Anonym bruker Skrevet 11. oktober #1 Skrevet 11. oktober Jeg ser stadig tråder der barnevernet blir diskutert, og jeg legger merke til hvor mange som automatisk forsvarer systemet – som om barnevernet alltid gjør alt riktig, og foreldre som opplever problemer bare er «dumme» eller «uansvarlige». Men jeg lurer oppriktig: Hvilken kunnskap og erfaring sitter de som forsvarer barnevernet egentlig med? Har de selv vært i kontakt med systemet, eller er det basert på tillit til «myndighetene vet best»? Hvordan kan man forsvare et system de fleste aldri har vært borti – og som mange som faktisk har erfaring med, opplever som både hardt og urettferdig? Dette handler ikke om å svartmale barnevernet – det finnes dyktige folk og gode intensjoner – men kanskje vi også bør tørre å stille spørsmål ved hvordan systemet faktisk fungerer i praksis. Hva tenker dere? Hvorfor tror dere så mange forsvarer barnevernet, uten å kjenne det fra innsiden? Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #2 Skrevet 11. oktober Det er ikke så mange som gjør det. Det er 1 bruker, deg regner jeg med, som hater barnevernet og kommer med alle mulig usannsynlige historier og rare beskyldninger, det er det folk reagerer på. Anonymkode: 1f8c1...fbb
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #3 Skrevet 11. oktober Jeg tror du har misforstått – jeg er ikke den brukeren du sikter til. Jeg har ingen agenda mot barnevernet, jeg stilte bare et generelt spørsmål om hvorfor så mange automatisk forsvarer systemet i diskusjoner her inne. Jeg synes det er interessant å høre ulike perspektiver, både fra folk som jobber i barnevernet og de som har erfaring med det fra andre sider. Det er jo nettopp slike nyanserte samtaler som gjør debatten verdt å ha. Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #4 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror du har misforstått – jeg er ikke den brukeren du sikter til. Jeg har ingen agenda mot barnevernet, jeg stilte bare et generelt spørsmål om hvorfor så mange automatisk forsvarer systemet i diskusjoner her inne. Jeg synes det er interessant å høre ulike perspektiver, både fra folk som jobber i barnevernet og de som har erfaring med det fra andre sider. Det er jo nettopp slike nyanserte samtaler som gjør debatten verdt å ha. Anonymkode: b2b8a...8ed Beklager, da tok jeg feil Men det samme gjelder uansett. de trådene er aldri nyanserte fordi hi alltid er mest opptatt av å lage de mest ville historier om barnevernsansatte, 99% av det hun kommer med er personlige anekdoter og ville beskyldninger. Anonymkode: 1f8c1...fbb
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #5 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Beklager, da tok jeg feil Men det samme gjelder uansett. de trådene er aldri nyanserte fordi hi alltid er mest opptatt av å lage de mest ville historier om barnevernsansatte, 99% av det hun kommer med er personlige anekdoter og ville beskyldninger. Anonymkode: 1f8c1...fbb Jeg skjønner poenget ditt, men samtidig er det kanskje verdt å huske at noen som skriver “ville historier” faktisk kan ha opplevd ting som virkelig er vanskelige å tro på – men som likevel har skjedd. Barnevernet er et system med mye makt, og feil kan skje, akkurat som i alle andre offentlige etater. At noen deler sterke personlige erfaringer betyr ikke nødvendigvis at de finner på ting, men kanskje at de har opplevd noe som ikke stemmer med andres erfaringer. Kanskje vi heller burde prøve å forstå hvorfor folk opplever det sånn, i stedet for å avfeie det som usannsynlig. Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #6 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg ser stadig tråder der barnevernet blir diskutert, og jeg legger merke til hvor mange som automatisk forsvarer systemet – som om barnevernet alltid gjør alt riktig, og foreldre som opplever problemer bare er «dumme» eller «uansvarlige». Men jeg lurer oppriktig: Hvilken kunnskap og erfaring sitter de som forsvarer barnevernet egentlig med? Har de selv vært i kontakt med systemet, eller er det basert på tillit til «myndighetene vet best»? Hvordan kan man forsvare et system de fleste aldri har vært borti – og som mange som faktisk har erfaring med, opplever som både hardt og urettferdig? Dette handler ikke om å svartmale barnevernet – det finnes dyktige folk og gode intensjoner – men kanskje vi også bør tørre å stille spørsmål ved hvordan systemet faktisk fungerer i praksis. Hva tenker dere? Hvorfor tror dere så mange forsvarer barnevernet, uten å kjenne det fra innsiden? Anonymkode: b2b8a...8ed Det er akkurat som om folk mener at «ingen røyk uten ild», og at det derfor må være noe i det i de fleste tilfeller. Også er det mange som ser ned på dem som har kommet i kontakt med barnevernet. Det er jo godt hjulpet av at mange som roper ut om urettferdighet de har møtt fremstår som militante og uten evne til kritisk sans blant annet mht. deling av info om barna. Men helt ærlig - hvor sikker er vi på at vi ville vært rasjonelle selv om vi sto i en desperat situasjon og ingen trodde oss? Om man tenker på et system som langt flere har hatt kontakt med, og har hatt utfordringer med - NAV… hvorfor skulle det ikke kunne være like skakkjørt i barnevernet? Og i en så sårbar situasjon - om man møter feil saksbehandler som leser både det ene og det andre inn i situasjonen. Det er faktisk mitt største mareritt.. Anonymkode: b0d76...d97
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #7 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg tror du har misforstått – jeg er ikke den brukeren du sikter til. Jeg har ingen agenda mot barnevernet, jeg stilte bare et generelt spørsmål om hvorfor så mange automatisk forsvarer systemet i diskusjoner her inne. Jeg synes det er interessant å høre ulike perspektiver, både fra folk som jobber i barnevernet og de som har erfaring med det fra andre sider. Det er jo nettopp slike nyanserte samtaler som gjør debatten verdt å ha. Anonymkode: b2b8a...8ed Oh, come on… Anonymkode: 7db74...3ef
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #8 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner poenget ditt, men samtidig er det kanskje verdt å huske at noen som skriver “ville historier” faktisk kan ha opplevd ting som virkelig er vanskelige å tro på – men som likevel har skjedd. Barnevernet er et system med mye makt, og feil kan skje, akkurat som i alle andre offentlige etater. At noen deler sterke personlige erfaringer betyr ikke nødvendigvis at de finner på ting, men kanskje at de har opplevd noe som ikke stemmer med andres erfaringer. Kanskje vi heller burde prøve å forstå hvorfor folk opplever det sånn, i stedet for å avfeie det som usannsynlig. Anonymkode: b2b8a...8ed Uansett hva folk kommer med så møtes det bare med en ny og villere historie. Det gir jo ikke noe som helst grunnlag for en ordentlig og fruktbar diskusjon. Anonymkode: 1f8c1...fbb
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #9 Skrevet 11. oktober Barnevernet som institusjon er VIKTIG. Selvom saker i media belyser hendelser der de har sviktet betyr ikke at man skal mistro hele BV. Det blir jo som når man leser om feil i helsevesenet, noen dør pga feil. Sånne det jo, feil vil bli begått. At alle som jobber i BV er maktsyke mennesker som vil stjele barn er et argument jeg ser innimellom. Jeg tenker at folk som sier slikt trolig er mennesker som ikke burde hatt barn. Anonymkode: b4a15...124
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #10 Skrevet 11. oktober Tillit til staten, myndigheter, media og demokratiske prosesser kjennetegner et oppegående folk. Anonymkode: 9d81b...407
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #11 Skrevet 11. oktober Vi har selv blitt meldt til barnevernet når eldste gikk på småskolen. Skolen som meldte etter en mildt sagt krevende skolestart. Vi stod i en situasjon hvor vi hadde fått avslag på utredning for ADHD og hadde en gutt som åpenbart hadde slitsomme dager på skolen . Det endte med 3 måneders undersøkelse med alt en slik undersøkelse innebærer. Selv om det føltes skremmende og jeg nesten satt i gulvet når de sendte brev fra bv om bekymring så ble jeg ikke møtt med noe annet enn forståelse og omsorg fra saksbehandler. Hun var gull verdt og pushet på utredning og på tilrettelegging i skolen. Skolen kom ikke godt ut og de fikk grei beskjed om at de som skole skal tilrettelegge for barn som sliter uavhengig av konkret diagnose. Jeg følte meg aldri mistenkt eller dømt og for min del var det alt i alt en positiv opplevelse. Anonymkode: ac1ed...856
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #12 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Barnevernet som institusjon er VIKTIG. Selvom saker i media belyser hendelser der de har sviktet betyr ikke at man skal mistro hele BV. Det blir jo som når man leser om feil i helsevesenet, noen dør pga feil. Sånne det jo, feil vil bli begått. At alle som jobber i BV er maktsyke mennesker som vil stjele barn er et argument jeg ser innimellom. Jeg tenker at folk som sier slikt trolig er mennesker som ikke burde hatt barn. Anonymkode: b4a15...124 Man kan gå i grøfta i begge ender. Tenker det er litt annerledes ang helse. Da feilmedisinering kan skje, og svikt i rutiner. Få leger har ønske om å ta livet av pasienter, bortsett fra gærningen i Orkland. Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #13 Skrevet 11. oktober Jeg har blitt meldt til barnevernet opptil flere ganger. I to kommuner. Alle basert på hevn, og derfor ikke rettsmessig. Jeg har hatt ulike saksbehandlere hver gang og har ulik oppfatning av de alle. De fleste har vært kjempeflinke, men de to gangene barnevernsvakta var involvert har jeg opplevd de som manipulerende og slue. Sist gang kom de midt på natta, vi ble ganske opprørte da de kom siden anklagene var helt grunnløse (og vi er smått lei av å bli meldt). Da stilte de helt unødvendig kritiske spørsmål, som hvorfor vi var våkne på den tida, og at vi virket som å gå i forsvar. Vi var våkne fordi de banka på, og klart vi blir litt tatt på senga. Bokstavelig talt! Jeg skjønner de gjør jobben sin og det må de, det er viktig! Og denne gangen ble det ikke noe undersøkelse og det blir det heller ikke videre om vi bli meldt igjen. (Barnevernsvakta rykker ut på akutte ting, de leser ikke gjennom tidligere saker først) men alt i alt, så gjør de en viktig jobb, selv om jeg personlig har opplevd at noen av de har opptrådt ugreit. Anonymkode: 84ebc...ab2
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #14 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi har selv blitt meldt til barnevernet når eldste gikk på småskolen. Skolen som meldte etter en mildt sagt krevende skolestart. Vi stod i en situasjon hvor vi hadde fått avslag på utredning for ADHD og hadde en gutt som åpenbart hadde slitsomme dager på skolen . Det endte med 3 måneders undersøkelse med alt en slik undersøkelse innebærer. Selv om det føltes skremmende og jeg nesten satt i gulvet når de sendte brev fra bv om bekymring så ble jeg ikke møtt med noe annet enn forståelse og omsorg fra saksbehandler. Hun var gull verdt og pushet på utredning og på tilrettelegging i skolen. Skolen kom ikke godt ut og de fikk grei beskjed om at de som skole skal tilrettelegge for barn som sliter uavhengig av konkret diagnose. Jeg følte meg aldri mistenkt eller dømt og for min del var det alt i alt en positiv opplevelse. Anonymkode: ac1ed...856 Det er slik det skal være. Men man må jo føle seg truet når en myndighet kommer inn i hjemmet for å vurdere om man er skikket som forelder. Man er jo prisgitt saksbehandleren Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #15 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har blitt meldt til barnevernet opptil flere ganger. I to kommuner. Alle basert på hevn, og derfor ikke rettsmessig. Jeg har hatt ulike saksbehandlere hver gang og har ulik oppfatning av de alle. De fleste har vært kjempeflinke, men de to gangene barnevernsvakta var involvert har jeg opplevd de som manipulerende og slue. Sist gang kom de midt på natta, vi ble ganske opprørte da de kom siden anklagene var helt grunnløse (og vi er smått lei av å bli meldt). Da stilte de helt unødvendig kritiske spørsmål, som hvorfor vi var våkne på den tida, og at vi virket som å gå i forsvar. Vi var våkne fordi de banka på, og klart vi blir litt tatt på senga. Bokstavelig talt! Jeg skjønner de gjør jobben sin og det må de, det er viktig! Og denne gangen ble det ikke noe undersøkelse og det blir det heller ikke videre om vi bli meldt igjen. (Barnevernsvakta rykker ut på akutte ting, de leser ikke gjennom tidligere saker først) men alt i alt, så gjør de en viktig jobb, selv om jeg personlig har opplevd at noen av de har opptrådt ugreit. Anonymkode: 84ebc...ab2 Hvordan bevise at det er hevn? Det burde vært et system som fanget dette opp. Å melde fra om svikt i hjemmet og sende ut barnevernsvakt er jo forferdelig hvis det ikke er grunnlag for det. Bør slike politianmeldes? Flere influensere blir også anmeldt fra følgerne sine basert på hva som legges ut Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #16 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er slik det skal være. Men man må jo føle seg truet når en myndighet kommer inn i hjemmet for å vurdere om man er skikket som forelder. Man er jo prisgitt saksbehandleren Anonymkode: b2b8a...8ed Nei, jeg følte meg aldri truet. Jeg visste at de ikke ville finne noe å sette fingeren på. Det mest krevende i mitt tilfelle var forholdet med skolen i prosessen. Hun som kom sa allerede etter første besøket at hun ikke var særlig bekymret. For min del beviste vår opplevelse bare at barnevernet er der for barnas beste. Anonymkode: ac1ed...856
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #17 Skrevet 11. oktober Folk i Norge har generelt høy tillit til offentlige instanser. Stort sett med god grunn. Selv har jeg god kjennskap til barnevernssystemet og er stort sett positiv til hvordan det fungerer. Sånn på overordnet plan. Det er nok av ting man kan kritisere, men det som presenteres av kritiske røster her inne er veldig ofte udokumentert vås. Anonymkode: 40439...7ac
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #18 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, jeg følte meg aldri truet. Jeg visste at de ikke ville finne noe å sette fingeren på. Det mest krevende i mitt tilfelle var forholdet med skolen i prosessen. Hun som kom sa allerede etter første besøket at hun ikke var særlig bekymret. For min del beviste vår opplevelse bare at barnevernet er der for barnas beste. Anonymkode: ac1ed...856 Du opplevde det skremmende og datt nesten i gulvet. Det beskriver ubehaget med denne meldingen. Ble du ikke varslet på forhånd om at skolen sendte bekymring? Det er de pliktet til. Det er kun ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep de ikke kan varsle foreldre. Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #19 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Folk i Norge har generelt høy tillit til offentlige instanser. Stort sett med god grunn. Selv har jeg god kjennskap til barnevernssystemet og er stort sett positiv til hvordan det fungerer. Sånn på overordnet plan. Det er nok av ting man kan kritisere, men det som presenteres av kritiske røster her inne er veldig ofte udokumentert vås. Anonymkode: 40439...7ac Hvordan kan du påstå at det er udokumentert vås? Det er en måte å undergrave både domstolene og families opplevelser. Når domstoler dømmer barnevernet er ikke det vås. Men noe vi alle må ta innover oss. Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #20 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du opplevde det skremmende og datt nesten i gulvet. Det beskriver ubehaget med denne meldingen. Ble du ikke varslet på forhånd om at skolen sendte bekymring? Det er de pliktet til. Det er kun ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep de ikke kan varsle foreldre. Anonymkode: b2b8a...8ed Jeg datt nesten i bakken fordi jeg ble så satt ut og redd. Der og da. Nei, ingen beskjed før brevet . Meldingen gikk på utagering og sinne. Anonymkode: ac1ed...856
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #21 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvordan bevise at det er hevn? Det burde vært et system som fanget dette opp. Å melde fra om svikt i hjemmet og sende ut barnevernsvakt er jo forferdelig hvis det ikke er grunnlag for det. Bør slike politianmeldes? Flere influensere blir også anmeldt fra følgerne sine basert på hva som legges ut Anonymkode: b2b8a...8ed Jeg har ett psykisk sykt voksent barn som gjør dette når ting butter i mot. Og det kommer ganske grove anklagelser om vold i hjemmet, vold mot søsken osv. Første gang klarte barnet å manipulere en tidligere venn av meg til å tro på det så det var den vennen som meldte på vegne av barnet. Så ble jeg meldt av barnets far. Så av kjærsten til barnet og nå sist barnet selv. Det er grusomt å stå i når man har rent mel i posen, fordi det er så energitappende, man er livredd for å si noe feil/gjøre noe feil… ved sist undersøkelse fikk vi de yngste saksbehandlerne de hadde, så jeg antok de fikk dette som en sak å prøve seg på alene. Jeg vet de i kommunen her alltid jobber i par med én som har god og solid erfaring. Veldig søte mennesker, men det er jo en belastning å stå i en undersøkelse. Det ble i siste undersøkelse bestemt at dersom det kom mer så ble det henlagt uten videre oppfølging. Anonymkode: 84ebc...ab2
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #22 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan du påstå at det er udokumentert vås? Det er en måte å undergrave både domstolene og families opplevelser. Når domstoler dømmer barnevernet er ikke det vås. Men noe vi alle må ta innover oss. Anonymkode: b2b8a...8ed Ikke meg du spør, men når folk spør om kilder så får de til svar at de kan søke det opp selv på google, tiktok eller andre steder. Anonymkode: 1f8c1...fbb
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #23 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan du påstå at det er udokumentert vås? Det er en måte å undergrave både domstolene og families opplevelser. Når domstoler dømmer barnevernet er ikke det vås. Men noe vi alle må ta innover oss. Anonymkode: b2b8a...8ed Det som presenteres her inne er som oftest udokumentert vås, gjerne i Ryne Fardal-stil. Det har ingenting med domstolenes vurderinger å gjøre. Det tilhører de absolutte sjeldenhetene at det legges frem lenker til domsavsigelser eller artikler i redaktørstyrte medier. (Jeg har for øvrig knapt hørt om en domstol som har "dømt barnevernet." Tenker du på EMD-dommene mot Norge?) Anonymkode: 40439...7ac
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #24 Skrevet 11. oktober Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg datt nesten i bakken fordi jeg ble så satt ut og redd. Der og da. Nei, ingen beskjed før brevet . Meldingen gikk på utagering og sinne. Anonymkode: ac1ed...856 Det skjønner jeg godt. Jeg var på et foredrag med krisesenteret gjennom jobb. Der klaget de på at vi i offentlig sektor meldte for lite bekymring til barnevernet. De snakket om barn med sinne og utfordringer, og linket det til omsorgssvikt, vold og rus i hjemmet. Flere av oss ansatte ble ganske paff. Foredragsholderen undergravde BUP for å sette adhd diagnoser på barn de mener ikke har adhd men kommer fra dårlige hjem. Krisesenteret såg tung ut fra sin hverdag, ikke i helhet. Da vi har mange barn på jobb som har utfordringer knyttet til adhd og ikke kommer fra dårlige kår Anonymkode: b2b8a...8ed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober #25 Skrevet 11. oktober Her er en dom mot en far som Rune Fardal forvarte med nebb og klør… https://argumentasjon.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/01/trstr_avgjorelse_tlarv-2018-73987-1.pdf Anonymkode: ac1ed...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå