Anonym bruker Skrevet fredag kl 16:51 #1 Skrevet fredag kl 16:51 Vi reiser for første gang til Paris i helga. Blir i 5 dager. 2 voksne og 2 barn på 12 og 15 år. En dag i Disneyland. Har dere ellers noen tips til en førstegangsreisende? Restauranter, severdigheter, områder? Alt er av interesse. Og er det noen som kan tipse om hvordan jeg skal kjøpe billetter på metroen lettest mulig? App, fysisk kort? Jeg går i surr når jeg leser om det. Skal helst ha mulighet til å kjøpe 4 billetter på samme billett / telefon. Tusen takk for alle tips! Anonymkode: f1a22...8d2
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:38 #2 Skrevet fredag kl 20:38 Til metroen kjøper dere billettkort på automat på stasjoen, der kan man velge flere klipp, døgnbillett osv. Men alle må ha egen billett, og den må valideres når du går gjennom «bommene» på stasjonen. (Slik som du piper ombordstigningskortet til fly) Når du har et sånn kort kan du laste ned app og fylle på kortene med app, men kortet er fortsatt en reise om gangen, så alle må ha kort/billett. Mange linjer, men oversiktlig og effektivt. Pass på vesker/sekker/lommer. Fint å gå langs elva, da kan dere se Notre Dame, og Eiffeltårnet, hvis dere vil på L’ouvre må dere forhåndsbestille tid/billett på nettsiden, for der er det lange køer. Disneyland er veldig fint, en opplevelse. God tur Anonymkode: 3a4a5...41b
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:15 #3 Skrevet fredag kl 21:15 Husk å ta vare på metrobilletten gjennom hele reisen, på enkelte stasjoner må du også skanne den for å komme ut igjen.... Vurder å forhåndsbestille tid for inngang til severdigheter i Paris- det kan være ganske lange køer på dro-pinn. NotreDam er fin å besøke på kveldstid - da er det ofte kort kø. Spis på autentiske restauranter, lurt å bestille bord da det ofte er fullt. Du finner mange gode, og ikke alt for dyre restauranter i Latinerkvartalet. Kjøp gjerne lunsj i et boulangeri og spis i en park. Det går en batobus på Seinen som ganske effektivt tar dere mellom flere av de store attraksjonene. Kan bla kjøpe døgnbillett og hoppe av og på som det passer dere. På Ile de Cite, ikke langt fra Notre Dame ligger Conciergerie som har tatt i bruk nettbrett slik at en kan se hvordan en tror det var der tidligere - veldig kjekt for min tenåring 😊 Ellers kos dere masse og nyt den franske stemningen. Anonymkode: 932a1...b9b
prekæs Skrevet fredag kl 21:50 #4 Skrevet fredag kl 21:50 Notre dame er aldeles fantastisk og det jeg har sett på tv etter restaureringen, er den lysere og enda vakrere. Har dessverre ikke sett den "live" etter restaureringen. Versailles og slottsanleggene bør være 1. valg. Det ligger et stykke utenfor Paris sentrum. Invalidedomen har et fint krigsmuseum og Napoleons grav, Som førstegangsbesøkende ville jeg gått på Champs Ellysees, gjerne fra Triumfbuen til Louvre, derfra til Notre dame og latinerkvarteret. Seinens bredder har fine gåmuligheter, og langs bredden der, går du forbi Eiffeltårnet o Invalidedomen. Ved Disneyland har dere et gedigent kjøpesenter med outletbutikker med designermerker
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:05 #5 Skrevet fredag kl 22:05 De andre over har svart på det med metro. Vet du hvilket arrondissement dere skal bo i? De fleste plasser er mulig å gå til, og noen ganger går det raskere å gå enn å ta metroen (ta også høyde for at det kan bli rimelig trangt på metroen). Tog/metro til Disneyland tar lenger tid enn man tror. Hadde jeg vært dere ville jeg også vurdert 2 dager i Disneyland når dere reiser med unge tenåringer. Det er to områder, svære parker, og mye av dagen blir brukt til gåing og kø (om dere er glade i karuseller). Hvis dere skal se Eiffeltårnet ligger det et litt skjult akvarium på andre siden av broen når dere står ved tårnet, som kan være hyggelig spesielt for yngstemann. Pass også på å gå litt på utsiden av hovedgatene ved de største attraksjonene om dere vil spise mat ute, ikke fordi det er mer autentisk i sidegater, men det kan fort bli svindyrt om dere spiser nærme de typiske turistplassene. Anonymkode: 896e7...2c6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:42 #6 Skrevet fredag kl 22:42 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): De andre over har svart på det med metro. Vet du hvilket arrondissement dere skal bo i? De fleste plasser er mulig å gå til, og noen ganger går det raskere å gå enn å ta metroen (ta også høyde for at det kan bli rimelig trangt på metroen). Tog/metro til Disneyland tar lenger tid enn man tror. Hadde jeg vært dere ville jeg også vurdert 2 dager i Disneyland når dere reiser med unge tenåringer. Det er to områder, svære parker, og mye av dagen blir brukt til gåing og kø (om dere er glade i karuseller). Hvis dere skal se Eiffeltårnet ligger det et litt skjult akvarium på andre siden av broen når dere står ved tårnet, som kan være hyggelig spesielt for yngstemann. Pass også på å gå litt på utsiden av hovedgatene ved de største attraksjonene om dere vil spise mat ute, ikke fordi det er mer autentisk i sidegater, men det kan fort bli svindyrt om dere spiser nærme de typiske turistplassene. Anonymkode: 896e7...2c6 Dette! Kanskje eneste storbyen i verden en som meg med fullstendig fravær av stedsans faktisk finner frem i. Ikke feil å ta bena i bruk her. Anonymkode: 4f28f...cda
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:57 #7 Skrevet lørdag kl 06:57 Tusen takk for mange fine svar! Tar gjerne i mot flere tips 😊 Anonymkode: f1a22...8d2
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:12 #8 Skrevet lørdag kl 07:12 Er dere dyreglade anbefaler jeg Café Miaou, kattecafe der man kan kose med pusene som bor der 🐱 Ligger i 355 Rue Saint Martin. Rue de la Verrerie er kul om dere liker second hand butikker. Anonymkode: ad9a0...af9
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:38 #9 Skrevet lørdag kl 07:38 Mine unger ville veldig gjerne opp i Eiffelltårnet, men køene er sinnsykt lange om dere ikke har bestilt på forhånd. Så snakk med ungdommene dine, om det er en ting de vil ha med seg fra Paris så book på forhånd. Anonymkode: aa7a7...873
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå