Gå til innhold

Leksefri skole - ja eller nei?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det et så latterlig dumt å lese. Jeg fikk til å gjøre lekser, mine venner gjorde lekser, ALLE jeg kjenner gjorde lekser. Hva F er forskjellen nå? Barn tåler ingenting lenger. De sutrer for alt mulig, tåler absolutt ingen motgang. Og foreldrene diller og duller. Denne moren er bare lat, og barna er likedan. 

Anonymkode: 887fd...3b7

Forskjellen er først og fremst at vi ikke gikk på Sfo, så vi hadde god tid på å gjøre lekser og det ble ikke så mye stress.

Det sagt syns jeg at måten moren i artikkelen gjør det er helt håpløs. Selv om det er delte meninger blant forskere om lekser er bra eller ikke, er det i hvertfall enighet om at det ikke er bra med foreldre som motarbeider skolen og sier at barna ikke behøver å høre på lærerne. Jeg kunne skjønt det om det var snakk om spesielle behov som skolen ikke klarte å tilpasse for, men her er det ikke det en gang. I tillegg er noen av barna ganske store.

Anonymkode: 28677...bd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forskjellen er først og fremst at vi ikke gikk på Sfo, så vi hadde god tid på å gjøre lekser og det ble ikke så mye stress.

Det sagt syns jeg at måten moren i artikkelen gjør det er helt håpløs. Selv om det er delte meninger blant forskere om lekser er bra eller ikke, er det i hvertfall enighet om at det ikke er bra med foreldre som motarbeider skolen og sier at barna ikke behøver å høre på lærerne. Jeg kunne skjønt det om det var snakk om spesielle behov som skolen ikke klarte å tilpasse for, men her er det ikke det en gang. I tillegg er noen av barna ganske store.

Anonymkode: 28677...bd9

Man kan kan fint gjøre lekser på Sfo med hjelp. Så det er ingen hindring. 

Anonymkode: 887fd...3b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Man kan kan fint gjøre lekser på Sfo med hjelp. Så det er ingen hindring. 

Anonymkode: 887fd...3b7

Det fikk de ingen mulighet til her, i teorien kunne de gjort lekser der (uten hjelp), i praksis var det alt for mye bråk og ståk rundt.

Jeg tror mange av problemene med lekser i småskolen ville vært løst om skolene ble forpliktet til å tilrettelegge for lekser og annet skolearbeid på Sfo. Ulempen er at foreldrene ville blitt mindre involvert selvfølgelig, men man kunne i hvertfall gitt muligheten.

Anonymkode: 28677...bd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det et så latterlig dumt å lese. Jeg fikk til å gjøre lekser, mine venner gjorde lekser, ALLE jeg kjenner gjorde lekser. Hva F er forskjellen nå? Barn tåler ingenting lenger. De sutrer for alt mulig, tåler absolutt ingen motgang. Og foreldrene diller og duller. Denne moren er bare lat, og barna er likedan. 

Anonymkode: 887fd...3b7

Så ditt argument er at ting skal være som det alltid har vært, helt uten å ta ting opp til vurdering i blant? 

Skrevet

Både ja og nei. Lekser er jo for repitisjon og læring. Men juridisk sett ikke et krav fra skolen. Skolen har ansvar for opplæringsplikten. Det store spm er vel mengde lekser. Mange av de minste har sfo og lange dager. Mange er på skole/ sfo fra 8-17 og fritidsaktiviteter og tid med familien er vel så viktig enn en kamp om lekser. For oss har mengde trening på lesing hjemme vært nødvendig for at de skal henge med. 

Anonymkode: 30c76...8b1

Skrevet

Ja, til lekser. Men! Mindre lekser. Blir for mye. Men syns det er viktig. Men! Barna må få mestring av det, ikke slit. 

Anonymkode: fbdf0...0ce

Skrevet

Jeg tror jeg nå heier på lenger skoledager og leksene gjort på skolen med kompetente lærere som følger opp. Dermed vil alle elever få like god oppfølging (i teorien iallfall) og "fri" når de kommer hjem.

Skrevet

Med unntak av lesing, som krever mengdetrening, så nei. Rett og slett fordi lekser ofte øker gapet mellom de som kan nyttiggjøre seg lekser og de som ikke kan. Ofte vil det være slik at de barna som er svakest faglig har den svakeste hjemmefronten, mens de barna som er faglig sterke har ressurssterke foreldre som kan bistå.

Skrevet

Det er vanskelig å bli god i fag som matematikk uten mengdetrening, så der har lekser en helt klar fordel. 

Skrevet

Jeg synes faktisk det er vanskelig å svare bastant på. For min egen del har jeg ingen problemer med lekser, jeg har to skoleflinke barn og var selv ok på skolen, så jeg har ingen problemer med å følge opp leksene. Mine barn har heller ikke noe problem med å gjøre dem, selv om minste gjerne klager litt iblant. 

Men så har man dem med foreldre som ikke klarer eller gidder følge opp, eller som av ulike grunner selv strever. Jeg har feks en venninne som er 100% alenemor, selv har dysleksi og slet på skolen, med to barn der den ene har ADHD og den andre dysleksi. Der har det rett og slett ikke vært mulig for henne å følge opp lekser, og det skapte en masse stress og friksjon hos barna som ikke fikk det til selv. I tillegg har man jo foreldre som rett og slett driter i oppfølging, eller barn av utenlandske foreldre som ikke forstår norsk etc. Dette skaper ofte store forskjeller mellom barn. Her tenker jeg at det må være mulig å tilrettelegge, ta ned mengden lekser og evt gi leksehjelp på skolen istedet. 

Ellers tenker jeg at hvis man skal ha lekser, bør det fokuseres på lesing (og da bør det gjerne være noe barnet selv liker/velger), og evt mengdetrening i matematikk. Og det bør ikke være uoverkommelige mengder.

Skrevet

Ja til leselekse hele skoleløpet.

Nei til andre lekser i småskolen.

Kanskje ja til lekser fra mellomtrinnet, i alle fall mattelekser.

Lesing og matte er fag som trenger mengdetrening for å bli god.

Gide rutiner og vaner læres for lekser og studier senere i livet læres ikke av slitne barn i småskolen. Hjernen er ikke moden nok til å forstå noe som er mer enn en uke frem i tid. Tenker det er mulig å starte på mellomtrinnet for de fleste.

Anonymkode: fca32...b74

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.10.2025 den 14.23):

Da jeg gikk på mellomtrinnet, hadde vi en genial ordning. Vi hadde en to-ukers plan med alle oppgaver som skulle gjøres i alle fag. Det var også nivådelt. Vi fikk mange timer på skolen til å gjøre oppgavene, og vi måtte gjøre resten hjemme om vi ikke nådde over. Men 99% av oss ble alltid ferdig på skolen innen de to ukene var gått, og det selv om mange av oss var «late» og hadde «syklubb» i arbeidstimene. 
 

Ja takk til mengdetrenings- og puggelekser. Evt. en arbeidsplansordning som vi hadde. Resten av leksene kan vi godt slippe. 

Anonymkode: 88e1b...c02

Dette er jeg enig i.  Det er også en fin måte å lære arbeidsdisiplin på.  Jeg er i utgangspunktet i mot lekser.  Kanskje fordi jeg har et barn som lekser har vært et helvete for.  Og et annet som gjør lekser på kort tid uten et eneste problem.  Begge er egentlig like flinke på skolen og det er ingen diagnoser involvert.  Jeg hatet lekser seg da jeg gikk på skolen, og de hadde liten læringseffekt for meg.  Det var bare irriterende intetsigende arbeid som jeg hatet.  Det betyr ikke at man ikke kan  og kanskje bør oppmuntre elevene til å øve hjemme, lese en bok etc.  Eller enda bedre: at man har en overkommelig mengde arbeid / oppgaver som skal gjøre i løpet av en viss tid - enten det er en dag eller en uke.  Blir du ikke ferdig på skolen, så må det gjøres ferdig hjemme.  Da ville jo skoledagen blitt mer effektiv også, og elevene lærer seg til å jobb når man skal, så får man fri senere.   

Anonymkode: 402c3...119

Skrevet
MissSaigon skrev (På 6.10.2025 den 10.58):

https://www.vg.no/forbruker/i/dRXm8J/leksefri-tina-mari-lar-barna-slippe-lekser

Jeg har barn som har taklet skolen helt greit og det har aldri vært veldig utfordrende med lekser. Likevel ser jeg at de er slitne etter en lang skoledag og jeg har til gode å tenke at de sitter igjen med et godt læreutbytte etter å pliktoppfyllende ha gjort oppgavene som står på lekseplanen. 

Bortsett fra lesing hvor mengdetrening er viktig, så stiller jeg meg tvilende til om lekser er positivt. Jeg kan tenke meg selv hvordan jeg hadde hatt det om jeg hver dag måtte gjort arbeidsoppgaver etter en full dag på jobb og middag, og før jeg tar fatt på ettermiddagens oppgaver og gjøremål. Det hadde vært et stort stressmoment for meg.

Så hva tenker dere, ja eller nei til leksefri skole?

Jeg har alltid sagt til mine barn at jeg ikke bryr meg så mye om lekser. Jeg bryr meg om at de kan det de skal. Det innebærer at vi hopper bukk over lekser i enkelte fag, men samtidig kan vi bruke mere tid enn påkrevd i andre. Hvis det er behov. Det er et argument at barna må lære seg gode arbeidsrutiner fra de er små, men det innebærer ikke nødvendigvis å slite seg gjennom alt av irrelevante oppgaver bare fordi de er stemplet med "Lekse".

Anonymkode: e6caf...fe9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.10.2025 den 20.49):

Hva er feil med å belønne de elevene som jobber effektivt i timen? Skulle man heller ha straffet dem og gitt dem ekstra lekser så de får like mye lekser som de som ikke jobber like effektivt eller som er tregere?

Anonymkode: c2201...4e1

Min eldste går på ungdomsskolen, og de har stort sett bare innleveringer. Ikke lekser i den forstand. Så er de effektive i timen, så slipper de å holde på så mye hjemme. Helt greit synes jeg.

Anonymkode: e6caf...fe9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...