Gå til innhold

Vår historie barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye snakk om barnevernet om dagen.

Jeg ønsker å dele vår historie. Vi er gode foreldre – noe også barnevernet har bekreftet hele veien. Likevel ble vår ungdom plassert på en barnevernsinstitusjon da hen slet. Barnevernet valgte ikke å sette inn hjelpetiltak hjemme, men gikk rett til plassering på institusjon.

På slike steder flyter det av narkotika, og mange ansatte har lav eller ingen relevant utdanning. Vi forsøkte å komme i dialog med barnevernet, men ble ikke hørt. Barnet vårt ble heller aldri lyttet til.

Til slutt tok vi saken til domstolene – og vi vant.

Dette er noen år siden nå. Utfallet ble en betydelig erstatning, men sårene vil alltid være der.

Til dere som forsvarer barnevernet for enhver pris: Kanskje bør dere lytte til dem som faktisk har opplevd systemet på kroppen. Det er ikke alltid så enkelt som dere tror.

Anonymkode: 2e0e7...5bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Utfallet ble en betydelig erstatning,

Erstatningssaker er stort sett alltid mediaoppslag. Link? 

Anonymkode: 589b9...59a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Erstatningssaker er stort sett alltid mediaoppslag. Link? 

Du tenker at HI ønsker å identifisere seg her? 

Anonymkode: 28db2...bc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker at HI ønsker å identifisere seg her? 

Anonymkode: 28db2...bc4

Jeg tenker umiddelbart at historien er tøys. En barnevernssak om tilbakeføring i domsstolen gir ikke eratatning. Det er sivilt søksmål som kan gi det og TS må vise til noe dokumentasjon her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg ønsker å dele vår historie. Vi er gode foreldre – noe også barnevernet har bekreftet hele veien. Likevel ble vår ungdom plassert på en barnevernsinstitusjon da hen slet. Barnevernet valgte ikke å sette inn hjelpetiltak hjemme, men gikk rett til plassering på institusjon.

På slike steder flyter det av narkotika, og mange ansatte har lav eller ingen relevant utdanning. Vi forsøkte å komme i dialog med barnevernet, men ble ikke hørt. Barnet vårt ble heller aldri lyttet til.

Dette er noen år siden nå. Utfallet ble en betydelig erstatning, men sårene vil alltid være der.

Til dere som forsvarer barnevernet for enhver pris: Kanskje bør dere lytte til dem som faktisk har opplevd systemet på kroppen. Det er ikke alltid så enkelt som dere tror.

Men det er jo ingen som forsvarer barnevernet for en hver pris. De fleste som diskuterer evner å ha et nyansert bilde. Så er det noen som har dårlige erfaringer med barnevernet som tolker nyansert tilnærming som forsvar for en hver pris. Da blir det jo litt vanskelig å ha fruktbare diskusjoner...

Anonymkode: 0f970...b4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker umiddelbart at historien er tøys. En barnevernssak om tilbakeføring i domsstolen gir ikke eratatning. Det er sivilt søksmål som kan gi det og TS må vise til noe dokumentasjon her. 

Advokatene prøve inngå forlik med kommunen, men de avslo. Saken havnet videre i retten, da ble kommunen dømt til å betale erstatning og oppreisning. Pluss saksomkostningene. Når kommunen gjør så grove feil, samtidig som de nekter for det tross domstolene da er det ille. 
Vi har lagt denne saken bak oss så godt vi kan, men sårene vil alltid være der. Vi flyttet etter dette. 
Nei, jeg legger ikke ut saken vår her inne, og identifiserer hele familien. 
Hva du tror eller ei er irrelevant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Advokatene prøve inngå forlik med kommunen, men de avslo. Saken havnet videre i retten, da ble kommunen dømt til å betale erstatning og oppreisning. Pluss saksomkostningene. Når kommunen gjør så grove feil, samtidig som de nekter for det tross domstolene da er det ille. 
Vi har lagt denne saken bak oss så godt vi kan, men sårene vil alltid være der. Vi flyttet etter dette. 

Ok. Så det er bare tull og tøys da

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ok. Så det er bare tull og tøys da

Hva feiler det deg?

Anonymkode: bf08c...298

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Vi er helt vanlige , gode foreldre- bv bekrefter, men var en stor påkjenning. For et system. Skandale. 

Anonymkode: 7fc13...ec9

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Enig med deg. Vi er helt vanlige , gode foreldre- bv bekrefter, men var en stor påkjenning. For et system. Skandale. 

Anonymkode: 7fc13...ec9

Hva skjedde? 

Skrevet

Min historie med barnevernet:

Første befatning var ved melding om mistanke om oppdragervold da jeg jobbet som ped.leder. I løpet av 15 år som leder, meldte jeg bekymring om totalt 6 barn, ingen ble flyttet fra hjemmet, men foreldrene fikk veiledning og andre tiltak. 

Neste befatning var en melding fra politiet på meg. Jeg var mistenkt for å sende hasj i posten. Saken ble henlagt av politiet før samtalen med barnevernet. Hadde jeg fin samtale med en hyggelig saksbehandler og ingen sak ble opprettet.

Tredje, fjerde og femte befatning med barnevernet, var hos et nært familiemedlem og hans familie. Jeg meldte to av gangene, helsesykepleier én. Familien ønsker ikke veiledning og det er ikke ille nok til å ta barna ut av hjemmet. 

Et annet familiemedlem får ikke ha barnet sitt uten tilsyn pga rus. Han mener selv han ikke ruser seg (med barnet til stedet), men vi vet alle at det ikke er sant. For han er ikke det å ta en pille å ruse seg, han "fungerer jo", i følge han selv.  Dermed legges all skyld på mor og barnevernet. De har visst rottet seg sammen mot ham. Og tar ikke rusprøve "av prinsipp" 🤦‍♀️

Nå har jeg kontaktet barnevernet selv, for å få avlastning. Jeg er 100% alenemor med adhd/autisme, migrene, fibromyalgi og depresjon og barnet har autisme. Jeg finnes ikke redd for å miste barnet mitt, jeg trenger bare én dag innimellom til å hente meg inn. Det ser barnevernet også. 

Det finnes selvfølgelig mennesker som ikke skulle stått i jobben de har, og det vil dessverre alltid være de som søker seg til jobber hvor de kan utøve makt og utnyttelse. Det være seg i barnehage, lege, politi, barnevern, institusjoner, arbeid med funksjonshemmede. En politiattest er bare et dokument som sier du ikke ha blitt tatt for noe. Det er ingen garanti for at mennesket har gode hensikter. 

Anonymkode: d784b...e04

Skrevet

Du har jo ikke lagt saken bak deg, du skriver jevnlig om den her inne. 

Anonymkode: 53278...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Min historie med barnevernet:

Første befatning var ved melding om mistanke om oppdragervold da jeg jobbet som ped.leder. I løpet av 15 år som leder, meldte jeg bekymring om totalt 6 barn, ingen ble flyttet fra hjemmet, men foreldrene fikk veiledning og andre tiltak. 

Neste befatning var en melding fra politiet på meg. Jeg var mistenkt for å sende hasj i posten. Saken ble henlagt av politiet før samtalen med barnevernet. Hadde jeg fin samtale med en hyggelig saksbehandler og ingen sak ble opprettet.

Tredje, fjerde og femte befatning med barnevernet, var hos et nært familiemedlem og hans familie. Jeg meldte to av gangene, helsesykepleier én. Familien ønsker ikke veiledning og det er ikke ille nok til å ta barna ut av hjemmet. 

Et annet familiemedlem får ikke ha barnet sitt uten tilsyn pga rus. Han mener selv han ikke ruser seg (med barnet til stedet), men vi vet alle at det ikke er sant. For han er ikke det å ta en pille å ruse seg, han "fungerer jo", i følge han selv.  Dermed legges all skyld på mor og barnevernet. De har visst rottet seg sammen mot ham. Og tar ikke rusprøve "av prinsipp" 🤦‍♀️

Nå har jeg kontaktet barnevernet selv, for å få avlastning. Jeg er 100% alenemor med adhd/autisme, migrene, fibromyalgi og depresjon og barnet har autisme. Jeg finnes ikke redd for å miste barnet mitt, jeg trenger bare én dag innimellom til å hente meg inn. Det ser barnevernet også. 

Det finnes selvfølgelig mennesker som ikke skulle stått i jobben de har, og det vil dessverre alltid være de som søker seg til jobber hvor de kan utøve makt og utnyttelse. Det være seg i barnehage, lege, politi, barnevern, institusjoner, arbeid med funksjonshemmede. En politiattest er bare et dokument som sier du ikke ha blitt tatt for noe. Det er ingen garanti for at mennesket har gode hensikter. 

Anonymkode: d784b...e04

Det er nettopp dette. En politiattest er ingen hvilepute. Har selv politiattest i jobben jeg har, men det viser jo kun om jeg er tidligere straffedømt. De færreste med onde hensikter er straffedømt. 
Godt du får hjelp av barnevernet til avlastning. Når du både selv har diagnoser, samt barnet ditt så kan det være tøft. Håper han får en fin familie å være hos en gang i blant så du får hentet deg inn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo ikke lagt saken bak deg, du skriver jevnlig om den her inne. 

Har aldri skrevet om vår sak her inne. Det er sjelden jeg skriver tråder her da jeg er mest på kvinneguiden når jeg er på et forum 

Skrevet

Har aldri skrevet om vår sak her inne. Det er sjelden jeg skriver tråder her da jeg er mest på kvinneguiden når jeg er på et forum 

Og dette svarer du også hver gang. 

Skrevet

Jeg var en opprørsk ungdom. Jeg hadde 1000 følelser innesperret, og var nok vanskelig å håndtere. Jeg ble flyttet til fosterhjem da jeg var 16. Barnevernet mente at institusjon ikke var noe for meg da jeg egentlig var en snill ungdom. Jeg ble forsøkt akuttplassert på institusjon da jeg var 15 fordi jeg forsøkte å ta livet mitt, men jeg nektet og slapp. Ble heller plassert på psykiatrisk sykehus.

I voksen alder ble jeg meldt av far til barna. Det endte med at far nå for 3. året mottar veiledning fra dem. Sak mot meg har de ikke.

Det finnes både positive og negative historier med barnevernet. Man hører bare aldri om de positive som det jo er flest av. Derfor forsvarer man barnevernet generelt samtidig som man ser at det også blir gjort feil av dem. Det er ikke sort/hvitt. Men hva er alternativet? Å fjerne dem slik at barn mister alle rettigheter?

Anonymkode: d6038...c56

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du er lett å kjenne igjen, du lager ørten her inne om barevernet.

Anonymkode: 64097...18f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er jo det som er umulig.  Lytte til de som har opplevd……. Jeg vil tro de aller fleste vil hevde er er urettferdig behandlet. 
Og det er faktisk ikke slik at BV alltid har feil. 

Anonymkode: 46633...5dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er jo det som er umulig.  Lytte til de som har opplevd……. Jeg vil tro de aller fleste vil hevde er er urettferdig behandlet. 
Og det er faktisk ikke slik at BV alltid har feil. 

Anonymkode: 46633...5dc

Barnevernet tar ikke alltid feil nei, det har du helt rett i. Men feil skal ikke skje i det hele tatt. Justismord skal heller ikke skje. Barnevern er ikke hvilke som helst etat, og de ansatte skal være kvalifisert nok og ha relevant utdannelse til å sette inn riktig tiltak. Eller ikke sette inn tiltak. 
En tannlege kan heller ikke gjøre feil på ei tann uten å få tilbakemelding på det. Det er derfor vi har klageinstanser når det offentlige gjør feil. Jeg vil tro mange kan være enig i barnevernets avgjørelser i en del saker, men hvordan barnevernet møter foreldre og barn er ofte kritikkverdig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...