Gå til innhold

Hvorfor er jeg slik? Synes alt er urelevant

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hverdagen sliter jeg så enormt med småprat og historier angående hverdagsliv, jeg synes alt er så utrolig urelevant! Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hva folk synes er interessant, og blir noengang helt sjokkert over hva folk bruker tiden på å prate og le om. Javel, så har du brukt 30 min på å finne en ny vinterjakke, fordi det var så vanskelig og så lite å velge i, hvorfor tenker mennesker at dette er interessant å fortelle? Dette medfører jo at jeg har svært lite selv å prate om, da jeg synes det kun er det aller viktigste som fortjener oppmerksomhet. Er det feil på meg?!

Anonymkode: 59407...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: cb477...0ef

Skrevet

Det er vel ingenting som er feil eller rett. Det vanlige er jo slike samtaler der vi får små innblikk i hverandres liv. Hva mener du en samtale skal være relevant i forhold til?

Små innblikk i hverandres liv er bare koselig synes jeg. Man blir bedre kjent med hverandre og de aller fleste henger med i samtalen og har mulighet til å bidra med en liten anekdote fra eget liv. Og i ditt tilfelle - kanskje en av de andre også skulle ha ny vinterjakke og dermed kunne få tips om hvor man skal gå? 

Er du ikke interessert i å bli kjent med menneskene rundt deg? Og hvorfor er det eventuelt irrelevant hva andre opplever? Skal man prate om dype analyser av makroøkonomien så faller nok mange av. Det er vanskelig med så dype diskusjoner i forsamlinger der andre er ulike både i kunnskapsnivå og interesser. Vitenskapelige diskusjoner passer i spissede fora der folk kommer dit for slike diskusjoner.  Rundt lunsjbordet er det mer fokus på å bli kjent med hverandre på det menneskelige planet og da er det mindre interessant å prate fag. Dessuten er det jo stor variasjon i hva folk interesserer seg for. De fleste har likevel en felles interesse av å bli kjente med hverandre og da er det koselige med litt hverdagsøyeblikk i hverandres liv. 

Anonymkode: b1c3c...ea7

Skrevet

Det er sikkert ikke noe galt med deg. Men tenker at du ikke er så god til å finne gullet i hverdagen eller følge opp historier på en måte som gjør det morsommere å snakke sammen. 

Anonymkode: 6499c...c56

Skrevet

Irrelevant.

Anonymkode: c9893...118

Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg finner også mye av det min kolleger for eksempel prater om, som veldig uinteressant. Men det kan jo være de gjør det for å ha noe å prate om. Så da får man bare lytte og smile de gangene man må det 😉 Selv gjør jeg ikke det på jobb. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I hverdagen sliter jeg så enormt med småprat og historier angående hverdagsliv, jeg synes alt er så utrolig urelevant! Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hva folk synes er interessant, og blir noengang helt sjokkert over hva folk bruker tiden på å prate og le om. Javel, så har du brukt 30 min på å finne en ny vinterjakke, fordi det var så vanskelig og så lite å velge i, hvorfor tenker mennesker at dette er interessant å fortelle? Dette medfører jo at jeg har svært lite selv å prate om, da jeg synes det kun er det aller viktigste som fortjener oppmerksomhet. Er det feil på meg?!

Anonymkode: 59407...45e

Det er nesten bare noe man må gjennom i livet. Det er mye som er kjedelig. Jeg syntes noe er helt ille, det er å henge opp tøy. Så får du tenke at når du er i en kjedelig prat med noen, så henger andre opp tøy. Eller gjør lekser med ungene. Det er så kjedelig at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Prøv å snu tankegangen litt eller finn på noe gøy å prate om da? 

Anonymkode: 1484b...082

Skrevet

Feil og feil. Hva er riktig? 

For min del en pine å sitte med mennesker som ikke evner å snakke om «ingenting», blir bare pinlig taushet. Et hvert tema kan bli festlig om den som formidler evner å dra inn litt humor og selvironi. Det går andre veien også, til og med noe spennende kan bli dørgende kjedelig om den som formidler er for detaljorientert.  

Anonymkode: fc48b...d3b

Skrevet

jeg skulle virkelig ønske jeg hadde den evnen til å småprate om ingenting, i stedet for at det blir pinlig taushet

Anonymkode: 1f69a...6ef

Skrevet

Det heter irrelevant. 

Anonymkode: 7b270...0e3

Skrevet

He he he kjenner meg veldig igjen. Men jeg har lært meg selv å kjenne at noen ting interesserer meg overhode ikke, men helt greit at andre gjør det, da kjenner jeg at jeg bare lar tankene gå til helt andre ting. 

Men det betyr ikke at jeg er likegyldig, f.eks. så bryr jeg meg om politikk og lokalpolitikk. 

Anonymkode: bdc59...c77

Skrevet

Smalltalk er jo limet i det sosiale samværet med mennesker rundt seg da, så selv om ikke alt er interessant så er det viktig.

Om vi mennesker bare skulle prate med hverandre om viktige ting så hadde mye av det sosiale samholdet forsvunnet.

Anonymkode: 0d5a3...52f

Skrevet

Enig med deg hi. Tørrprat er helt greit i små doser med bekjente på butikken. Men ikke ellers. Jeg faller helt ut når noen snakker om slike ting, blir irritert og klarer ikke konsentrere eller engasjere meg. Mulig fordi jeg har stått i mye over tid. Jeg liker heller dybde på samtaler der det er interessant fremfor smalltalk. Det er nok smalltalk på jobb. 

Anonymkode: fa37f...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...