Gå til innhold

Læreren må få tilbake respekten i klasserommet.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er som sagt ikke lærer.

Og en spesialpedagog er en spesialpedagog, ikke en barnehagelærer.

Anonymkode: 7a76e...5fd

Vi har barnehagelærer i bunn før vi kan ta master i spesialpedagogikk 

Anonymkode: 45608...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenk så fint at lærere får ferdige, trygge barn som kan samarbeide, vise empati og håndtere følelser. Noen må jo gjøre grunnarbeidet – og det er ikke dere.

Men det får jo ikke lærerne, og får de det så er det i all hovedsak takket være foreldrene.

Skrevet

Tenk så fint at lærere får ferdige, trygge barn som kan samarbeide, vise empati og håndtere følelser. Noen må jo gjøre grunnarbeidet – og det er ikke dere.

…og en av de store utfordringene i skolen i dag er at barn IKKE kan det du ramser opp der…

Anonymkode: b2fa1...aaa

Skrevet

Og da blir dere… thadaaaaa… spesialpedagoger. 

Skrevet

Hvor stor andel av de som jobber i barnehagen har master i spesialpedagogikk? Hva er andelen for de som jobber i skolen?

Skrevet

Men det får jo ikke lærerne, og får de det så er det i all hovedsak takket være foreldrene.

Jo det får de. Takket være et godt samspill mellom foreldre og barnehage. Vi i bhg skriker ikke på sosiale medier om fæle barn som ikke hører etter. Vi har verktøy for å jobbe med de barna. Vi har ikke et negativt syn på barn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo det får de. Takket være et godt samspill mellom foreldre og barnehage. Vi i bhg skriker ikke på sosiale medier om fæle barn som ikke hører etter. Vi har verktøy for å jobbe med de barna. Vi har ikke et negativt syn på barn 

Nei det får de ikke. Hadde du fulgt med i samfunnet rundt deg så hadde du visst at det du sier ikke er sant. Og har du noe som helst kunnskap om pedagogikk og barns utvikling så vet du også at det er stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn/ungdom.

Jeg har hatt barn både i barnehage og skole, og for å si det sånn: en dårlig barnehagelærer har ingen store konsekvenser, men en dårlig lærer er helt krise for barna/ungdommen. Du liker sikkert å føle deg viktig, og det er du sikkert også, men du blir aldri like viktig som en lærer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og da blir dere… thadaaaaa… spesialpedagoger. 

Du skrev at en spesialpedagog ikke er bhg lærer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei det får de ikke. Hadde du fulgt med i samfunnet rundt deg så hadde du visst at det du sier ikke er sant. Og har du noe som helst kunnskap om pedagogikk og barns utvikling så vet du også at det er stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn/ungdom.

Jeg har hatt barn både i barnehage og skole, og for å si det sånn: en dårlig barnehagelærer har ingen store konsekvenser, men en dårlig lærer er helt krise for barna/ungdommen. Du liker sikkert å føle deg viktig, og det er du sikkert også, men du blir aldri like viktig som en lærer.

Som spesialpedagog har jeg kunnskap ja. En dårlig ped leder er krise for barna, for de andre ansatte og for foreldrene. Dårlige folk som jobber med barn og unge er alltid krise for brukerene. Vi i vår bransje har høye krav, og vi må inn på teppet om vi ikke gjør jobben vår. Vi har høy faglig kvalitet. Mange lærere er dårlige lærere, men mange er også svært dyktige. 
rektorer rundt om lar det skure og gå. Da blir det kjipt å være barn og foreldre. Det er strukturen i skolen som må endres. Bort med dobbelt timer, la barna få puste mellom øktene, få frisk luft. Mer læring gjennom lek. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg jobber i barnehage og min utdannelse er også basert på et pedagogisk arbeid med barna. Likevel må vi være vaktmester, vaske gulvet for sand, lage varmmat flere ganger i uka. Jeg er ikke kokk, men det må vi gjøre. Ordne med vaktplan, ikke lønnet pause. Pålagte kurs må vi ta på nett hjemmefra, uten lønn. 
når barnehage veggene er nedslitt står vi der på kveldstid å maler og pusser opp. Foreldre dugnad med ansatte maler også huset utvendig. Vi koster sand ute på våren, planter blomster. Vi må også komme 30 min før vi starter på jobb for å måke snø så foreldre og barn kommer seg inn. 
Vi må samle sylteglass hjemme og ta med på jobb så kommunen slipper bruke penger på julegaver barna skal lage. Vi må ha klær til alle årstider dekt av egen lomme. 
vi er et av yrkene med høyest sykefravær. Folk er utslitte, bemanningen er lav. Vi står i spagat. Vi er en glemt gruppe. Men ingen foreldre kommer seg på jobb om vi ikke har barnehager i drift. 
Vi har også kravstore foreldre og barn som slår og ikke hører etter. 
Er lei av å hele tiden høre sutring fra lærere. Nå er det på tide at vi ansatte i barnehage også blir hørt. Vi har langt mindre lønn enn lærere også 

Nå er ikke dette sutring fra en lærer, jeg er ikke lærer. Vet godt at mange arbeidsgrupper har god grunn til å rope om lav bemanning og problemstillingen er kjent i mange yrker. 

Men nå handler akkurat dette innlegget om læreren. Vi sliter med økende ungdomskriminalitet og mange elever som ramler av i videregående. Urovekkende mange som går ut av grunnskolen uten å mestre grunnleggende ferdigheter. Der kommer denne setningen som så mange sier, læreren må få tilbake respekten i klasserommet. Jeg spør hvordan det skal være mulig nå ikke engang lederne anerkjenner jobben de faktisk er satt til. Det utelukker ikke at andre yrkesgrupper har utfordringer, det bare handlet ikke om dere akkurat nå. 

HI

Anonymkode: 0662f...4ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er som sagt ikke lærer.

Og en spesialpedagog er en spesialpedagog, ikke en barnehagelærer.

Så en spesialpedagog kommer ramlende fra himmelen uten noen grunnutdanning? Det er skremmende at folk som er så kunnskapsløse som deg går så høyt ut i diskusjoner dere ikke har forutsetning for å skjønne. 

Anonymkode: 9eb64...8eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Så en spesialpedagog kommer ramlende fra himmelen uten noen grunnutdanning? Det er skremmende at folk som er så kunnskapsløse som deg går så høyt ut i diskusjoner dere ikke har forutsetning for å skjønne. 

Du påberoper deg å ha høyere utdanning, men forstår ikke at du ikke kan sammenligne epler og pærer. Spesialpedagogikk gir yrkeskompetanse på flere områder enn i barnehage. Blant annet jobber det spesialpedagoger i skolen. Da kan du ikke ta spesialpedagoger til inntekt for din teori om at «det er like mange med mastergrad i barnehager som i skoler». 

For øvrig hadde knapt fire prosent av de som jobber i barnehage en mastergrad i 2023… for all del, jobb for yrket deres og rettigheter, men gjør det uten å pisse på andre yrkesgrupper og nedgrader deres engasjement til «sutring». Dere mistet all sympati. Og nei. Dere er ikke like høyt utdanna som lærere. Ta deres kamp, men støtt for pokker andres kamp i tillegg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du påberoper deg å ha høyere utdanning, men forstår ikke at du ikke kan sammenligne epler og pærer. Spesialpedagogikk gir yrkeskompetanse på flere områder enn i barnehage. Blant annet jobber det spesialpedagoger i skolen. Da kan du ikke ta spesialpedagoger til inntekt for din teori om at «det er like mange med mastergrad i barnehager som i skoler». 

For øvrig hadde knapt fire prosent av de som jobber i barnehage en mastergrad i 2023… for all del, jobb for yrket deres og rettigheter, men gjør det uten å pisse på andre yrkesgrupper og nedgrader deres engasjement til «sutring». Dere mistet all sympati. Og nei. Dere er ikke like høyt utdanna som lærere. Ta deres kamp, men støtt for pokker andres kamp i tillegg 

Takk! 

