Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:44 #1 Skrevet fredag kl 06:44 En venninne av meg mistet brått mannen sin for noen uker siden, og det får en jo til å tenke. Spesielt når hun sier at det vil bli tøft økonomisk nå fordi at mesteparten av verdiene etter mannen går som arv til barna og ikke henne. Jeg har ærlig talt ikke satt meg skikkelig inn i dette, men nå lurer jeg jo litt. Hos oss er vi gift og har tre barn, to er over 18 år, ett er flyttet ut. Vi eier enebolig sammen med en markedsverdi til rundt 9 mill, og har 4 mill igjen i lån. I tillegg ble mannen min kjøpt ut av et firma og har 3 mill i fond/aksjer. Vi er begge forsikret for rundt 2,5 mill kr ved dødsfall. Hvis, gudene forby, mannen min plutselig dør, hvordan blir dette i så fall økonomisk for meg? Jeg vil ikke klare et lån på 4 mill alene, så jeg må flytte i så fall. Anonymkode: f43ef...e13
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:45 #2 Skrevet fredag kl 06:45 I saken til venninnen din, er det felles barn eller hans barn alene? Anonymkode: ca175...548
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:46 #3 Skrevet fredag kl 06:46 Og var de gift? Anonymkode: ca175...548
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:46 #4 Skrevet fredag kl 06:46 De var gift og har fire barn sammen. HI Anonymkode: f43ef...e13
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:05 #5 Skrevet fredag kl 07:05 Barna har krav på farsarv ja, men om man bare har felles barn er det vanlig at gjenlevende ektefelle sitter i uskiftet bo. Det er noen regler for uskiftet bo, google så finner du det, men kort forklart så gjøres ikke arven til barna opp (enda). Den gjenlevende ektefellen forvalter barnas arv. Det er også vanlig å ha en livsforsikring med utbetaling til hverandre. Skulle mannen min dø får jeg nok penger fra hans livsforsikring til å betale ned halve lånet. Anonymkode: 55272...4f2
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:49 #6 Skrevet fredag kl 07:49 Dette er en av grunnen til at ekteskap er viktig. Da er du sikret å sitte i uskiftet bo. Lånet vil du måtte betjene, men jeg vil tro dere har en livsforsikring som gir deg en utbetaling. Denne bruker mange til å betale med lån. Barna får da sin arv når du også går bort. For øvrig oppstår mange kilder til krangler når gjenlevende gifter seg på nytt. Men det er på sidelinjen av hva du spør om her. Anonymkode: 10e3f...c47
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:58 #7 Skrevet fredag kl 07:58 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette er en av grunnen til at ekteskap er viktig. Da er du sikret å sitte i uskiftet bo. Lånet vil du måtte betjene, men jeg vil tro dere har en livsforsikring som gir deg en utbetaling. Denne bruker mange til å betale med lån. Barna får da sin arv når du også går bort. For øvrig oppstår mange kilder til krangler når gjenlevende gifter seg på nytt. Men det er på sidelinjen av hva du spør om her. Anonymkode: 10e3f...c47 Om man gifter seg på nytt må boet gjøres opp, da kan man ikke lenger sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 55272...4f2
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:03 #8 Skrevet fredag kl 08:03 Anonym bruker skrev (1 time siden): De var gift og har fire barn sammen. HI Anonymkode: f43ef...e13 Hun skal ikke betale ut arv til barna, den får de når hun dør. Det er helt vanlig at gjenlevende ektefelle sitter i uskiftet bo så lenge hun ikke gifter seg på nytt, gjør man det må det skiftes. Anonymkode: e018a...830
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:04 #9 Skrevet fredag kl 08:04 Kort fortalt er arven for ektefelle slik "Arvelaterens ektefelle har rett til en firedel av arven når arvelateren etterlater seg livsarvinger. Ektefellen har uansett rett til en minstearv på 4 ganger grunnbeløpet (om lag 400 000 kroner). I små bo der arvelateren etterlater seg nettoverdier på 400 000 kroner eller mindre, blir ektefellen dermed enearving." https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/id2006122/ Er dere ektefeller så er jo halvparten ditt i utgangspunktet. Det er hans andel som arves slik. De 2,5 som du får i forsikring, kan du jo bruke til å betale ned lånet. Med mindre aksjene er særeie som han tok med seg inn i ekteskapet, så eier du jo halvparten der også og det er bare hans halvdel som er en del av arven. Om det ikke er særkullsbarn eller konflikter i familien så er det jo vanlig at man ikke tenker på arv til barna før den siste av foreldrene dør. Den gjenlevende sitter da i uskiftet bo. Anonymkode: 3c6a6...330
