Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #1 Skrevet 11. oktober 2025 Sønnen min går i 5. klasse. En på trinnet har blitt sjefs-mobberen. Den som plager flere andre, og drar med seg sine venner på denne mobbingen. Et av barna som har blitt utsatt for dette er min sønn. Jeg vet dette barnet ikke har det så godt, de er ekstremt fattige. Det er et totalt utslitt hus her, malingen flasser av, enkelte av vinduene er knuste og dekket med sponplater, masse søppel og bilvrak på tomten og så videre. Dette huset er del opp i 3 boenheter. Han bor i en av dem. Når noen av guttene i klassen skal feire sin bursdag pleier de å spørre oss om han kan sitte på. Nå er det en i klassen som har bursdag igjen, og de har spurt om han kan sitte på. Siden dette barnet plager sønnen vår har jeg mest lyst til å si nei, og be dem spørre noen andre. På den andre siden, hva om de ikke finner noen andre han kan sitte på med, har liksom heller ikke lyst til å bidra til at et barn som allerede har det vanskelig skal få det verre. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 005a4...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #2 Skrevet 11. oktober 2025 Hvis kjøreturen blir uproblematisk for ditt barn - ja. Hvis du/barnet forventer å bli plaget på denne turen, at han gruer seg til dette - nei. Anonymkode: 25778...674
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #3 Skrevet 11. oktober 2025 Nei dette synes jeg ikke du skal utsette din sønn for. Det du kan si er: dere kan spørre deres sønn hvordan han har oppført seg mot min sønn. Inntil han begynner å oppføre seg fint får dere finne en annen løsning eller ta en buss. Anonymkode: b5d0f...37f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #4 Skrevet 11. oktober 2025 Fattigdom er ikke en unskylding for dårlig oppførsel. Anonymkode: b5d0f...37f
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #5 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Nei dette synes jeg ikke du skal utsette din sønn for. Det du kan si er: dere kan spørre deres sønn hvordan han har oppført seg mot min sønn. Inntil han begynner å oppføre seg fint får dere finne en annen løsning eller ta en buss. Anonymkode: b5d0f...37f Dette. På tide at han lærer at handligene hans får konsekvenser. Så kan dere helle holde døra oppe for han på et senere tidspunkt, om han endrer oppførsel. Anonymkode: 12ff5...969
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #6 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei dette synes jeg ikke du skal utsette din sønn for. Det du kan si er: dere kan spørre deres sønn hvordan han har oppført seg mot min sønn. Inntil han begynner å oppføre seg fint får dere finne en annen løsning eller ta en buss. Anonymkode: b5d0f...37f Helt enig i dette, vise at de får konsekvenser, og at foreldre får vite viss de ikke allerede vet det. Hadde ikke tatt med noen som mobbet mine barn, i min bil. Og hadde begrunnet det deretter viss noen lurte Anonymkode: bac8c...e6e
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #7 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fattigdom er ikke en unskylding for dårlig oppførsel. Anonymkode: b5d0f...37f Nei, men det er ikke unormalt at barn reagerer på denne måten dersom de ikke har det like lett hjemme. Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei dette synes jeg ikke du skal utsette din sønn for. Det du kan si er: dere kan spørre deres sønn hvordan han har oppført seg mot min sønn. Inntil han begynner å oppføre seg fint får dere finne en annen løsning eller ta en buss. Anonymkode: b5d0f...37f Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Dette. På tide at han lærer at handligene hans får konsekvenser. Så kan dere helle holde døra oppe for han på et senere tidspunkt, om han endrer oppførsel. Anonymkode: 12ff5...969 Jeg vet det er kontakt mellom hjemmet og skolen for å prøve å få en slutt på det, så foreldrene vet hva gutten holder på med, men vet ikke om det vet hvilke barn han plager. Har svart dem nå at denne gangen trenger de å finne noen andre han kan sitte på med uten å si noe mer enn det. HI Anonymkode: 005a4...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #8 Skrevet 11. oktober 2025 Hadde ikke latt den gutten få sitte på Anonymkode: 9b98c...a71
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #9 Skrevet 11. oktober 2025 Jeg hadde tatt forespørselen som en sjans til å snakke med foreldrene om situasjonen. Forklare at pga at han plager deres sønn så er dere motvillige til å ha han i bilen, men om dere kan gå sammen for å endre på dette så skal dere være åpne for å bidra igjen. Hvordan er foreldrene mtp oppfølging og holdning til eget barn? Anonymkode: 066fe...a82
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #10 Skrevet 11. oktober 2025 Et barn du trolig vet har det vondt hjemme og du som voksen stenger han ute. En gutt med adferdsvansker trenger voksne som støtter rundt. Samtidig skal du beskytte ditt barn. Tror du han vil mobbe barnet ditt i bilen? Eller har du ikke lyst å ta han med fordi du ikke liker han? jeg forstår deg godt. Men hva dette vil gjøre på sikt og i gruppen er jeg mer skrptisk til Anonymkode: 77009...407
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #11 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Et barn du trolig vet har det vondt hjemme og du som voksen stenger han ute. En gutt med adferdsvansker trenger voksne som støtter rundt. Samtidig skal du beskytte ditt barn. Tror du han vil mobbe barnet ditt i bilen? Eller har du ikke lyst å ta han med fordi du ikke liker han? jeg forstår deg godt. Men hva dette vil gjøre på sikt og i gruppen er jeg mer skrptisk til Anonymkode: 77009...407 Du glemmer det viktigeste spørsmålet - hva føler hi sitt barn ved å ha han i bilen? Anonymkode: 066fe...a82
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #12 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Du glemmer det viktigeste spørsmålet - hva føler hi sitt barn ved å ha han i bilen? Anonymkode: 066fe...a82 Det er helt vesentlig, og egentlig opp til hi sitt barn å si noe om. Men det sto ingenting i hi om at hennes barn synes det var vanskelig. Anonymkode: 77009...407
Østerdølen Skrevet 11. oktober 2025 #13 Skrevet 11. oktober 2025 Ditt hovedansvar ligger hos sønnen din, han går først. Du kan ha forståelse for at det kan være grunner til at den andre gutten mobber, men det er uansett ett valgt denne gutten selv tar. Synes gutten din at det er greit at mobberen sitter på, hadde jeg sagt greit. Syntes han det er ubehagelig, hadde jeg sagt nei.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #14 Skrevet 11. oktober 2025 Min sønn vil helst ikke ha han med. Ikke fordi han tror noe vil skje i bilen, gutten har det i kjeften, og sier ikke noe når det er noen voksne som kan overhøre det. Han syns bare han ikke fortjener å være med. Han har sittet på med oss i mange år. Når vi henter han har vi enten vært nede og banket på, og han har kommet ut, eller så har et eldre søsken fulgt han til veien. Foreldrene ser vi ikke, så muligheten til å snakke med foreldrene i forbindelse med kjøringen er ikke realistisk. HI Anonymkode: 005a4...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #15 Skrevet 11. oktober 2025 Basert på det siste svaret hadde jeg tatt han med. Dersom turen ikke blir ubehagelig for sønnen din hadde jeg benyttet anledningen til en god prat om hvordan noen barn har det hjemme, og hvorfor det er viktig å stille opp selv om noen ikke "fortjener" det. Anonymkode: 25778...674
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #16 Skrevet 11. oktober 2025 Hadde vurdert melding til barnevernet om ikke foreldrene er tilgjengelig for dialog. Er ikke din oppgave å finne ut om barnet har det bra hjemme, men det er din plikt å melde fra om du er i tvil. Så er det opp til barnevernet å undersøke. Hadde tatt en god prat med barnet mitt, om at noen barn har det så vanskelig at de sier og gjør dumme ting, og tatt med barnet til og fra trening. Du er kanskje en av de få trygge voksne barnet har. Anonymkode: dfd1c...f29
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #17 Skrevet 11. oktober 2025 Kanskje det trengs en melding til barnevernet? Anonymkode: 12ff5...969
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #18 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hadde vurdert melding til barnevernet om ikke foreldrene er tilgjengelig for dialog. Er ikke din oppgave å finne ut om barnet har det bra hjemme, men det er din plikt å melde fra om du er i tvil. Så er det opp til barnevernet å undersøke. Hadde tatt en god prat med barnet mitt, om at noen barn har det så vanskelig at de sier og gjør dumme ting, og tatt med barnet til og fra trening. Du er kanskje en av de få trygge voksne barnet har. Anonymkode: dfd1c...f29 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kanskje det trengs en melding til barnevernet? Anonymkode: 12ff5...969 Barnevernet har allerede vært inne noen ganger. Bare for å ha sagt det, barna har alltid rene og hele klær, og etter hva gutten min sier har han alltid med seg matpakke på skolen. Inntil nylig var han også veldig grei og hyggelig. Jeg personlig tenker litt at i den alderen de er i nå begynner det å bli veldig viktig å ha det alle andre har, og han føler kanskje mer på det å ikke ha det enn tidligere. Uansett, kanskje på tide at andre foreldre i klassen stepper opp og hjelper meg kjøringen, ikke bare oss HI Anonymkode: 005a4...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #19 Skrevet 11. oktober 2025 HI, det hadde selvfølgelig vært fint om andre foreldre også hadde stilt opp, men den sjansen er kanskje ikke stor. Jeg hadde tatt gutten med meg. Barn i hans situasjon trenger voksne som stiller opp for ham. Jeg ville ha vært en varm, men likevel bestemt og forståelsesfull voksenperson og samtidig prøvd å oppdra ham / veilede ham og stilt krav til oppførsel på en klar, omsorgsfull og bestemt måte. Det blir sagt at det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig. Det er tull og tøys. Vanskelige barn er vanskelige barn uansett om grunn. Men det betyr ikke at de er dårlige barn, og det betyr ikke at oppførselen ikke kan skyldes at de har det vanskelig eller at det kan gå an å gjøre noe med det. Ofte kan det nemlig det. Og det at EN person viser at han/hun bryr seg og "ser" barnet / ungdommen kan spare både barnet og samfunnet for mange senere problemer. Noen ganger fungerer det ikke uansett, men jeg ville i alle fall prøvd! Anonymkode: 6993f...497
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #20 Skrevet 11. oktober 2025 Si nei. Beklager. Jeg har prøvd å redde flere mobbere. 3 stk. Angrer veldig. Åpnet hus og hjem, vidåpne armer, takken... Vende vennegjengen mot barnet mitt. Pga . Begge barna er godt likt og har venner. Så blir de mobbet og lagt for hat. Har du snakket med skolen og foreldrene om mobbingen? Beskytt ditt eget barn. Anonymkode: 4fc07...4de
Kathrine. Skrevet 11. oktober 2025 #21 Skrevet 11. oktober 2025 Ikkje f... om eg hadde gitt skyss til mitt barn sin plageånd.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #22 Skrevet 11. oktober 2025 Kathrine. skrev (8 minutter siden): Ikkje f... om eg hadde gitt skyss til mitt barn sin plageånd. Jeg forstår deg. Samtidig kan det tenkes at dette barnet har denne familien som trygghet. Å avvise kan også forsterke mobbingen. Det er mange barn som sliter, og slå ring rundt er alltid bedre enn å stenge ute. Mobbing kommer fra et vondt sted. De fleste som har det bra mobber ikke. Jeg har selv et barn som ble mobbet. Jeg tok det opp med skolen og foreldrene ble kalt inn. Det endte med at foreldrene la meg for hat mot å ha klaget på guttene deres. Det endte med at foreldre og guttene frøys ut mitt barn totalt. Det førte til skolevegring. Hadde i hi sin situasjon heller fått eget barn til å ta igjen og slenge med kjeften tilbake. Det er dessverre eneste språket guttene forstår. Å blande inn voksne og skolen kan gjøre vondt verre. For oss gjorde det det. Men det er så individuelt dette også. Forstår at hi spør. Anonymkode: 77009...407
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #23 Skrevet 11. oktober 2025 33 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg forstår deg. Samtidig kan det tenkes at dette barnet har denne familien som trygghet. Å avvise kan også forsterke mobbingen. Det er mange barn som sliter, og slå ring rundt er alltid bedre enn å stenge ute. Mobbing kommer fra et vondt sted. De fleste som har det bra mobber ikke. Jeg har selv et barn som ble mobbet. Jeg tok det opp med skolen og foreldrene ble kalt inn. Det endte med at foreldrene la meg for hat mot å ha klaget på guttene deres. Det endte med at foreldre og guttene frøys ut mitt barn totalt. Det førte til skolevegring. Hadde i hi sin situasjon heller fått eget barn til å ta igjen og slenge med kjeften tilbake. Det er dessverre eneste språket guttene forstår. Å blande inn voksne og skolen kan gjøre vondt verre. For oss gjorde det det. Men det er så individuelt dette også. Forstår at hi spør. Anonymkode: 77009...407 Alt skal bare forstås i hjel om dagen Anonymkode: 9b98c...a71
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2025 #24 Skrevet 11. oktober 2025 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg forstår deg. Samtidig kan det tenkes at dette barnet har denne familien som trygghet. Å avvise kan også forsterke mobbingen. Det er mange barn som sliter, og slå ring rundt er alltid bedre enn å stenge ute. Mobbing kommer fra et vondt sted. De fleste som har det bra mobber ikke. Jeg har selv et barn som ble mobbet. Jeg tok det opp med skolen og foreldrene ble kalt inn. Det endte med at foreldrene la meg for hat mot å ha klaget på guttene deres. Det endte med at foreldre og guttene frøys ut mitt barn totalt. Det førte til skolevegring. Hadde i hi sin situasjon heller fått eget barn til å ta igjen og slenge med kjeften tilbake. Det er dessverre eneste språket guttene forstår. Å blande inn voksne og skolen kan gjøre vondt verre. For oss gjorde det det. Men det er så individuelt dette også. Forstår at hi spør. Anonymkode: 77009...407 Hvis hi har tid og energi til å oppdra en mobber så kan hun gjøre det på andre måter enn å eksponere sønnen sin for mobberen. Jeg hadde aldri tilbudt noen tjenester til noen som var slemme med barnet mitt. Anonymkode: b6ef2...e93
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2025 #25 Skrevet 12. oktober 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): HI, det hadde selvfølgelig vært fint om andre foreldre også hadde stilt opp, men den sjansen er kanskje ikke stor. Jeg hadde tatt gutten med meg. Barn i hans situasjon trenger voksne som stiller opp for ham. Jeg ville ha vært en varm, men likevel bestemt og forståelsesfull voksenperson og samtidig prøvd å oppdra ham / veilede ham og stilt krav til oppførsel på en klar, omsorgsfull og bestemt måte. Det blir sagt at det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig. Det er tull og tøys. Vanskelige barn er vanskelige barn uansett om grunn. Men det betyr ikke at de er dårlige barn, og det betyr ikke at oppførselen ikke kan skyldes at de har det vanskelig eller at det kan gå an å gjøre noe med det. Ofte kan det nemlig det. Og det at EN person viser at han/hun bryr seg og "ser" barnet / ungdommen kan spare både barnet og samfunnet for mange senere problemer. Noen ganger fungerer det ikke uansett, men jeg ville i alle fall prøvd! Anonymkode: 6993f...497 Selvfølgelig kan den ene personen være viktig, men den ene personen er ikke foreldrene til den du plager. Det er da så opplagt, hvorfor spille på samvittigheten til trådstarter? Hun har allerede kjørt rundt på gutten i flere år, men det stopper han ikke fra å plage sønnen hennes. Eneste ansvaret hun faktisk har er eget barn, nå har denne gutten selv sørget for at hun må prioritere sitt eget barn. Anonymkode: 8b03c...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå