Gå til innhold

Dette kan bli en spennende klasse. 🤷🏻‍♀️ Foreldremøte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngste har begynt i første. 
Vi har hatt første foreldremøte. 
Siste punkt var klassekontaktene. 
Disse meldte seg frivillig på intromøtet vi hadde i mai. 
Så sier klassekontaktene. 
Matpakker. Matpakker er viktig for barna slik at de holder hele dagen. Oppfordrer til sunne matpakker. Og ikke sende med dritt som vafler og polarbrød. Dette skaper press på andre foreldre og ungene deres har dårligere forutsetninger for å lære. 
Jeg er jo enig i at sunn mat til hverdags. Men tenkte i all verden, dette var da veldig spesifikt og nedlatende sagt. 
Så braker det løs. En mamma reiser seg og sier, mitt barn har med «vafler» og det vil vi fortsette med. Han har cøliaki og jeg lager vaffelbrød hver dag, at det ser ut som en vaffel er ikke mitt problem. 
Videre sier en annen at polarbrød også kommer som fullkorn og at det er unødvendig å kalle andres mat for dritt. 
Jeg satt musestille og tenkte at her skal faen ikke jeg stikke hodet frem. 
Stemningen ble så dårlig og klassekontaktene forsøkte å ro det i land men faktum var at de hadde uttrykt seg så klønete at det var umulig. Synes vel de som sa noe var utrolig aggressive, det må da være mulig å si fra saklig?
Det var flere grupperinger utenfor da vi dro og det var lett irritert stemning. Jeg smøg meg hjem. 
Har aldri opplevd at folk nærmest krangler på foreldremøte. 
Hva er din rareste opplevelse på slike møter?

Anonymkode: 15fc3...800

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som protesterte hadde jo helt relevante poenger, i min mening...  Men mulig tonen var for kvass, vanskelig å si når man ikke var til stede.

Anonymkode: 277cd...db5

Skrevet

Andte foreldre er et helvete. Gudskjelov for store unger.

Anonymkode: 11e35...85b

Skrevet

Hva andre har i matpakka, skjermtid, bursdagsønsker, om de har mobiltelefoner eller playstation etc. er meg revnende likegyldig.

Jeg er voksen og står støtt i mine avgjørelser, og så lukker jeg ørene når andre foreldre (stort sett mødre) begynner å tjate i vei på foreldremøter. Heldigvis har alle mine hatt lærere som har stoppet disse mødrene og sagt at de får ta dette et annet sted, på privaten og ikke på skolemøter. 

Anonymkode: b790a...e2c

Skrevet

Man kaller ikke andres mat for dritt. De aner ikke hvilke forutsetninger, allergier, osv barna har og må gå utifra at foreldrene gjør sitt beste. Når de står der og kaller vanlig mat for "dritt" på et møte fortjener de faktisk at folk sier ifra. 

Skrevet

Verste her var da en av foreldrekontaktene ønsket matpakke konkurranse. Konkurransen skulle gå i å ha flest mulig farger i matboksen hver dag - så skulle læreren bedømme og gi poeng slik at man kunne få en vinner.. 

Anonymkode: 68f29...dd2

Skrevet

Her er det lærer som skriver på ukesplanen at matpakken bør være sunnest mulig. Ser at de med andre kulturer vil ha med godteri, kjeks og brus. Da syns jeg det er fint at lærer sier ifra. 

Jeg er også litt enig i at noen overdriver noe veldig med matpakka, stikker ut hjerter av frukt osv, skaper forskjeller elevene i mellom. Så vi sender med nøytrale matpakker. Men! Vi snakker ikke ned andre, folk får ha med det de vil, bortsett fra godteri da. 

Vi får lære barna at det er forskjell på hvordan folk gjør ting. 

Viktig å lære barna å ikke komme med negative kommentarer. Her er det mange foreldre som glemmer å lære bort. 

Hvis en klassekontakt hadde sagt at vi fikk skjermtid, ikkr ha med grovt polarvrød osv... Hadde jeg sagt i fra rolig, og ikke tatt det så nøye. De to der kan ikke bestemme over andre. 

De du nevner handlet riktig, de sa ifra om dette tullet. Noen må si ifra. Selvom jeg heller mot å være rolig i klasserommet, og heller sende en epost etterpå. 

Anonymkode: 07661...897

Skrevet

Jeg er enig i at sunn matpakke er viktig. Jeg synes budskapet var klønete pakket inn. Og så er det jo slik at de ungene forteller hjemme ikke nødvendigvis er sannheten. Ole har med vafler hver dag. en førsteklassing ser det ser ut som vaffel, altså er det vaffel. Har aldri vært borti foreldre som sender med kaker og snacks hver dag i matpakka. 
I tillegg så synes jeg vel at oppfordring om sunn matpakke ligger utenfor klassekontaktenes område. 
Hele seansen ble rar. Budskapet var rart, reaksjonene var utrolig hissige. 
Og jeg satt og observerte. 

Anonymkode: 15fc3...800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...