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:39 #10 Skrevet fredag kl 08:39 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Om man gifter seg på nytt må boet gjøres opp, da kan man ikke lenger sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 55272...4f2 Det må ikke gjøres opp. Og verre er det kanskje om de bare blir samboere og manselger hus og bruker alle pengene. Anonymkode: 10e3f...c47
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:03 #11 Skrevet fredag kl 09:03 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det må ikke gjøres opp. Og verre er det kanskje om de bare blir samboere og manselger hus og bruker alle pengene. Anonymkode: 10e3f...c47 Jo, hvis man gifter seg på nytt, så må boet skiftes. Anonymkode: e018a...830
Anonym bruker Skrevet fredag kl 14:13 #12 Skrevet fredag kl 14:13 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jo, hvis man gifter seg på nytt, så må boet skiftes. Anonymkode: e018a...830 Eller man kan få særkullsbarna til å skrive under på at det ikke skal skiftes og at ny ektefelle kan sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 9d1cd...048
Anonym bruker Skrevet fredag kl 14:38 #13 Skrevet fredag kl 14:38 Jeg og min mann er gift og har tre felles barn, i tillegg har han er særkullsbarn. Hvis han dør før meg deles vårt bo i to, fordi jeg jo skal ha min halvdel, hans del deles så i tre hvor jeg får den ene og 2/3 deles på de fire barna. Anonymkode: 0aaa7...9fb
Anonym bruker Skrevet fredag kl 14:56 #14 Skrevet fredag kl 14:56 Om venninnen din var gift har hun rett til å sitte i uskiftet bo. Ved felles barn får ikke de sin farsarv så lenge hun sitter i uskiftet bo. Hvis hun selger blir det et skifte, da må barna få sin pliktdeksarv. Det kommer an på hvilke forsikringer de har. Jobbforsikringen hans vil gi en sum til etterlatte. De fleste har også gjeldsforsikring. I tillegg får hun enkepensjon og hvis hun har barn under 18 år, får hun ekstra. Vi f eks har 2 mill i gjeldsforsikring, men bare 1 mill igjen på lånet. Så vi er sikret der. I tillegg jobbforsikring. Anonymkode: 2330f...9b5
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:57 #15 Skrevet fredag kl 22:57 Du må skille mellom felles barn og særkullsbarn. Utover det, sørg for en god forsikring hvor dere setter hverandre som mottaker ved utbetaling av livsforsikring. Anonymkode: bdff7...354
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (23 timer siden): En venninne av meg mistet brått mannen sin for noen uker siden, og det får en jo til å tenke. Spesielt når hun sier at det vil bli tøft økonomisk nå fordi at mesteparten av verdiene etter mannen går som arv til barna og ikke henne. Jeg har ærlig talt ikke satt meg skikkelig inn i dette, men nå lurer jeg jo litt. Hos oss er vi gift og har tre barn, to er over 18 år, ett er flyttet ut. Vi eier enebolig sammen med en markedsverdi til rundt 9 mill, og har 4 mill igjen i lån. I tillegg ble mannen min kjøpt ut av et firma og har 3 mill i fond/aksjer. Vi er begge forsikret for rundt 2,5 mill kr ved dødsfall. Hvis, gudene forby, mannen min plutselig dør, hvordan blir dette i så fall økonomisk for meg? Jeg vil ikke klare et lån på 4 mill alene, så jeg må flytte i så fall. Anonymkode: f43ef...e13 Det venninnen din forteller er sant. Det er også sant at hun vil ha forsørgeransvar for barna og «verge» ansvar for arv for felles umyndige barn. Så hun vil disponerer arven og kan bruke den på boliglån for eksempel. Hun har også krav på å beholde boligen som eneeier. Anonymkode: 5b152...ee3
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden Husk at hvert av barna får 130.000 i året fra nav i barnepensjon også. https://www.nav.no/barnepensjon Anonymkode: 55272...4f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå