Gå til innhold

Noen som har/har hatt en partner med ADHD?❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags erfaringer har dere gjort dere? Hva blir utfordrende i forholdet? Har dere funnet noen metoder/verktøy som hjelper dere i hverdagen?

Min samboer gjennom 3 år har ADHD, og vi er nå inne i en vond spiral hvor jeg opplever at forholdet vårt sliter. Utfordringene ligger i hans uoppmerksomhet, som jeg opplever som manglende interresse/kjærlighet. Han er ofte lite mentalt tilstedeværende. I tillegg tar han seg fort nær av ting. Mye humørsvingninger. I tillegg er han ofte rastløs og utmattet på samme tid.

Anonymkode: f4db0...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slitsomt og måtte til slutt gi opp. Uorganisert, rotete og ble et tredje barn som aldri kom til å vokse opp. Vi er gode venner i dag, men godt og ikke dele bolig.

Anonymkode: a7b7a...aaf

Skrevet

Han er ikke diagnostisert, men jeg er helt overbevist om at han har ADHD. 

Fraværende mentalt, dårlig hukommelse og humørsvingninger. Prokrastinerer av en annen verden - starter på alle mulige prosjekter bortsett fra det han egentlig bør ta tak i - og klarer aldri å fullføre prosjektene. Så huset er fullt av uferdige prosjekter.. jeg kan ikke fullføre for han er rigid på løsningene og klarer ikke videreformidle til meg. Han roter med økonomi og kommer alltid, alltid for sent - sånn typ et par timer senere enn avtalt. Snakker nonstop om egne interesser men klarer ikke ta inn info om det andre engasjerer seg i dersom han ikke deler interessen. Da blir det fort for mange ord for han

Jeg er rett og slett helt utslitt. Hadde jeg visst dette ville jeg sannsynligvis ikke gått inn i et forhold med han. Nå syns jeg det er vanskelig å avslutte. 

Anonymkode: 26861...837

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han er ikke diagnostisert, men jeg er helt overbevist om at han har ADHD. 

Fraværende mentalt, dårlig hukommelse og humørsvingninger. Prokrastinerer av en annen verden - starter på alle mulige prosjekter bortsett fra det han egentlig bør ta tak i - og klarer aldri å fullføre prosjektene. Så huset er fullt av uferdige prosjekter.. jeg kan ikke fullføre for han er rigid på løsningene og klarer ikke videreformidle til meg. Han roter med økonomi og kommer alltid, alltid for sent - sånn typ et par timer senere enn avtalt. Snakker nonstop om egne interesser men klarer ikke ta inn info om det andre engasjerer seg i dersom han ikke deler interessen. Da blir det fort for mange ord for han

Jeg er rett og slett helt utslitt. Hadde jeg visst dette ville jeg sannsynligvis ikke gått inn i et forhold med han. Nå syns jeg det er vanskelig å avslutte. 

Dette høres jo mer ut som han er over på høytfungerende autisme, det som før ble kalt asbergers. Det er vel ikke normalt at folk med ADHD sliter så mye?

Anonymkode: 100d4...db0

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Dette høres jo mer ut som han er over på høytfungerende autisme, det som før ble kalt asbergers. Det er vel ikke normalt at folk med ADHD sliter så mye?

Jeg har kunnet krysse av på alt dette når folk beskriver ADHD.

Jeg vet ikke så mye om autisme, men han er utrolig god sosialt, abstrakte tanker og ironi. Eser folk godt. Bryter ikke det med autisme? 

Skrevet

Mannen min har nok ADHD, aldri diagnotisert, men det ble man jo ofte ikke når han var ung (han er 55 år nå). Både han og brødrene hans har samme greia, og alle har fått barn som er diagnotisert med ADHD, som jo er arvelig....

Min mann sier selv at han nok har ADHD, men ser ingen grunn til å få en diagnose i dag. Han fungerer greit så medisiner er ikke noe alternativ, og da kan han like gjerne gå uten diagnose på papiret.

Han er litt duracellkanin, sitter sjelden i ro. Kjeder seg fort, så har han ikke noe å gjøre så finner han på noe. Han er flinkere til å starte prosjekter enn å fullføre dem, men er selv klar over det problemet så han prøver å skjerpe seg hele tiden der og jobber med saken. Han synes det er helt greit at jeg holder i håndbrekket og krever at ting sluttføres før han starter på noe nytt. Men han er jo en voksen mann, så han spør liksom ikke meg om lov da... Det blir litt mange prosjekter her og der, men han må jo ha noe å drive med også.

Han kan være vanskelig å samarbeide med, for hans tanker er alltid et skritt foran det han holder på med akkurat nå. Han blir rastløs og utålmodig når folk ønsker å gjøre ferdig det de driver med før de planlegger og diskuterer neste oppgave. Men igjen er han fullstendig klar over disse tingene og tåler at vi rundt han sier ifra.

Han er kronisk for sen.

Han er utpreget sosial, snakker med folk, ringer til folk, besøker folk, tar initiativ til ting osv hele tiden.

Det positive med en sånn mann er at han aldri ligger på sofaen og er lat, han rydder i hagen, på loftet, maler, vasker biler osv hele tiden. Han har ikke ro på seg til å sitte i timevis i sofaen.

Ulempen er jo egentlig det samme, at man kan bli litt svett bare av å være sammen med han. Det må liksom skje noe hele tiden, og han har sine meninger og tanker om hvordan ting skal være og blir litt irritabel når folk ikke forstår noe som er helt åpenbart for han. Han blir irritert av at folk ikke følger hans tanker, og ser ikke at hans tanker ligger mange hakk foran de som fremdeles er tilstede i det de driver med akkurat nå. Han er litt perfeksjonist, så det er ikke så lett å sluttføre ting han har begynt på heller, for han har liksom sin formening om hvordan sluttresultatet skal bli.

Men han er ydmyk også, han ser sine egne feil og mangler og skjønner at det ikke alltid er lett å være sammen med han. Så han gir rom for at andre ikke er skrudd sammen på samme måte. Vi har vært sammen i mange tiår og vi gir rom for hverandre. Jeg kan sitte i sofaen med god samvittighet, mens han styrer med et eller annet prosjekt. Jeg irriterer meg ikke over at han styrer på, og han irriterer seg ikke over at jeg vil slappe av. Vi gjør mye sammen, mens så deler vi oss når jeg ikke gidder mer og han fremdeles har mye energi. Vi har funnet vår balanse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke så mye om autisme, men han er utrolig god sosialt, abstrakte tanker og ironi. Eser folk godt. Bryter ikke det med autisme? 

Autisme og ADHD er jo beslektet, og har mye til felles. Det er mange overlappende symptomer.

Jeg tror begge deler ligger på de samme arvematerialet på en måte, man kan ha begge deler, foreldre med autisme kan få barn med ADHD og omvendt.

Uansett er det et vidt spekter av hvor store problemene er på begge diagnosene, så det kan godt hende mannen din bare har ADHD altså, det bare hørtes så mye ut, at han slet med så mye.

Den ene nevøen min har det de før kalte asbergers, nå heter det vel autismespekterforstyrrelse, han har både kjæreste, gode venner, humor og forstår ironi, han er i full jobb og klarer seg veldig godt. Men når du blir kjent med han skjønner du at det er noe liksom, han blir bl.a veldig opphengt i noen interessefelt, og kan prate i det uendelige om det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Autisme og ADHD er jo beslektet, og har mye til felles. Det er mange overlappende symptomer.

Jeg tror begge deler ligger på de samme arvematerialet på en måte, man kan ha begge deler, foreldre med autisme kan få barn med ADHD og omvendt.

Uansett er det et vidt spekter av hvor store problemene er på begge diagnosene, så det kan godt hende mannen din bare har ADHD altså, det bare hørtes så mye ut, at han slet med så mye.

Den ene nevøen min har det de før kalte asbergers, nå heter det vel autismespekterforstyrrelse, han har både kjæreste, gode venner, humor og forstår ironi, han er i full jobb og klarer seg veldig godt. Men når du blir kjent med han skjønner du at det er noe liksom, han blir bl.a veldig opphengt i noen interessefelt, og kan prate i det uendelige om det.

Ja, det kan være det altså. Det er i alle fall ekstremt krevende å leve med. Og det forsterkes med alderen føler jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Slitsomt og måtte til slutt gi opp. Uorganisert, rotete og ble et tredje barn som aldri kom til å vokse opp. Vi er gode venner i dag, men godt og ikke dele bolig.

Anonymkode: a7b7a...aaf

Samme erfaring. Var som å bo med et umodent barn. 
Jeg ga opp og priser meg lykkelig over at vi ikke fikk barn sammen 

Anonymkode: 57b8e...2df

Skrevet

Mannen har ADHD og autisme. Vi har vært sammen i 19 år og har tre barn sammen. Han er god mann og far, om enn med litt utfordringer med å fullføre prosjekter, huske detaljer osv. Men han har et system og takler hverdagen veldig bra. Han har vært selvstendig næringsdrivende i over 20 år.

Hvor mye de sliter er individuelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

ADHD har et bredt spenn. Noen fungerer godt, andre nesten ikke i det hele tatt. 

De med asbergers er ofte ekstremt punktlige. De er gjerne de eneste som kommer for tidlig eller akkurat på det klokkeslettet det står på en invitasjon at festen starter. 

Anonymkode: ba7bd...b29

Skrevet

Dokumentaren på nrk som heter ADHD fra innsida er god

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Veldig mange med Adhd har også autisme. 

Anonymkode: 04b43...f9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.10.2025 den 12.52):

Veldig mange med Adhd har også autisme. 

Anonymkode: 04b43...f9a

Nei.

Den myten skyldes at mange ikke er kjent med hvordan de skal forstå statistikken. 

Kun ca 1 av 15- 20 med AHDH har autismespekterforstyrrelse i tillegg. 

Men ca 1 av 2 med autismespekterforstyrrelse har ADHD i tillegg.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...