Gå til innhold

Tenåringer (vgs) og (for sen) leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tenåringer (vgs) takler ikke lite søvn. De blir sur, grinete, urimelige og tar dårlige valg. I tillegg så får de ikke vist hva de egentlig kan på skolen fordi de ikke er skjerpet nok på f.eks. innleveringer eller småoppgaver. Så innser de gjerne hvor teit dette er og skjerper seg en uke og så er det på an igjen. Hvordan håndtere dere tenåringer som ikke kommer seg i seng når de burde? Når det ikke går med fornuft og prat: Lar dere det bare stå til eller er det inndragelse av underholdning på rommet (som internett, telefon. gaming, TV etc - alt ettersom de har der) eventuelt andre tiltak? 

Anonymkode: 69d35...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar det bare stå til

Anonymkode: 8a75a...47d

Skrevet

Lar det stå til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Noen tenåringer (vgs) takler ikke lite søvn. De blir sur, grinete, urimelige og tar dårlige valg. I tillegg så får de ikke vist hva de egentlig kan på skolen fordi de ikke er skjerpet nok på f.eks. innleveringer eller småoppgaver. Så innser de gjerne hvor teit dette er og skjerper seg en uke og så er det på an igjen. Hvordan håndtere dere tenåringer som ikke kommer seg i seng når de burde? Når det ikke går med fornuft og prat: Lar dere det bare stå til eller er det inndragelse av underholdning på rommet (som internett, telefon. gaming, TV etc - alt ettersom de har der) eventuelt andre tiltak? 

Anonymkode: 69d35...9f4

Her er det jeg og mannen som bestemmer. Så er ikke så sløv og bare "la det står til". Her blir det trøbbel hvis de ikke gjør som jeg og mannen sier. Det vet de. Det er en del av oppdragelsen. Man er ikke ferdig med å oppdra barna når de blir tenåringer. 

Anonymkode: b1e42...682

Skrevet

Forskjell på en 13 åring og en 17 åring da....

Jeg har to jenter på vgs, 16 og 18 år gamle. Jeg styrer ikke leggetiden deres annet enn at jeg forventer at når jeg legger med i halv elleve-elleve tiden skal huset være rolig.

De legger seg som regel samtidig som meg, og sover en time lenger enn meg om morgenen. Noen ganger er de trøtte og sovner umiddelbart, andre dager blir de liggende litt med et eller annet, musikk, tiktok eller annet. Dette må de lære seg å regulere selv, men vi har selvfølgelig snakket om det og de vet at blått lys fra skjerm er negativt før sengetid...

Anonymkode: 902f5...701

Skrevet

Har ikke det problemet i utgangspunktet, har ei på 17 og på 15 år. De velger å legge seg selv, hun på 15 legger seg alt fra 21-2130, og hun på 17 legger seg fra 2130-22. Det har de valgt selv. De legger mobilen sin nede i stua, det har vi gjort siden de fikk telefon, så de har aldri hatt den om natten, så nå fortsetter de den vanen. 

Hos oss så skrur Internett seg av kl 23, så da får de ikke sett på noe uansett, som tv f.eks. 

Hadde det vært sånn at de snudde helt om hadde vi nok vært strengere med mobil, TV, inter ett osv. Selvom de må lære seg å regulere det selv og, så tenker jeg at de trenger fortsatt litt regler og rutiner uansett hvor gamle de er. 

På alle foreldremøter jeg har vært på fra barneskole til vgs så sier alltid lærer at det er veldig mange trøtte barn/ungdom i skolehverdagen, så da tenker jeg vi foreldre har ansvar og.

Anonymkode: 0f47d...466

Skrevet

Det har jeg forsøkt når de var yngre, men ene er så B-menneske av natur at det var forgjeves prosjekt. 

De må finne ut sin egen rutine, så lenge de står opp og kommer seg på skolen. Blir ikke overrasket om ene her blir som Lalum, jobber om natten og skrur av telefon om morgen 😅

Anonymkode: ff87d...9aa

Skrevet
Lovemelikeyoudo skrev (20 timer siden):

Lar det stå til.

Bjørnetjeneste og ansvarsfraskriving.

Skrevet

Jeg skrur av internett kl.22. Det hjelper litt. Har en med skikkelig lakenskrekk, så må ofte tvinge han opp om morgenen, men han gjør det bra på skolen.

Anonymkode: d2c56...90c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...