Gå til innhold

Vennskap og vedlikehold av vennskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke overflod av venner men de jeg har går langt tilbake i tid. 
En av mine eldste venninner har alltid vært veldig egoistisk i form av at å møtes må tilpasses henne 100%. Tidspunkt og sted. Jeg kjører lengst, endrer tidspunkt som passer henne bedre osv. I tillegg er hun en sånn mamma som alltid stiller opp for barna. Misforstå ikke, selvsagt kommer ungene først. MEN, nå er eldste 21 år og fortsatt MÅ HUN bli med når hun spiller kamp. Hun er ikke toppidrettsutøver altså. 
Nå er jeg blitt lei av at jeg alltid jenker meg så jeg har faset henne ut. Dvs, kan hun ikke når jeg kan så treffes vi ikke. Nå er hun så fornærma fordi «jeg aldri kan» Og toppen av kaka, en dag hun foreslo så hadde jeg lovet datteren min på ti år å handle inn til bursdagen hennes som er snart. Da sier hun at det kan vel hun gjøre med faren sin. 
Jeg flira litt og sier, du avlyser avtaler fordi ditt voksne barn skal spille kamp og du vil være støttende mamma, og jeg må bryte en avtale med mitt barn for å treffe deg?

Det er hundrevis av eksempler der hun endrer og bryter avtaler på tynt grunnlag altså. Det er jo leit egentlig for vi har det alltid hyggelig når vi treffes, det er bare det at det alltid er helvetes mye styr og endringer der hun må justere slik at det passer henne bedre.

Vennskapet er nok over nå muligens. 
Hvilke krav har du for vennskap? Lik mengde gi og ta eller gir du mer?

Anonymkode: 50b3e...e94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt slingringsmonn er greit, spesielt hvis en av partene har spesielle behov. Men det er viktig å føle at man bli satt pris og at andre er villig til å prioritere dine behov fremfor sine av og til. Gi og ta er viktig, men det er aldri 50/50.

Nå kommer andre her til å si at du er egoistisk og du kan jo "bare", men de elsker å få Hi til å føle seg som et dårlig menneske, det er ikke egoistisk å tenke på seg selv hvis man ikke skader andre 

Anonymkode: 97cfa...b09

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Litt slingringsmonn er greit, spesielt hvis en av partene har spesielle behov. Men det er viktig å føle at man bli satt pris og at andre er villig til å prioritere dine behov fremfor sine av og til. Gi og ta er viktig, men det er aldri 50/50.

Nå kommer andre her til å si at du er egoistisk og du kan jo "bare", men de elsker å få Hi til å føle seg som et dårlig menneske, det er ikke egoistisk å tenke på seg selv hvis man ikke skader andre 

Anonymkode: 97cfa...b09

Så godt at hi fikk det første svaret av kloke og gode deg da❤️❤️🤣

Hi, et vennskap skal være noenlunde jevnt, og at man stiller opp for hverandre når det butter. Jeg har full forståelse for at nok er nok, og om hun ikke takler at du ga beskjed så får det heller være slutten på denne epoken. 

Anonymkode: 7b830...b07

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke overflod av venner men de jeg har går langt tilbake i tid. 
En av mine eldste venninner har alltid vært veldig egoistisk i form av at å møtes må tilpasses henne 100%. Tidspunkt og sted. Jeg kjører lengst, endrer tidspunkt som passer henne bedre osv. I tillegg er hun en sånn mamma som alltid stiller opp for barna. Misforstå ikke, selvsagt kommer ungene først. MEN, nå er eldste 21 år og fortsatt MÅ HUN bli med når hun spiller kamp. Hun er ikke toppidrettsutøver altså. 
Nå er jeg blitt lei av at jeg alltid jenker meg så jeg har faset henne ut. Dvs, kan hun ikke når jeg kan så treffes vi ikke. Nå er hun så fornærma fordi «jeg aldri kan» Og toppen av kaka, en dag hun foreslo så hadde jeg lovet datteren min på ti år å handle inn til bursdagen hennes som er snart. Da sier hun at det kan vel hun gjøre med faren sin. 
Jeg flira litt og sier, du avlyser avtaler fordi ditt voksne barn skal spille kamp og du vil være støttende mamma, og jeg må bryte en avtale med mitt barn for å treffe deg?

Det er hundrevis av eksempler der hun endrer og bryter avtaler på tynt grunnlag altså. Det er jo leit egentlig for vi har det alltid hyggelig når vi treffes, det er bare det at det alltid er helvetes mye styr og endringer der hun må justere slik at det passer henne bedre.

Vennskapet er nok over nå muligens. 
Hvilke krav har du for vennskap? Lik mengde gi og ta eller gir du mer?

Anonymkode: 50b3e...e94

Jeg forstår ikke helt dette med tidspunkt alltid må tilpasses henne. Mener du at du foreslår en dato og hun ikke kan denne datoen eller mener du at du har en avtale og at hun melder avbud/ber om endringer i siste liten? 

Jeg har en venninne som i det siste har blitt helt oppslukt av trening. Skal vi treffes så finner vi en dato som passer begge. Passer det ikke for meg en dag hun foreslår, så foreslår jeg en annen dag. Så kommer vi frem til en dag som passer begge. Ettersom hun er veldig opptatt så er det ikke så ofte vi treffes. 

Jeg synes det virker som om den ene foreslår en dato og den andre ikke kan og så blir dere sure på hverandre og begynner å vurdere om oppgitt grunn er god nok. Om det er viktig for venninnen din å være med på kamp, så er det jo bare en av forutsetningene. Akkurat slik det er for deg å være med på innkjøp. Selv om du selv ikke ville vært med på kamp, og hun ikke synes handling er så viktig så betyr jo ikke det noe. Den som skal det, synes det og det må man ta hensyn til. Det er jo ikke kjekt å tvinge en med på treff som heller ville vært et annet sted. Hva med å sette dere ned med kalenderen og avtale en dag begge kan? Mulig det blir lang tid mellom hvert treff, men om dere har kvaliteter dere setter pris på hos hverandre så er det jo fint å treffes likevel?

Anonymkode: 57cfa...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...