Gå til innhold

Læreren må få tilbake respekten i klasserommet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg har hørt utallige ganger. Hvordan virker til å være mer en visjon enn praktiske tiltak. Som om det å si det høyt endrer holdninger og gir automatisk respekt. 

Vises de respekt av egne ledere? Jeg kan ikke se det slik dette landet driftes. Mulig jeg er dum og naiv, ikke forstår hvordan man drifter kommunalt. Sakte, men sikkert, fjernes støttefunksjoner i skolen. Helsesykepleier deles på flere skoler, vaktmester blir en del av eiendom i kommunen og må tilkalles for hver oppgave som skal utføres. Sekretæren forsvant med Visma. Miljøarbeidere har vi knapt råd til. Nå er det renhold.

https://www.nrk.no/ostfold/foreldre-slar-alarm_-_-skitne-skolebygg-i-fredrikstad-gar-ut-over-barnas-laering-1.17580245

Bare så jeg forstår. Får vi respekten tilbake i klasserommet ved å gjøre læreren til en potet som skal løpe rundt å gjøre alle andre oppgaver enn hva de var ment å gjøre i utgangspunktet? Her sitter jeg og klør meg i hodet, trodde læreren skulle ha ansvar for elevens faglige utvikling. Er tanken at læreren er der uansett, så hvorfor ikke vaske toalettet mens de er på jobb? For rent lønnsmessig, så vil det vel koste mindre med en time renhold enn en time lærer som driver renhold? Så hvor er besparelsen? Og hvordan får man respekt for yrket når ledere ikke engang anerkjenner jobben de er satt til? 

Anonymkode: 0662f...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dette skjer i et av verdens rikeste lønn. for en skam. Noe er veldig galt med systemet vårt, lærere og elever skal ikke vaske, unger skal kunne gå på do på skolen uten å måtte kvie seg for ikke-eksisterende renhold. ikke så mye bedre på sykehuset heller, har akurat ligget der i nesten2 uker og det var møkkete.

Man kan bare ane ramaskriket hvis politikerene måtte vaske doene selv på kommunehuset eller fylkeshuset. Hos de er det nok så rent og pent som bare det.

Anonymkode: d0777...121

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Og dette skjer i et av verdens rikeste lønn. for en skam. Noe er veldig galt med systemet vårt, lærere og elever skal ikke vaske, unger skal kunne gå på do på skolen uten å måtte kvie seg for ikke-eksisterende renhold. ikke så mye bedre på sykehuset heller, har akurat ligget der i nesten2 uker og det var møkkete.

Man kan bare ane ramaskriket hvis politikerene måtte vaske doene selv på kommunehuset eller fylkeshuset. Hos de er det nok så rent og pent som bare det.

Jeg undrer veldig, selv vokst opp på det glade 80-tallet. Den gang, FØR vi kunne skumme fløten av oljefondet, var det rom for alle disse stillingene. Hvordan er det mulig å ha et så raust statsbudsjett uten rom for helt grunnleggende tjenester i dag? 

Foreslo en gang til selveste i luksusfellen. Hva med statsbudsjettet på luksusfellen? Det var visst ikke aktuelt, da inntektssiden ikke var et problem. Enig i det, men jeg mistenker det renner ut på kostnadssiden. For det burde da vært mulig å håndtere helt grunnleggende tjenester med et slikt budsjett. Forstå det den som kan. Kanskje ikke så rart at «hvor blir det av penga» ble så stor hit blant befolkningen? 

Anonymkode: 0662f...4ec

Skrevet

Sånn er det blitt. Kommunene rundt om i hele landet sliter økonomisk. En må kutte alt som ikke er lovpålagt. Det inkluderer idrett og frivillighet, i tillegg til mye annet som virker preventivt. I tillegg så er forslag til statsbudsjett mer av det samme. En bruker pengene til å slukke branner, i stedet for å forebygge. Dette blir veldig synlig i oppvekst og helse.

Det er første statsbudsjettet etter valget. AP er allerede tatt i grovt løftebrudd. Det er rett og slett tragisk og trist.

