Anonym bruker Skrevet lørdag kl 20:23 #1 Skrevet lørdag kl 20:23 Jeg er relativ ny. Skulle utføre en type arbeidsoppgave. La oss si behandle saker på pc. For å gjøre denne jobben må man ha spesialtilgang. Det er flere som skulle gjøre samme type saker. Ingen får vite hvilken ansatt har gjort hvor mange saker. Det endte opp med at jeg løy at jeg også har tatt de sakene, men egentlig tok jeg meg fri på hjemmekontor. Jeg var overbevist om at jeg hadde denne spesialtilgangen uten å sjekke. Derfor løy jeg at jeg også har tatt de sakene. Nå har lederen sagt jeg skal gjøre de samme arbeidsoppgaver til uka. Men problemet er at jeg har funnet ut, at jeg ikke har den tilgangen. Hva skal jeg si til lederen??? Anonymkode: 0108a...d1f
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 20:54 #2 Skrevet lørdag kl 20:54 Shit! Er det kun han som kan åpne opp og gi deg tilgang? Kan noen andre gi deg tilgang? Eller du kan ro og si at det har vært en misforståelse da du trodde han mente noe annet du hadde gjort. At du har hatt fryktelig hodepine i det siste og fikk rett og slett ikke med deg spm. Eller lat som ingenting og spør om hjelp til tilgang at du ikke kommer deg inn - noe feil har skjedd Anonymkode: a2879...0d7
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:53 #3 Skrevet lørdag kl 21:53 Dette kommer du ikke ut av uten å innrømme at du både løy og skulket. Anonymkode: b23a1...16a
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 23:08 #4 Skrevet lørdag kl 23:08 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er relativ ny. Skulle utføre en type arbeidsoppgave. La oss si behandle saker på pc. For å gjøre denne jobben må man ha spesialtilgang. Det er flere som skulle gjøre samme type saker. Ingen får vite hvilken ansatt har gjort hvor mange saker. Det endte opp med at jeg løy at jeg også har tatt de sakene, men egentlig tok jeg meg fri på hjemmekontor. Jeg var overbevist om at jeg hadde denne spesialtilgangen uten å sjekke. Derfor løy jeg at jeg også har tatt de sakene. Nå har lederen sagt jeg skal gjøre de samme arbeidsoppgaver til uka. Men problemet er at jeg har funnet ut, at jeg ikke har den tilgangen. Hva skal jeg si til lederen??? Anonymkode: 0108a...d1f Dette nekter jeg å tro på. Bedrifter har loggføring. Anonymkode: e455b...64f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:39 #5 Skrevet søndag kl 07:39 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dette nekter jeg å tro på. Bedrifter har loggføring. Anonymkode: e455b...64f Jeg også. Det kan helt sikkert spores både innlogging og hvem som har gjort hva. At det ikke synes når man gjør de selv betyr ikke at det ikke ligger et annet informasjonslag bak som gjør at f. eks. leder kan se hvem som har gjort det. Dessuten, HI, jeg har også en jobb der vi ofte jobber flere fra samme liste. Det er veldig merkbart om ikke alle drar sin del av lasset. Vi vet hvilket tempo det går i om vi er 2, 3 eller 4. Så om man skal være 3 og det går i 2-fart, så skjønner jo i det minste kollegene dine at noe skurrer. Det eneste du kan gjøre er å være ærlig. Ikke vikle deg inn i flere løgner. Anonymkode: 60557...f9d
Anonym bruker Skrevet søndag kl 08:58 #6 Skrevet søndag kl 08:58 "Å, spurte du om jeg kunne gjøre X? Jeg misforsto, jeg trodde du mente om jeg kunne gjøre Y. Det var dumt av meg. For å gjøre X trenger jeg en ekstra tilgang, tror jeg." Anonymkode: 2a258...6c9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:29 #7 Skrevet søndag kl 09:29 Med så lav arbeidsmoral så er det antakelig kun et tidsspørsmål om når du får oppsigelse uansett. Ikke tror jeg noe som helst på at en overordnet kan se hvem av de ansatte som har utført hvilke saker heller. Så dårlig kontroll har de vel ikke. Har du for vane å lyve og sluntre unna arbeid? Triste egenskaper å ha. Anonymkode: 58f56...f8b
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:34 #8 Skrevet søndag kl 09:34 Da kan du vel bare si at du ikke kommer inn, så må du få ny tilgang. Anonymkode: e5a63...89d
Anonym bruker Skrevet søndag kl 09:46 #9 Skrevet søndag kl 09:46 Hehe, karma kalles det 😂 Anonymkode: 63932...67a
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:50 #10 Skrevet søndag kl 11:50 Smart sjef! Vet nok at du ikke hadde tilgang til de arbeidsoppgavene du løy på deg. Sjefen forstod dermed at du har løyet både om arbeidsoppgavene og om at du gjorde dette på hjemmekontor. Med andre ord, sjefen har forstått at du ikke er til å stole på. Så nå lar sjefen deg grave frem din egen oppsigelse. Du er heldig om du får flere sjanser, Ts. Men skal du ha noen sjanse til å ro dette i land, så MÅ du være ærlig, legge deg langflat, få sjefen til å tro at du forstår hvor totalt uakseptabelt dette er, og at du aldri vil gjøre noe slikt igjen. Forbered deg på å miste privilegiet med hjemmekontor, og tilby selv å betale tilbake lønn for den fridagen du tok deg. Fremstår du som troverdig, så har du kaaaanskje en sjanse. Men er du helt ny på arbeidsplassen og fremdeles i prøvetid, så tenker jeg løpet er kjørt. Søk deg en ny jobb! Og skaff deg arbeidsmoral! Anonymkode: dec83...b92
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:46 #11 Skrevet søndag kl 12:46 Det er klart at det kan sjekkes hvem som gjorde hva. Det er slik elektroniske spor virker. Anonymkode: b23a1...16a
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:36 #12 Skrevet søndag kl 14:36 Her må du bare stå for det du har gjort. Så tar du det som en erfaring, nå har du lært å ikke lyve til sjefen. Kanskje det gir deg ny sjanse, men da bør du ta den på alvor. Anonymkode: f89a2...715
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:29 #13 Skrevet søndag kl 15:29 Jeg håper du mister jobben. Kanskje du lærer av det. Anonymkode: 1b982...07c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:19 #14 Skrevet søndag kl 16:19 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Smart sjef! Vet nok at du ikke hadde tilgang til de arbeidsoppgavene du løy på deg. Sjefen forstod dermed at du har løyet både om arbeidsoppgavene og om at du gjorde dette på hjemmekontor. Med andre ord, sjefen har forstått at du ikke er til å stole på. Så nå lar sjefen deg grave frem din egen oppsigelse. Du er heldig om du får flere sjanser, Ts. Men skal du ha noen sjanse til å ro dette i land, så MÅ du være ærlig, legge deg langflat, få sjefen til å tro at du forstår hvor totalt uakseptabelt dette er, og at du aldri vil gjøre noe slikt igjen. Forbered deg på å miste privilegiet med hjemmekontor, og tilby selv å betale tilbake lønn for den fridagen du tok deg. Fremstår du som troverdig, så har du kaaaanskje en sjanse. Men er du helt ny på arbeidsplassen og fremdeles i prøvetid, så tenker jeg løpet er kjørt. Søk deg en ny jobb! Og skaff deg arbeidsmoral! Anonymkode: dec83...b92 Ingen grunn til å være overdramatisk og skadefro. Selv om HI ble redd og løy, så beryr det ikke oppsigelse. Men hun bør legge seg flat. Det er helt naturlig å være usikker og utrygg i en ny jobb. HI kan ikke selv vite hva hun trenger og sjefen har et ansvar for å gi tilganger og opplæring. Jeg mistenker dessverre selv at sjefen vet at hun ikke har tilgang. Det er i så fall ikke smart av sjefen å be henne om å gjøre oppgaven neste uke også, det vil i tilfelle være manipulerende og uetisk. Og slik vil kun en dårlig leder oppføre seg. Anonymkode: e455b...64f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 16:21 #15 Skrevet søndag kl 16:21 Hvis sjefen vet at du løy og ikke har tilgang, så har denne plikt til å splrre deg om dette på en ordentlig måte HI. Men gjør aldri noe slikt igjen, uansett. Anonymkode: e455b...64f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:41 #16 Skrevet søndag kl 17:41 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ingen grunn til å være overdramatisk og skadefro. Selv om HI ble redd og løy, så beryr det ikke oppsigelse. Men hun bør legge seg flat. Det er helt naturlig å være usikker og utrygg i en ny jobb. HI kan ikke selv vite hva hun trenger og sjefen har et ansvar for å gi tilganger og opplæring. Jeg mistenker dessverre selv at sjefen vet at hun ikke har tilgang. Det er i så fall ikke smart av sjefen å be henne om å gjøre oppgaven neste uke også, det vil i tilfelle være manipulerende og uetisk. Og slik vil kun en dårlig leder oppføre seg. Anonymkode: e455b...64f Jeg er ikke skadefro eller overdramatisk. Faktum er at Hi skriver at hun er ny i jobben, og er hun i en prøvetid, så er det da stor sjanse for at hun ved å først ta en "fridag" hvor hun påstod hun jobbet (dvs. mottok lønn fra arbeidsgiver for en dag hun løy seg fri) og så lyve på seg å ha gjort andres arbeid, så er det et reelt faktum at hun mye trolig ikke overlever prøvetiden med å få fast ansettelse. Det er ikke snakk om bare at Hi ble redd og løy da sjefen ba henne gjøre de arbeidsoppgavene hun hadde løyet på seg å ha gjort på dagen hun løy til arbeidsgiver for å få fri med lønn - det handler om at dette var tredje gangen HI løy til arbeidsgiver: hjemmekontor som egentlig var en urettmessig fridag som hun bevilget seg selv, påstand om å ha gjort arbeidsoppgaver hun visste andre hadde gjort = løgn nr. to, og nå sist da sjefen ba henne gjøre de samme oppgavene igjen, og hun ikke la kortene på bordet. Og nå leter hun etter enda flere måter å slippe unna med alt dette. Svindel med fridager og lønn, ta ære for andres arbeidsinnsats, løgner til arbeidsgiver i flertall. Og alt som helt ny i bedriften... Det er alt dette sammen dette handler om. Det sagt, sjefen hadde nok på Hi før dette siste, så den burde ha tatt opp saken på en ordentlig måte. Men det å gjøre det på denne måten kan også ha vært for å gi henne en sjanse til å være ærlig. Skal Hi ha noen sjanse må hun nå begynne å være ærlig med arbeidsgiver, om alt, og så sørge for at hun videre er til å stole på, at hun gjør alt hun skal og ikke tar æren for andres arbeid, at hun ikke lyver, at hun ikke snylter på arbeidsgiver, og at hun uoppfordret tilbyr seg å betale tilbake lønn for den fridagen hun tok seg. Men absolutt ingenting i det Hi skriver viser selvinnsikt eller anger, så jeg tror løpet på den arbeidsplassen er kjørt. Anonymkode: dec83...b92
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:43 #17 Skrevet søndag kl 18:43 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg er ikke skadefro eller overdramatisk. Faktum er at Hi skriver at hun er ny i jobben, og er hun i en prøvetid, så er det da stor sjanse for at hun ved å først ta en "fridag" hvor hun påstod hun jobbet (dvs. mottok lønn fra arbeidsgiver for en dag hun løy seg fri) og så lyve på seg å ha gjort andres arbeid, så er det et reelt faktum at hun mye trolig ikke overlever prøvetiden med å få fast ansettelse. Det er ikke snakk om bare at Hi ble redd og løy da sjefen ba henne gjøre de arbeidsoppgavene hun hadde løyet på seg å ha gjort på dagen hun løy til arbeidsgiver for å få fri med lønn - det handler om at dette var tredje gangen HI løy til arbeidsgiver: hjemmekontor som egentlig var en urettmessig fridag som hun bevilget seg selv, påstand om å ha gjort arbeidsoppgaver hun visste andre hadde gjort = løgn nr. to, og nå sist da sjefen ba henne gjøre de samme oppgavene igjen, og hun ikke la kortene på bordet. Og nå leter hun etter enda flere måter å slippe unna med alt dette. Svindel med fridager og lønn, ta ære for andres arbeidsinnsats, løgner til arbeidsgiver i flertall. Og alt som helt ny i bedriften... Det er alt dette sammen dette handler om. Det sagt, sjefen hadde nok på Hi før dette siste, så den burde ha tatt opp saken på en ordentlig måte. Men det å gjøre det på denne måten kan også ha vært for å gi henne en sjanse til å være ærlig. Skal Hi ha noen sjanse må hun nå begynne å være ærlig med arbeidsgiver, om alt, og så sørge for at hun videre er til å stole på, at hun gjør alt hun skal og ikke tar æren for andres arbeid, at hun ikke lyver, at hun ikke snylter på arbeidsgiver, og at hun uoppfordret tilbyr seg å betale tilbake lønn for den fridagen hun tok seg. Men absolutt ingenting i det Hi skriver viser selvinnsikt eller anger, så jeg tror løpet på den arbeidsplassen er kjørt. Anonymkode: dec83...b92 Jo, du er overdramatisk og skadefro. Å gjøre HI enda mer redd, er lite løsningaorinentert og ikke konstruktivt. Men ser nå at det står at hun tok seg fri den dagen, og ikke gjorde annet arbeid, det er jeg enig i at vil kunne være oppsigelsesgrunn. Men HI kan fremdeles legge kortene på bordet ovenfor sjefen. Hun er helt ny. Anonymkode: e455b...64f
Anonym bruker Skrevet søndag kl 20:54 #18 Skrevet søndag kl 20:54 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jo, du er overdramatisk og skadefro. Å gjøre HI enda mer redd, er lite løsningaorinentert og ikke konstruktivt. Men ser nå at det står at hun tok seg fri den dagen, og ikke gjorde annet arbeid, det er jeg enig i at vil kunne være oppsigelsesgrunn. Men HI kan fremdeles legge kortene på bordet ovenfor sjefen. Hun er helt ny. Anonymkode: e455b...64f Nei, jeg forholder meg til de fakta Hi selv har fortalt. Og jeg vet at jeg ikke er skadefro, du har ingen definisjonsrett over hva jeg mener og tenker. Realiteten er det Hi selv som har skapt, og eneste måte å komme seg ut av dette på er å innse og innrømme hvor alvorlig det hun har gjort der, legge seg langflat, være ærlig, tilby seg å betale tilbake lønn, be om en ny sjanse. Da får hun kanskje en ny sjanse. Det med at hun bør legge kortene på bordet overfor sjefen har jeg skrevet er hennes eneste sjanse i begge tidligere svar. Jeg står også inne for det med arbeidsmoral, for den Hi har nå, den er ikke god nok! Å søke jobb parallelt med det som nå skjer er bare smart av Hi, i tilfelle hun ikke får fortsette, eller hun føler det blir vanskelig selv å fortsette etter dette. Det er ingen andre enn Hi selv som kan rydde opp i dette, så det er hun som må ta ansvar. Og det tenker jeg hun kan om hun vil. Om følgen skulle bli at hun ikke får fortsette, så tenker jeg dette er en tøff lærdom. Men det er ikke verdens undergang om det skjer, uansett hvor tøft det ev. føles. Så lenge Hi velger å lære og utvikle seg av den situasjonen hun har satt seg selv i, så vil hun komme langt mer styrket ut av det videre i livet og i arbeidslivet. Anonymkode: dec83...b92
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:22 #19 Skrevet søndag kl 21:22 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jo, du er overdramatisk og skadefro. Å gjøre HI enda mer redd, er lite løsningaorinentert og ikke konstruktivt. Men ser nå at det står at hun tok seg fri den dagen, og ikke gjorde annet arbeid, det er jeg enig i at vil kunne være oppsigelsesgrunn. Men HI kan fremdeles legge kortene på bordet ovenfor sjefen. Hun er helt ny. Anonymkode: e455b...64f Det gjør hun da overhodet ikke, det er en realitet. Det er ganske idiotisk å misbruke hjemmekontor ved å ta fri uten å utføre jobben du får betalt for, for så å lyve om utført arbeid. Som nyansatt i prøvetid. Ærlig talt! Enten lærer man noe av det, ellers ønsker jeg lykke til videre som ansatt med så lempelig forhold til skoft. Av og til er det helt innafor at noen skammer seg. Anonymkode: f89a2...715
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå