Gå til innhold

Jeg er kjemperedd.. hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt er 4 år. Og det siste året, har hen sagt en del skumle ting og det toppet seg i dag.. 

Barnet har sagt at det skal skjære av hode, drepe og skyte.. 4 år... ingen av oss snakker sånn, og vi skjønner ikke hvor det kommer fra. 

I dag fortalte barnet meg, at det har holdt en pute over munnen til et barn.. så Barnet ikke fikk puste. 

Jeg er kjemperedd. Vet ikke om jeg tør å sende hen i barnehagen.. 

Hjemme, er barnet veldig snilt. Veldig omsorgsfull og hjelpsom. Vi ser ikke denne siden, som kommer frem i bhg. Heller ikke når vi er med andre barn. Aldri! 

Når hen fortalte meg det, var det i fortrolighet og hen ville ikke snakke om det egentlig.. hen fortalte også hvor slem de andre barna hadde vært mot hen først.. og jeg får jo aldri observert disse situasjonene, eller hjulpet til. Forstår det ikke.. barnet blir behandlet annerledes og har egne opplegg - uten at de mener hen trenger tilrettelegging eller utredelse. Har hatt ett møte med ppt, men det ser ikke ut som det skjer noe. 

Er livredd for at hen skal skade et annet barn.. og jeg aner ikke hvordan jeg skal reagere på dette. Reagerer sannsynligvis feil, fordi jeg blir så frustrert og redd. 

Vær så snill og hjelp.. hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 1f910...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det barnehagen som sier dette? Eller han selv? Er jo godt mulig at han har hørt andre barn si slike ting i barnehagen, og deretter tar etter. 
Vårt barn kunne også si slike ting i barnehagen. Drepe, Skjere av hodet osv. aldri hjemme. Det var nok noe han sa for å sjokkere, impuls, og fikk en reaksjon fra de andre. Sterk faglig, tidlig ute med språk osv. fant ut i 4 trinn at han hadde adhd. Nå er han 19 år, ferdig med fagbrev og fast jobb. Ikke ta dette så tungt, ikke overtenk mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 0e6e8...597

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Er det barnehagen som sier dette? Eller han selv? Er jo godt mulig at han har hørt andre barn si slike ting i barnehagen, og deretter tar etter. 
Vårt barn kunne også si slike ting i barnehagen. Drepe, Skjere av hodet osv. aldri hjemme. Det var nok noe han sa for å sjokkere, impuls, og fikk en reaksjon fra de andre. Sterk faglig, tidlig ute med språk osv. fant ut i 4 trinn at han hadde adhd. Nå er han 19 år, ferdig med fagbrev og fast jobb. Ikke ta dette så tungt, ikke overtenk mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 0e6e8...597

Barnehagen fortalte om noe av det. Hen har sagt til meg at hen skal skyte meg hvis hen ikke får godteri. Men føler ikke det menes så ille som det er.. føler ikke forståelsen for alvoret i setning er der. 

Det med puta, fortalte barnet selv.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Barnet vårt er 4 år. Og det siste året, har hen sagt en del skumle ting og det toppet seg i dag.. 

Barnet har sagt at det skal skjære av hode, drepe og skyte.. 4 år... ingen av oss snakker sånn, og vi skjønner ikke hvor det kommer fra. 

I dag fortalte barnet meg, at det har holdt en pute over munnen til et barn.. så Barnet ikke fikk puste. 

Jeg er kjemperedd. Vet ikke om jeg tør å sende hen i barnehagen.. 

Hjemme, er barnet veldig snilt. Veldig omsorgsfull og hjelpsom. Vi ser ikke denne siden, som kommer frem i bhg. Heller ikke når vi er med andre barn. Aldri! 

Når hen fortalte meg det, var det i fortrolighet og hen ville ikke snakke om det egentlig.. hen fortalte også hvor slem de andre barna hadde vært mot hen først.. og jeg får jo aldri observert disse situasjonene, eller hjulpet til. Forstår det ikke.. barnet blir behandlet annerledes og har egne opplegg - uten at de mener hen trenger tilrettelegging eller utredelse. Har hatt ett møte med ppt, men det ser ikke ut som det skjer noe. 

Er livredd for at hen skal skade et annet barn.. og jeg aner ikke hvordan jeg skal reagere på dette. Reagerer sannsynligvis feil, fordi jeg blir så frustrert og redd. 

Vær så snill og hjelp.. hva kan jeg gjøre? 

Dette er et for alvorlig tema til at du burde lufte det her inne. 

Anonymkode: 9f3b7...924

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Barnehagen fortalte om noe av det. Hen har sagt til meg at hen skal skyte meg hvis hen ikke får godteri. Men føler ikke det menes så ille som det er.. føler ikke forståelsen for alvoret i setning er der. 

Du sa aldri hjemme og nå seier du hjemme og?

Skrevet

Beklager HI, at du får disse gnålete kommentarene ang barnets sitt kjønn. Det er irrelevant for det du faktisk spør om.

Du burde nok snakke med ped.leder i bhg, for nærmere/tettere oppfølging. Gå til fastlegen for utredning av barnet. 

Kan jo hende det bare er en fase med spinnvill fantasi, men bedre å jobbe forebyggende enn å måtte jobbe med konsekvensene. 

Anonymkode: e7b80...73b

Skrevet

Jeg skjønner at du verger deg for å snakke med barnehagen når barnet har snakket med deg i fortrolighet. Men han er bare 4 år, og det er ganske lett for barnehagen og observere han uten at han skjønner at du har snakket med de. 

Føler han seg utrygg der? Har det skjedd han noe? Er det en grunn til at han viser denne siden akkurat i barnehagen? Dette kan du ikke holde for deg selv, dette må du snakke med andre om.

Nå er han ett lite 4 år gammelt barn. Men det er veldig skummelt om disse tankene fortsetter når han er en sterk 16 åring..

Da vil du angre bittert på at du ikke tok skikkelig grep tidligere. 

Jeg er forøvrig enig med deg at han må føle en fortrolighet til deg. Derfor må du fremdeles være den trygge han kan snakke fritt til. Og i de situasjonene der han forteller deg noe i fortrolighet, og du må fortelle dette til f.eks ppt eller barnehagen, er det viktig st du presiserer at dette var noe han fortalte til deg i fortrolighet. Han må fremdeles kunne stole på deg, samtidig som du må snakke med noen om dette. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 46af6...741

Skrevet

Han er 4 år og vet ikke omfanget av hva han egentlig sier når han sier han skal skyte deg hvis han ikke får godteri. Mitt tips er å utfordre han på betydningen av ordene han bruker. "Vet du hva som skjer hvis du skyter meg?" "Hva tror du skjer hvis du skjærer hodet av noen?". Men da må du være forberedt på å fortsette samtalen utfra hva han svarer.

Det kan være lurt å søke veiledning i forkant hvis du ikke føler deg trygg og komfortabel med en slik samtale/setting. Jeg har utdannelse i psykologisk førstehjelp for barn, traumebehandling av barn og pedagogikk så for meg er ikke slike samtaler vanskelig, men veiledning er alltid lurt. 

Jeg ville også tatt en ordentlig prat med ped.leder og styrer om utfordringene og hva slags tiltak som er hensiktsmessige i bhg.

Ser han film, serie, spill, YouTube hvor han kan ha blitt eksponert for slike ting? Husk at "barnetv" ikke alltid har like uskyldig språk. Jeg reagerte på mye på nrksuper ift språkbruk da junior var mindre. 

Det er tøft når barn sier fæle ting, men husk at han er 4 år og aner egentlig ikke hva han faktisk sier. 

Anonymkode: f7f12...e37

Skrevet

Jeg ville ikke fått panikk sånn med en gang. Barn plukker opp mye rart i barnehagen. Det er ikke alle barna der som har foreldre som regulerer nettbruk godt nok. Noen er eldre enn 4 år, og mange har eldre søsken som kan ha en ordbruk som ikke passer i barnehagen. Desverre er det ofte kult for barna å sjokkere andre med slikt. 

Han skjønner mest sannsynlig ikke betydningen av det han sier, men bruker det for å få en reaksjon, eller for å teste grenser. Så bare snakk med han om det.

Anonymkode: 315d5...cf4

Skrevet

Jeg kjenner ei jente som var i en slik fase rundt samme alder. Det gikk bra, det er en alder hvor det skjer mye i hjernen, nå er de i ferd med å finne ut at de er en person og andre er en person. Et helt annet forhold til hvem er jeg. De undrer og reflekterer mer, fokuset går mer innover. 

Det jeg kjenner til ble senere en utredning, ADHD. Sier ikke det er tilfelle her, men kan være tegn på litt utfordringer rundt følelser og impulskontroll. Det er nok riktig av deg å snakke med barnehagen, ppt og kanskje koble noen flere på om nødvendig. Du skal beholde tilliten, men de situasjonene må dere som foreldre og barnehagen løse sammen, for å gjøre det må de nærmest barnet vite. De kan fint vite uten at barnet må involveres i det. Jeg tror ikke du skal være redd for å snakke med barnehagen om dette. Det er nesten urovekkende hvis en bare later som ingenting. 

Det her kommer til å gå helt fint, du må bare ta tak i det nå slik at barnet får litt hjelp og veiledning. 

Anonymkode: f9663...e9d

Skrevet

Ryddet for brukerangrep og avsporinger. 

_popcorn_, mod

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Ser barnet på mye greier på barneyoutube? 

Anonymkode: 7b915...fca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...