Anonym bruker Skrevet 20. oktober #1 Skrevet 20. oktober Jeg er heldig som er frisk og kan jobbe. Men urettferdig at syke skal få så lav trygd. De har både barn og skal overleve. Alle skal få nok til å ha livskvalitet. Man velger ikke sykdom. Folk blir ikke friskere med dårlig råd. Jeg tror heller ikke folk velger borgerlønn fremfor jobb Anonymkode: 32a7f...a05
Kathrine. Skrevet 21. oktober #2 Skrevet 21. oktober Jeg tror borgerlønn er noe en bør prøve ut. Lite penger på administrasjon, alle får penger til å leve, og de som ikke gidder å jobbe fordi de får like mye ved å gå hjemme, har plutselig økonomisk motivasjon til å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #3 Skrevet 21. oktober Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er heldig som er frisk og kan jobbe. Men urettferdig at syke skal få så lav trygd. De har både barn og skal overleve. Alle skal få nok til å ha livskvalitet. Man velger ikke sykdom. Folk blir ikke friskere med dårlig råd. Jeg tror heller ikke folk velger borgerlønn fremfor jobb Anonymkode: 32a7f...a05 Tror du tar feil der, tror mange hadde valgt borgerlønn fremfor å jobbe Anonymkode: 51e5a...f24
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #4 Skrevet 21. oktober Anonym bruker skrev (9 timer siden): Tror du tar feil der, tror mange hadde valgt borgerlønn fremfor å jobbe Anonymkode: 51e5a...f24 Det tror jeg og!! Er i et lavtlønnet yrke, og viss borgerlønn er rundt det, hadde jeg sluttet. Og sikkert mange i helserelaterte yrker og i butikker.. Det hadde ikke gått bra Anonymkode: be66d...0ad
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #5 Skrevet 21. oktober Kathrine. skrev (11 timer siden): Jeg tror borgerlønn er noe en bør prøve ut. Lite penger på administrasjon, alle får penger til å leve, og de som ikke gidder å jobbe fordi de får like mye ved å gå hjemme, har plutselig økonomisk motivasjon til å jobbe. For at folk skulle velge borgerlønn i stedet for lønn, så må borgerlønnen være ganske lav for at de i de dårlig betalte sliteyrkene skulle velge å jobbe i stedet for å ta i mot borgerlønn. Anonymkode: e33d1...395
Kathrine. Skrevet 21. oktober #6 Skrevet 21. oktober Anonym bruker skrev (46 minutter siden): For at folk skulle velge borgerlønn i stedet for lønn, så må borgerlønnen være ganske lav for at de i de dårlig betalte sliteyrkene skulle velge å jobbe i stedet for å ta i mot borgerlønn. Anonymkode: e33d1...395 Borgerlønn, er ikke det til ALLE uavhengig om de jobber eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #7 Skrevet 21. oktober Kathrine. skrev (52 minutter siden): Borgerlønn, er ikke det til ALLE uavhengig om de jobber eller ikke? Hvordan løser det dette da : Kathrine. skrev (13 timer siden): og de som ikke gidder å jobbe fordi de får like mye ved å gå hjemme, har plutselig økonomisk motivasjon til å jobbe hvorfor skulle de få økonomisk motvasjon til å jobbe av borgerlønn:? Anonymkode: e33d1...395
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #8 Skrevet 21. oktober Borgerlønn er uavhengig om man jobber eller ikke. Det er etter modell av en kommuniststat. Der inngår i en ideologi om at alle skal ha det samme, og at innbyggerne skal ønske å jobbe for staten. Ingen har så langt fått det til å virke slik det er tiltenkt. Men dette er noe som faktisk blir diskutert med inntog av KI, fordi mange jobber vil forsvinne. Personlig tror jeg at man får andre behov, samt at man trenger en økende mengde mennesker i omsorgsyrker. Anonymkode: 6fe11...a42
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #9 Skrevet 21. oktober Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Borgerlønn er uavhengig om man jobber eller ikke. Det er etter modell av en kommuniststat. Der inngår i en ideologi om at alle skal ha det samme, og at innbyggerne skal ønske å jobbe for staten. Ingen har så langt fått det til å virke slik det er tiltenkt. Men dette er noe som faktisk blir diskutert med inntog av KI, fordi mange jobber vil forsvinne. Personlig tror jeg at man får andre behov, samt at man trenger en økende mengde mennesker i omsorgsyrker. Anonymkode: 6fe11...a42 Det vil heller ikke fungere siden man kan bare pålegge offentlige stillinger å innføre borgerlønn, men ikke private. Dersom private bedrifter har høyere lønn vil det offentlige tape kampen om de gode arbeidstakerne. Anonymkode: 16966...f04
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #10 Skrevet 21. oktober Folk velger å nave fremfor å jobbe. Borgerlønn ville være en enda enklere måte å melke fellesskapet på. Anonymkode: 0ddbf...fe1
