Gå til innhold

Hjemme med barn frem til 10år når de er syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber hver dag og sønnen minner lite syk. Når han er syk, skal jeg være hjemme med han? Etter denne loven tenker jeg på? Sjefen min sier han er stor og kan være hjemme alene. Han er 9 og et halvt 

Anonymkode: 47516...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på å være hjemme med han til han er 12, ikke 10. 9,5 år er ikke stort når man er syk., Du bestemmer, ikke sjefen din.

Anonymkode: 00d3c...bda

Skrevet
MissSaigon skrev (10 minutter siden):

Du har rett til å være hjemme til barnet er 12 år, så det kan sjefen din bare drite i. Jeg hadde aldri latt en syk niåring vært alene hjemme. Stå på krava for barnet ditt.

https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger

Takk 🥰 ja hun er veldig frekk når d gjelder sånt. Han er jo aldri syk så og si og den ene dagen han var hjemme så slang hun en kommentar med at " Er ikke han står nok til å være alene da?" 

Skrevet

Mine og har vært sjeldent syke, men har de vært syke , har jeg vært hjemme med de så lenge jeg kunne. 
Og har du et eldre barn med høy feber og kjempedårlig, da hadde jeg tatt ulønnet permisjon. En må se ting an og tenke selv, barn er forskjellige

Anonymkode: f272c...168

Skrevet

En hel arbeidsdag er lenge å være hjemme alene for en syk 9 åring 

Hadde det vært noe helt greit som en ekstra hjemmedag for å hvile ut etter feber eller oppkast kunne jeg jobbet en halv dag, men en skikkelig syk unge går man ikke ifra.

Da 19 åringen min ble kjempesyk av kyssesyken, høy feber og hovnet opp i halsen så de "telte på knappene" hvor lenge de kunne vente før de evt la han inn tok jeg ulønnet permisjon for å passe på han. Man må se an hver situasjon for seg tenker jeg.

Anonymkode: 6e654...6c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

En hel arbeidsdag er lenge å være hjemme alene for en syk 9 åring 

Hadde det vært noe helt greit som en ekstra hjemmedag for å hvile ut etter feber eller oppkast kunne jeg jobbet en halv dag, men en skikkelig syk unge går man ikke ifra.

Da 19 åringen min ble kjempesyk av kyssesyken, høy feber og hovnet opp i halsen så de "telte på knappene" hvor lenge de kunne vente før de evt la han inn tok jeg ulønnet permisjon for å passe på han. Man må se an hver situasjon for seg tenker jeg.

Anonymkode: 6e654...6c4

I slike tilfeller kan det være mulig å få velferdspermisjon, men det er opp til arbeidsgiver å vurdere hva de godkjenner. Du kunne egentlig hatt samme behov om det f.eks. var mannen din eller moren din som var alvorlig syk, men noen arbeidsgivere er mer forståelsesfulle enn andre.

Anonymkode: b8465...374

Skrevet

Etter loven har du mulighet til å være hjemme med sykt barn ut det kalenderåret barnet fyller 12 år. Så for noen til de såvidt hat fylt 12, mens andre barn vil være nesten 13 - stor forskjell. Men ditt barn er så ungt at du selvsagt skal være hjemme 😊

Anonymkode: 1f9b1...580

Skrevet

Sykt barn dager til 12 år. Drit i sjefen. Barnet trenger mamman sin når de er syk. 
Mine er voksne nå, men jeg var alltid hjemme med de om de var for syk til skole. Det er min rettighet og den brukte jeg. Angrer ikke. Barna først - jobben sist. 

Anonymkode: 83a2c...cc6

Skrevet

Jeg vet om folk som bruker alle de sykt barn dagene, selvom ungen bare er syk halvparten. 

Barnetbdittver sjeldent dyk, du kan vøre hjemme med god samvittighet. Du følger loven. Barn kommer først. 

Anonymkode: 4e924...d70

Skrevet

Jeg har sykt barn dager til de er 18, men tar alltid en vurdering. Minste er 15, og var ikke hjemme med gen siste runde. Begynner å ordne seg litt selv 

Anonymkode: 8aa33...a51

Skrevet

Sjefen din er motsatt av sjefen min og kan ta seg en bolle.
Man har rett til syktbarndager til og med det året de fyller 12 år.

(Med motsatt mener jeg at min sjef syns jeg er litt for flink til å ta hjemmekontor og ikke syktbarndag når 10 åringen er syk (han har noe kronisk))

Anonymkode: 00e96...733

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sjefen din er motsatt av sjefen min og kan ta seg en bolle.
Man har rett til syktbarndager til og med det året de fyller 12 år.

(Med motsatt mener jeg at min sjef syns jeg er litt for flink til å ta hjemmekontor og ikke syktbarndag når 10 åringen er syk (han har noe kronisk))

Anonymkode: 00e96...733

Ja ikke sant. Sånn er det jo bare idag! Hun sier ting før hun tenker av og til. Hun burde vite det er 12 og ikke 9, han er fortsatt 9 helt til i slutten av året. 

Skrevet

Min tiåring kan være hjemme alene med litt feber og hoste. Ved omgangssyke og høy feber er det noen med henne.

Anonymkode: 02855...815

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Min tiåring kan være hjemme alene med litt feber og hoste. Ved omgangssyke og høy feber er det noen med henne.

Anonymkode: 02855...815

Det er mye man kan, men ikke bør. Det er en grunn til at lovverket sier at man kan være hjemme med barn til det året de fyller 12. 

Anonymkode: 12ce4...175

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.10.2025 den 8.18):

Jeg jobber hver dag og sønnen minner lite syk. Når han er syk, skal jeg være hjemme med han? Etter denne loven tenker jeg på? Sjefen min sier han er stor og kan være hjemme alene. Han er 9 og et halvt 

Det kommer helt an på barnet og sykdommen synes jeg. En passelig selvstendig, trygg unge som ikke er så veldig dårlig kan fint være alene hjemme noen timer, men en skikkelig dårlig unge kanskje ikke kan eller bør det. Ved høy feber f.eks.Mine har trengt hjelp og trøst f.eks. når de har omgangssyke i den alderen. Føler seg skikkelig dårlige, ikke alltid de rekker do/bøtta, trenger at noen passer på de, henter drikke, kanskje støtter de litt til og fra toalettet hvis de er sjanglete, tørke opp hvis de spydd utenfor. Synes ikke en 9-10 åring skal måtte ligge alene uten tilsyn da. 

Anonymkode: db954...2b2

Skrevet

Jeg kan heldigvis ha hjemmekontor, er de syke med oppkast så er jeg hjemme uansett alder (eldste er 19). Kjipt å være syk og så måtte vaske opp om de skulle ha et uhell (om man våkner kjempekvalm er det fort gjort). Samme med høy feber/veldig dårlig almenntilstand.

Litt pjusk bare, lett feber, snørr og hoste, da har de klart seg fra rundt 10 år (før jeg hadde fritt hjemmekontor, om de ble syke i månedsslutt el.). Etter jeg fikk ny jobb med mer hjemmekontor blir jeg som regel hjemme uansett, om de vil det. Jeg er ingen hønemor, men ingen blir bortskjemt av å bli tatt litt vare på når de er syke (om man ikke er som meg som bare vil være i fred, menge er slik også 😄).

Anonymkode: 917ec...4f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...