Anonymkode: a6b0d...e6e

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og min utdannelse er også basert på et pedagogisk arbeid med barna. Likevel må vi være vaktmester, vaske gulvet for sand, lage varmmat flere ganger i uka. Jeg er ikke kokk, men det må vi gjøre. Ordne med vaktplan, ikke lønnet pause. Pålagte kurs må vi ta på nett hjemmefra, uten lønn. 
når barnehage veggene er nedslitt står vi der på kveldstid å maler og pusser opp. Foreldre dugnad med ansatte maler også huset utvendig. Vi koster sand ute på våren, planter blomster. Vi må også komme 30 min før vi starter på jobb for å måke snø så foreldre og barn kommer seg inn. 
Vi må samle sylteglass hjemme og ta med på jobb så kommunen slipper bruke penger på julegaver barna skal lage. Vi må ha klær til alle årstider dekt av egen lomme. 
vi er et av yrkene med høyest sykefravær. Folk er utslitte, bemanningen er lav. Vi står i spagat. Vi er en glemt gruppe. Men ingen foreldre kommer seg på jobb om vi ikke har barnehager i drift. 
Vi har også kravstore foreldre og barn som slår og ikke hører etter. 
Er lei av å hele tiden høre sutring fra lærere. Nå er det på tide at vi ansatte i barnehage også blir hørt. Vi har langt mindre lønn enn lærere også 

Anonymkode: 45608...2c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i barnehage og min utdannelse er også basert på et pedagogisk arbeid med barna. Likevel må vi være vaktmester, vaske gulvet for sand, lage varmmat flere ganger i uka. Jeg er ikke kokk, men det må vi gjøre. Ordne med vaktplan, ikke lønnet pause. Pålagte kurs må vi ta på nett hjemmefra, uten lønn. 
når barnehage veggene er nedslitt står vi der på kveldstid å maler og pusser opp. Foreldre dugnad med ansatte maler også huset utvendig. Vi koster sand ute på våren, planter blomster. Vi må også komme 30 min før vi starter på jobb for å måke snø så foreldre og barn kommer seg inn. 
Vi må samle sylteglass hjemme og ta med på jobb så kommunen slipper bruke penger på julegaver barna skal lage. Vi må ha klær til alle årstider dekt av egen lomme. 
vi er et av yrkene med høyest sykefravær. Folk er utslitte, bemanningen er lav. Vi står i spagat. Vi er en glemt gruppe. Men ingen foreldre kommer seg på jobb om vi ikke har barnehager i drift. 
Vi har også kravstore foreldre og barn som slår og ikke hører etter. 
Er lei av å hele tiden høre sutring fra lærere. Nå er det på tide at vi ansatte i barnehage også blir hørt. Vi har langt mindre lønn enn lærere også 

En som reduserer kollegers frustrasjon til «sutring» fortjener ikke å bli hørt av noen som helst. Hykler.

Anonymkode: 7a76e...5fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

En som reduserer kollegers frustrasjon til «sutring» fortjener ikke å bli hørt av noen som helst. Hykler.

Vi er ikke kollegaer. Det er nok hyling fra lærere. Etter 2 mnd sommerferie og en høstferie som nettopp er ferdig er det på igjen med klaging om hvor tøft det er å være lærer. Minner om at vi i bhg har 5 uker ferie i året. Det inngår også i jul og påske på stengte dager. Vi må samle inn all avspaseringen til å ta ut tvungen fri til jul. 
har aldri hørt en lærer tenke på oss i barnehage 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Lærere har klaget høylytt i 20 år. Vi er ikke psykologer, sykepleiere, vaktmestere osv. samme regla hvert år. Men god lønn har de, og gode ferieordninger. På tide at andre yrkesgrupper blir hørt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Lærere og  barnehageansatte er ikke kollegaer. Lærere genrelt og forbundet bryr seg døyten om barnehagelærere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Lærere og  barnehageansatte er ikke kollegaer. Lærere genrelt og forbundet bryr seg døyten om barnehagelærere. 

Utdanningsforbundet bryr seg kun om lærere. Aldri om oss. 90% lærere og 10% oss. Men kontigenten vår vil de ha 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er ikke kollegaer. Det er nok hyling fra lærere. Etter 2 mnd sommerferie og en høstferie som nettopp er ferdig er det på igjen med klaging om hvor tøft det er å være lærer. Minner om at vi i bhg har 5 uker ferie i året. Det inngår også i jul og påske på stengte dager. Vi må samle inn all avspaseringen til å ta ut tvungen fri til jul. 
har aldri hørt en lærer tenke på oss i barnehage 

Det er da plenty av sutring og hyling fra barnehage»lærere» og. Hvis du hadde vært en smule oppdatert så hadde du visst at lærere har like mye ferie som alle andre, men tvungen avspasering i skolens ferie, fordi de jobber flere timer per uke enn andre. Og hvorfor lørerr «tenke på» dere som jobber i barnehage? Alle yrkesgrupper taler egen sak. Det gjør åpenbart du også. Hvorfor i all verden skulle barnehageansatte ha mer ferie enn alle andre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er da plenty av sutring og hyling fra barnehage»lærere» og. Hvis du hadde vært en smule oppdatert så hadde du visst at lærere har like mye ferie som alle andre, men tvungen avspasering i skolens ferie, fordi de jobber flere timer per uke enn andre. Og hvorfor lørerr «tenke på» dere som jobber i barnehage? Alle yrkesgrupper taler egen sak. Det gjør åpenbart du også. Hvorfor i all verden skulle barnehageansatte ha mer ferie enn alle andre?

Fordi kommunene skal prioritere bhg ansatte, sykepleiere som løper beina av seg og andre sektorer også. Lærere har fått høyere lønn og fått mye. Nå er det andres tur å få. Vi er «lærere» i gåsetegn? Like lang utdannelse som lærere i skolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi kommunene skal prioritere bhg ansatte, sykepleiere som løper beina av seg og andre sektorer også. Lærere har fått høyere lønn og fått mye. Nå er det andres tur å få. Vi er «lærere» i gåsetegn? Like lang utdannelse som lærere i skolen. 

Like lang utdannelse? Barnehagelærer er 3-årig bachelor. Lærer i skolen er 5-årig master (i dagens utdanningsløp). 

Anonymkode: b2fa1...aaa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Like lang utdannelse? Barnehagelærer er 3-årig bachelor. Lærer i skolen er 5-årig master (i dagens utdanningsløp). 

Mange lærere har bare bachelor. Mange bhg lærere har master. Vi har videreutdanning og spes ped utdannelse 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mange lærere har bare bachelor. Mange bhg lærere har master. Vi har videreutdanning og spes ped utdannelse 

Vi har også assistenter og fagarbeidere med fagbrev, men det har skolene også 

Skrevet

Noen lærere har bachelor ja. Og får lønn deretter. Og mange lærere har videreutdanning, feks master, og gjerne videreutdanning utover det også, så får man lønn deretter. Så hva var poenget med å nevne lengde på utdannelse? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja dere er «lærere» i gåsetegn. Dere har en HELT annen jobb enn lærere som jobber i skolen og har undervisning som hovedjobb. Og det er absolutt ingenting ved deres jobb som tilsier at dere skal ha mer ferie enn andre. Hvis dere sutrer over for lite ferie så får dere i det minste jobbe under samme arbeidstidsavtale som lærerne og ha tvungen avspasering i skoleferien.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Skryt på dere så mange tøysemastere som dere vil. Lærere har en langt tyngre utdanning og en langt mer faglig krevende jobb enn ansatte i barnehage. Dere jobber med bleiebarn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Skryt på dere så mange tøysemastere som dere vil. Lærere har en langt tyngre utdanning og en langt mer faglig krevende jobb enn ansatte i barnehage. Dere jobber med bleiebarn.

Og den holdningen er det desverre mange som har, tragisk.

Skrevet

Nettopp ja. Der viser du hvordan lærere ser ned på andre yrkesgrupper og ser på sin egen som verdens navle. Sykepleier også vasker vel bare rumper og har en tulle jobb? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og den holdningen er det desverre mange som har, tragisk.

Det er tragisk ja. Dessverre ikke nytt i våre øyner som jobber i barnehage. En lærer som kaller spesialpedagoger med master for tulle master… vel 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp ja. Der viser du hvordan lærere ser ned på andre yrkesgrupper og ser på sin egen som verdens navle. Sykepleier også vasker vel bare rumper og har en tulle jobb? 

Jeg er ikke lærer. Og jeg ser heller ikke ned på noen yrkesgrupper, jeg bare sier at en lærer har en langt tyngre utdanning og en langt vanskeligere jobb enn en som jobber i barnehage. Du som er så innmari lite sympatisk selv burde være den siste til å kritisere andre for å være nedlatende mot yrkesgrupper. Slutt med denne sutringen, du blir ikke noe viktigere av at du hyler om hvor viktig du er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tenk så fint at lærere får ferdige, trygge barn som kan samarbeide, vise empati og håndtere følelser. Noen må jo gjøre grunnarbeidet – og det er ikke dere.

Skrevet

Det er tragisk ja. Dessverre ikke nytt i våre øyner som jobber i barnehage. En lærer som kaller spesialpedagoger med master for tulle master… vel 

Jeg er som sagt ikke lærer.

Og en spesialpedagog er en spesialpedagog, ikke en barnehagelærer.

Skrevet

Jeg er ikke lærer. Og jeg ser heller ikke ned på noen yrkesgrupper, jeg bare sier at en lærer har en langt tyngre utdanning og en langt vanskeligere jobb enn en som jobber i barnehage. Du som er så innmari lite sympatisk selv burde være den siste til å kritisere andre for å være nedlatende mot yrkesgrupper. Slutt med denne sutringen, du blir ikke noe viktigere av at du hyler om hvor viktig du er.

Du uttaler deg om yrker du aldri har stått i… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...