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #11 Skrevet 21. oktober Jeg mener ufør sats skal regnes etter hva du har tjent. De som har hatt gode jobber og sitter med studielån skal selv få det de har krav på. Men de som har minstelønn må få en form for borgerlønn så de kan klare seg. Anonymkode: 32a7f...a05
Kathrine. Skrevet 21. oktober #12 Skrevet 21. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan løser det dette da : hvorfor skulle de få økonomisk motvasjon til å jobbe av borgerlønn:? Anonymkode: e33d1...395 Fordi det du tjener på å jobbe kommer i tillegg til borgerlønn. Så de som ønsker å jobbe får veldig mye bedre råd enn de som velger å ikke jobbe.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #13 Skrevet 21. oktober Fin måte å ruinere landet raskt på Anonymkode: ed6b1...e8f
Anonym bruker Skrevet 21. oktober #14 Skrevet 21. oktober Frp ville jo prøve ut å få enkelte uføre ut i jobb etter en periode på så så lenge. Det tror jeg hadde vært en god løsning. Men dessverre fikk den sløve tutti-frutti gjengen i fire nye år. Anonymkode: b2967...eea
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #15 Skrevet 22. oktober Får folk så lav trygd da? Er der noen som ikke overlever fordi trygda er så lav, som du insinuerer i hi? Norge har jo helt hinsides utgifter til ulike stønader, og veldig mange på trygd. Hadde færre vært på trygd så hadde det sikkert vært mer penger til den enkelte uføretrygdede, men det blir jo bare flere og flere. Anonymkode: 13c7d...68e
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #16 Skrevet 22. oktober Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det vil heller ikke fungere siden man kan bare pålegge offentlige stillinger å innføre borgerlønn, men ikke private. Dersom private bedrifter har høyere lønn vil det offentlige tape kampen om de gode arbeidstakerne. Anonymkode: 16966...f04 Det er ikke bedrifter som skal betale en eventuell borgerlønn... Det er staten. Men nei, det vil ikke fungere. Det er en fin tanke at folk skal være uselviskhet, og velge å bidra til et rettferdig samfunn hvor alle stiller likt og har det samme, desverre er mennesker egoistiske og grådige. Anonymkode: 6fe11...a42
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #17 Skrevet 22. oktober Anonym bruker skrev (7 timer siden): Får folk så lav trygd da? Er der noen som ikke overlever fordi trygda er så lav, som du insinuerer i hi? Norge har jo helt hinsides utgifter til ulike stønader, og veldig mange på trygd. Hadde færre vært på trygd så hadde det sikkert vært mer penger til den enkelte uføretrygdede, men det blir jo bare flere og flere. Anonymkode: 13c7d...68e Det er ganske mange som har uføretrygd og som må få sosialhjelp ved siden av for å få det til å gå rundt. Alt har blitt mye dyrere for dem også. I tillegg er det en god del uføre som bor i dyre, kommunale boliger, som spiser mer enn halvparten av det de får utbetalt. Anonymkode: e85c3...8a8
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #18 Skrevet 22. oktober Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det er ganske mange som har uføretrygd og som må få sosialhjelp ved siden av for å få det til å gå rundt. Alt har blitt mye dyrere for dem også. I tillegg er det en god del uføre som bor i dyre, kommunale boliger, som spiser mer enn halvparten av det de får utbetalt. Anonymkode: e85c3...8a8 Men så lenge det går rundt så er det vel greit? Når så utrolig mange går på trygd så sier det seg selv at trygda ikke kan være så altfor høy. Den er jo til for at folk skal klare seg selv om de ikke kan jobbe. Anonymkode: 13c7d...68e
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #19 Skrevet 22. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Men så lenge det går rundt så er det vel greit? Når så utrolig mange går på trygd så sier det seg selv at trygda ikke kan være så altfor høy. Den er jo til for at folk skal klare seg selv om de ikke kan jobbe. Anonymkode: 13c7d...68e Det jeg skriver er jo at det ikke går rundt for en del og at de derfor trenger supplering fra kommunen. Anonymkode: e85c3...8a8
Anonym bruker Skrevet 22. oktober #20 Skrevet 22. oktober Anonym bruker skrev (På 21.10.2025 den 20.35): Hvordan løser det dette da : hvorfor skulle de få økonomisk motvasjon til å jobbe av borgerlønn:? Anonymkode: e33d1...395 Velferd? Du får lønn i tillegg til borgerlønn. I dag er det en rekke ytelser som krever enormt med byråkrati. 100 % sykepenger første året man er syk gir ikke akkurat insentiv til å jobbe det heller. Vi har vel 700 000 på diverse ytelser pr nå. Pluss pensjonister. Anonymkode: 3d4c0...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå