Gå til innhold

Vedr. vaskehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en vaskehjelp i kortere perioder de siste årene. Hun vi har er student og ville ta på seg vasking. Hun får 700kr hver gang. Hun kommer, om vi er heldige hver 14. dag. Det jeg merker irriterer meg er holdningen. Hun gjør om i tide og utide på når hun kommer fordi hun skal noe annet. Hun har lange ferier, mange ganger i året og er borte hele sommeren fra tidlig juni til midten av september. Og dette gir hun beskjed om med kort varsel. Hvis jeg ikke rydder helt, gidder hun ikke vaske ordentlig. Må finne frem mop, bøtte, sengetøy samt rydde hele huset. Hun tar ikke med seg søpla,for det er ikke spesifiert, så da gjør hun det heller ikke. Ligger det bøss på en benk litt krunglete til, lar hun det ligge. Hun tørker ikke støv av gjenstander overhodet. Hun skulle bruke 2 timer, men opplever at hun drar etter 1-1,5 time. Hun har da støvsugd og vasket kjøkkenet nøye, noe vi egentlig gjør ofte selv. Hun er nøye på badet, men med 30-40 min ekstra som hun egentlig får betalt for, kunne hun gjort en langt bedre jobb. Hun kommer alltid kl 13, men i dag kom hun kl 9. Det var 4 uker siden sist, fordi hun var syk forrige gang. 
Kan noen fortelle meg at det finnes noen som gjør en bedre jobb? Jeg fikk hele morgenen ødelagt fordi jeg måtte stresse med å finne ting til henne, rydde og ordne før barnehagen.

Noen som har et ordentlig firma å anbefale som er nøye, er ærlige uten å være skrekkelig dyre? Denne slags veldedigheten tror jeg må ta slutt.

Ja, privilegert families problem, men gjør det heller selv, for tjener ikke fett selv og slipper å bli så irritert 

Anonymkode: 60a8a...133

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du skrevet arbeidsavtale da? Hvis du har det skriftlig at hun skal komme torsdager kl 13, så kan du forvente det. Hvis det ikke er spesifisert i en avtale må du nesten ta ansvaret for ullenheten selv. 

at du må rydde og finne fram vaskehaller skulle bare mangle. Det er helt normalt. At hun illegalt ut søpla eller tørker støv av gjenstander er også helt normalt - med mindre du har spesifisert det i kontrakt at dette inngår i arbeidsoppgavene. 

er hun ansatt hos dere eller er det via firma? Er hun direkte ansatt så er 350 kr timen en helt grei pris. Da forutsetter jeg at du fyller ut melding til skatteetaten hver måned og trekker skatt. 

Anonymkode: a007e...b38

Skrevet

Det da helt vanlig å rydde før vaskehjelpen kommer.  Det er jo en god grunn til å ha vaskehjelp - da må vi rydde først!  Har du spesifisert i kontrakten hva som er arbeidsoppgavene som hun er betalt for å gjøre? Og når hun skal komme? Det bør stå i kontrakten. At hun ikke dukker opp når hun skal eller stadig må ha fri, der i mot, er ikke ok.  Men at du må finne fram til henne er helt normalt, om det ikke står i kontrakten at hun skal finne det fram selv og hvor hun finner det.  Mine foreldre har vaskehjelp og der har de en plass på vaskerommet hvor alt settes klart, inkl rent sengetøy, når det er tid for å skifte på det.

Anonymkode: 43f41...e14

Skrevet

Veldedighet? Det er jo hun som yter veldedighet til deg. 700 kr er underpris. Regner med det heller ikke betales skatt? Du får det du betaler for.

Anonymkode: a7d69...869

Skrevet

Jeg betaler kr 400,- per time pluss moms. Hun gjør en fantastisk jobb og jeg rydder aldri før hun kommer men vi har det ganske jevnt ryddig. Hun kommer hver 14. dag og er 4 timer. Hun jobber som en helt og er en virvelvind! Veldig fornøyd. Hun du har er dasspapir, bytt henne ut. 

Anonymkode: c6c4a...105

Skrevet

Klart du må rydde hvis du vil at det skal vaskes ordentlig. Spørsmålet her er jo hva du betaler for? Betaler du for at hun skal tørke støv av gjenstander.  Selvfølgelig tar hun ikke med seg søppla når det ikke er en av oppgavene hun skal gjøre. Når hun går litt tidligere, har hun gjort det hun får betalt for å gjøre? At du finner frem sengetøy er jo ikke noe rart, det er jo mye lettere for deg enn for henne.

De her tingene hadde irritert meg, det hadde jeg ikke orka å hatt:

Hun gjør om i tide og utide på når hun kommer fordi hun skal noe annet. Hun har lange ferier, mange ganger i året og er borte hele sommeren fra tidlig juni til midten av september. Og dette gir hun beskjed om med kort varsel.

Men syk er en annen ting, det kan vi alle bli. 

Anonymkode: 34b82...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...