Gå til innhold

Søke Nav om hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ok lønn, men har måttet betale en del ekstra utgifter siste månedene, noe som har gjort at jeg har måttet benytte Mastercard. Dette må jeg betale tilbake denne måneden for å ikke få for store renter. Når jeg eventuelt betaler dette sitter jeg igjen med 0 kroner til livsopphold i en måned framover. Jeg kan spørre min mor om hjelp, men da blir jeg også dømt nedenom og hjem; hun har ikke forståelse for hvordan det er å være aleneforelder. Jeg kutter kostnader der jeg kan. Jeg har dessverre ikke mulighet for ekstrajobb, da barnet har behov for meg. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: a5ef9...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at NAV vil hjelpe så mye når du har en ok lønn og pengene går til å betale gjeld. Kanskje du kan få matkuponger slik at barnet får mat.

Hva kan du selge? Her bør du selge unna det du kan slik at du og barnet har mat på bordet. 

Anonymkode: ddbae...4cc

Skrevet

Jeg har selv jobbet i nav, og vet at man har krav på hjelp til livsopphold dersom man ikke har midler selv. Jeg vil også legge ved fullstendig kontoutskrift frivillig slik at de ser at pengene har gått til regninger og øvrig livsopphold. Jeg har dessverre ingenting å selge. Matkuponger er ikke lov å gi dersom det ikke er snakk om rusproblematikk. 
HI

Skrevet

Håper virkelig ikke nav hjelper med betaling av kredittkort. 

Anonymkode: 0868f...4d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Håper virkelig ikke nav hjelper med betaling av kredittkort. 

Det kommer jo an på hva kredittkortet er brukt til, selvsagt. Det er da ikke betalingsmåten som er saken her. 

Hi, det skader jo ikke å søke. Men da blir det vel som et lån til nav, som må betales tilbake når du får penger? Det er jeg ikke sikker på altså, men ring og sjekk med dem. 

Lykke til!

Anonymkode: 5ce93...234

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo an på hva kredittkortet er brukt til, selvsagt. Det er da ikke betalingsmåten som er saken her. 

Hi, det skader jo ikke å søke. Men da blir det vel som et lån til nav, som må betales tilbake når du får penger? Det er jeg ikke sikker på altså, men ring og sjekk med dem. 

Lykke til!

HI vil ha hjelp av NAV til å betale kredittkort gjeld så hun ikke får renter på det. Sånn funker det ikke. Da får man heller betale litt hver måned og få de rentene om man ikke kan betale alt. Man løper ikke til NAV og forventer at fellesskapet skal betale for seg. 

Skrevet

Nei jeg ønsker ikke at NAV skal hjelpe med kredittkortgjeld, det har de ikke lov til. Men jeg må betale det ned denne måneden, slik at jeg ikke får høye renter neste måned. Kredittkortet er brukt til løpende utgifter, jeg bruker ikke penger på reise eller gøye ting til meg selv. 
hI

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei jeg ønsker ikke at NAV skal hjelpe med kredittkortgjeld, det har de ikke lov til. Men jeg må betale det ned denne måneden, slik at jeg ikke får høye renter neste måned. Kredittkortet er brukt til løpende utgifter, jeg bruker ikke penger på reise eller gøye ting til meg selv. 
hI

Tenk hvis alle skulle gjøre det, betale gjelden først for å ikke få renter, for så å gå til Nav.

Anonymkode: b43dc...2d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

hI

Vi bruker kredittkort også. Vi bruker det til mat, apotek, klær og ting vi trenger i hverdagen. Skulle tatt seg ut om vi ba nav om penger til å betale det ned slik at vi ikke fikk renter. Renter et noe man må betale når man bruker kredittkort. Enkelt og greit. 

Skrevet

Hvis du har jobbet i Nav og kjenner regelverket, så vet du selv at dette ikke er måten å gjøre det på. Da vet du at du må sette av penger til livsopphold før du betaler gjeld. Om du allikevel velger å betale ned kredittkortet for så å søke sosialhjelp så vil jeg tro at det eneste du kan få er nødhjelp. Dvs. noen kroner til mat om det er slik at dere ikke har noe i huset. Ditt problem er kortvarig og innen en søknad om ordinær sosialhjelp er behandlet er du oppe og går igjen. Jeg ville heller krøpet til korset og lånt penger av moren din. Det mest fornuftige å gjøre er å betale det du kan på kredittkortgjelden, men beholde så mye at dere klarer dere selv med penger og så gjenta det samme neste måned. Om du får betalt ned en god slump nå så blir det neppe så veldig mye ut av de rentene på en måned. 

Anonymkode: 27ed4...0ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Lykke til!

Betalingsmåten burde virkelig være saken. Man kan jo blakke seg på å nedbetale hele gjelden, og så forvente støtte fra Nav. man må jo nedbetale som alle andre gjør. Nav gir ikke støtte til å betale gjeld, og det er jo det dette er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Betalingsmåten burde virkelig være saken. Man kan jo blakke seg på å nedbetale hele gjelden, og så forvente støtte fra Nav. man må jo nedbetale som alle andre gjør. Nav gir ikke støtte til å betale gjeld, og det er jo det dette er.

*kan jo ikke blakke seg" skulle det stå.

Skrevet

Det var en god ide, jeg er også aleneforelder og har også brukt kredittkortet til nødvendige ting som mat, lege, apotek osv. Kanskje jeg bare skulle betalt ned alt neste mnd og gått til nav fordi kontoen var tom?

Nei, det er ikke sånn det funker altså, det hadde vært en litt for enkel løsning. 

Anonymkode: c7996...e5f

Skrevet

Dere kan jo like det eller la være, men nav er faktisk pliktige til å hjelpe dersom man ikke har midler til livsopphold selv, altså at man feks har betalt ned kredittgjeld. Men man lever jo ikke fett av det, men man får altså hverken matkuponger eller avslag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dere kan jo like det eller la være, men nav er faktisk pliktige til å hjelpe dersom man ikke har midler til livsopphold selv, altså at man feks har betalt ned kredittgjeld. Men man lever jo ikke fett av det, men man får altså hverken matkuponger eller avslag. 

Det er jo og skal jo være det siste man tyr til når man ikke har andre muligheter. HI har andre muligheter. Hun kan betale bare deler av kredittkortgjelden og klare seg selv. Hun kan låne penger av noen. Alle andre muligheter til selvforsørgelse skal være forsøkt før man få sosialhjelp. Å betale ned gjeld og så gå til Nav og be om penger fra fellesskapet er å spekulere i de gode ordningene vi har. Det kan godt hende at HI får innvilget matpenger (ca. 100,- pr.dag) for en kort periode. Antagelig får hun også litt økonomisk veiledning slik at hun ikke gjør det samme grepet igjen. 

Anonymkode: 27ed4...0ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nav er slett ikke pliktige når du har andre muligheter. Og det har HI

Anonymkode: 855ee...214

Skrevet

Ingen her inne har noe med om hi har god nok grunn eller ikke! Søk støtte hos nav, det verste som kan skje er at du får avslag. 

Skrevet

Jeg ville lånt penger av muttern, invitert på en god middag eller opplevelse som takk, for det koster lite å gi tilbake.  

Anonymkode: e69c8...bd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.10.2025 den 9.54):

Jeg har selv jobbet i nav, og vet at man har krav på hjelp til livsopphold dersom man ikke har midler selv. Jeg vil også legge ved fullstendig kontoutskrift frivillig slik at de ser at pengene har gått til regninger og øvrig livsopphold. Jeg har dessverre ingenting å selge. Matkuponger er ikke lov å gi dersom det ikke er snakk om rusproblematikk. 
HI

Nå kjenner jeg flere som har fått matkuponger selv om det ikke var noe rus inne i bildet. Men faktisk akkurat i din situasjon. Kan være at det er forskjellige praksis fra hvilken nav kontor man er i. 

Anonymkode: c57be...60a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå kjenner jeg flere som har fått matkuponger selv om det ikke var noe rus inne i bildet. Men faktisk akkurat i din situasjon. Kan være at det er forskjellige praksis fra hvilken nav kontor man er i. 

Nesten i din situasjon. Ikke at de har betalt ned på kredittkortet for å kvitte seg med gjeld. Men rett og slett hatt mye gjeld som blir trukket fra lønn. Så litt anderledes. 

Skrevet

Dette må være bare tull. 

Jeg håper da inderlig ikke at man kan handle på kredittkort og så få penger fra NAV til å betale det ned for å slippe renter.  Det skulle tatt seg ut.  Ikke pokker om mine skattepenger skal brukes til å betale ned andres kredittgjeld for at de skal spare penger. 

Du får ikke penger av NAV til betale ned gjeld, men du kan få hjelp av NAV ( i noen tilfeller) til å få forhandlet fram en betalingsløsning du kan klare å håndtere og i noen få tilfeller kan de kanskje, og du kan få hjelp til livsopphold.  Om noe annet stemmer, så gi beskjed, for da skal jeg løpe ned til NAV med et par kredittkort også....  

Anonymkode: fef2d...a78

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.10.2025 den 5.21):

Ingen her inne har noe med om hi har god nok grunn eller ikke! Søk støtte hos nav, det verste som kan skje er at du får avslag. 

Hun spør hva vi ville gjort, og det er det hun får svar på.

Skrevet

Jeg tror nok mange misforsto innlegget mitt, (med vilje?) og trodde jeg ba NAV betale min kredittkortgjeld. Det gjør jeg ikke, jeg valgte å betale denne selv, for så å dokumentere mine utgifter og regninger og kontoutskrift til NAV. NAV valgte å hjelpe meg, og skrev at de valgte å gi meg mer økonomisk hjelp enn etter norm, for å avhjelpe en midlertidig vanskelig økonomisk situasjon. Velger å skrive dette for de som kanskje sliter og ikke tør å søke nav om hjelp, NAV ønsker å hjelpe mennesker som står i en vanskelig situasjon. Og for de som mener jeg bruker deres skattepenger, så mener jeg at jeg bruker av de jeg selv har betalt i årenes løp. Ha en flott helg! 
ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror nok mange misforsto innlegget mitt, (med vilje?) og trodde jeg ba NAV betale min kredittkortgjeld. Det gjør jeg ikke, jeg valgte å betale denne selv, for så å dokumentere mine utgifter og regninger og kontoutskrift til NAV. NAV valgte å hjelpe meg, og skrev at de valgte å gi meg mer økonomisk hjelp enn etter norm, for å avhjelpe en midlertidig vanskelig økonomisk situasjon. Velger å skrive dette for de som kanskje sliter og ikke tør å søke nav om hjelp, NAV ønsker å hjelpe mennesker som står i en vanskelig situasjon. Og for de som mener jeg bruker deres skattepenger, så mener jeg at jeg bruker av de jeg selv har betalt i årenes løp. Ha en flott helg! 
ts

Skal jamen gjøre det samme. Hive alt fra bruks- buffer- og sparekonto inn på lånet, det blir jo en kjempejafs, og så slipper jeg lånerenter. Så skal jeg spille fattig overfor NAV. Flott da gitt!

Anonymkode: 92628...ab5

Skrevet

Haha lykke til med det 😅

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...