Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som beskytter barnevernet her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ser stadig tråder der barnevernet blir diskutert, og jeg legger merke til hvor mange som automatisk forsvarer systemet – som om barnevernet alltid gjør alt riktig, og foreldre som opplever problemer bare er «dumme» eller «uansvarlige».

Men jeg lurer oppriktig:

Hvilken kunnskap og erfaring sitter de som forsvarer barnevernet egentlig med?

Har de selv vært i kontakt med systemet, eller er det basert på tillit til «myndighetene vet best»?

Hvordan kan man forsvare et system de fleste aldri har vært borti – og som mange som faktisk har erfaring med, opplever som både hardt og urettferdig?

Dette handler ikke om å svartmale barnevernet – det finnes dyktige folk og gode intensjoner – men kanskje vi også bør tørre å stille spørsmål ved hvordan systemet faktisk fungerer i praksis.

Hva tenker dere? Hvorfor tror dere så mange forsvarer barnevernet, uten å kjenne det fra innsiden?

Anonymkode: b2b8a...8ed

Helt enig med deg der. Er mye uvitende mennesker her inne som trur på det myndighetene her i Norge gjør for oss er bare bra. Gjør barnevernet feil er det ingenting som skjer. Det er ingen som er sjef eller kontrollere barnevernet. Og det er helt sygt at vi i dagens samfunn enda forsvarer barnevernet og legger skylden over på foreldrene alltid. Det er ikke før de selv sitter i den stolen at de virkelig skjønner at barnevernet kan lage en stor ball av ett lite korn av kun løgner. Og jo det gjør de. Er flere som har kommet frem om dette av de som jobber og har jobbet i barnevernet. 

Anonymkode: 45f0e...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her er en dom mot en far som Rune Fardal forvarte med nebb og klør… 

https://argumentasjon.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/01/trstr_avgjorelse_tlarv-2018-73987-1.pdf

Anonymkode: ac1ed...856

Må du slutta😂 eg blir flau av at du prøver å krenke denne mannen som er en av få her i Norge som faktisk er med å hjelper foreldre som har havnet i krig mot barnevernet. Dette er gammel gulp som hele tiden brukes mot han. Sjekk heller alle de gangene barnevernet er dømt heller du

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her er en dom mot en far som Rune Fardal forvarte med nebb og klør… 

https://argumentasjon.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/01/trstr_avgjorelse_tlarv-2018-73987-1.pdf

Orker ikke lese hele, men her er en straffesak og ikke barnevernssak. 
Ikke alle barnevernssaker er like. Noen bør åpenlyst ikke ha omsorgen for egne barn. Mens andre saker er bygd opp på meldinger basert på hevn av ekser og motpart. Der barn blir brukt som våpen mellom foreldre 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Må du slutta😂 eg blir flau av at du prøver å krenke denne mannen som er en av få her i Norge som faktisk er med å hjelper foreldre som har havnet i krig mot barnevernet. Dette er gammel gulp som hele tiden brukes mot han. Sjekk heller alle de gangene barnevernet er dømt heller du

I nabokommunen jeg bo i tapte barnevernet i retten i en sivisak mot en familie. Dette for bare noen uker siden. Hadde ikke foreldrene tatt saken til retten hadde det barnet fortsatt lidd 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er IKKE gammelt gulp og denne saken var også en føljetong i VG som tok for seg Fardal og hans metoder. Jeg kjenner saken godt. Fardal hadde far i sin egen kanal «familiekanalen» og forvarte far herfra til månen. 

Skrevet

De fleste av oss har vel sett de positive tingene barnevernet gjør, og ikke de tingene de evt gjør feil.

Mitt inntrykk er at foreldrevernet ofte er sterkere enn barnevernet, så det gjøres for lite...

Jeg har fire barn, og har sett tiltakene barnevernet har gjort på ganske nært hold flere ganger. Et eksempel er en venninne av datteren min, de gikk sammen i barnehagen og kom i samme klasse på skolen. Der er mammaen narkoman og pappaen periodedranker, alle vet det. Barnevernet krevde at barnet skulle leveres i barnehagen hver dag, et tiltak for at de ansatte der skulle kunne følge med på at barnet hadde det bra. Mange rundt mener det barnet skulle blitt fjernet fra hjemmet, men det ble det ikke. Det var så mye, møkkete jentunge med tovet hår, hun var bare 5-6 år gammel da hun kom alene hengende etter en diger rottweiler rundt i nabolaget her fordi mamma ikke orket lufte den, vandret ute sent på kvelden alene osv. Mammaen møtte ruset i barnehagen flere ganger. Men foreldrene fikk sjanse etter sjanse. Hun var hjertelig velkommen her, men aldri i verden om datteren min fikk besøke henne. 

Anonymkode: 8610a...23b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er IKKE gammelt gulp og denne saken var også en føljetong i VG som tok for seg Fardal og hans metoder. Jeg kjenner saken godt. Fardal hadde far i sin egen kanal «familiekanalen» og forvarte far herfra til månen. 

Jo det er det samme gamle som blir dratt opp ang han. Ja for VG er jo rene fakta avisen🤣

Skrevet

Jo det er det samme gamle som blir dratt opp ang han. Ja for VG er jo rene fakta avisen🤣

Denne saken er godt kjent og Fardal har slettet videoen med far etter at sannheten ble kjent . Lett å google seg frem til er det også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

VG og Rune Fardal har hatt konflikt i mange år. Derfor skriver VG negativt om han, og Rune Fardal snakker negativt om VG.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

De fleste av oss har vel sett de positive tingene barnevernet gjør, og ikke de tingene de evt gjør feil.

Mitt inntrykk er at foreldrevernet ofte er sterkere enn barnevernet, så det gjøres for lite...

Jeg har fire barn, og har sett tiltakene barnevernet har gjort på ganske nært hold flere ganger. Et eksempel er en venninne av datteren min, de gikk sammen i barnehagen og kom i samme klasse på skolen. Der er mammaen narkoman og pappaen periodedranker, alle vet det. Barnevernet krevde at barnet skulle leveres i barnehagen hver dag, et tiltak for at de ansatte der skulle kunne følge med på at barnet hadde det bra. Mange rundt mener det barnet skulle blitt fjernet fra hjemmet, men det ble det ikke. Det var så mye, møkkete jentunge med tovet hår, hun var bare 5-6 år gammel da hun kom alene hengende etter en diger rottweiler rundt i nabolaget her fordi mamma ikke orket lufte den, vandret ute sent på kvelden alene osv. Mammaen møtte ruset i barnehagen flere ganger. Men foreldrene fikk sjanse etter sjanse. Hun var hjertelig velkommen her, men aldri i verden om datteren min fikk besøke henne. 

Anonymkode: 8610a...23b

Det er hårreisende. Også denne familien fra sørvest landet med alle de søskenene som fikk erstatning fra staten. Der det hadde blitt sendt mange bekymringer oppgjennom årene de barnevernet ikke grep inn. Jenta i dokumentaren mistet hørsel grunnet mor stakk blyanter inn i øret hennes. 
Om det er bekjentskaper og små forhold som gjør at de velger ikke gripe inn i enkelte familier kan man jo lure på. Samtidig som man ser at de griper inn i familier som er gode foreldre, men terskelen er lav grunnet familiens rykte i generasjoner. Jeg som jobber med barn og har gjort det i svært mange år må si det jevnt over er gode foreldre vi møter. 
Det vi vet er at innvandrer familier slår barna sine 5 ganger mer enn norske foreldre. Viser til Debatten på NRK sist sending. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

VG og Rune Fardal har hatt konflikt i mange år. Derfor skriver VG negativt om han, og Rune Fardal snakker negativt om VG.  

Saken det er snakk om her omhandler en jente som ble mishandlet av sin egen far og står frem i avisen. Hun er selvsagt veldig modig og at noen skal forsvare Fardal i stedet for å høre hennes sak og ikke minst tro henne er utenfor min fatteevne. Retten trodde datteren som man tydelig kan lese i dommen . Saken i VG handlet om T Fardal utleverer barn og da spesielt denne jenta. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Rune Fardal er en sjarlatan.

Anonymkode: 9d81b...407

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

I nabokommunen jeg bo i tapte barnevernet i retten i en sivisak mot en familie. Dette for bare noen uker siden. Hadde ikke foreldrene tatt saken til retten hadde det barnet fortsatt lidd 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er hårreisende. Også denne familien fra sørvest landet med alle de søskenene som fikk erstatning fra staten. Der det hadde blitt sendt mange bekymringer oppgjennom årene de barnevernet ikke grep inn. Jenta i dokumentaren mistet hørsel grunnet mor stakk blyanter inn i øret hennes. 
Om det er bekjentskaper og små forhold som gjør at de velger ikke gripe inn i enkelte familier kan man jo lure på. Samtidig som man ser at de griper inn i familier som er gode foreldre, men terskelen er lav grunnet familiens rykte i generasjoner. Jeg som jobber med barn og har gjort det i svært mange år må si det jevnt over er gode foreldre vi møter. 
Det vi vet er at innvandrer familier slår barna sine 5 ganger mer enn norske foreldre. Viser til Debatten på NRK sist sending. 

Så du er altså hi i alle "hater barnevernet og barnevernsansatte" tråder....

Anonymkode: 1f8c1...fbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Er flere som har kommet frem om dette av de som jobber og har jobbet i barnevernet. 

Skal vi se, her har vi visst en påstand som trenger litt belegg igjen ser jeg…

Anonymkode: 7db74...3ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Saken det er snakk om her omhandler en jente som ble mishandlet av sin egen far og står frem i avisen. Hun er selvsagt veldig modig og at noen skal forsvare Fardal i stedet for å høre hennes sak og ikke minst tro henne er utenfor min fatteevne. Retten trodde datteren som man tydelig kan lese i dommen . Saken i VG handlet om T Fardal utleverer barn og da spesielt denne jenta. 

Tragisk. Han må jo sette seg inn i saken før han publiserer slike påstander. Har ikke fulgt med på hans videoer, men har kommet over de av og til. Da har han vist til saker der er mye ymse i. Blant annet saken der en jente tok livet sitt eller ble drept på en institusjon. Siden barnevernssaker er ekstremt komplekse og vanskelige desto viktigere er det med høy kompetanse og mastergrad som krav. 
Tviler ikke på det er mange dyktige i barnevernet som hjelper mangelvare og familier. Men alle må være dyktige. Det er for store konsekvenser når de ikke er dyktig. Kjenner til en familie her jeg bor der foreldrene ruser seg og ungdommen som har vokst opp i dette først nå er under barnevernet. Hun bor fortsatt med foreldrene, men de er inne i bildet. Jenta ruser seg ikke, men har det jo ikke bra 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Skal vi se, her har vi visst en påstand som trenger litt belegg igjen ser jeg…

Det meste er jo ikke dokumentert da. Kjenner også folk som har sluttet i barnevernet av ulike grunner, men jeg har jo ikke skriftlig dokumentasjon på hva de har sagt i fortrolighet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det meste er jo ikke dokumentert da. Kjenner også folk som har sluttet i barnevernet av ulike grunner, men jeg har jo ikke skriftlig dokumentasjon på hva de har sagt i fortrolighet. 

Nei du kjenner visst til veldig mye som angår barnevernet, du…

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan du påstå at det er udokumentert vås? Det er en måte å undergrave både domstolene og families opplevelser. Når domstoler dømmer barnevernet er ikke det vås. Men noe vi alle må ta innover oss. 

Hun skrev veldig ofte, ikke alltid. Noen av anti-barnevern trådene er ganske dårlig dokumenterte beskyldninger, og når hi kan ramse opp 8-10 saker hun kjenner inngående så skjønner man jo at hn enten er i et svært belastet miljø selv eller er en flittig bruker av anti-bv sider. 

Anonymkode: 7bd1d...38f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei du kjenner visst til veldig mye som angår barnevernet, du…

Som voksen, og en som selv jobber i «systemet» selv, men ikke i selve barnevernet kjenner så klart til både det ene og det andre. På godt og vondt. 
Å diskutere barnevernet må man se på måten de jobber på, fremfor å være «for og i mot» da blir det farlig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun skrev veldig ofte, ikke alltid. Noen av anti-barnevern trådene er ganske dårlig dokumenterte beskyldninger, og når hi kan ramse opp 8-10 saker hun kjenner inngående så skjønner man jo at hn enten er i et svært belastet miljø selv eller er en flittig bruker av anti-bv sider. 

Anonymkode: 7bd1d...38f

Har aldri vært inne på en anti barnevern gruppe. Har ikke noe hverken mot barnevernet eller noe med de selv å gjøre. 
Men jeg respekterer menneskers opplevelser og hvorfor ting er som de er. At en forelder mister sitt barn er jo traumatiserende, det vil alle med egne barn kunne relatere seg i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så du er altså hi i alle "hater barnevernet og barnevernsansatte" tråder....