Jeg synes det er salig frekt at noen her bare tok over tråden. 

Nyttig for de som leder dette landet når folk går løs på hverandre, fremfor å ansvarliggjøre de som har mandatet og ansvaret. De kan bare lene seg tilbake og spise popcorn, mens nyttige idioter sørger for at folket er opptatt med å peke på hverandre. 

Hilsen HI, som ikke er lærer. Skal vi bygge et godt samfunn, må vi ha respekt for hverandre. 

Skrevet

Takk! 

Jeg synes det er salig frekt at noen her bare tok over tråden. 

Nyttig for de som leder dette landet når folk går løs på hverandre, fremfor å ansvarliggjøre de som har mandatet og ansvaret. De kan bare lene seg tilbake og spise popcorn, mens nyttige idioter sørger for at folket er opptatt med å peke på hverandre. 

Hilsen HI, som ikke er lærer. Skal vi bygge et godt samfunn, må vi ha respekt for hverandre. 

Nettopp!

Skrevet

Nå hadde det hjulpet mye om de som ble lærere hadde et minimum av anlegg for å være det også, da.

Anonymkode: c84d5...b51

Skrevet

En av grunnene til at INGEN typiske kvinneyrker når frem med sine krav, er at vi andre kvinner på død og liv skal sabotere hverandre! Bare se her i denne tråden:

Den starter med reelle problemstillinger for lærere, men i stedet utvikler det seg til en profesjonskamp mellom skole, barnehage og sykepleie. Når skal folk skjønne at om EN gruppe kommer frem med mesteparten av sine krav, vil dette være til stor hjelp for den ANDRE gruppen! Men så lenge vi sitter på hver vår tue og kaster drit på hverandre, misunner hverandres lønn, ferie eller andre goder, er det INGEN av oss som får til noe. I stedet burde vi ha en samlet front mot de som bevilger penger til stillinger og ressurser, som trer oppgaver nedover hodene våre som IKKE er relevant for stillingen og som tar tid fra nærkontakt med barna, om det så er i barnehage eller skole. 

Men kvinner er kvinner verst, og mangel på økt lønn eller økte ressurser kan vi til slutt takke oss selv for, fordi vi skyter oss selv i foten i forsøket på å dra ned andre yrkesgrupper. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg påberoper meg ingenting, jeg svarer kun på en idiotisk kommentar. 

Skrevet
Østerdølen skrev (5 timer siden):

En av grunnene til at INGEN typiske kvinneyrker når frem med sine krav, er at vi andre kvinner på død og liv skal sabotere hverandre! Bare se her i denne tråden:

Den starter med reelle problemstillinger for lærere, men i stedet utvikler det seg til en profesjonskamp mellom skole, barnehage og sykepleie. Når skal folk skjønne at om EN gruppe kommer frem med mesteparten av sine krav, vil dette være til stor hjelp for den ANDRE gruppen! Men så lenge vi sitter på hver vår tue og kaster drit på hverandre, misunner hverandres lønn, ferie eller andre goder, er det INGEN av oss som får til noe. I stedet burde vi ha en samlet front mot de som bevilger penger til stillinger og ressurser, som trer oppgaver nedover hodene våre som IKKE er relevant for stillingen og som tar tid fra nærkontakt med barna, om det så er i barnehage eller skole. 

Men kvinner er kvinner verst, og mangel på økt lønn eller økte ressurser kan vi til slutt takke oss selv for, fordi vi skyter oss selv i foten i forsøket på å dra ned andre yrkesgrupper. 

Da kan vi i barnehage få mye bedre lønn og økt bemanning. Så vil det komme lærerene til gode. 
Lærere med masterutdanning må klare å håndtere elever i skolen. Etter en så lang og krevende utdannelse som dere sier de har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da kan vi i barnehage få mye bedre lønn og økt bemanning. Så vil det komme lærerene til gode. 
Lærere med masterutdanning må klare å håndtere elever i skolen. Etter en så lang og krevende utdannelse som dere sier de har. 

Du tok ikke poenget til hi i det hele tatt, du…? Kanskje det hadde vært lettere for lærerne å være gode lærere hvis de slapp å bruke tiden sin på for eksempel… skal vi se… renhold?!? Snakk om å la poenget gå over hodet på seg…

Jeg har for øvrig aldri hørt en lærer som ikke støtter barnehageansattes kamp for økt bemanning og høyere lønn. Kanskje fordi lærerne er smartere enn deg, og skjønner at man kan støtte mer enn én sak samtidig?  Det er bare sånne «åååååå, jeg vil også ha flere uker ferie, noe annet er uuiuurettferdig, for jeg har maaaaaaster og lærerne er så utakknemlige!»-folk som deg. 

Skrevet

Men om det er så stas å jobbe i skolen, jobb i skolen da. Som barnehagelærer har du undervisningskompetanse på 1. trinn, så kanskje du burde prøve siden lærere på skolen har det så MYE bedre enn deg?

Skrevet

Kan du slutte å avspore tråden min med all denne drittkastingen mot lærere. Ja, dere har viktig jobb begge to, men akkurat denne handler ikke om deg og dine kollegaer. 

Skrevet

Jeg kan rett og slett ikke skjønne at det er læreren som må få tilbake respekten i klasserommet, som du skriver. Hvis det du mener er at elevene må ha mer respekt for lærerne. Det er ikke læreren sin oppgave å tvinge frem respekt, det er en foreldreoppgave å oppdra barn slik at de har respekt for læreren sin og for sine medmennesker. Plassér ansvaret der det hører hjemme, ikke skyv det over på læreren.

Anonymkode: bd2ad...029

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kan rett og slett ikke skjønne at det er læreren som må få tilbake respekten i klasserommet, som du skriver. Hvis det du mener er at elevene må ha mer respekt for lærerne. Det er ikke læreren sin oppgave å tvinge frem respekt, det er en foreldreoppgave å oppdra barn slik at de har respekt for læreren sin og for sine medmennesker. Plassér ansvaret der det hører hjemme, ikke skyv det over på læreren.

Nå er det ikke min «påstand». Det er et utsagn som går igjen i diskusjonen. 

Jeg ser absolutt den utfordringen, men hvordan når man inn til så mange, forskjellige foreldre? Man får ikke alle de med på laget nødvendigvis. Så et sted må det starte. Det er innad det er mulig å starte en endring, men når ledelsen selv undergraver selve yrket, blir det vanskelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det ikke min «påstand». Det er et utsagn som går igjen i diskusjonen. 

Jeg ser absolutt den utfordringen, men hvordan når man inn til så mange, forskjellige foreldre? Man får ikke alle de med på laget nødvendigvis. Så et sted må det starte. Det er innad det er mulig å starte en endring, men når ledelsen selv undergraver selve yrket, blir det vanskelig. 

Ikke din påstand? Det er overskriften?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.10.2025 den 11.23):

Jeg undrer veldig, selv vokst opp på det glade 80-tallet. Den gang, FØR vi kunne skumme fløten av oljefondet, var det rom for alle disse stillingene. Hvordan er det mulig å ha et så raust statsbudsjett uten rom for helt grunnleggende tjenester i dag? 

Foreslo en gang til selveste i luksusfellen. Hva med statsbudsjettet på luksusfellen? Det var visst ikke aktuelt, da inntektssiden ikke var et problem. Enig i det, men jeg mistenker det renner ut på kostnadssiden. For det burde da vært mulig å håndtere helt grunnleggende tjenester med et slikt budsjett. Forstå det den som kan. Kanskje ikke så rart at «hvor blir det av penga» ble så stor hit blant befolkningen? 

Ja, jeg skjønner ikke hvorfor Norge har så mye dårligere råd nå enn på 80-tallet. Jeg er og vokst opp da, og alle skoler hadde vaktmester, kontordame og renholdspersonell. Er det dårlig økonomistyring og for mange sjefer som er problemet nå?
Renhold er jo det aller viktigste. Politikerene burde vaske sine egne kontorer, doer og fellesarealer før de pålegger andre det, men det vil aldri skje. 

Anonymkode: d0777...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...