Gå til innhold

Leksefri skole - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/forbruker/i/dRXm8J/leksefri-tina-mari-lar-barna-slippe-lekser

Jeg har barn som har taklet skolen helt greit og det har aldri vært veldig utfordrende med lekser. Likevel ser jeg at de er slitne etter en lang skoledag og jeg har til gode å tenke at de sitter igjen med et godt læreutbytte etter å pliktoppfyllende ha gjort oppgavene som står på lekseplanen. 

Bortsett fra lesing hvor mengdetrening er viktig, så stiller jeg meg tvilende til om lekser er positivt. Jeg kan tenke meg selv hvordan jeg hadde hatt det om jeg hver dag måtte gjort arbeidsoppgaver etter en full dag på jobb og middag, og før jeg tar fatt på ettermiddagens oppgaver og gjøremål. Det hadde vært et stort stressmoment for meg.

Så hva tenker dere, ja eller nei til leksefri skole?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier ja til lekser. Ungene lærer seg å bli strukturerte og selvstendige. Det er ekstra viktig i dag når skolen fra  før inneholder alt for mye gruppearbeid hvor mange kan lure seg unna. Unger trenger å lære seg at de må klare noe på egenhånd. Det er viktig.

Anonymkode: fd6bd...f0c

Skrevet

Begge deler tenker jeg.

De første fire årene hvor de først er på skolen og så på sfo trenger de ikke mer skolearbeid etter middag!

Resten av grunnskolen kan de ha litt, mest for å lage gode vaner, men også fordi enkelte ting trenger mengdetrening for å sitte.

Det blir et sjokk å komme på vgs og høyere studier om de aldri har hatt en lekse og null erfaring med studieteknikk når det kommer til selvstendig jobbing hjemme.

Men masse lekser hver dag trenger de overhodet ikke.

Anonymkode: 65317...64f

Skrevet

Noe lekser hver dag for å lære seg gode rutiner til det som kommer senere. Lesing er viktig, men kan også taes på senga om kvelden. 

Anonymkode: 5f357...b9c

Skrevet

De fleste skoler har egentlig ikke noe alternativ til lekser. Om det er 'Nei' til lekers så betyr det bare mindre læring. De lærer ikke det de skulle lært i leksene andre steder eller på andre måter.

Lekser er med på å skape ulikhet. Barn og ungdom som har mulighet for hjelp og oppmuntring/insistering hjemme får dermed mye mer læring enn barn og ungdom som ikke har dette. Vi burde jobbe for å finne et alternativ til lekser hjemme. Men slik det er nå er det eneste som skjer ved at lekser fjernes er at ulikheten blir mindre ved at alle lærer mindre.

Det er ikke gunstig at norske skoleelever sakker akterut sammenlignet med elever i andre land ettersom videre utdanning og mange jobber er internasjonale. Vi trenger også evne til å skape nye arbeidsplasser i Norge etter oljen og da må vi være fremoverlent. 

Anonymkode: 24d4f...72e

Skrevet

Jeg tenker nei til lekser. Det vil si utenom lesing. For å bli en sterk leser, er mengdetrening viktig. Slik som det er nå, med lekser i norsk, matte og engelsk som skal leveres inn, er det dessverre leseleksene som hos mange blir nedprioritert. Fordi det kan ikke læreren sjekke om er gjort. 

Lekser skaper også ulikhet. Det er forskjell på hvor ressurssterke foreldrene er, hvor mye de vil/kan hjelper til med lekser og hvor god oppfølging de gir. Det er også stor forskjell på barn og hvor mye tid de bruker på lekser. Noen bruker kanskje 30 min i løpet av uka, mens andre trenger et par timer hver dag for å komme gjennom de samme leksene.

Et par dager i uka der skolen er 30 min lengre, og barna gjør lekser/repetisjon på skolen, med hjelp av lærere slik at alle sikres lik oppfølging, kan være en løsning hvis man tenker at tiden de er på skolen nå ikke er god nok tid til å lære det de skal. 

Så ja til leselekser, ellers er jeg imot. Når de begynner på ungdomsskolen vil de også måtte øve til prøver hjemme, jobbe med prosjekter/presentasjoner osv hjemme. Så de vil tidsnok lære seg studieteknikk osv før VGS.

Anonymkode: 9779a...db0

Skrevet

Ja til lekser. 

Anonymkode: 887fd...3b7

Skrevet

Helt klart ja til lekser da de ikke lærer pensum godt nok i timene. Argumentet med at de er slitne etter skolen er ett dårlig argument da elever i lang tid tilbake har klart lekser og fått godt utbytte av lekser. Selvom mange foreldre nå mener at barna ikke klarer lekser i tillegg til skole så er det fullt mulig å få til tid og ro for lekser ved å gjøre endringer i barnas liv ved enten å begrense fritidsaktiviteter eller mindre skjermtid. Argumentet med at det kan bli forskjeller pga at noen har foreldre som ikke hjelper barna med lekser er greit nok, men vi kan ikke "ta fra" de barna som har gode muligheter til å lykkes bra på skolen den muligheten fordi noen er dårligere stilt enn de.

Anonymkode: 9d7e1...276

Skrevet

Da jeg gikk på mellomtrinnet, hadde vi en genial ordning. Vi hadde en to-ukers plan med alle oppgaver som skulle gjøres i alle fag. Det var også nivådelt. Vi fikk mange timer på skolen til å gjøre oppgavene, og vi måtte gjøre resten hjemme om vi ikke nådde over. Men 99% av oss ble alltid ferdig på skolen innen de to ukene var gått, og det selv om mange av oss var «late» og hadde «syklubb» i arbeidstimene. 

Ja takk til mengdetrenings- og puggelekser. Evt. en arbeidsplansordning som vi hadde. Resten av leksene kan vi godt slippe. 

Anonymkode: 88e1b...c02

Skrevet

Problemet med dagens system er at noen lærere gir haugevis med lekser omtrent bare for å gjøre det, mens andre lærere er for leksefri skole og gir minst mulig.

Jeg har to døtre med 2 år mellom, og de hadde lærere i hver sin ende av skalaen på barneskolen. Det er fryktelig vanskelig å få en 9 åring til å sitte med lekser mange timer i uka når storesøster på 11 nesten ikke har lekser 🙈

Jeg personlig mener det må være noe lekser, som lesing og pugging av gangetabellen. Men å sitte med meningsløse oppgaver med umotiverte unger bare fordi, det kan være utfordrende, selv med skoleflinke unger og foreldre som følger godt opp.

Anonymkode: 65317...64f

Skrevet

Nei til lekser, men ja til lekser. Altså i småskolen bør ikke det være nødvendig. Mulig ikke på mellomtrinnet heller. Men på ungdomsskolen og vgs og oppover, så er det å lære seg egenstudie ekstremt viktig for å klare seg. Og man legger grunnlaget for dette på barneskolen, så ja til lekser… Men noen av leksene er litt tullelekser. Som å skulle gjøre ferdig det man ikke rakk på skolen. Da belønner man de som rakk det og straffer de som ikke rakk det. Det å skulle jobbe med større oppgaver som skal innleveres og presenteres bør man få i oppgave å jobbe med hjemme.

Anonymkode: a230b...b3d

Skrevet

Ja til lekser, lettere å se og følge med hva barna kan og får til og trenger hjelp til. I dag er det så lite lekser at det blir gjort fort, kan og ta alt fordelt på 1-2 dager og ha « fri» resten . 

Anonymkode: 14910...b0f

Skrevet

Unger bør lære å gjøre skolearbeid utenom skolen. Ellers kommer de til å være fortapt når de starter på høyskole/universitet. Barn må også lære seg å lese og det krever mengdetrening. Så litt leselekse på de yngste trinnene er på sin plass.

Anonymkode: cf804...7fe

Skrevet
MissSaigon skrev (8 timer siden):

https://www.vg.no/forbruker/i/dRXm8J/leksefri-tina-mari-lar-barna-slippe-lekser

Jeg har barn som har taklet skolen helt greit og det har aldri vært veldig utfordrende med lekser. Likevel ser jeg at de er slitne etter en lang skoledag og jeg har til gode å tenke at de sitter igjen med et godt læreutbytte etter å pliktoppfyllende ha gjort oppgavene som står på lekseplanen. 

Bortsett fra lesing hvor mengdetrening er viktig, så stiller jeg meg tvilende til om lekser er positivt. Jeg kan tenke meg selv hvordan jeg hadde hatt det om jeg hver dag måtte gjort arbeidsoppgaver etter en full dag på jobb og middag, og før jeg tar fatt på ettermiddagens oppgaver og gjøremål. Det hadde vært et stort stressmoment for meg.

Så hva tenker dere, ja eller nei til leksefri skole?

Ja til leksefri skole

Anonymkode: 5ceb0...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei til lekser, men ja til lekser. Altså i småskolen bør ikke det være nødvendig. Mulig ikke på mellomtrinnet heller. Men på ungdomsskolen og vgs og oppover, så er det å lære seg egenstudie ekstremt viktig for å klare seg. Og man legger grunnlaget for dette på barneskolen, så ja til lekser… Men noen av leksene er litt tullelekser. Som å skulle gjøre ferdig det man ikke rakk på skolen. Da belønner man de som rakk det og straffer de som ikke rakk det. Det å skulle jobbe med større oppgaver som skal innleveres og presenteres bør man få i oppgave å jobbe med hjemme.

Anonymkode: a230b...b3d

Hva er feil med å belønne de elevene som jobber effektivt i timen? Skulle man heller ha straffet dem og gitt dem ekstra lekser så de får like mye lekser som de som ikke jobber like effektivt eller som er tregere?

Anonymkode: c2201...4e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er feil med å belønne de elevene som jobber effektivt i timen? Skulle man heller ha straffet dem og gitt dem ekstra lekser så de får like mye lekser som de som ikke jobber like effektivt eller som er tregere?

Er det bedre å straffe de som er tregere og kanskje ikke er så skoleflinke da?

Anonymkode: e4ecd...b87

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det bedre å straffe de som er tregere og kanskje ikke er så skoleflinke da?

Straffe dem? De må gjøre nøyaktig det samme som de flinke elevene, de gjør det bare tregere. Det er ikke de flinke elevene sin skyld. Bruker de for lang tid på leksene så får man prate med læreren da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Straffe dem? De må gjøre nøyaktig det samme som de flinke elevene, de gjør det bare tregere. Det er ikke de flinke elevene sin skyld. Bruker de for lang tid på leksene så får man prate med læreren da.

Har noen sagt at noe som helst er de flinke elevene sin skyld da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har noen sagt at noe som helst er de flinke elevene sin skyld da?

Det er jo denne klagingen på at det er så urettferdig at de flinke elevene må bruke mindre tid på lekser. Noe som jo er åpenbart, og som kommer til å følge dem ut skolen, studier og etterhvert i arbeidslivet. Noen er bare mer effektive og flinke enn andre, det er ikke urettferdig det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo denne klagingen på at det er så urettferdig at de flinke elevene må bruke mindre tid på lekser. Noe som jo er åpenbart, og som kommer til å følge dem ut skolen, studier og etterhvert i arbeidslivet. Noen er bare mer effektive og flinke enn andre, det er ikke urettferdig det.

Det er heller ikke urettferdig å la de som ikke er fullt så raske, få slippe å gjøre resten hjemme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er heller ikke urettferdig å la de som ikke er fullt så raske, få slippe å gjøre resten hjemme.

De lærer nok mer hvis de må fullføre oppgaver de ikke har gjort på skolen hjemme. Men klart, mer rettferdig å bare la de henge etter…

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

De lærer nok mer hvis de må fullføre oppgaver de ikke har gjort på skolen hjemme. Men klart, mer rettferdig å bare la de henge etter…

Slike kommentarer fordummer debatten slik at folk ikke orker å engasjere seg. Prøv å diskuter uten den idiotiske stråmannsargumentasjonen så skal du se at folk gidder å gå i dialog med deg. 

Anonymkode: 61a4e...791

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det det er bare for dumt.

Skrevet

Nei til lekser

Anonymkode: 5d106...6d8

Skrevet

Det et så latterlig dumt å lese. Jeg fikk til å gjøre lekser, mine venner gjorde lekser, ALLE jeg kjenner gjorde lekser. Hva F er forskjellen nå? Barn tåler ingenting lenger. De sutrer for alt mulig, tåler absolutt ingen motgang. Og foreldrene diller og duller. Denne moren er bare lat, og barna er likedan. 

Anonymkode: 887fd...3b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...