakket til, brutt ned, kjeftet på, kritisert osv ødelegger deg, selvfølelsen og selvtilliten din, er psyksik vold. Anonymkode: 55166...f75 Nei, definisjonen er ikke forskjellig fra menneske til menneske. https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ https://www.tromsokrisesenter.no/no/psykisk-vold.html Psykisk vold er alle måter man kan skremme eller skade en annen uten å bruke fysisk vold. Anonymkode: 9091e...0a7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober #9 Skrevet 24. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, definisjonen er ikke forskjellig fra menneske til menneske. https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ https://www.tromsokrisesenter.no/no/psykisk-vold.html Psykisk vold er alle måter man kan skremme eller skade en annen uten å bruke fysisk vold. Anonymkode: 9091e...0a7 Skjønner det, men det jeg mente er at det er forskjell på hvor mye som skal til for å "skremme eller skade". Jeg personlig som er vokst opp med en narsissistisk far og har blitt veldig konfliktsky tåler overhodet ikke at noen er sint på meg, kjefter på meg e.l., mens jeg har en veldig lidenskapelig venninne som er sammen med en like lidenskapelig mann og de kan bli rasende på hverandre, skrike til hverandre og omtrent fly på hverandre både verbalt og fysisk, også være like gode venner etterpå. Det er forskjell på hvor mye man tåler. Anonymkode: 55166...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå