Gå til innhold

Barnets far gått ut av vettet eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 7 år. Meg og barnets far har aldri vert sammen men var venner en stund og så gikk alt til helsikken i graviteten. Uansett. Han har giftet seg men en muslimsk dame, han er norsk. Det er ikke noe i veien med det. Men hans nye kone tror jeg prøver å få barnet mitt til å kanskje tenke å bruke hijab?! Når hun er noen år eldre? Og ser ut som barnets far ikke har noe å si om dette og at det ikke er verdens ende?! Nei det er ikke det men dette er ikke min datters kultur!  Og jeg nekter at hun skal bli tvunget inn i en kultur og religion som hun ikke tilhører til fordi barnets far er gift med en muslimsk dame.. og tror at dette er en måte å tilknytte sterkere bånd mellom dem.. en ting er å lære barn om andre kulturer og prøve å tvinge barn inn i et kultur..

Anonymkode: 05022...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du eller vet du ? Og hvorfor tror du det ? 

Anonymkode: 915ad...001

Skrevet

Hva med å snakke med stemor om dette? Å være åpen, spørrende og nysgjerrig gir flere svar enn å spørre her.

Men hva om barnet selv vil prøve ulike måter å knyte et sjal på? Om hun har et godt forhold til den voksne, er det ikke uvanlig at barn vil prøve det samme som dem. Blir på samme måte som barn vil sminke seg fordi mamma gjør det. Det kalles utforsking og nysgjerrighet og er ikke farlig.

Anonymkode: efebf...46e

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tror du eller vet du ? Og hvorfor tror du det ? 

Anonymkode: 915ad...001

Fordi barnet har sakt det og at de har prøvd sjal osv

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fordi barnet har sakt det og at de har prøvd sjal osv

Jo mer du stresser med dette jo større problem blir det 

At hun har prøvd hijab'ene til stemor betyr ikke at de prøver konvertere henne. Det er ikke verre enn at hun vil prøve parfymen din e.l.

Stå trygt i din tro og dine tradisjoner, og la stemor lære barnet om sine. Det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: ea07d...f73

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jo mer du stresser med dette jo større problem blir det 

At hun har prøvd hijab'ene til stemor betyr ikke at de prøver konvertere henne. Det er ikke verre enn at hun vil prøve parfymen din e.l.

Stå trygt i din tro og dine tradisjoner, og la stemor lære barnet om sine. Det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: ea07d...f73

Ikke ts men

En ting er lære barn om andre kulturer.

men vi her vet jo heller ikke om stemor til dette barnet prøver å ta over morsrolle, ved å bestemme  om slike ting, og om barnets far er helt tafatt så er de lett kontrollert ved å mene at deres kone har rett i å gripe inn og overse barnets mor totalt.

Anonymkode: 83374...194

Skrevet

Spent på om tonen hadde vært like «slap av, det er bare fint at barnet lærer om ulike kulturer og religioner» om stemor var Jehovas vitne eller pinsevenn…

Anonymkode: db10a...0a4

Skrevet

En muslimsk kvinne som bruker hijab er sammen med en ikke-muslim? Det skjer nok ikke ofte. 

Forøvrig så er det jo ingen fare i å prøve sjal, ingen konverterer av den grunn. 

Anonymkode: 79b31...502

Skrevet

Mye skrivefeil, Hi. Får vondt i øynene av å lese... 

Det er IKKE greit at hun går med hijab. Så enkelt er det. 

Anonymkode: cb5cf...454

Skrevet

Er du sikker på at hun ikke bare har latt barnet få prøve hijaben? Barn er nysgjerrige, de vil gjerne prøve det som de voksne har. Sønnen min ville f.eks. prøve mine høye hæler da han var liten, og dattera mi ville prøve sminke og smykker og fine klær. Du må snakke med din datter om dette, så at det finnes ulike kulturer, tradisjoner og religioner, og at dette er noe hun selv må finne ut av når hun blir voksen, ikke nå.

Skrevet

Folk sidestiller det med å prøve mammas sminke eller parfyme, hjelpes. Det der hadde jeg vært på vakt ovenfor hi.

Anonymkode: 50939...578

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Folk sidestiller det med å prøve mammas sminke eller parfyme, hjelpes. Det der hadde jeg vært på vakt ovenfor hi.

Anonymkode: 50939...578

Takk. Det er noe helt annet.. å bruke hijab er jo noe mer en bare sminke og parfyme..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk. Det er noe helt annet.. å bruke hijab er jo noe mer en bare sminke og parfyme..

Er stor forskjell på å prøve og bruke... du leter etter spøkelser på høylys dag. Hva med å prate med stemor? 

Anonymkode: efebf...46e

Skrevet

Jeg mener at det ikke er en stor forskjell på å prøve en hijab og å prøve mammas høye hæler. For ditt barns stemor er hijaben noe kjent og kjært, et klesplagg hun bruker hver eneste dag. Du kan ikke legge dine fordommer over på henne. Skulle hun nekte barnet å prøve den? "Du er ikke muslim, så du får ikke lov til å prøve den?" Hvilke signaler ville en slik oppførsel sende?

Anonymkode: cce81...b00

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det om det var min datter, om det skulle vise seg å være som du antar at de vil ha henne til å konvertere. Men det eneste du egentlig kan og bør gjøre er vel å snakke med stemor? Så finner du ut hva som ligger bak og hvordan du eventuelt skal agere videre. 
Det er ingen vits i å se spøkelser på høylys dag, men hvis det er noe så får du vite det.

Skrevet

Dette kan sidestilles med at du inviterer stemor på middag, servere svinekjøtt og ber henne prøve det, det er tross alt ikke farlig. 

Hjiab er et symbol på ærbarhet, de ser på seg selv som mer ærbar enn de som ikke bruker dette så her hadde jeg satt ned foten. Du kan si din datter kan prøve hijab når stemor kommer på besøk og spiser svinesteik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...