Anonymkode: 1f8c1...fbb

Ei, det er jeg ikke. Jeg mener folk som har problemer med barnevernet må gå riktig vei. Det er via klagemuligheter og domstolene. Å eksponere barna sine på nett er forkastelig. Men nok en desperasjon. Så har man Rune Fardal på toppen som nyter godt av disse fortvilte foreldrene og melker historiene og tjener på det. Jeg er todelt. Mye av det han får frem er bra, det er måten han gjør det på som er feil. Barnevern og barn er sensitive saker, og skal ikke brukes i en kamp mot barnevernet i media. Barna skal leve videre med sin historie. 

Skrevet

Vi har alltid trodd at bv gjorde jobben sin de som klagde som var et problem. 

Men! Lang historie kort:  lærer mobbbet barnet vårt, fått unnskyldning senere av ppt og skole, men på den tiden som tok 4 år sa vi ifra at noe må gjøres for at barnet vårt skal være trygg på skolen. Da ble skolen hissig, følte seg presset, så de meldte oss til bv. Bv greie først, sjekket oss ut, men ble sure og j... etter at vi takket nei til at barnet skulle ha samtaler der flere timer i uka, de skulle filme oss her hjemme i mange timer, etter at saken var henlagt.  De ble brått ufine. Har hørt de får mere penger i kassa jo flere de har på tiltak der.

Håper jeg aldri skal ha noe med de folka der å gjøre igjen. Hvilken utdanning har de? Maktmisbruk , er det de driver med. 

Anonymkode: 8869b...5ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi har alltid trodd at bv gjorde jobben sin de som klagde som var et problem. 

Men! Lang historie kort:  lærer mobbbet barnet vårt, fått unnskyldning senere av ppt og skole, men på den tiden som tok 4 år sa vi ifra at noe må gjøres for at barnet vårt skal være trygg på skolen. Da ble skolen hissig, følte seg presset, så de meldte oss til bv. Bv greie først, sjekket oss ut, men ble sure og j... etter at vi takket nei til at barnet skulle ha samtaler der flere timer i uka, de skulle filme oss her hjemme i mange timer, etter at saken var henlagt.  De ble brått ufine. Har hørt de får mere penger i kassa jo flere de har på tiltak der.

Håper jeg aldri skal ha noe med de folka der å gjøre igjen. Hvilken utdanning har de? Maktmisbruk , er det de driver med. 

Anonymkode: 8869b...5ae

Det er slike historier som er skremmende. Hører det er snakk om penger og det er kvalmt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser stadig tråder der barnevernet blir diskutert, og jeg legger merke til hvor mange som automatisk forsvarer systemet – som om barnevernet alltid gjør alt riktig, og foreldre som opplever problemer bare er «dumme» eller «uansvarlige».

Men jeg lurer oppriktig:

Hvilken kunnskap og erfaring sitter de som forsvarer barnevernet egentlig med?

Har de selv vært i kontakt med systemet, eller er det basert på tillit til «myndighetene vet best»?

Hvordan kan man forsvare et system de fleste aldri har vært borti – og som mange som faktisk har erfaring med, opplever som både hardt og urettferdig?

Dette handler ikke om å svartmale barnevernet – det finnes dyktige folk og gode intensjoner – men kanskje vi også bør tørre å stille spørsmål ved hvordan systemet faktisk fungerer i praksis.

Hva tenker dere? Hvorfor tror dere så mange forsvarer barnevernet, uten å kjenne det fra innsiden?

Vet ikke, før jeg hadde kontakt med dem brydde jeg meg aldrinom deres eksistens. På lik linje med skattevesenet. De er der men gidder ikke bruke mer tid på det enn jeg må. Skjønner ikke hvordan dere uten egne erfaringer med barnevernet gidder å mene noe det… 

Anonymkode: 63eac...713

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke, før jeg hadde kontakt med dem brydde jeg meg aldrinom deres eksistens. På lik linje med skattevesenet. De er der men gidder ikke bruke mer tid på det enn jeg må. Skjønner ikke hvordan dere uten egne erfaringer med barnevernet gidder å mene noe det… 

Anonymkode: 63eac...713

Fordi det stadig kommer opp saker i media. Barn på Bv institusjoner som kaster håndgranat. Hvordan blir barn i institusjon ivaretatt, hvilke behandling får de? Det er hele tiden rystende saker som gjør at man må stille seg spørsmål om hva skjer på baksiden. 
Vi trenger et godt barnevern på lik linje med gode barnehager og skoler. Ppt som fungerer og lave ventelister på bup. Jeg er generelt opptatt av barns oppvekstvilkår og vil at alle barn og familier skal ha det bra, og de som trenger det får den hjelpen de trenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...