Gå til innhold

Hva er det verste

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Usikker. Hvis en kommer utfor en narsissist eller sosiopat, tror de på noe vis rettferdiggjør det i sitt eget hode. På sitt eget, absurde vis. Det store spørsmålet er kanskje om de egentlig er skyld i det selv, eller om de bare fikk noen gener og oppvekst som gjorde de til det de er. 

Jeg blir mest frustrert over at vi som samfunn ikke evner å stoppe slikt. For de kan gjøre mye skade for enkeltmennesker. 

Anonymkode: e8975...03e

De trenger ikke å rettferdiggjøre det. De har ingenting inni seg de trenger å rettferdiggjøre det for. De tenker ikke likt som oss. Vi har empati, sympati og samvittighet som vi må kjempe mot om vi gjør noe som ikke er bra for andre. En narsissist og sosiopat har ikke dette. De kan gjøre det de vil; være ordentlig slemme og likevel sove godt om natten. 

De er nok ikke skyld i det selv. Det er nok en genetisk disposisjon som miljøet enten kan virke mot eller forsterke. De kan også ikke ha det i genene, men bli ødelagt av en forferdelig oppvekst. Vi kan jo ta Brevik som et eksempel. Han var nok både genetisk disponert og ble ødelagt i barndommen. Han skulle vært tatt ut av hjemmet som liten. Da ville verden trolig sett annerledes ut. Det er mange som håper at han skal sitte i fengselet, innse hva han har gjort og angre. Men han har ikke denne evnen. Det er likevel ikke en unnskyldning. Man må stå til ansvar for det man gjør. Men det er en forklaring.

Anonymkode: a7aea...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De trenger ikke å rettferdiggjøre det. De har ingenting inni seg de trenger å rettferdiggjøre det for. De tenker ikke likt som oss. Vi har empati, sympati og samvittighet som vi må kjempe mot om vi gjør noe som ikke er bra for andre. En narsissist og sosiopat har ikke dette. De kan gjøre det de vil; være ordentlig slemme og likevel sove godt om natten. 

De er nok ikke skyld i det selv. Det er nok en genetisk disposisjon som miljøet enten kan virke mot eller forsterke. De kan også ikke ha det i genene, men bli ødelagt av en forferdelig oppvekst. Vi kan jo ta Brevik som et eksempel. Han var nok både genetisk disponert og ble ødelagt i barndommen. Han skulle vært tatt ut av hjemmet som liten. Da ville verden trolig sett annerledes ut. Det er mange som håper at han skal sitte i fengselet, innse hva han har gjort og angre. Men han har ikke denne evnen. Det er likevel ikke en unnskyldning. Man må stå til ansvar for det man gjør. Men det er en forklaring.

Har ikke fått med meg at det var noe spesielt i Breiviks oppvekst.. Kan du forklare hva det var at han skulle bli tatt ut av hjemmet som liten?

Anonymkode: 892f1...51a

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Har ikke fått med meg at det var noe spesielt i Breiviks oppvekst.. Kan du forklare hva det var at han skulle bli tatt ut av hjemmet som liten?

Anonymkode: 892f1...51a

Det er skrevet mange artikler og til og med bøker om dette. Her er en av artiklene: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/breivik-var-skadet-allerede-som-toaring/8142855/

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig usikker der. For de har et behov for rettferdiggjøre, enten i form av å skrive et manifest eller bruke andre som «årsak» til at de gjør som de gjør. De vet at det de gjør er galt, men finner sine egne forklaringer for hvorfor vanlige regler ikke gjelder de. Det er tross alt din feil må du vite, at jeg gjorde det. Rart hvordan de fungerer, men mest skremmende er hvor mye spillerom de får i dette samfunnet. For de uten nettverk i ryggen eller en viss evne til å skjerme seg selv eller tenke noe taktisk i måten en møter det på, kan det være fullstendig ødeleggende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg blir mest frustrert over at vi som samfunn ikke evner å stoppe slikt. For de kan gjøre mye skade for enkeltmennesker. 

Ja, det er skummelt, og jeg ser ingen god løsning slik samfunnet er i dag. Jeg tror vi må splitte opp samfunnet til mindre enheter. Fordi distanse får frem dårlige egenskaper ved oss. Det er mye vanskeligere å plage og drepe de du har et nært forhold til. I de aller fleste tilfeller er det slik. 
Paradokset er at venstreorienterte samfunn skaper høyreekstremisme, og høyreorienterte samfunn skaper venstreekstreme. Fordi ekstremisme er en reaksjon mot det bestående. Høyreekstremismen vi i dag opplever er bare en reaksjon av at mange mener det for mye venstreside. Vi må finne en bedre balanse.

Anonymkode: a05e4...17b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det er skummelt, og jeg ser ingen god løsning slik samfunnet er i dag. Jeg tror vi må splitte opp samfunnet til mindre enheter. Fordi distanse får frem dårlige egenskaper ved oss. Det er mye vanskeligere å plage og drepe de du har et nært forhold til. I de aller fleste tilfeller er det slik. 
Paradokset er at venstreorienterte samfunn skaper høyreekstremisme, og høyreorienterte samfunn skaper venstreekstreme. Fordi ekstremisme er en reaksjon mot det bestående. Høyreekstremismen vi i dag opplever er bare en reaksjon av at mange mener det for mye venstreside. Vi må finne en bedre balanse.

Anonymkode: a05e4...17b

Helt enig, alle er distansert. 

I mitt tilfelle ble tilsyn og skatteetaten varslet. Underslag av ansattes penger, vedkommende driver på andres regning. Alt er sporbart, alt kan dokumenteres. Ett firma er slått konkurs av skatteetaten, men vedkommende driver bare videre i nytt selskap. 

Hva skjedde? Ingenting. 3 år senere fortsetter vedkommende som ingenting, på andres bekostning og tillit. Jeg møtte kun en vegg med taushet. Samme gjaldt kollegaene mine. Når ikke saker som er sporbare, svart på hvitt, kan stoppes, hva med de sakene som krever vurdering? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...