Gå til innhold

Arv, lån og sur samboer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arvet en del penger. Summen er nok til å betale ut hele huslånet vårt. Vi eier huset 50/50. Jeg ønsker et skriv på at dersom vi går fra hverandre så skal pengene jeg har betalt inn tilfalle meg. Han ble dritsur og mener at jeg ikke stoler på han. Men hvem vet hva som skjer om fem eller ti år. Det er plutselig han som vil stikke. Jeg vil bare sikre arven min men han mener vi har delt økonomi og da er dette delt også. Og at han ikke har tenkt seg noe steder. Hva søren gjør jeg??

Anonymkode: d3467...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har arvet en del penger. Summen er nok til å betale ut hele huslånet vårt. Vi eier huset 50/50. Jeg ønsker et skriv på at dersom vi går fra hverandre så skal pengene jeg har betalt inn tilfalle meg. Han ble dritsur og mener at jeg ikke stoler på han. Men hvem vet hva som skjer om fem eller ti år. Det er plutselig han som vil stikke. Jeg vil bare sikre arven min men han mener vi har delt økonomi og da er dette delt også. Og at han ikke har tenkt seg noe steder. Hva søren gjør jeg??

Man skriver alltid ned slike ting nå når man er venner. Arv er særeie og han har ikke rett på noe av den. Velger du å betale ned på lånet og han synest at det er greit, så skal det du betaler inn gå til deg når dere selger huset. Han ser sikkert ett snitt nå med at du betaler ned og han skal ha godene av det. Hadde det vært omvendt hadde han også satt de samme kravene som deg. Så nei du er ikke urimelig i det hele tatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hadde jeg vært deg, hadde jeg økt eierandelen tilsvarende det du har betalt på lånet. Ikke gå i fella og gi etter for han, du aner ikke hvordan forholdet ser ut om 2-5 år. 

Skrevet

IKKE gi deg på dette hi!!!

Anonymkode: a4f6c...941

Skrevet

Du må ikke finne på å bare slette lånet. Din arv er din arv.

Anonymkode: 0bf72...72b

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Vi skrev samboeravtale på at de x tusen jeg betalte inn skulle jeg ha ut før vi delte resten av verdi på huset. Lurt, for det ble slutt under ett år etterpå.

Anonymkode: 5f1f1...04a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi skrev samboeravtale på at de x tusen jeg betalte inn skulle jeg ha ut før vi delte resten av verdi på huset. Lurt, for det ble slutt under ett år etterpå.

Men hvis du bare får tilbake det du har satt inn går du glipp av verdistigning på din andel. 

Skrevet

Del lånet i to. Betal ned din halvpart og la han betale sin egen. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 7ed2e...7da

Skrevet

Det er særeie på arv, og om du  bruker arven på å betale ned boliglånet er det sporbart så det skjevdeles ved et evt brudd.

Snakk med en advokat e.l. for sikkerhets skyld, men jeg mener du ikke trenger papirer på dette så lenge det er sporbart at arven er brukt på boligen.

Bruker du arven på ferieturer, mat og klær er det ikke sporbart og pengene vil bli ansett som brukt opp ved et brudd, men når du bruker de på å betale ned boliglånet og det kan bevises gjennom utskriftene fra banken kan du kreve skjevdeling ved et brudd.

Anonymkode: df186...f81

Skrevet

KLART ARV ER Særeie! Dette er veldig vanlig og ikke komplisert. Få papirer på det. 

Anonymkode: 6bb15...f2c

Skrevet
Gladjente00 skrev (1 time siden):

Man skriver alltid ned slike ting nå når man er venner. Arv er særeie og han har ikke rett på noe av den. Velger du å betale ned på lånet og han synest at det er greit, så skal det du betaler inn gå til deg når dere selger huset. Han ser sikkert ett snitt nå med at du betaler ned og han skal ha godene av det. Hadde det vært omvendt hadde han også satt de samme kravene som deg. Så nei du er ikke urimelig i det hele tatt. 

Amen. Man skjønner hvordan denne samtalen ville vært om en krydret det med brudd på toppen.

Tror jeg ville satt pengene i fond i stedet om han ikke kommer til fornuft. Betal ut din del og spar resten. Pass på å ta vare på all dokumentasjon. Tilfelle rottefelle. 

Anonymkode: 044e9...03d

Skrevet

Det er da normalen?

Arv er særeie. Høres ut som du burde kvitte deg med han om han ikke skjønner dette. 

Anonymkode: 1fe71...486

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvis du bare får tilbake det du har satt inn går du glipp av verdistigning på din andel. 

Rakk ikke bli stort da😅 Men ja, gjør jo det, så gjerne ha med det også at man skal ta høyde for det.

Skrevet

Dette må dere få i en kontrakt, ja - det må du IKKE gi deg på! Hvis du betaler ned din halvdel av lånet, så vil vel det også komme han til gode når renteandelen av avdragene blir lavere? Jeg tror ikke jeg ville betalt ned hele lånet på huset hvis jeg hadde vært deg. Betal heller din halvdel og invester evt resten i noe annet som fond eller krypto. 

Anonymkode: 14000...73c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...