Østerdølen Skrevet 9. oktober #26 Skrevet 9. oktober Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Hvis ferre flyr så blir det ferre fly som flyr også gjør det ikke? Anonymkode: 807e1...874 Ja, men det er jo ikke det HI skriver. Hun skriver at det er dobbeltmoralsk at medlemmer av MDG tar fly til Syden, samtidig som de er for miljøvern. Hun skriver ingenting om at ANDRE skal kutte flybruken. Hold deg til saken! Uansett vil ikke 10 medlemmer av MDG påvirke noen verdens ting, folk slutter ikke å fly kun fordi 10 stykker velger å ikke bruke fly.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober #27 Skrevet 9. oktober Østerdølen skrev (22 timer siden): Blir det mindre utslipp om noen velger å ikke sitte på flyet som uansett går til Syden? Eller er utslippet like stort om det er med 40 passasjerer, eller 38? Slik tenker jeg også, det er alltid noen som ødelegger for miljøet, så ingen legger merke til om jeg også bidrar. Men så er jeg ikke medlem i MDG heller, så jeg trenger ikke skjemmes. Anonymkode: d9827...2c9
Anonym bruker Skrevet 9. oktober #28 Skrevet 9. oktober Anonym bruker skrev (15 timer siden): Du kan leve hvordan du vil for meg, men om du kritiserer meg for å leve lite miljøvennlig og du selv lever lite miljøvennlig, så fremstår du som blottet for troverdighet, og du er fullstendig dobbeltmoralsk. Det er ingen i denne tråden som kritiserer noen for å leve livene sine på en måte som skader miljøet. Det man kritiserer er folk som kritiserer andre for å skade miljøet mens de selv skader miljøet. Anonymkode: ed44a...ef1 Men slik vi levere i Norge så bidrar vi jo til å skade miljø. Hvordan må man leve for å kunne fronte miljøvern og kjempe for miljøet? Er det bare sydenturen man må kutte ut? Hva med alt det andre vi gjør i hverdagen som setter spor? Skal vi bare legge ned all kamp for miljøet fordi ingen er verdige nok til å kjempe for det? Det er selvsagt viktig alt det vi gjør i hverdagen; hvor ofte vi dusjer, hvor ofte vi kjøper klær, hva vi gjør med klærne barna vokser ut av, hvor mye kjøtt man spiser, hvor kortreist maten er osv. Men miljøvern er mye mer enn hvordan hver enkelt av oss lever. Det handler om hvordan dette kan tilrettelegges; at der er markedsplasser for kortreist mat, at der et et kollektivtilbud som virker. Det er også om hvordan stater kan skifte sitt fokus f.eks. ved å finne bærekraftige alternativer til miljøskadelig kraftproduksjon, kan ha gode systemer for gjenvinning, kan hjelpe fattige land med slike prosjekter de aldri ville hatt råd til selv, men som hjelper globalt miljøvern osv. Det er da mye bedre at folk jobber med dette selv om de ikke selv er perfekte enn at ingen jobber med dette fordi de ikke lever asketisk nok. Anonymkode: 04302...944
Anonym bruker Skrevet 9. oktober #30 Skrevet 9. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men slik vi levere i Norge så bidrar vi jo til å skade miljø. Hvordan må man leve for å kunne fronte miljøvern og kjempe for miljøet? Er det bare sydenturen man må kutte ut? Hva med alt det andre vi gjør i hverdagen som setter spor? Skal vi bare legge ned all kamp for miljøet fordi ingen er verdige nok til å kjempe for det? Det er selvsagt viktig alt det vi gjør i hverdagen; hvor ofte vi dusjer, hvor ofte vi kjøper klær, hva vi gjør med klærne barna vokser ut av, hvor mye kjøtt man spiser, hvor kortreist maten er osv. Men miljøvern er mye mer enn hvordan hver enkelt av oss lever. Det handler om hvordan dette kan tilrettelegges; at der er markedsplasser for kortreist mat, at der et et kollektivtilbud som virker. Det er også om hvordan stater kan skifte sitt fokus f.eks. ved å finne bærekraftige alternativer til miljøskadelig kraftproduksjon, kan ha gode systemer for gjenvinning, kan hjelpe fattige land med slike prosjekter de aldri ville hatt råd til selv, men som hjelper globalt miljøvern osv. Det er da mye bedre at folk jobber med dette selv om de ikke selv er perfekte enn at ingen jobber med dette fordi de ikke lever asketisk nok. Anonymkode: 04302...944 Jeg forstår ikke hvorfor du fortsetter å stille meg disse spørsmålene. Jeg eller andre har da ikke sagt noe om at det ikke er fint at folk jobber for at samfunnet som helhet skal bli mer miljøvennlig…? Jeg skal gjenta poenget mitt en gang til: Hvis DU forbruker som en full sjømann på land og er på flyreise to ganger i året, så skal du drite i å kritisere meg for å kjøre bensinbil og dusje to ganger om dagen. Skjønner? Jobb så mye du vil for et bedre samfunn, men så lenge ikke du selv er villig til å oppofre ting DU gjør privat som skader miljøet, så er du veldig dobbeltmoralsk om du kritiserer andre for å heller ikke ville ofre flyreiser, et spinnvilt forbruk osv. Anonymkode: ed44a...ef1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå