Gå til innhold

Etisk dilemma - kjøring og mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg forstår deg. Samtidig kan det tenkes at dette barnet har denne familien som trygghet. Å avvise kan også forsterke mobbingen. Det er mange barn som sliter, og slå ring rundt er alltid bedre enn å stenge ute. Mobbing kommer fra et vondt sted. De fleste som har det bra mobber ikke. Jeg har selv et barn som ble mobbet. Jeg tok det opp med skolen og foreldrene ble kalt inn. Det endte med at foreldrene la meg for hat mot å ha klaget på guttene deres. Det endte med at foreldre og guttene frøys ut mitt barn totalt. Det førte til skolevegring. Hadde i hi sin situasjon heller fått eget barn til å ta igjen og slenge med kjeften tilbake. Det er dessverre eneste språket guttene forstår. Å blande inn voksne og skolen kan gjøre vondt verre. For oss gjorde det det. Men det er så individuelt dette også. 
Forstår at hi spør. 

Anonymkode: 77009...407

At de fleste mobbere har det vondt er tilbakevist ganske grundig. De fleste mobbere har en sterk sosial posisjon og mange ressurser. Den typiske mobbere  mobber fordi hen kan.

Anonymkode: 520a1...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å snakke direkte med barnet? Være helt klar på at du vet hva som foregår, at det er fullstendig uakseptabelt og at om han ikke slutter med det umiddelbart kommer han ikke til å få sitte på med dere igjen. 

Anonymkode: 066fe...a82

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nei, men det er ikke unormalt at barn reagerer på denne måten dersom de ikke har det like lett hjemme.

Jeg vet det er kontakt mellom hjemmet og skolen for å prøve å få en slutt på det, så foreldrene vet hva gutten holder på med, men vet ikke om det vet hvilke barn han plager.
Har svart dem nå at denne gangen trenger de å finne noen andre han kan sitte på med uten å si noe mer enn det.

HI

Anonymkode: 005a4...bd9

Her hadde du jo en enestående mulighet til å ta opp mobbe-problemet med foreldrene. Hvorfor brukte du ikke den?

Jeg forstår godt at du ikke ønsket å ta med barnet. Men jeg synes det virker utrolig feigt å ikke forklare foreldrene hvorfor 

Anonymkode: 89270...d55

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nei, men det er ikke unormalt at barn reagerer på denne måten dersom de ikke har det like lett hjemme.

Jeg vet det er kontakt mellom hjemmet og skolen for å prøve å få en slutt på det, så foreldrene vet hva gutten holder på med, men vet ikke om det vet hvilke barn han plager.
Har svart dem nå at denne gangen trenger de å finne noen andre han kan sitte på med uten å si noe mer enn det.

HI

Anonymkode: 005a4...bd9

Fortell de hvorfor han ikke får sitte på., ay det er fordi han mobber sønnen din,

Anonymkode: 12ff5...969

Skrevet

Tror jeg hadde sakt noe som: "Jeg har ikke utgangspunktet inge problemer med å ta med Johnny eller andre i bilen. Men nå har ikke Johnny vært spesielt snill mot barnet mitt den siste tiden. Og er det to steder han skal få slippe slikt så er det hjemme og i sin egen bil. Så inntil dette problemet har løst seg og Johnny skjønner at han ikke kan si og gjøre slik han gjør, må dere finne andre han kan sitte på med".

Anonymkode: 28baf...22a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror jeg hadde sakt noe som: "Jeg har ikke utgangspunktet inge problemer med å ta med Johnny eller andre i bilen. Men nå har ikke Johnny vært spesielt snill mot barnet mitt den siste tiden. Og er det to steder han skal få slippe slikt så er det hjemme og i sin egen bil. Så inntil dette problemet har løst seg og Johnny skjønner at han ikke kan si og gjøre slik han gjør, må dere finne andre han kan sitte på med".

Anonymkode: 28baf...22a

Veldig bra skrevet!

Anonymkode: 6993f...497

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.10.2025 den 14.13):

Hvis kjøreturen blir uproblematisk for ditt barn - ja.

Hvis du/barnet forventer å bli plaget på denne turen, at han gruer seg til dette - nei.

Anonymkode: 25778...674

Dette. 

Anonymkode: 79828...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...