Gå til innhold

Hvem tenker dere har rett, naboen eller meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et rekkehus med en inngjerdet hage.

Naboen har en katt som hopper over gjerdet til hagen vår og kommer innom en gang i blant.
Det er helt greit, den verken tisser i hagemøbler, eller graver i blomsterbed. Med andre ord, det plager ikke oss at den er der.

Vi har også en hund, ikke en veldig stor en, men ikke en helt liten en heller.
Han løper etter katter dersom han kan, men ikke for å ta dem, mer fordi han ønsker å leke med dem.
Noen ganger når vi slipper han ut i hagen er katten der, han løper glad mot den, den hopper over gjerdet og borte er den.

Eieren til denne katten ba meg her om dagen å ikke slippe ut hunden vår dersom katten hennes er i hagen vår.
Jeg svarte at hunden vår har ikke noe ønske om å skade den, katten er uansett over gjerdet før han kommer frem til den og jeg kommer ikke til å gå ut å lete etter katten hennes og jage den vekk før jeg slipper ut hunden.
Hun mener ikke at jeg skal gå ut å jage vekk katten, det er dyreplageri, jeg skal vente med å slippe ut VÅR hund, i VÅR hage til HENNES katt har gått vekk av seg selv, og at det må vi regne med når vi bor i et boligområde og har hund. Da vil det alltid være katter som går løse.

Jeg kommer til å fortsette å slippe ut hunden uavhengig av den katten, men hva tenker dere?
Er det naboen, eller jeg som har rett?

Anonymkode: 35cc7...83a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din hage, din hund, ikke ditt problem.

Hennes katt, hennes problem. 

Skrevet

Hjelpes, hun er jo helt på jordet, Hadde naboene her sagt noe sånt hadde jeg trodd de tullet 😅

Vi har hund, og det er både katter og hunder i nabolaget her. Jeg har en bitteliten hund da, bare drøye 3 kg, og naboen har en diger katt på sikkert 6 kg. Den katten lusker etter hunden vår som om den skulle vært en høne den skal ta. Det hender også at vår hund løper etter en katt i nabolaget som er redd han.

Dette er en dynamikk som overhodet ikke plager noen, den er helt naturlig.

Den eneste som må holde hunden sin i bånd og passe godt på er den naboen som har en aggresiv hund som har bitt flere ganger.

Anonymkode: 27054...c1c

Skrevet

Naboen er på bærtur.  

Du kan slippe din hund ut i din hage når du vil. 

Hun velger å slippe katten sin ut uten tilsyn.  

Anonymkode: aba6e...d52

Skrevet

Hjelpe meg, jeg tror jeg hadde begynt å le om min nabo hadde sagt noe sånn.  

Anonymkode: a6ca0...dc1

Skrevet

Hun er latterlig. Til pass for henne om hunden din faktisk tar katten.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Trist for katten, da. 

Anonymkode: 35cb3...245

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trist for katten, da. 

Anonymkode: 35cb3...245

Selvsagt.

Skrevet
sug lut skrev (14 minutter siden):

Nå hadde det ikke vært noe problem siden hunden ikke ville ha skadet den, men av prinsipp er jeg uenig med deg. Katten, som er et levende dyr, skal ikke lide av at eieren er dust.

BTW: Hadde jeg trodd at hunden kom til å skade katten hadde jeg jaget den vekk før jeg slapp ut hunden

HI

Skrevet
sug lut skrev (26 minutter siden):

For en tåpelig kommentar.

Anonymkode: 57527...1ea

Skrevet

Du har rett hi.

Anonymkode: 57527...1ea

Skrevet

Hadde naboen spurt meg om noe så idiotisk, hadde jeg spurt om hun var full. Så idiot er det nesten ikke lov å være. Nesten så jeg tror dette er tull... 

Skrevet

Din hage, din hund. Om naboen er redd for at katten skal hoppe inn i andres hage der det er hund, eller gå i skogen og møte grevling bør de holde katten inne. 
Om katten blir redd hunden vil den nok bli mer forsiktig med å gå i deres hage. 
Folk slutter ikke overraske. 

Anonymkode: 50eee...2a3

Skrevet

Jeg har katter og jeg er enig med deg. Katten må bare lære seg at det bor det hund, du er i din fulle rett å slippe hunden din i din hage, når du vil.

Anonymkode: f4fa8...543

Skrevet

Jeg har sett katter gå å spise opp maten til hunder, blitt jaget litt men tilbake dagen etterpå for litt hundemat. 

Jeg tror jeg hadde køddet litt også ringt naboen og sagt: hei katten deres er i hagen våres og 'Fido' må tisse litt så kan du hente katten din? Å du er borte? Men da låner vi deres hage så Fido får gjort fra seg. 

Anonymkode: f4ae8...525

Skrevet

Det er selvfølgelig du som har rett. Hennes katt er ikke ditt ansvar. Si at problemet enklest løses ved at hun holder katten sin ute av din hage, for du kommer til å fortsette å slippe hunden ut når det passer deg. 

Skrevet

Vi har et svært beist av en hund, og slipper selvsagt hunden ut i VÅR hage om det passer oss. Jeg tar ansvar for bikkja mi ved å overholde båndtvangsreglene og generelt ta hensyn, og forventer at katteeiere tar ansvar for kattene sine, for jeg gjør det ikke.

Anonymkode: 23ca1...0b9

Skrevet
Østerdølen skrev (3 timer siden):

Din hage, din hund, ikke ditt problem.

Hennes katt, hennes problem. 

Dette! 👆 

Anonymkode: 06653...258

Skrevet

DU har rett. Her er det også et par nabokatter som henger i hagen min og jeg har gitt beskjed på en fin måte om at jeg ikke tar ansvar om noe skjer når hunden min står i MIN hage og kattene går inn. Det forstår selvfølgelig naboen, vi har en god tone. 

Naboen din høres helt koko ut! Skal DU ta hensyn til at hennes katt går i din hage? Sprøtt. Send ungene dine over i hennes hage for lek og ring henne og si at hun må vente med å slippe ut katten sin til ungene dine er ferdig med å leke fordi de er redd for katter. 

Anonymkode: 919ef...74c

Skrevet

Du har. Din hage, din tomt. 

Har selv katt, ville aldri falt meg inn å be naboen holde hunden sin inne fordi katten min skal løpe fritt. Dagens teiteste. 

Anonymkode: 8b9bc...b3b

Skrevet

Som et tilleggsvar så synes jeg hun nedvurderer sin egen katt. Vi hadde katt og hund på samme tid en stund og kattene viste nøyaktig hvor langt hunden kunne gå når han var ute i sin løpestreng.....og de elsket å erte han. 

Anonymkode: f4ae8...525

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Admin

Skrevet

Du har helt rett, naboen får holde katta si borte fra eiendommen din hvis den har problem med din hund

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.10.2025 den 11.27):

Vi bor i et rekkehus med en inngjerdet hage.

Naboen har en katt som hopper over gjerdet til hagen vår og kommer innom en gang i blant.
Det er helt greit, den verken tisser i hagemøbler, eller graver i blomsterbed. Med andre ord, det plager ikke oss at den er der.

Vi har også en hund, ikke en veldig stor en, men ikke en helt liten en heller.
Han løper etter katter dersom han kan, men ikke for å ta dem, mer fordi han ønsker å leke med dem.
Noen ganger når vi slipper han ut i hagen er katten der, han løper glad mot den, den hopper over gjerdet og borte er den.

Eieren til denne katten ba meg her om dagen å ikke slippe ut hunden vår dersom katten hennes er i hagen vår.
Jeg svarte at hunden vår har ikke noe ønske om å skade den, katten er uansett over gjerdet før han kommer frem til den og jeg kommer ikke til å gå ut å lete etter katten hennes og jage den vekk før jeg slipper ut hunden.
Hun mener ikke at jeg skal gå ut å jage vekk katten, det er dyreplageri, jeg skal vente med å slippe ut VÅR hund, i VÅR hage til HENNES katt har gått vekk av seg selv, og at det må vi regne med når vi bor i et boligområde og har hund. Da vil det alltid være katter som går løse.

Jeg kommer til å fortsette å slippe ut hunden uavhengig av den katten, men hva tenker dere?
Er det naboen, eller jeg som har rett?

Sålenge du vet at hunden ikke skader andre dyr som måtte være der så er det bare å slippe den ut.

Anonymkode: 754d4...996

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Sålenge du vet at hunden ikke skader andre dyr som måtte være der så er det bare å slippe den ut.

Anonymkode: 754d4...996

Samme gjelder for naboen med katt. Hvordan kan hun være sikker på at katten ikke dreper fuglene i nabolaget…?

Anonymkode: 23ca1...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...